Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Någon mer som börjat tröttna?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Någon mer som börjat tröttna?

Inläggav Teslaägare frippe » 24 sep 2020 07:28

Mickep skrev:Personligen tycker jag de borde göra en uppfräschning av interiören.men det är egentligen småsaker jag tänker på.
Det är ljuddämpning, förvaringsutrymmen, stolar etc.
Kanske kunde stora skärmen flyttas upp.

För att kunna flytta upp stora skärmen och att samtidigt säkerställa att den inte stjäl sikten snett framåt, bör nog instrumentbrädan sänkas. Det är det som i model 3 och Y gör det möjligt att ha en mittenskärm lätt upphöjd. Och det är därför som model 3 ser jädrans skum ut framifrån, med helt tokig proportion mellan vindruta och plåt på bilen.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Referralkod: fredrik73366

Inläggav Teslaägare Speedyidol » 24 sep 2020 07:39

Har också börjat snegla på Porsche Taycan men jisses vilket förmånsvärde där är på dem!!
Över 10 000kr.. mer än dubbelt mot Model S som jag har eller en ny long range. Det var man inte beredd på.
Någon ekonom som vet hur det kan bli så?

Någon som har tips på en finare elbil som ligger mer runt Tesla i förmånsvärde?
MODEL S 85D
Användarvisningsbild
Speedyidol
Teslaägare

Inläggav SwedishAdvocate » 24 sep 2020 07:49

LarsL skrev:
Gretsch skrev:Jag trodde att de som köpte en elbil hade en tanke att försöka dra sitt strå till stacken för att få en bättre värld och slippa skita ner sin omgivning, Om man då tänker ett steg till att man vill bidra med att inte förbruka mer än nödvändigt av jordens resurser så kan börja med att behålla den elbil man har så länge som möjligt . Jag provkörde Porsche Taycan nyligen bara för att upptäcka att min 85D från 15 är fantastisk som jag kommer ha kvar tills batterierna inte orkar längre och då hoppas jag att man kan köpa nya batterier och behålla bilen.

För det första så är det en förvånansvärt liten del av de som köper elbil som gör det för miljön. De flesta gör det med någon slags blandning av teknik-, bil, ekonomiintresse. /...

Har du någon källa för de här påståendena?
SwedishAdvocate

Inläggav Teslaägare thnis » 24 sep 2020 08:09

SwedishAdvocate skrev:
LarsL skrev:
Gretsch skrev:Jag trodde att de som köpte en elbil hade en tanke att försöka dra sitt strå till stacken för att få en bättre värld och slippa skita ner sin omgivning, Om man då tänker ett steg till att man vill bidra med att inte förbruka mer än nödvändigt av jordens resurser så kan börja med att behålla den elbil man har så länge som möjligt . Jag provkörde Porsche Taycan nyligen bara för att upptäcka att min 85D från 15 är fantastisk som jag kommer ha kvar tills batterierna inte orkar längre och då hoppas jag att man kan köpa nya batterier och behålla bilen.

För det första så är det en förvånansvärt liten del av de som köper elbil som gör det för miljön. De flesta gör det med någon slags blandning av teknik-, bil, ekonomiintresse. /...

Jag hänvisar till den undersökning med frågeställningen om varför man köpt en Tesla. Miljön kom inte på 1a plats i den. Jag hittar inte den nu men du kanske är bättre på att gräva fram den.
Model S 2017
VW e-Golf 2018
Väntar på VW I.D3 45 kWh
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Referralkod: thomas3553

Inläggav backe » 24 sep 2020 08:11

SwedishAdvocate skrev:
LarsL skrev:

Finns nog ingen säker källa skulle jag tro då få skulle säga att man inte är miljövän, men många här på forumet började hota med att köpa dieselbil igen nu när man skulle göra det mindre förmånligt att köra elbil. Tyder inte på att man är miljövän åtminstone :)

Sen kan man väl ganska enkelt se det som att elbilsrevoultionen´påbörjades när det kom ekonomiska incitament för att skaffa elbil. Norge som har mest elbilar per capita har också mest ekonomiska fördelar. Slump?

Sen tror jag att alla vill vara miljövänliga, men få skulle vara det om det var dyrare än t.ex. motsvarande ICE-bil.
Få skulle skaffa solpaneler om det inte var ekonomiskt försvarbart.
backe

Inläggav Teslaägare thnis » 24 sep 2020 08:26

thnis skrev:
SwedishAdvocate skrev:
LarsL skrev:

Jag hänvisar till den undersökning med frågeställningen om varför man köpt en Tesla. Miljön kom inte på 1a plats i den. Jag hittar inte den nu men du kanske är bättre på att gräva fram den.

Jag hittade den :) Vassego!

viewtopic.php?f=43&t=817&view=viewpoll
Model S 2017
VW e-Golf 2018
Väntar på VW I.D3 45 kWh
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Inläggav SwedishAdvocate » 24 sep 2020 08:35

thnis skrev:
thnis skrev:
SwedishAdvocate skrev:
LarsL skrev:För det första så är det en förvånansvärt liten del av de som köper elbil som gör det för miljön. De flesta gör det med någon slags blandning av teknik-, bil, ekonomiintresse. /...

Jag har inte "behörighet" till den delen av forumet. Gissar att det beror på att jag tyvärr inte äger en Tesla...

Gissar vidare att det är någon slags internundersökning här på forumet. I den del av forumet som jag kan läsa brukar det vara 100-200 svaranden på olika slags undersökningar/omröstningar, och det behövs nog lite större urval för att kunna få fram ett tillräckligt bra resultat... Eller?
SwedishAdvocate

Inläggav Teslaägare thnis » 24 sep 2020 08:47

SwedishAdvocate skrev:
thnis skrev:
thnis skrev:
SwedishAdvocate skrev:
LarsL skrev:För det första så är det en förvånansvärt liten del av de som köper elbil som gör det för miljön. De flesta gör det med någon slags blandning av teknik-, bil, ekonomiintresse. /...

Jag har inte "behörighet" till den delen av forumet. Gissar att det beror på att jag tyvärr inte äger en Tesla...

Gissar vidare att det är någon slags internundersökning här på forumet. I den del av forumet som jag kan läsa brukar det vara 100-200 svaranden på olika slags undersökningar/omröstningar, och det behövs nog lite större urval för att kunna få fram ett tillräckligt bra resultat... Eller?

Ja det är en undersökning ställd till Teslaägare. Miljön har helt klart inte högsta prio. Endast en fjärdedel hade miljöargumentet som orsak. Jag hoppar ur tråden nu. Känns som att vi har kapat den. Kanske bättre att starta en miljötråd i stället :)
Model S 2017
VW e-Golf 2018
Väntar på VW I.D3 45 kWh
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Inläggav Teslaägare +46 » 24 sep 2020 08:56

Den här öppna ”undersökningen” ger mer fördjupande svar på varför man valde en Tesla.
viewtopic.php?f=37&t=5247&p=99470&hilit=Vare+valde+du+en+tesla#p99470
Nöjd ägare till en röd S85D. Inköpt ny och i trafik sedan juni 2015.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inläggav Teslaägare johani » 24 sep 2020 10:05

Jag skulle vilja hävda att man visst kan hjälpa miljön genom köpa och byta till ny elbil, det finns ju som andra redan sagt en andrahandsmarknad.
I slutledet kan man ju hoppas att en fossilbil som tas ur drift som följd.

För mig spelar miljöaspekten en betydande roll, ekonomin inte så mycket, både vad gäller elbilar och solceller.

Det fina är ju om man kan få fördelar både för miljö och annat, som ekonomi eller ny teknik.
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Användarvisningsbild
johani
Teslaägare

Referralkod: johan6176

FöregåendeNästa

Återgå till Model S