Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Kvartalsspurt

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Kvartalsspurt

Inläggav Skogslasse » 22 sep 2020 13:00

Kvartalet närmar sig sitt slut och aktiviteten hos Tesla Sverige är hög.
Fick detta samtal ( lite förkortat) från en trevlig kvinna i Norrköping

-Hej du har beställt en Tesla s
-Japp
-Spännande
-Javisst
-Jag har en match till dig i Göteborg att hämta 30/9
-Okej låter trevligt
-Det är en S den är röd
-Hum kan jag tänka mig
-Den har 21" hjul och det blir ingen justering av priser.
-Ehhh jaha ska jag hämta den i Norrköping eller Göteborg
-I Göteborg den har vit klädsel

Där dog ljuset i mina ögon tror jag, inte vitt skulle ganska snart bli grått med mina kajak/fjäll/klätter/skogensaker
Undrar var matchen var förutom Tesla S men förhoppningsvis ringer hon någon annan som blir superglad. Grattis till dig
Skogslasse

Re: Kvartalsspurt

Inläggav Teslaägare OlleBack » 22 sep 2020 13:06

Vad menar hon med ingen justering av priser? Pga dyrare fälgar mot det du beställt?
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Curik » 22 sep 2020 13:40

OlleBack skrev:Vad menar hon med ingen justering av priser? Pga dyrare fälgar mot det du beställt?

Jag antar det. Jag fick samma deal i Mars, ville egentligen ha 19" men fick 21" utan prisskillnad.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inläggav backe » 22 sep 2020 13:44

Jag fick det här för nån dag sedan på mail så helt klart är det en kvartalsspurt...

Oregistrerade lagerbilar som levereras innan 1 oktober får en rörlig 1,95%* ränta och är berättigad till en klimatbonus på upp till 60 000 kr.

Men börjar inte Tesla vara så stora så man kan leverera en bil kvartalet efter också för kundens upplevelse? Måste man pusha för att pumpa resultat och aktien?

En jobbarkompis som hade beställt en M3 förra året fick samtal att bilen han beställt finns i Sverige nu men han måste hämta den innan sista juni 2019(i Stockholm, 55 mil bort, det här är torsdag 27:e och den sista är en söndag), kan han inte det så kommer någon annan få ta bilen.
Det blev såklart ganska stressigt att med så kort varsel planera resa och allt, men han gjorde det oavsett och är väldigt nöjd med bilen. Jag kan dock tycka att det blir lite utpressning med såna fasoner att man inte får någon bil förrän nästa batch om man inte kan komma inom några dagar och ta leverans.
backe

Inläggav Skogslasse » 22 sep 2020 14:28

Curik skrev:
OlleBack skrev:Vad menar hon med ingen justering av priser? Pga dyrare fälgar mot det du beställt?

Jag antar det. Jag fick samma deal i Mars, ville egentligen ha 19" men fick 21" utan prisskillnad.

Inte bara fälgarna utan även färgen inne och ute
Lack 27600:-
Interiör 16600:-
Fälgar 49700:-

Hon ville med andra ord "bjuda" på 93.900:- för att förbättra kvartalsiffran
Kanske fullständigt vansinnigt av mig att tacka nej till nästan 100 papp men jag har aldrig gått att köpa
Skogslasse

Inläggav Teslaägare OlleBack » 22 sep 2020 14:30

Skogslasse skrev:
Curik skrev:

Kanske fullständigt vansinnigt av mig att tacka nej till nästan 100 papp men jag har aldrig gått att köpa

Vad hade hon för nummer sa du?
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 22 sep 2020 14:35

Skogslasse skrev:
Curik skrev:

Om det enbart var klädseln du oroar dig över så skulle jag slå till direkt... Den vita är extremt lätt att hålla ren med våtservetter eller microfiberduk. Jag har en Tesla med svart och en med vit klädsel och faktum är att den senare är lättare att hålla fin (den svarta får lättare "fett"-fläckar).
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Referralkod: bo2814

Inläggav Fredrik j » 22 sep 2020 14:46

backe skrev:Men börjar inte Tesla vara så stora så man kan leverera en bil kvartalet efter också för kundens upplevelse? Måste man pusha för att pumpa resultat och aktien?

Det har ju inte med storleken att göra utan att det finns en kraftig tillväxtkurva inräknad i aktiekursen. Rekorden måste slås.
Fredrik j

Inläggav Skogslasse » 22 sep 2020 15:00

Legato skrev:
Skogslasse skrev:
Curik skrev:

Om det enbart var klädseln du oroar dig över så skulle jag slå till direkt... Den vita är extremt lätt att hålla ren med våtservetter eller microfiberduk. Jag har en Tesla med svart och en med vit klädsel och faktum är att den senare är lättare att hålla fin (den svarta får lättare "fett"-fläckar).

Annan färg kunde jag ta men 21" är inte min grej och interiören .... Det går säkert att underhålla interiören som du skriver men när hon kom med en tredje pusselbil som inte var någon matchning så blev det bara stopp. Satt dessutom på altanen med hustrun och hon vet inget om mitt köp ännu, blev ytterligare en anledning att artigt tacka nej. Har inte bråttom kan vänta en månad till.
Skogslasse

Inläggav backe » 22 sep 2020 15:04

Fredrik j skrev:
backe skrev:Men börjar inte Tesla vara så stora så man kan leverera en bil kvartalet efter också för kundens upplevelse? Måste man pusha för att pumpa resultat och aktien?

Det har ju inte med storleken att göra utan att det finns en kraftig tillväxtkurva inräknad i aktiekursen. Rekorden måste slås.

I klartext menar du att aktien är övervärderad så rekord måste slås? Eller vad menar du med kraftig tillväxtkurva?

För annars finns det väl ingen mening att lägga kraftiga rabatter på att sälja bilar någon dag tidigare och kanske göra senare leveranser för någon som inte kunde hämta bilen med kort varsel trots att dom beställt bilen?
backe

Nästa

Återgå till Model S