Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Kvartalsspurt

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Kvartalsspurt

Inläggav Fredrik j » 22 sep 2020 15:09

backe skrev:
Fredrik j skrev:
backe skrev:Men börjar inte Tesla vara så stora så man kan leverera en bil kvartalet efter också för kundens upplevelse? Måste man pusha för att pumpa resultat och aktien?


Det har ju inte med storleken att göra utan att det finns en kraftig tillväxtkurva inräknad i aktiekursen. Rekorden måste slås.



I klartext menar du att aktien är övervärderad så rekord måste slås? Eller vad menar du med kraftig tillväxtkurva?

För annars finns det väl ingen mening att lägga kraftiga rabatter på att sälja bilar någon dag tidigare och kanske göra senare leveranser för någon som inte kunde hämta bilen med kort varsel trots att dom beställt bilen?


Jag menar att det i aktiekursen är inräknat en tillväxtkurva som innebär försäljningsrekord varje kvartal. Det är så att säga det förväntade som man behöver uppfylla.

Hur tror du marknaden skulle reagera på sjunkade försäljning?
Fredrik j
 
Inlägg: 3207
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Kvartalsspurt

Inläggav Teslaägare taliz » 22 sep 2020 16:07

Skogslasse skrev:
Curik skrev:
OlleBack skrev:Vad menar hon med ingen justering av priser? Pga dyrare fälgar mot det du beställt?


Jag antar det. Jag fick samma deal i Mars, ville egentligen ha 19" men fick 21" utan prisskillnad.


Inte bara fälgarna utan även färgen inne och ute
Lack 27600:-
Interiör 16600:-
Fälgar 49700:-

Hon ville med andra ord "bjuda" på 93.900:- för att förbättra kvartalsiffran
Kanske fullständigt vansinnigt av mig att tacka nej till nästan 100 papp men jag har aldrig gått att köpa


Du får snyggaste och dyraste specen gratis, och tackar nej? :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6486
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Kvartalsspurt

Inläggav backe » 22 sep 2020 16:49

Fredrik j skrev:
backe skrev:
Fredrik j skrev:
backe skrev:Men börjar inte Tesla vara så stora så man kan leverera en bil kvartalet efter också för kundens upplevelse? Måste man pusha för att pumpa resultat och aktien?


Det har ju inte med storleken att göra utan att det finns en kraftig tillväxtkurva inräknad i aktiekursen. Rekorden måste slås.



I klartext menar du att aktien är övervärderad så rekord måste slås? Eller vad menar du med kraftig tillväxtkurva?

För annars finns det väl ingen mening att lägga kraftiga rabatter på att sälja bilar någon dag tidigare och kanske göra senare leveranser för någon som inte kunde hämta bilen med kort varsel trots att dom beställt bilen?


Jag menar att det i aktiekursen är inräknat en tillväxtkurva som innebär försäljningsrekord varje kvartal. Det är så att säga det förväntade som man behöver uppfylla.

Hur tror du marknaden skulle reagera på sjunkade försäljning?


Är bolaget rimligt värderat och försäljningssiffror ligger någorlunda nära prognoser så bör det inte hända så mycket, och då man har "kvar" försäljningarna som man stressar igenom innan kvartalsskiftet så rekordet bör slås nästa kvartal istället.

Problemet som jag tror kan uppstå när man forcerar fram rekord på rekord är att man lätt hamnar i en spiral där man till slut inte ens kan uppnå gamla rekordsiffror genom "vanlig" försäljning.

Det jag menar i detta fall är att jag tycker att Tesla är så pass stora, har en positiv tillväxt och en god framtid oavsett, så dom borde börja klara sig utan att aggresivt pressa organisationen och även kunders tålamod(genom att stressa igenom leveranser på ett sätt som inte jag alltid tycker känns så seriöst), känslan är kanske att man försöker skynda för fort?
backe
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 05 apr 2020 17:38

Re: Kvartalsspurt

Inläggav Teslaägare Bjelke » 22 sep 2020 17:13

Skogslasse skrev:
Legato skrev:
Skogslasse skrev:
Curik skrev:
OlleBack skrev:Vad menar hon med ingen justering av priser? Pga dyrare fälgar mot det du beställt?


Jag antar det. Jag fick samma deal i Mars, ville egentligen ha 19" men fick 21" utan prisskillnad.


Inte bara fälgarna utan även färgen inne och ute
Lack 27600:-
Interiör 16600:-
Fälgar 49700:-

Hon ville med andra ord "bjuda" på 93.900:- för att förbättra kvartalsiffran
Kanske fullständigt vansinnigt av mig att tacka nej till nästan 100 papp men jag har aldrig gått att köpa


Om det enbart var klädseln du oroar dig över så skulle jag slå till direkt... Den vita är extremt lätt att hålla ren med våtservetter eller microfiberduk. Jag har en Tesla med svart och en med vit klädsel och faktum är att den senare är lättare att hålla fin (den svarta får lättare "fett"-fläckar).


Annan färg kunde jag ta men 21" är inte min grej och interiören .... Det går säkert att underhålla interiören som du skriver men när hon kom med en tredje pusselbil som inte var någon matchning så blev det bara stopp. Satt dessutom på altanen med hustrun och hon vet inget om mitt köp ännu, blev ytterligare en anledning att artigt tacka nej. Har inte bråttom kan vänta en månad till.

Hjulen hade du säkert kunna bytt mot 19-tummare och få en slant emellan också ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 13862
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Kvartalsspurt

Inläggav Teslaägare Legato » 22 sep 2020 18:07

backe skrev:
Det jag menar i detta fall är att jag tycker att Tesla är så pass stora, har en positiv tillväxt och en god framtid oavsett, så dom borde börja klara sig utan att aggresivt pressa organisationen och även kunders tålamod(genom att stressa igenom leveranser på ett sätt som inte jag alltid tycker känns så seriöst), känslan är kanske att man försöker skynda för fort?


Problemet är ju att aktien blivit en stor bubbla... För att ens vara nära att motivera kursen så måste man prestera tillväxt på orimligt höga nivåer.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 5762
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Referralkod: bo2814

Re: Kvartalsspurt

Inläggav backe » 22 sep 2020 18:33

Legato skrev:
backe skrev:
Det jag menar i detta fall är att jag tycker att Tesla är så pass stora, har en positiv tillväxt och en god framtid oavsett, så dom borde börja klara sig utan att aggresivt pressa organisationen och även kunders tålamod(genom att stressa igenom leveranser på ett sätt som inte jag alltid tycker känns så seriöst), känslan är kanske att man försöker skynda för fort?


Problemet är ju att aktien blivit en stor bubbla... För att ens vara nära att motivera kursen så måste man prestera tillväxt på orimligt höga nivåer.



Jo, du kan ha rätt, men det jag försöker säga är att ska man ta en korrigering så är det i mina ögon bättre att göra det nu då man har förutsättningar att prestera bra även om det skulle bli en sättning.

Tror också att företaget skulle må bättre av att växa i en takt som man orkar med, alla delar ska hinna med att växa, inte bara försäljning.

Är dock inte så insatt så jag vet allt om deras organisation, men känslan är att service och liknande inte alltid är i fas.
backe
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 05 apr 2020 17:38

Re: Kvartalsspurt

Inläggav Jordad » 22 sep 2020 18:45

Legato skrev:
backe skrev:
Det jag menar i detta fall är att jag tycker att Tesla är så pass stora, har en positiv tillväxt och en god framtid oavsett, så dom borde börja klara sig utan att aggresivt pressa organisationen och även kunders tålamod(genom att stressa igenom leveranser på ett sätt som inte jag alltid tycker känns så seriöst), känslan är kanske att man försöker skynda för fort?


Problemet är ju att aktien blivit en stor bubbla... För att ens vara nära att motivera kursen så måste man prestera tillväxt på orimligt höga nivåer.

Tesla hade väl kvartalshets även innan aktiens värde ökade?

Problemet för Tesla är att de äger hela försäljnings och leveranskedjan och de får bara betalt för bilar när de är levererade till kund. Dessutom försöker man expandera med 50% per år vilket innebär att man hela tiden måste investera i 50% högre produktionskapacitet än vad man för tillfället utnyttjar vilket är dyrt och kräver att man leverar mer för varje nytt kvartal. Leveranserna under ett kvartal försöker man tajma så att allt blir levererat innan kvartalets slut men det fungerar aldrig perfekt som allt här i livet och därmed blir det alltid stressigt under kvartalets slut.

Förhoppningsvis innebär fabriker på flera kontinenter att leveranserna blir enklare och jämnare vilket förminskar hetsen. Varför expandera långsammare? Om man nu har bra produkter som många vill ha är det bättre att söka stordriftsfördelar och sänka priset för att leverera fler så snabbt man kan.
Jordad
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Kvartalsspurt

Inläggav backe » 22 sep 2020 19:11

Jordad skrev:
Legato skrev:
backe skrev:
Det jag menar i detta fall är att jag tycker att Tesla är så pass stora, har en positiv tillväxt och en god framtid oavsett, så dom borde börja klara sig utan att aggresivt pressa organisationen och även kunders tålamod(genom att stressa igenom leveranser på ett sätt som inte jag alltid tycker känns så seriöst), känslan är kanske att man försöker skynda för fort?


Problemet är ju att aktien blivit en stor bubbla... För att ens vara nära att motivera kursen så måste man prestera tillväxt på orimligt höga nivåer.

Tesla hade väl kvartalshets även innan aktiens värde ökade?

Problemet för Tesla är att de äger hela försäljnings och leveranskedjan och de får bara betalt för bilar när de är levererade till kund. Dessutom försöker man expandera med 50% per år vilket innebär att man hela tiden måste investera i 50% högre produktionskapacitet än vad man för tillfället utnyttjar vilket är dyrt och kräver att man leverar mer för varje nytt kvartal. Leveranserna under ett kvartal försöker man tajma så att allt blir levererat innan kvartalets slut men det fungerar aldrig perfekt som allt här i livet och därmed blir det alltid stressigt under kvartalets slut.

Förhoppningsvis innebär fabriker på flera kontinenter att leveranserna blir enklare och jämnare vilket förminskar hetsen. Varför expandera långsammare? Om man nu har bra produkter som många vill ha är det bättre att söka stordriftsfördelar och sänka priset för att leverera fler så snabbt man kan.


Du kanske har rätt?
Jag tror dock att växa för fort har sitt pris och att pumpa aktien för att få kapital att växa känns riskabelt, men lyckas man så är det bara hatten av.
Tiden får utvisa helt enkelt.
backe
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 05 apr 2020 17:38

Re: Kvartalsspurt

Inläggav Teslaägare Ferro94 » 22 sep 2020 20:57

Skogslasse skrev:
Curik skrev:
OlleBack skrev:Vad menar hon med ingen justering av priser? Pga dyrare fälgar mot det du beställt?


Jag antar det. Jag fick samma deal i Mars, ville egentligen ha 19" men fick 21" utan prisskillnad.


Inte bara fälgarna utan även färgen inne och ute
Lack 27600:-
Interiör 16600:-
Fälgar 49700:-

Hon ville med andra ord "bjuda" på 93.900:- för att förbättra kvartalsiffran
Kanske fullständigt vansinnigt av mig att tacka nej till nästan 100 papp men jag har aldrig gått att köpa
Undrar om det även funkar att pruta på en lagerbil om man ringer upp dem just nu? Jag skulle ev kunna tänka mig att byta min 2 år gamla MS100D mot en P...
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
 
Inlägg: 279
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Enköping

Re: Kvartalsspurt

Inläggav Teslaägare d3marcus » 22 sep 2020 21:05

backe skrev:
Jordad skrev:
Legato skrev:
backe skrev:
Det jag menar i detta fall är att jag tycker att Tesla är så pass stora, har en positiv tillväxt och en god framtid oavsett, så dom borde börja klara sig utan att aggresivt pressa organisationen och även kunders tålamod(genom att stressa igenom leveranser på ett sätt som inte jag alltid tycker känns så seriöst), känslan är kanske att man försöker skynda för fort?


Problemet är ju att aktien blivit en stor bubbla... För att ens vara nära att motivera kursen så måste man prestera tillväxt på orimligt höga nivåer.

Tesla hade väl kvartalshets även innan aktiens värde ökade?

Problemet för Tesla är att de äger hela försäljnings och leveranskedjan och de får bara betalt för bilar när de är levererade till kund. Dessutom försöker man expandera med 50% per år vilket innebär att man hela tiden måste investera i 50% högre produktionskapacitet än vad man för tillfället utnyttjar vilket är dyrt och kräver att man leverar mer för varje nytt kvartal. Leveranserna under ett kvartal försöker man tajma så att allt blir levererat innan kvartalets slut men det fungerar aldrig perfekt som allt här i livet och därmed blir det alltid stressigt under kvartalets slut.

Förhoppningsvis innebär fabriker på flera kontinenter att leveranserna blir enklare och jämnare vilket förminskar hetsen. Varför expandera långsammare? Om man nu har bra produkter som många vill ha är det bättre att söka stordriftsfördelar och sänka priset för att leverera fler så snabbt man kan.


Du kanske har rätt?
Jag tror dock att växa för fort har sitt pris och att pumpa aktien för att få kapital att växa känns riskabelt, men lyckas man så är det bara hatten av.
Tiden får utvisa helt enkelt.


Hur ger en hög aktiekurs det lättare att få in kapital? Är ju tvärtom.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

FöregåendeNästa

Återgå till Model S

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Banane, Elix747 och 23 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.