Sida 1 av 1

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Postat: 16 sep 2020 19:17
av vigge50
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Och som bonus så kan kondensatorer ta hand om regen-effekt när batteriet är kallt :)
Yes, då blir det bara när man laddat till 100% och laddat upp kondensatorn som det inte går att köra mer regen. Frågan är dock hur man vill styra när kondensatorn ska vara laddad och när den inte ska vara det. Kan naturligtvis vara att normalläget är 50% laddad kondensator.
Skulle kunna vara så att kondensatorn endast laddas upp till 100% när bilen sätts i track mode eller liknande.

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Postat: 16 sep 2020 23:04
av Hammar
vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Och som bonus så kan kondensatorer ta hand om regen-effekt när batteriet är kallt :)
Yes, då blir det bara när man laddat till 100% och laddat upp kondensatorn som det inte går att köra mer regen. Frågan är dock hur man vill styra när kondensatorn ska vara laddad och när den inte ska vara det. Kan naturligtvis vara att normalläget är 50% laddad kondensator.
Skulle kunna vara så att kondensatorn endast laddas upp till 100% när bilen sätts i track mode eller liknande.
Låt kondensatorn bara laddas med regen, och när batteriet inte kan ta full effekt vid DC-laddning. Samt när du slår på track mode laddas den till säg 50%, från batteriet.

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Postat: 17 sep 2020 00:48
av Svenssons
Hammar skrev:
Låt kondensatorn bara laddas med regen, och när batteriet inte kan ta full effekt vid DC-laddning. Samt när du slår på track mode laddas den till säg 50%, från batteriet.
Vid DC-laddning gör dock inte en kondensator på några få kWh mycket nytta. Tar ju sekunder till någon minut att ladda det fullt. Större kondensatorer lär ju ta för mycket plats och antagligen även leda till dyrare energilagring.

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Postat: 17 sep 2020 02:16
av Hammar
Svenssons skrev:
Hammar skrev:
Låt kondensatorn bara laddas med regen, och när batteriet inte kan ta full effekt vid DC-laddning. Samt när du slår på track mode laddas den till säg 50%, från batteriet.
Vid DC-laddning gör dock inte en kondensator på några få kWh mycket nytta. Tar ju sekunder till någon minut att ladda det fullt. Större kondensatorer lär ju ta för mycket plats och antagligen även leda till dyrare energilagring.
Största nyttan med kondensatorer är väl på bana, för att regen energin inte skall behöva laddas i/ur batteriet, och därmed blir batteriet mindre varmt.
När bör kondensatorn laddas i en bil med sådan? Regen bör väl i första hand hamna i kondensatorn. Vid DC-laddning bör väl batteriet laddas i första hand, och om det finns laddeffekt över, så stoppar man det i kondensatorn, när nu den ändå finns där. Vid DC-laddning så åker man troligen iväg igen inom någon timme.
Kondensatorer har väl hög självurladdning, så om du inte skall iväg snart, så är det ju dumt att ladda den. Så om du laddar AC så kan ju batteriet ta emot laddeffekten tills det nästan är fullt. Samt det är ju troligt att du inte skall åka iväg igen den närmaste tiden.

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Postat: 17 sep 2020 07:32
av Svenssons
Hammar skrev:
Svenssons skrev:
Hammar skrev:
Låt kondensatorn bara laddas med regen, och när batteriet inte kan ta full effekt vid DC-laddning. Samt när du slår på track mode laddas den till säg 50%, från batteriet.
Vid DC-laddning gör dock inte en kondensator på några få kWh mycket nytta. Tar ju sekunder till någon minut att ladda det fullt. Större kondensatorer lär ju ta för mycket plats och antagligen även leda till dyrare energilagring.
Största nyttan med kondensatorer är väl på bana, för att regen energin inte skall behöva laddas i/ur batteriet, och därmed blir batteriet mindre varmt.
När bör kondensatorn laddas i en bil med sådan? Regen bör väl i första hand hamna i kondensatorn. Vid DC-laddning bör väl batteriet laddas i första hand, och om det finns laddeffekt över, så stoppar man det i kondensatorn, när nu den ändå finns där. Vid DC-laddning så åker man troligen iväg igen inom någon timme.
Kondensatorer har väl hög självurladdning, så om du inte skall iväg snart, så är det ju dumt att ladda den. Så om du laddar AC så kan ju batteriet ta emot laddeffekten tills det nästan är fullt. Samt det är ju troligt att du inte skall åka iväg igen den närmaste tiden.
Låter vettigt.

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Postat: 17 sep 2020 10:15
av fimpen
Ja, och om de inte snålar på motorerna och har fyrhjulsdrift så kan de skippa hela bromssystemet, när motorbroms till kondensatorerna fixar det. Det spar både slitdelar och kostnad.... undrar om det är tillräckligt för att kompensera för 1 MW motoreffekt i en standardbil?

/Fimpen

Re: Tesla MS Plaid med hybridbatterier?

Postat: 17 sep 2020 13:57
av Zalman3
Tydligen har Tesla metal-air battery patent.
Och man vill köra en hybridlösning med metal-air battery och non- metal-air battery.
Tesla’s metal-air battery patent: Carpe ‘Battery’ Diem or yesterday’s news?
https://www.teslarati.com/tesla-metal-a ... -debunked/
Tesla-metal-air-patent-scaled.jpg