Kvartalsspurt

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kvartalsspurt

Inlägg av Fredrik j »

backe skrev:
Fredrik j skrev:
backe skrev:
Men börjar inte Tesla vara så stora så man kan leverera en bil kvartalet efter också för kundens upplevelse? Måste man pusha för att pumpa resultat och aktien?
Det har ju inte med storleken att göra utan att det finns en kraftig tillväxtkurva inräknad i aktiekursen. Rekorden måste slås.

I klartext menar du att aktien är övervärderad så rekord måste slås? Eller vad menar du med kraftig tillväxtkurva?

För annars finns det väl ingen mening att lägga kraftiga rabatter på att sälja bilar någon dag tidigare och kanske göra senare leveranser för någon som inte kunde hämta bilen med kort varsel trots att dom beställt bilen?
Jag menar att det i aktiekursen är inräknat en tillväxtkurva som innebär försäljningsrekord varje kvartal. Det är så att säga det förväntade som man behöver uppfylla.

Hur tror du marknaden skulle reagera på sjunkade försäljning?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kvartalsspurt

Inlägg av taliz »

Skogslasse skrev:
Curik skrev:
OlleBack skrev:
Vad menar hon med ingen justering av priser? Pga dyrare fälgar mot det du beställt?
Jag antar det. Jag fick samma deal i Mars, ville egentligen ha 19" men fick 21" utan prisskillnad.
Inte bara fälgarna utan även färgen inne och ute
Lack 27600:-
Interiör 16600:-
Fälgar 49700:-

Hon ville med andra ord "bjuda" på 93.900:- för att förbättra kvartalsiffran
Kanske fullständigt vansinnigt av mig att tacka nej till nästan 100 papp men jag har aldrig gått att köpa
Du får snyggaste och dyraste specen gratis, och tackar nej? :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Kvartalsspurt

Inlägg av backe »

Fredrik j skrev:
backe skrev:
Fredrik j skrev:
backe skrev:
Men börjar inte Tesla vara så stora så man kan leverera en bil kvartalet efter också för kundens upplevelse? Måste man pusha för att pumpa resultat och aktien?
Det har ju inte med storleken att göra utan att det finns en kraftig tillväxtkurva inräknad i aktiekursen. Rekorden måste slås.

I klartext menar du att aktien är övervärderad så rekord måste slås? Eller vad menar du med kraftig tillväxtkurva?

För annars finns det väl ingen mening att lägga kraftiga rabatter på att sälja bilar någon dag tidigare och kanske göra senare leveranser för någon som inte kunde hämta bilen med kort varsel trots att dom beställt bilen?
Jag menar att det i aktiekursen är inräknat en tillväxtkurva som innebär försäljningsrekord varje kvartal. Det är så att säga det förväntade som man behöver uppfylla.

Hur tror du marknaden skulle reagera på sjunkade försäljning?
Är bolaget rimligt värderat och försäljningssiffror ligger någorlunda nära prognoser så bör det inte hända så mycket, och då man har "kvar" försäljningarna som man stressar igenom innan kvartalsskiftet så rekordet bör slås nästa kvartal istället.

Problemet som jag tror kan uppstå när man forcerar fram rekord på rekord är att man lätt hamnar i en spiral där man till slut inte ens kan uppnå gamla rekordsiffror genom "vanlig" försäljning.

Det jag menar i detta fall är att jag tycker att Tesla är så pass stora, har en positiv tillväxt och en god framtid oavsett, så dom borde börja klara sig utan att aggresivt pressa organisationen och även kunders tålamod(genom att stressa igenom leveranser på ett sätt som inte jag alltid tycker känns så seriöst), känslan är kanske att man försöker skynda för fort?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kvartalsspurt

Inlägg av Bjelke »

Skogslasse skrev:
Legato skrev:
Skogslasse skrev:
Curik skrev:
OlleBack skrev:
Vad menar hon med ingen justering av priser? Pga dyrare fälgar mot det du beställt?
Jag antar det. Jag fick samma deal i Mars, ville egentligen ha 19" men fick 21" utan prisskillnad.
Inte bara fälgarna utan även färgen inne och ute
Lack 27600:-
Interiör 16600:-
Fälgar 49700:-

Hon ville med andra ord "bjuda" på 93.900:- för att förbättra kvartalsiffran
Kanske fullständigt vansinnigt av mig att tacka nej till nästan 100 papp men jag har aldrig gått att köpa
Om det enbart var klädseln du oroar dig över så skulle jag slå till direkt... Den vita är extremt lätt att hålla ren med våtservetter eller microfiberduk. Jag har en Tesla med svart och en med vit klädsel och faktum är att den senare är lättare att hålla fin (den svarta får lättare "fett"-fläckar).
Annan färg kunde jag ta men 21" är inte min grej och interiören .... Det går säkert att underhålla interiören som du skriver men när hon kom med en tredje pusselbil som inte var någon matchning så blev det bara stopp. Satt dessutom på altanen med hustrun och hon vet inget om mitt köp ännu, blev ytterligare en anledning att artigt tacka nej. Har inte bråttom kan vänta en månad till.
Hjulen hade du säkert kunna bytt mot 19-tummare och få en slant emellan också ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kvartalsspurt

Inlägg av Legato »

backe skrev:

Det jag menar i detta fall är att jag tycker att Tesla är så pass stora, har en positiv tillväxt och en god framtid oavsett, så dom borde börja klara sig utan att aggresivt pressa organisationen och även kunders tålamod(genom att stressa igenom leveranser på ett sätt som inte jag alltid tycker känns så seriöst), känslan är kanske att man försöker skynda för fort?
Problemet är ju att aktien blivit en stor bubbla... För att ens vara nära att motivera kursen så måste man prestera tillväxt på orimligt höga nivåer.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Kvartalsspurt

Inlägg av backe »

Legato skrev:
backe skrev:

Det jag menar i detta fall är att jag tycker att Tesla är så pass stora, har en positiv tillväxt och en god framtid oavsett, så dom borde börja klara sig utan att aggresivt pressa organisationen och även kunders tålamod(genom att stressa igenom leveranser på ett sätt som inte jag alltid tycker känns så seriöst), känslan är kanske att man försöker skynda för fort?
Problemet är ju att aktien blivit en stor bubbla... För att ens vara nära att motivera kursen så måste man prestera tillväxt på orimligt höga nivåer.

Jo, du kan ha rätt, men det jag försöker säga är att ska man ta en korrigering så är det i mina ögon bättre att göra det nu då man har förutsättningar att prestera bra även om det skulle bli en sättning.

Tror också att företaget skulle må bättre av att växa i en takt som man orkar med, alla delar ska hinna med att växa, inte bara försäljning.

Är dock inte så insatt så jag vet allt om deras organisation, men känslan är att service och liknande inte alltid är i fas.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Kvartalsspurt

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
backe skrev:

Det jag menar i detta fall är att jag tycker att Tesla är så pass stora, har en positiv tillväxt och en god framtid oavsett, så dom borde börja klara sig utan att aggresivt pressa organisationen och även kunders tålamod(genom att stressa igenom leveranser på ett sätt som inte jag alltid tycker känns så seriöst), känslan är kanske att man försöker skynda för fort?
Problemet är ju att aktien blivit en stor bubbla... För att ens vara nära att motivera kursen så måste man prestera tillväxt på orimligt höga nivåer.
Tesla hade väl kvartalshets även innan aktiens värde ökade?

Problemet för Tesla är att de äger hela försäljnings och leveranskedjan och de får bara betalt för bilar när de är levererade till kund. Dessutom försöker man expandera med 50% per år vilket innebär att man hela tiden måste investera i 50% högre produktionskapacitet än vad man för tillfället utnyttjar vilket är dyrt och kräver att man leverar mer för varje nytt kvartal. Leveranserna under ett kvartal försöker man tajma så att allt blir levererat innan kvartalets slut men det fungerar aldrig perfekt som allt här i livet och därmed blir det alltid stressigt under kvartalets slut.

Förhoppningsvis innebär fabriker på flera kontinenter att leveranserna blir enklare och jämnare vilket förminskar hetsen. Varför expandera långsammare? Om man nu har bra produkter som många vill ha är det bättre att söka stordriftsfördelar och sänka priset för att leverera fler så snabbt man kan.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Kvartalsspurt

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
Legato skrev:
backe skrev:

Det jag menar i detta fall är att jag tycker att Tesla är så pass stora, har en positiv tillväxt och en god framtid oavsett, så dom borde börja klara sig utan att aggresivt pressa organisationen och även kunders tålamod(genom att stressa igenom leveranser på ett sätt som inte jag alltid tycker känns så seriöst), känslan är kanske att man försöker skynda för fort?
Problemet är ju att aktien blivit en stor bubbla... För att ens vara nära att motivera kursen så måste man prestera tillväxt på orimligt höga nivåer.
Tesla hade väl kvartalshets även innan aktiens värde ökade?

Problemet för Tesla är att de äger hela försäljnings och leveranskedjan och de får bara betalt för bilar när de är levererade till kund. Dessutom försöker man expandera med 50% per år vilket innebär att man hela tiden måste investera i 50% högre produktionskapacitet än vad man för tillfället utnyttjar vilket är dyrt och kräver att man leverar mer för varje nytt kvartal. Leveranserna under ett kvartal försöker man tajma så att allt blir levererat innan kvartalets slut men det fungerar aldrig perfekt som allt här i livet och därmed blir det alltid stressigt under kvartalets slut.

Förhoppningsvis innebär fabriker på flera kontinenter att leveranserna blir enklare och jämnare vilket förminskar hetsen. Varför expandera långsammare? Om man nu har bra produkter som många vill ha är det bättre att söka stordriftsfördelar och sänka priset för att leverera fler så snabbt man kan.
Du kanske har rätt?
Jag tror dock att växa för fort har sitt pris och att pumpa aktien för att få kapital att växa känns riskabelt, men lyckas man så är det bara hatten av.
Tiden får utvisa helt enkelt.
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Kvartalsspurt

Inlägg av Ferro94 »

Skogslasse skrev:
Curik skrev:
OlleBack skrev:
Vad menar hon med ingen justering av priser? Pga dyrare fälgar mot det du beställt?
Jag antar det. Jag fick samma deal i Mars, ville egentligen ha 19" men fick 21" utan prisskillnad.
Inte bara fälgarna utan även färgen inne och ute
Lack 27600:-
Interiör 16600:-
Fälgar 49700:-

Hon ville med andra ord "bjuda" på 93.900:- för att förbättra kvartalsiffran
Kanske fullständigt vansinnigt av mig att tacka nej till nästan 100 papp men jag har aldrig gått att köpa
Undrar om det även funkar att pruta på en lagerbil om man ringer upp dem just nu? Jag skulle ev kunna tänka mig att byta min 2 år gamla MS100D mot en P...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Kvartalsspurt

Inlägg av d3marcus »

backe skrev:
Jordad skrev:
Legato skrev:
backe skrev:

Det jag menar i detta fall är att jag tycker att Tesla är så pass stora, har en positiv tillväxt och en god framtid oavsett, så dom borde börja klara sig utan att aggresivt pressa organisationen och även kunders tålamod(genom att stressa igenom leveranser på ett sätt som inte jag alltid tycker känns så seriöst), känslan är kanske att man försöker skynda för fort?
Problemet är ju att aktien blivit en stor bubbla... För att ens vara nära att motivera kursen så måste man prestera tillväxt på orimligt höga nivåer.
Tesla hade väl kvartalshets även innan aktiens värde ökade?

Problemet för Tesla är att de äger hela försäljnings och leveranskedjan och de får bara betalt för bilar när de är levererade till kund. Dessutom försöker man expandera med 50% per år vilket innebär att man hela tiden måste investera i 50% högre produktionskapacitet än vad man för tillfället utnyttjar vilket är dyrt och kräver att man leverar mer för varje nytt kvartal. Leveranserna under ett kvartal försöker man tajma så att allt blir levererat innan kvartalets slut men det fungerar aldrig perfekt som allt här i livet och därmed blir det alltid stressigt under kvartalets slut.

Förhoppningsvis innebär fabriker på flera kontinenter att leveranserna blir enklare och jämnare vilket förminskar hetsen. Varför expandera långsammare? Om man nu har bra produkter som många vill ha är det bättre att söka stordriftsfördelar och sänka priset för att leverera fler så snabbt man kan.
Du kanske har rätt?
Jag tror dock att växa för fort har sitt pris och att pumpa aktien för att få kapital att växa känns riskabelt, men lyckas man så är det bara hatten av.
Tiden får utvisa helt enkelt.
Hur ger en hög aktiekurs det lättare att få in kapital? Är ju tvärtom.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kvartalsspurt

Inlägg av Bjelke »

Ferro94 skrev:
Skogslasse skrev:
Curik skrev:
OlleBack skrev:
Vad menar hon med ingen justering av priser? Pga dyrare fälgar mot det du beställt?
Jag antar det. Jag fick samma deal i Mars, ville egentligen ha 19" men fick 21" utan prisskillnad.
Inte bara fälgarna utan även färgen inne och ute
Lack 27600:-
Interiör 16600:-
Fälgar 49700:-

Hon ville med andra ord "bjuda" på 93.900:- för att förbättra kvartalsiffran
Kanske fullständigt vansinnigt av mig att tacka nej till nästan 100 papp men jag har aldrig gått att köpa
Undrar om det även funkar att pruta på en lagerbil om man ringer upp dem just nu? Jag skulle ev kunna tänka mig att byta min 2 år gamla MS100D mot en P...
Det beror ju lite på vad man menar med att pruta, dom kanske inte sänker priset på en viss bil bara för att
du ringer och frågar men å andra sidan så kan dom ha några bilar som dom redan satt en (stor?) rabatt på och som
inte syns officiellt men som du får reda på genom att ringa :)
Hårklyveri deluxe :lol: för det är ju svårt för oss att veta hur det ligger till egentligen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kvartalsspurt

Inlägg av taliz »

d3marcus skrev:
Hur ger en hög aktiekurs det lättare att få in kapital? Är ju tvärtom.
Hänger ihop med hög market cap.
Man behöver då inte sälja lika många för att få in summan man tänkt.
Därmed blir det mindre problem med utspädning, vilket befintliga ägare inte gillar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Kvartalsspurt

Inlägg av Ferro94 »

Bjelke skrev:
Det beror ju lite på vad man menar med att pruta, dom kanske inte sänker priset på en viss bil bara för att
du ringer och frågar men å andra sidan så kan dom ha några bilar som dom redan satt en (stor?) rabatt på och som
inte syns officiellt men som du får reda på genom att ringa :)
Hårklyveri deluxe :lol: för det är ju svårt för oss att veta hur det ligger till egentligen...
De som ligger ”officiellt” just nu har ingen rabatt alls. När jag köpte min nuvarande visades priset ink rabatt. Får nog bli ett samtal imorgon och lyssna på vad en kvartalsspurt kan åstadkomma... ;)
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kvartalsspurt

Inlägg av LarsL »

d3marcus skrev:
Hur ger en hög aktiekurs det lättare att få in kapital? Är ju tvärtom.
Du kan emittera nya aktier och sälja dem till en rabatt och ändå få in mycket pengar. Det blir billigare att få in pengar i företaget sett till andelen det kostar tidigare ägare. Det känns ju också bättre för de nya investerarna om de kan köpa in sig till en nivå som är betydligt billigare än vad de kan köpa på börsen, särskilt om de vill köpa mycket då det kan driva kursen uppåt.
Skriv svar