Någon mer som börjat tröttna?
Moderator: Redaktion
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Objektivt sett så byter man till något som är sämre på en del punkter, det kan jag definitivt hålla med om.
Men det är ju oerhört glädjande, och en stor eloge till Tesla, att det nu dyker upp bra alternativ!
För alla kan ju inte köra Tesla, några måste offra sig och välja annat för mångfaldens skull
Det som fick mig att börja snegla på alternativ var nog den helt hopplösa servicesituationen i vintras. Ingen fri supercharging på den senaste bilen (bommade att används min egen referalkod, gick inte att ordna efter), betala extra för premium connectivity. Magin har falnat en liten bit i taget helt enkelt.
Sen vill man ju såklart uppleva någonting helt nytt också...
Men det är ju oerhört glädjande, och en stor eloge till Tesla, att det nu dyker upp bra alternativ!
För alla kan ju inte köra Tesla, några måste offra sig och välja annat för mångfaldens skull
Det som fick mig att börja snegla på alternativ var nog den helt hopplösa servicesituationen i vintras. Ingen fri supercharging på den senaste bilen (bommade att används min egen referalkod, gick inte att ordna efter), betala extra för premium connectivity. Magin har falnat en liten bit i taget helt enkelt.
Sen vill man ju såklart uppleva någonting helt nytt också...
- Andreasson
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
- Ort: Västerås
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Nej, varför ska man byta? Jag trivs otroligt bra i min 85D från 2015. Den har ju dessutom bara gått 28000.... Jag hade t o m turen att hinna köpa min innan de bytte fronten. Jag tycker fortfarande att den gamla fronten ser bättre ut!
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Jag trodde att de som köpte en elbil hade en tanke att försöka dra sitt strå till stacken för att få en bättre värld och slippa skita ner sin omgivning, Om man då tänker ett steg till att man vill bidra med att inte förbruka mer än nödvändigt av jordens resurser så kan börja med att behålla den elbil man har så länge som möjligt . Jag provkörde Porsche Taycan nyligen bara för att upptäcka att min 85D från 15 är fantastisk som jag kommer ha kvar tills batterierna inte orkar längre och då hoppas jag att man kan köpa nya batterier och behålla bilen.
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Håller helt med, konsumtion kommer inte rädda oss från klimathotet. Men flera på det här forumet är mer intresserade av Tesla ur ett prylperspektiv, varför skulle de annars diskutera laddare vid Arlanda, inköp som ger EuroBonus-poäng och möjligheter att dra sina fossilnöjesbåtar på släp?Gretsch skrev:Jag trodde att de som köpte en elbil hade en tanke att försöka dra sitt strå till stacken för att få en bättre värld och slippa skita ner sin omgivning, Om man då tänker ett steg till att man vill bidra med att inte förbruka mer än nödvändigt av jordens resurser så kan börja med att behålla den elbil man har så länge som möjligt . Jag provkörde Porsche Taycan nyligen bara för att upptäcka att min 85D från 15 är fantastisk som jag kommer ha kvar tills batterierna inte orkar längre och då hoppas jag att man kan köpa nya batterier och behålla bilen.
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Personligen tycker jag de borde göra en uppfräschning av interiören.men det är egentligen småsaker jag tänker på.
Det är ljuddämpning, förvaringsutrymmen, stolar etc.
Kanske kunde stora skärmen flyttas upp.
Det är ljuddämpning, förvaringsutrymmen, stolar etc.
Kanske kunde stora skärmen flyttas upp.
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Nej helt korrekt. Om ingången är att man köper en Tesla för att man tror att det ska påverka klimatet positivt så är man lite fel ute. I så fall ska man inte konsumera alls o definitivt inte tror att man löser det genom att köpa en Tesla. Sen är det väl så att det gjordes en undersökning här på forumets av Tibor tror jag det var om vad orsaken var att man köpt en Tesla. Tror att miljön kom på 3e plats? 1a plats var väl teknikintresse tror jag. Jag skaffade en Tesla pga att jag är teknikintresserad och ville testa ngt nytt. Miljöbiten var en positiv bieffekt förhoppningsvis. Att lösa klimat/miljön är så mycket större o mer komplext än att bara köra en Tesla. Så nej jag tror inte att de flesta som kör Tesla gör det med prio att rädda klimatet. Hur räddar man ett klimat undrar jag..? Miljö kan jag förstå men klimat?d3marcus skrev:Håller helt med, konsumtion kommer inte rädda oss från klimathotet. Men flera på det här forumet är mer intresserade av Tesla ur ett prylperspektiv, varför skulle de annars diskutera laddare vid Arlanda, inköp som ger EuroBonus-poäng och möjligheter att dra sina fossilnöjesbåtar på släp?Gretsch skrev:Jag trodde att de som köpte en elbil hade en tanke att försöka dra sitt strå till stacken för att få en bättre värld och slippa skita ner sin omgivning, Om man då tänker ett steg till att man vill bidra med att inte förbruka mer än nödvändigt av jordens resurser så kan börja med att behålla den elbil man har så länge som möjligt . Jag provkörde Porsche Taycan nyligen bara för att upptäcka att min 85D från 15 är fantastisk som jag kommer ha kvar tills batterierna inte orkar längre och då hoppas jag att man kan köpa nya batterier och behålla bilen.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Varför tror du det? Måste man vara miljömupp för att köra elbil? Bara se på Norge, inte fan är folk intresserade av miljön (förutom sina egna fjäll då kanske, man exporterar ju det mesta av skiten till andra länder). Det handlar om vad man faktiskt kan få för pengarna. Att välja en trött, brummande och vibrerande VW med 120Hk diesel eller en Tesla, Polestar, ID eller någon av de andra är ju mycket roligare och kostar ofta mindre. Har noll med miljön att göra! Eller varför köper folk i Svergie nya laddbara bilar och elbilar? Ekonomi!Gretsch skrev:Jag trodde att de som köpte en elbil hade en tanke att försöka dra sitt strå till stacken för att få en bättre värld och slippa skita ner sin omgivning, Om man då tänker ett steg till att man vill bidra med att inte förbruka mer än nödvändigt av jordens resurser så kan börja med att behålla den elbil man har så länge som möjligt . Jag provkörde Porsche Taycan nyligen bara för att upptäcka att min 85D från 15 är fantastisk som jag kommer ha kvar tills batterierna inte orkar längre och då hoppas jag att man kan köpa nya batterier och behålla bilen.
Dessutom så hjälper man ju till att få ut begagnade elbilar till de som inte har råd med nya om man byter ofta, win-win. Eller tycker du vi ska fortsätta köra de smutsiga dieslarna tills de inte längre går att rulla? DET är väl iaf inte miljövänligt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Tack! Du utvecklade det lite bättre än vad jag gjorde i föregående inläggHelectriC skrev:Varför tror du det? Måste man vara miljömupp för att köra elbil? Bara se på Norge, inte fan är folk intresserade av miljön (förutom sina egna fjäll då kanske, man exporterar ju det mesta av skiten till andra länder). Det handlar om vad man faktiskt kan få för pengarna. Att välja en trött, brummande och vibrerande VW med 120Hk diesel eller en Tesla, Polestar, ID eller någon av de andra är ju mycket roligare och kostar ofta mindre. Har noll med miljön att göra! Eller varför köper folk i Svergie nya laddbara bilar och elbilar? Ekonomi!Gretsch skrev:Jag trodde att de som köpte en elbil hade en tanke att försöka dra sitt strå till stacken för att få en bättre värld och slippa skita ner sin omgivning, Om man då tänker ett steg till att man vill bidra med att inte förbruka mer än nödvändigt av jordens resurser så kan börja med att behålla den elbil man har så länge som möjligt . Jag provkörde Porsche Taycan nyligen bara för att upptäcka att min 85D från 15 är fantastisk som jag kommer ha kvar tills batterierna inte orkar längre och då hoppas jag att man kan köpa nya batterier och behålla bilen.
Dessutom så hjälper man ju till att få ut begagnade elbilar till de som inte har råd med nya om man byter ofta, win-win. Eller tycker du vi ska fortsätta köra de smutsiga dieslarna tills de inte längre går att rulla? DET är väl iaf inte miljövänligt?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Ett bra argument om det gällt något så som en dator, telefon eller annan pryl.Gretsch skrev:Jag trodde att de som köpte en elbil hade en tanke att försöka dra sitt strå till stacken för att få en bättre värld och slippa skita ner sin omgivning, Om man då tänker ett steg till att man vill bidra med att inte förbruka mer än nödvändigt av jordens resurser så kan börja med att behålla den elbil man har så länge som möjligt . Jag provkörde Porsche Taycan nyligen bara för att upptäcka att min 85D från 15 är fantastisk som jag kommer ha kvar tills batterierna inte orkar längre och då hoppas jag att man kan köpa nya batterier och behålla bilen.
Men bilar är annorlunda. En fem år begagnad men fullt fungerande bil skrotas inte. Den går till nästa förare. Så om du byter din fem år gamla 85D mot en ny Model S/X/3 så är det någon lycklig efter dig som nu plötsligt har råd att köpa sig en Tesla. Vips, nu har du plötsligt, om än indirekt, satt två elbilar på vägen, och troligen bort med två fossilhärken.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Någon mer som börjat tröttna?
För det första så är det en förvånansvärt liten del av de som köper elbil som gör det för miljön. De flesta gör det med någon slags blandning av teknik-, bil, ekonmiintresse. Ekonomi och köpa en bil för 2 miljoner? Ja, men vad kostar inte motsvarande prestanda i fossilformat plus drivmedel?Gretsch skrev:Jag trodde att de som köpte en elbil hade en tanke att försöka dra sitt strå till stacken för att få en bättre värld och slippa skita ner sin omgivning, Om man då tänker ett steg till att man vill bidra med att inte förbruka mer än nödvändigt av jordens resurser så kan börja med att behålla den elbil man har så länge som möjligt . Jag provkörde Porsche Taycan nyligen bara för att upptäcka att min 85D från 15 är fantastisk som jag kommer ha kvar tills batterierna inte orkar längre och då hoppas jag att man kan köpa nya batterier och behålla bilen.
Slit och släng är dåligt när det gäller mycket. Telefoner, möbler och kläder används och sedan slängs de när de inte är fräscha längre. Så funkar det ju inte för en bil. En bil använder första ägaren i 2-4 år kanske och sedan säljs den vidare till nästa person som sedan säljer den vidare när bilen är ännu mer sliten osv. En bil används tills den är helt utsliten för det finns en etablerad andrahandsmarknad. Jag försöker köpa möbler och telefoner i andrahand men det är inte riktigt etablerat sig och prylarna är inte gjorda för det.
Re: Någon mer som börjat tröttna?
För att kunna flytta upp stora skärmen och att samtidigt säkerställa att den inte stjäl sikten snett framåt, bör nog instrumentbrädan sänkas. Det är det som i model 3 och Y gör det möjligt att ha en mittenskärm lätt upphöjd. Och det är därför som model 3 ser jädrans skum ut framifrån, med helt tokig proportion mellan vindruta och plåt på bilen.Mickep skrev:Personligen tycker jag de borde göra en uppfräschning av interiören.men det är egentligen småsaker jag tänker på.
Det är ljuddämpning, förvaringsutrymmen, stolar etc.
Kanske kunde stora skärmen flyttas upp.
Model Y LR.
Model S70D
- Speedyidol
- Teslaägare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 16 sep 2015 09:33
- Ort: Ängelholm
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Har också börjat snegla på Porsche Taycan men jisses vilket förmånsvärde där är på dem!!
Över 10 000kr.. mer än dubbelt mot Model S som jag har eller en ny long range. Det var man inte beredd på.
Någon ekonom som vet hur det kan bli så?
Någon som har tips på en finare elbil som ligger mer runt Tesla i förmånsvärde?
Över 10 000kr.. mer än dubbelt mot Model S som jag har eller en ny long range. Det var man inte beredd på.
Någon ekonom som vet hur det kan bli så?
Någon som har tips på en finare elbil som ligger mer runt Tesla i förmånsvärde?
MODEL S 85D
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Har du någon källa för de här påståendena?LarsL skrev:För det första så är det en förvånansvärt liten del av de som köper elbil som gör det för miljön. De flesta gör det med någon slags blandning av teknik-, bil, ekonomiintresse. /...Gretsch skrev:Jag trodde att de som köpte en elbil hade en tanke att försöka dra sitt strå till stacken för att få en bättre värld och slippa skita ner sin omgivning, Om man då tänker ett steg till att man vill bidra med att inte förbruka mer än nödvändigt av jordens resurser så kan börja med att behålla den elbil man har så länge som möjligt . Jag provkörde Porsche Taycan nyligen bara för att upptäcka att min 85D från 15 är fantastisk som jag kommer ha kvar tills batterierna inte orkar längre och då hoppas jag att man kan köpa nya batterier och behålla bilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Jag hänvisar till den undersökning med frågeställningen om varför man köpt en Tesla. Miljön kom inte på 1a plats i den. Jag hittar inte den nu men du kanske är bättre på att gräva fram den.SwedishAdvocate skrev:Har du någon källa för de här påståendena?LarsL skrev:För det första så är det en förvånansvärt liten del av de som köper elbil som gör det för miljön. De flesta gör det med någon slags blandning av teknik-, bil, ekonomiintresse. /...Gretsch skrev:Jag trodde att de som köpte en elbil hade en tanke att försöka dra sitt strå till stacken för att få en bättre värld och slippa skita ner sin omgivning, Om man då tänker ett steg till att man vill bidra med att inte förbruka mer än nödvändigt av jordens resurser så kan börja med att behålla den elbil man har så länge som möjligt . Jag provkörde Porsche Taycan nyligen bara för att upptäcka att min 85D från 15 är fantastisk som jag kommer ha kvar tills batterierna inte orkar längre och då hoppas jag att man kan köpa nya batterier och behålla bilen.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Någon mer som börjat tröttna?
SwedishAdvocate skrev:Har du någon källa för de här påståendena?LarsL skrev:För det första så är det en förvånansvärt liten del av de som köper elbil som gör det för miljön. De flesta gör det med någon slags blandning av teknik-, bil, ekonomiintresse. /...Gretsch skrev:Jag trodde att de som köpte en elbil hade en tanke att försöka dra sitt strå till stacken för att få en bättre värld och slippa skita ner sin omgivning, Om man då tänker ett steg till att man vill bidra med att inte förbruka mer än nödvändigt av jordens resurser så kan börja med att behålla den elbil man har så länge som möjligt . Jag provkörde Porsche Taycan nyligen bara för att upptäcka att min 85D från 15 är fantastisk som jag kommer ha kvar tills batterierna inte orkar längre och då hoppas jag att man kan köpa nya batterier och behålla bilen.
Finns nog ingen säker källa skulle jag tro då få skulle säga att man inte är miljövän, men många här på forumet började hota med att köpa dieselbil igen nu när man skulle göra det mindre förmånligt att köra elbil. Tyder inte på att man är miljövän åtminstone
Sen kan man väl ganska enkelt se det som att elbilsrevoultionen´påbörjades när det kom ekonomiska incitament för att skaffa elbil. Norge som har mest elbilar per capita har också mest ekonomiska fördelar. Slump?
Sen tror jag att alla vill vara miljövänliga, men få skulle vara det om det var dyrare än t.ex. motsvarande ICE-bil.
Få skulle skaffa solpaneler om det inte var ekonomiskt försvarbart.
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Jag hittade den Vassego!thnis skrev:Jag hänvisar till den undersökning med frågeställningen om varför man köpt en Tesla. Miljön kom inte på 1a plats i den. Jag hittar inte den nu men du kanske är bättre på att gräva fram den.SwedishAdvocate skrev:Har du någon källa för de här påståendena?LarsL skrev:För det första så är det en förvånansvärt liten del av de som köper elbil som gör det för miljön. De flesta gör det med någon slags blandning av teknik-, bil, ekonomiintresse. /...Gretsch skrev:Jag trodde att de som köpte en elbil hade en tanke att försöka dra sitt strå till stacken för att få en bättre värld och slippa skita ner sin omgivning, Om man då tänker ett steg till att man vill bidra med att inte förbruka mer än nödvändigt av jordens resurser så kan börja med att behålla den elbil man har så länge som möjligt . Jag provkörde Porsche Taycan nyligen bara för att upptäcka att min 85D från 15 är fantastisk som jag kommer ha kvar tills batterierna inte orkar längre och då hoppas jag att man kan köpa nya batterier och behålla bilen.
viewtopic.php?f=43&t=817&view=viewpoll
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Jag har inte "behörighet" till den delen av forumet. Gissar att det beror på att jag tyvärr inte äger en Tesla...thnis skrev:Jag hittade den Vassego!thnis skrev:Jag hänvisar till den undersökning med frågeställningen om varför man köpt en Tesla. Miljön kom inte på 1a plats i den. Jag hittar inte den nu men du kanske är bättre på att gräva fram den.SwedishAdvocate skrev:Har du någon källa för de här påståendena?LarsL skrev:För det första så är det en förvånansvärt liten del av de som köper elbil som gör det för miljön. De flesta gör det med någon slags blandning av teknik-, bil, ekonomiintresse. /...
viewtopic.php?f=43&t=817&view=viewpoll
Gissar vidare att det är någon slags internundersökning här på forumet. I den del av forumet som jag kan läsa brukar det vara 100-200 svaranden på olika slags undersökningar/omröstningar, och det behövs nog lite större urval för att kunna få fram ett tillräckligt bra resultat... Eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Ja det är en undersökning ställd till Teslaägare. Miljön har helt klart inte högsta prio. Endast en fjärdedel hade miljöargumentet som orsak. Jag hoppar ur tråden nu. Känns som att vi har kapat den. Kanske bättre att starta en miljötråd i ställetSwedishAdvocate skrev:Jag har inte "behörighet" till den delen av forumet. Gissar att det beror på att jag tyvärr inte äger en Tesla...thnis skrev:Jag hittade den Vassego!thnis skrev:Jag hänvisar till den undersökning med frågeställningen om varför man köpt en Tesla. Miljön kom inte på 1a plats i den. Jag hittar inte den nu men du kanske är bättre på att gräva fram den.SwedishAdvocate skrev:Har du någon källa för de här påståendena?LarsL skrev:För det första så är det en förvånansvärt liten del av de som köper elbil som gör det för miljön. De flesta gör det med någon slags blandning av teknik-, bil, ekonomiintresse. /...
viewtopic.php?f=43&t=817&view=viewpoll
Gissar vidare att det är någon slags internundersökning här på forumet. I den del av forumet som jag kan läsa brukar det vara 100-200 svaranden på olika slags undersökningar/omröstningar, och det behövs nog lite större urval för att kunna få fram ett tillräckligt bra resultat... Eller?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Den här öppna ”undersökningen” ger mer fördjupande svar på varför man valde en Tesla.
viewtopic.php?f=37&t=5247&p=99470&hilit ... sla#p99470
viewtopic.php?f=37&t=5247&p=99470&hilit ... sla#p99470
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Jag skulle vilja hävda att man visst kan hjälpa miljön genom köpa och byta till ny elbil, det finns ju som andra redan sagt en andrahandsmarknad.
I slutledet kan man ju hoppas att en fossilbil som tas ur drift som följd.
För mig spelar miljöaspekten en betydande roll, ekonomin inte så mycket, både vad gäller elbilar och solceller.
Det fina är ju om man kan få fördelar både för miljö och annat, som ekonomi eller ny teknik.
I slutledet kan man ju hoppas att en fossilbil som tas ur drift som följd.
För mig spelar miljöaspekten en betydande roll, ekonomin inte så mycket, både vad gäller elbilar och solceller.
Det fina är ju om man kan få fördelar både för miljö och annat, som ekonomi eller ny teknik.
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Jag kör med småbarn och ofta mycket packning. Har inte hittat något alternativ till X.
Kör min andra X nu. Raven är definitivt en helt annan bil än pre-raven. Men hade varit tråkigt byta till en med exakt samma inredning igen om två år.
Kör min andra X nu. Raven är definitivt en helt annan bil än pre-raven. Men hade varit tråkigt byta till en med exakt samma inredning igen om två år.
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Ovan i ett annat inlägg i den här tråden (Här: viewtopic.php?f=10&t=22506&start=20#p459677) länkas till en undersökning här på forumet där 118 personer har svarat. Där anger en majoritet av de svarande att det är minst 40% "mlljötänk" som ligger bakom deras köp av en Tesla. Många av dessa anger vidare betydligt mer "miljötänk" som faktor bakom deras bilköp.thnis skrev:Ja det är en undersökning ställd till Teslaägare. Miljön har helt klart inte högsta prio. Endast en fjärdedel hade miljöargumentet som orsak. Jag hoppar ur tråden nu. Känns som att vi har kapat den. Kanske bättre att starta en miljötråd i ställetSwedishAdvocate skrev:Jag har inte "behörighet" till den delen av forumet. Gissar att det beror på att jag tyvärr inte äger en Tesla...thnis skrev:Jag hittade den Vassego!thnis skrev:Jag hänvisar till den undersökning med frågeställningen om varför man köpt en Tesla. Miljön kom inte på 1a plats i den. Jag hittar inte den nu men du kanske är bättre på att gräva fram den.SwedishAdvocate skrev:Har du någon källa för de här påståendena?
viewtopic.php?f=43&t=817&view=viewpoll
Gissar vidare att det är någon slags internundersökning här på forumet. I den del av forumet som jag kan läsa brukar det vara 100-200 svaranden på olika slags undersökningar/omröstningar, och det behövs nog lite större urval för att kunna få fram ett tillräckligt bra resultat... Eller?
Fast oavsett:
Jag är tyvärr inte expert på kvantitativa undersökningar, men jag har tillräcklig koll för att veta att det behövs betydligt fler respondenter samt även ett mycket bredare urval av alla elbilsköpare för att kunna hävda att följande påstående stämmer:
LarsL skrev:För det första så är det en förvånansvärt liten del av de som köper elbil som gör det för miljön. De flesta gör det med någon slags blandning av teknik-, bil, ekonomiintresse. /...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Hur menar du nu?!?SwedishAdvocate skrev:Jag är tyvärr inte expert på kvantitativa undersökningar, men jag har tillräcklig koll för att veta att det behövs betydligt fler respondenter samt även ett mycket bredare urval av alla elbilsköpare för att kunna hävda att följande påstående stämmer:
LarsL skrev:För det första så är det en förvånansvärt liten del av de som köper elbil som gör det för miljön. De flesta gör det med någon slags blandning av teknik-, bil, ekonomiintresse. /...
Jag skriver ”Det är förvånansvärt liten del”. Med det menar jag att de ”flesta” i samhället bara tror att det är ”miljömuppar” som köper elbilar. Jag personligen blir ”hela riden” anklagad för att vara miljöpartist trots att det är ett av sista partiet jag skulle rösta på. Jag gick alltså inte in i elbilar för miljön eller CO2, jag gjorde det av andra anledningar. Och jag är inte ensam och de flesta skulle nog bli förvånade över hur många det är som inte tagit steget för miljöns skull, där av förvånansvärt.
104 st av Teslaägarna 2014(?) är en väldigt stor andel så jag skulle klassa det som statisktisk bra.
Även om vi tittar på 118st av 10000 medlemmar så är det också en ganska stor andel, betydligt större än många andra undersökningar.
PS När jag började läsa på om elbilar och lära mig mer så ökade mitt miljöintresse. DS
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Jag tror viljan att göra något för klimatet förutsatt att man sparar ekonomiskt på det är ganska vanligt.
Re: Någon mer som börjat tröttna?
Jag köpte min Tesla S LR 27/3 2020 efter att ha kört en Tesla 3 i 7 månader.
Min tanke med Tesla var inte så mycket miljö utan prestanda och ekonomi i första hand.
Jag skulle köpa en Audi A8 men dom är rätt dyra att äga och serva som jag förstår det.
Jag köpte en Model 3 men efter bara 3-4 månader så lessnade jag på den.
Ok den gick skapligt men det fattas som en halv bil kände jag rätt fort.
Jag ville ha en Model S redan från början men blev för snål och köpte en 3.
Jag ångrar absolut inte en sekund att jag bytte upp mig till en Model S.
Jag hade en 2010 Bmw 530d som jag optimerade till ca 300 hk och den var bra
men jag hade nog mer miljötänk med den än med teslan. Jag körde som längst
136,2 mil på en tank med den bilen och ca 130 mil flera gånger.
Då försökte jag köra så snålt det bara gick hela tiden och körde på 0,46 flera gånger.
Nu har jag en bil som är grym, har kört 0-100 på 3,87 s med Dragy som bäst.
Har bytt framdäck efter 1930 mil då dom var utslitna efter för många Dragykörningar.
Den har inget krav på service var 1500 mil och laddningen är gratis.
Kan det bli så mycket bättre eller?? Är absolut ingen miljönisse men har nån
gång sagt att jag drar mitt strå till stacken, bättre än att köra en diesel.
Min tanke med Tesla var inte så mycket miljö utan prestanda och ekonomi i första hand.
Jag skulle köpa en Audi A8 men dom är rätt dyra att äga och serva som jag förstår det.
Jag köpte en Model 3 men efter bara 3-4 månader så lessnade jag på den.
Ok den gick skapligt men det fattas som en halv bil kände jag rätt fort.
Jag ville ha en Model S redan från början men blev för snål och köpte en 3.
Jag ångrar absolut inte en sekund att jag bytte upp mig till en Model S.
Jag hade en 2010 Bmw 530d som jag optimerade till ca 300 hk och den var bra
men jag hade nog mer miljötänk med den än med teslan. Jag körde som längst
136,2 mil på en tank med den bilen och ca 130 mil flera gånger.
Då försökte jag köra så snålt det bara gick hela tiden och körde på 0,46 flera gånger.
Nu har jag en bil som är grym, har kört 0-100 på 3,87 s med Dragy som bäst.
Har bytt framdäck efter 1930 mil då dom var utslitna efter för många Dragykörningar.
Den har inget krav på service var 1500 mil och laddningen är gratis.
Kan det bli så mycket bättre eller?? Är absolut ingen miljönisse men har nån
gång sagt att jag drar mitt strå till stacken, bättre än att köra en diesel.