Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Moderator: Redaktion
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Jag provladdade igår.
Kom till SuC med 17% batteri men inte helt förkonditionerat (hade bara kört en mil ungefär). Hastigheten gick upp till 100 kW men rätt snart sjönk det till 80 kW igen och hyfsat snabbt ner mot 60 kW. När jag slutade ladda vid 60% låg jag på ca 40 kW.
Det kan såklart ha varit en kombination av kallt batteri och -6 grader utomhus men jag såg ingen direkt skillnad mot tidigare.
Kom till SuC med 17% batteri men inte helt förkonditionerat (hade bara kört en mil ungefär). Hastigheten gick upp till 100 kW men rätt snart sjönk det till 80 kW igen och hyfsat snabbt ner mot 60 kW. När jag slutade ladda vid 60% låg jag på ca 40 kW.
Det kan såklart ha varit en kombination av kallt batteri och -6 grader utomhus men jag såg ingen direkt skillnad mot tidigare.
Model S85D -15, "Voltaire"
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Finns en S P85D som nyss fick 2020.48.30 enligt Teslafi. Samtidigt är dock dock enbart lite över 6% av alla bilar på Teslafi med AP1 som har fått 2020.48.30 så det tar sin lilla tid...Kriper skrev:Jag sms:ade till Tesla med frågan om våra biler med 85kW batteri kommer att få 2020.48.26 för snabbare SuC och dom svarade att "Vi kan tyvärr ej svara på om eller när denna uppdatering kommer finnas tillgänglig för din bil".
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Här är svaret från Tesla på vårt garantiärende.
Bästa Per Vi har kommit fram till att detta inte är garanti i och med Teslas villkor se nedan.
Ett utdrag ur våra villkor som berör denna fråga.
”The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or power loss with time and use.
Loss of Battery energy or power over time or due to or resulting from Battery usage, is NOT covered under this New Vehicle Limited Warranty.
See your owner documentation for important information on how to maximize the life and capacity of the Battery.”
Orsaken till det du upplevt är att bilen hade mätt fel SOC och att ett fix har blivit skickat i mjukvara. SOC borde öka med tiden tills dator inne i batteriet räknar om rätt kapacitet. Alla batteri test vi har gjort visar inget alvarligt fel på batteriet och kundens batteri ligger något högre vad gäller räckvidd jämfört med andra likvärdiga bilar, men faktum är att alla batterier har ett naturlig degradering som orsakas av många olika faktorer, dvs användning av batteriet, snabba urladdningar/laddning. Tesla anser inte att detta är ett garanti ärende då batteriets skick är t.o.m. bättre än de flesta andra jämförbara bilar.
(SOC) State of charge
Hugo Sellstedt
Service Advisor, Sweden
Och så här svarade vi.
Hej och tack för svar.
Vi förstår att ett batteri succesivt får sämre kapacitet och det har vi förväntat oss.
Vi har inte fått svar på frågan om vad som hänt efter uppdateringen i oktober. Det kan ju inte ha med batteriets succesiva försämrade kapacitet att göra. Vi förstår inte riktigt vad du menar med att ”bilen har mätt fel SOC och att en fix har blivit skickad till mjukvaran”?. Är det en uppdatering som skickats till vår bil? Kommer vi få 38 mil igen när bilen är fulladdad?
Det andra som har hänt efter uppdatering i oktober är att snabbladdningen inte längre är snabb – utan väldigt långsam. Vi har sett på olika forum att bilar med 90 och 100 batteri har fått en uppdatering (26) som gör att snabbladdningen har bättre fart igen. Kan du se till att även vi får den uppdateringen?
Bästa Per Vi har kommit fram till att detta inte är garanti i och med Teslas villkor se nedan.
Ett utdrag ur våra villkor som berör denna fråga.
”The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or power loss with time and use.
Loss of Battery energy or power over time or due to or resulting from Battery usage, is NOT covered under this New Vehicle Limited Warranty.
See your owner documentation for important information on how to maximize the life and capacity of the Battery.”
Orsaken till det du upplevt är att bilen hade mätt fel SOC och att ett fix har blivit skickat i mjukvara. SOC borde öka med tiden tills dator inne i batteriet räknar om rätt kapacitet. Alla batteri test vi har gjort visar inget alvarligt fel på batteriet och kundens batteri ligger något högre vad gäller räckvidd jämfört med andra likvärdiga bilar, men faktum är att alla batterier har ett naturlig degradering som orsakas av många olika faktorer, dvs användning av batteriet, snabba urladdningar/laddning. Tesla anser inte att detta är ett garanti ärende då batteriets skick är t.o.m. bättre än de flesta andra jämförbara bilar.
(SOC) State of charge
Hugo Sellstedt
Service Advisor, Sweden
Och så här svarade vi.
Hej och tack för svar.
Vi förstår att ett batteri succesivt får sämre kapacitet och det har vi förväntat oss.
Vi har inte fått svar på frågan om vad som hänt efter uppdateringen i oktober. Det kan ju inte ha med batteriets succesiva försämrade kapacitet att göra. Vi förstår inte riktigt vad du menar med att ”bilen har mätt fel SOC och att en fix har blivit skickad till mjukvaran”?. Är det en uppdatering som skickats till vår bil? Kommer vi få 38 mil igen när bilen är fulladdad?
Det andra som har hänt efter uppdatering i oktober är att snabbladdningen inte längre är snabb – utan väldigt långsam. Vi har sett på olika forum att bilar med 90 och 100 batteri har fått en uppdatering (26) som gör att snabbladdningen har bättre fart igen. Kan du se till att även vi får den uppdateringen?
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Från tesla Facebook grupp.
Verkar vara flera där som upplever högre laddeffekter än tidigare.
Verkar vara flera där som upplever högre laddeffekter än tidigare.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Bilar med 90 och 100-batterier som fått 2020.48.26 verkar fått snabbare laddning vid SuC. Ingen bil med 85-batteriet verkar fått samma uppdateringen eller laddning ännu.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Någon som fått en uppdatering som löser problemet...?
Model S P85DL+
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Är också sugen på att få 48.26 versionen men det verkar dröja
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Om jag förstått rätt så har ingen AP1 bil fått uppdate
Möjligtvis nån dock obekräftad då ihop med MCU2
Möjligtvis nån dock obekräftad då ihop med MCU2
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Mors
Har 48.35.5 på vår S85-14 AP1 (MCU2). Inte testat att superladda på länge dock... blir intressant nästa gång...
/F
Har 48.35.5 på vår S85-14 AP1 (MCU2). Inte testat att superladda på länge dock... blir intressant nästa gång...
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Skriv gärna här med lite siffror och om det är bättre?fimpen skrev:Mors
Har 48.35.5 på vår S85-14 AP1 (MCU2). Inte testat att superladda på länge dock... blir intressant nästa gång...
/F
MVH
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Ok då är det bekräftat att AP1 + MCU2 = nyare swfimpen skrev:Mors
Har 48.35.5 på vår S85-14 AP1 (MCU2). Inte testat att superladda på länge dock... blir intressant nästa gång...
/F
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Hm, ytterligare ett skäl att överväga uppgradering av MCU då? Jag ska in (igen) för diagnos för mina MCU-glitchar och uppstartproblem, jag kanske skall boka in MCU2 direkt?e5m1r skrev:Ok då är det bekräftat att AP1 + MCU2 = nyare swfimpen skrev:Mors
Har 48.35.5 på vår S85-14 AP1 (MCU2). Inte testat att superladda på länge dock... blir intressant nästa gång...
/F
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
hej.
Vore superschysst om ni som får bättre laddhastighet och tidigare haft den strypt även kunde rapportera här.
"Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.35.5"
viewtopic.php?f=45&t=23702
Nicklas rapporterar att även 2020.48.35.5 levererar en högre laddhastighet
Vore superschysst om ni som får bättre laddhastighet och tidigare haft den strypt även kunde rapportera här.
"Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.35.5"
viewtopic.php?f=45&t=23702
Nicklas rapporterar att även 2020.48.35.5 levererar en högre laddhastighet
MYP
X90d
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
85-batteriet påveras inte av detta tyvärr, precis som jag har skrivit tidigare i denna tråd.
Jag har 48.35.5 (med MCU2) och har fortfarande samma långsamma supercharging på min 85D från 2015.
Jag har 48.35.5 (med MCU2) och har fortfarande samma långsamma supercharging på min 85D från 2015.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Seregon skrev:85-batteriet påveras inte av detta tyvärr, precis som jag har skrivit tidigare i denna tråd.
Jag har 48.35.5 (med MCU2) och har fortfarande samma långsamma supercharging på min 85D från 2015.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Seregon skrev:85-batteriet påveras inte av detta tyvärr, precis som jag har skrivit tidigare i denna tråd.
Jag har 48.35.5 (med MCU2) och har fortfarande samma långsamma supercharging på min 85D från 2015.
Model S P85D
May the Force be with you
May the Force be with you
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Får en S75D snabbare laddning med rätt programvara?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Det filosofiska svaret är ja...Zalman3 skrev:Får en S75D snabbare laddning med rätt programvara?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Bjelke skrev:Det filosofiska svaret är ja...Zalman3 skrev:Får en S75D snabbare laddning med rätt programvara?
Model S P85DL+
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Hej, alla som följt denna tråd. Nu har vi tagit steget att byta bort vår omtyckta P85DL mot en S 100D. Detta mot bakrund om vad denna tråd har handlat om, nämligen att Tesla har försämrat laddhastigheten på SuC och batterikapaciteten så att bilen i princip blev omöjlig att använda till långresor. Vi kämpade en ojämn kamp med Tesla om detta men de vann och vi fick ge oss. Vi försökte hävda att batteriet tappat kapacitet men Tesla ansåg att detta var helt normalt. Det har varit smärtsamt under tiden då en P85DL med sportchassiet är en fantastisk bil på många sätt. Snabb och tajt på vägen men ack så långsam vid SuC. 70-80 minuter för 30 nya mil är inte vad jag hade föreställt mig.
Vi tänkte brett när vi kollade in olika alternativ; nya Kia EV6, VW iD4, Skoda Enyaq osv. Men valet föll på en nyare Tesla med stort batteri, hyfsad snabbladdning och SuC-laddnätverk. Våra förväntningar var att, okej, vi köper en likadan bil men med ett större batteri. Men, oj så mycket bättre 100D är. Tystare, mer välbyggd i karosspassningar och inredning och nya roliga detaljer som elektriska nackstöd, minnesfunktion kopplat till nycklarna och grymt förbättrade framstolar. Man sitter mycket lägre vilket ger större möjligheter till en bekväm sittställning. Inget knarr eller gnek i inredningen!
Nu går vi vidare.
Vi tänkte brett när vi kollade in olika alternativ; nya Kia EV6, VW iD4, Skoda Enyaq osv. Men valet föll på en nyare Tesla med stort batteri, hyfsad snabbladdning och SuC-laddnätverk. Våra förväntningar var att, okej, vi köper en likadan bil men med ett större batteri. Men, oj så mycket bättre 100D är. Tystare, mer välbyggd i karosspassningar och inredning och nya roliga detaljer som elektriska nackstöd, minnesfunktion kopplat till nycklarna och grymt förbättrade framstolar. Man sitter mycket lägre vilket ger större möjligheter till en bekväm sittställning. Inget knarr eller gnek i inredningen!
Nu går vi vidare.
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Nu har Tesla höjt ännu mera laddhastigheten på min S75D.
Ny hade jag ca 92kW.
Nu toppar den på 110kW!
Tack Tesla!
Ny hade jag ca 92kW.
Nu toppar den på 110kW!
Tack Tesla!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Härligt! 100 batteriet och face-lift är ett lyft.Kriper skrev:Hej, alla som följt denna tråd. Nu har vi tagit steget att byta bort vår omtyckta P85DL mot en S 100D. Detta mot bakrund om vad denna tråd har handlat om, nämligen att Tesla har försämrat laddhastigheten på SuC och batterikapaciteten så att bilen i princip blev omöjlig att använda till långresor. Vi kämpade en ojämn kamp med Tesla om detta men de vann och vi fick ge oss. Vi försökte hävda att batteriet tappat kapacitet men Tesla ansåg att detta var helt normalt. Det har varit smärtsamt under tiden då en P85DL med sportchassiet är en fantastisk bil på många sätt. Snabb och tajt på vägen men ack så långsam vid SuC. 70-80 minuter för 30 nya mil är inte vad jag hade föreställt mig.
Vi tänkte brett när vi kollade in olika alternativ; nya Kia EV6, VW iD4, Skoda Enyaq osv. Men valet föll på en nyare Tesla med stort batteri, hyfsad snabbladdning och SuC-laddnätverk. Våra förväntningar var att, okej, vi köper en likadan bil men med ett större batteri. Men, oj så mycket bättre 100D är. Tystare, mer välbyggd i karosspassningar och inredning och nya roliga detaljer som elektriska nackstöd, minnesfunktion kopplat till nycklarna och grymt förbättrade framstolar. Man sitter mycket lägre vilket ger större möjligheter till en bekväm sittställning. Inget knarr eller gnek i inredningen!
Nu går vi vidare.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Tack för stöd. Det har varit en lång resa.jpetters skrev:Härligt! 100 batteriet och face-lift är ett lyft.Kriper skrev:Hej, alla som följt denna tråd. Nu har vi tagit steget att byta bort vår omtyckta P85DL mot en S 100D. Detta mot bakrund om vad denna tråd har handlat om, nämligen att Tesla har försämrat laddhastigheten på SuC och batterikapaciteten så att bilen i princip blev omöjlig att använda till långresor. Vi kämpade en ojämn kamp med Tesla om detta men de vann och vi fick ge oss. Vi försökte hävda att batteriet tappat kapacitet men Tesla ansåg att detta var helt normalt. Det har varit smärtsamt under tiden då en P85DL med sportchassiet är en fantastisk bil på många sätt. Snabb och tajt på vägen men ack så långsam vid SuC. 70-80 minuter för 30 nya mil är inte vad jag hade föreställt mig.
Vi tänkte brett när vi kollade in olika alternativ; nya Kia EV6, VW iD4, Skoda Enyaq osv. Men valet föll på en nyare Tesla med stort batteri, hyfsad snabbladdning och SuC-laddnätverk. Våra förväntningar var att, okej, vi köper en likadan bil men med ett större batteri. Men, oj så mycket bättre 100D är. Tystare, mer välbyggd i karosspassningar och inredning och nya roliga detaljer som elektriska nackstöd, minnesfunktion kopplat till nycklarna och grymt förbättrade framstolar. Man sitter mycket lägre vilket ger större möjligheter till en bekväm sittställning. Inget knarr eller gnek i inredningen!
Nu går vi vidare.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Grattis!Kriper skrev:Hej, alla som följt denna tråd. Nu har vi tagit steget att byta bort vår omtyckta P85DL mot en S 100D. Detta mot bakrund om vad denna tråd har handlat om, nämligen att Tesla har försämrat laddhastigheten på SuC och batterikapaciteten så att bilen i princip blev omöjlig att använda till långresor. Vi kämpade en ojämn kamp med Tesla om detta men de vann och vi fick ge oss. Vi försökte hävda att batteriet tappat kapacitet men Tesla ansåg att detta var helt normalt. Det har varit smärtsamt under tiden då en P85DL med sportchassiet är en fantastisk bil på många sätt. Snabb och tajt på vägen men ack så långsam vid SuC. 70-80 minuter för 30 nya mil är inte vad jag hade föreställt mig.
Vi tänkte brett när vi kollade in olika alternativ; nya Kia EV6, VW iD4, Skoda Enyaq osv. Men valet föll på en nyare Tesla med stort batteri, hyfsad snabbladdning och SuC-laddnätverk. Våra förväntningar var att, okej, vi köper en likadan bil men med ett större batteri. Men, oj så mycket bättre 100D är. Tystare, mer välbyggd i karosspassningar och inredning och nya roliga detaljer som elektriska nackstöd, minnesfunktion kopplat till nycklarna och grymt förbättrade framstolar. Man sitter mycket lägre vilket ger större möjligheter till en bekväm sittställning. Inget knarr eller gnek i inredningen!
Nu går vi vidare.
En fråga: Vad menar du med minnesfunktion i nycklarna? Är det något nytt som vi med äldre bilar inte har tillgång till?
Installerat 13,2 kWp solceller
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Man kopplar fobarna til var sin förarprofil, Så när jag öppnar bilen ställs stolar mm in som jag har ställt in. När den andra foben öppnar bilen så aktiveras fruns profil. Det trodde jag dock fanns tidigare på min förra 2015 bil.
Eller finns det nåt mer?
Eller finns det nåt mer?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16