Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Splfredde »

Ohms lag......

Pontus skrev:
kontakten2 skrev:
Då förstår du inte hur ett batteri fungerar. Kan du endast ladda en cell till 4.1v istället för 4.2v får du inte in lika många ampere i cellen. Därmed kan du inte få ut lika mycket ampere.

Vi kan likna det med en vattenbringare som rymmer 4 liter istället för 5 liter om det blir tydligare :roll:

Det du pratar om ang kallare temperaturer är ett annat fenomen
Är strömmen direkt relaterad till hur hög spänningen är i cellen, är det ett linjärt förhållande där? Typ 0A vid 2,5V och max A vid 4,2V?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1434
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av kenjon »

kontakten2 skrev:
Då förstår du inte hur ett batteri fungerar. Kan du endast ladda en cell till 4.1v istället för 4.2v får du inte in lika många ampere i cellen. Därmed kan du inte få ut lika mycket ampere.

Vi kan likna det med en vattenbringare som rymmer 4 liter istället för 5 liter om det blir tydligare :roll:

Det du pratar om ang kallare temperaturer är ett annat fenomen
Vad är det för påhopp? Jag förstår mycket väl hur ett batteri fungerar i det avseendet.
Jag antar att du menar Ah, och inte A....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
kontakten2

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av kontakten2 »

kenjon skrev:
kontakten2 skrev:
Då förstår du inte hur ett batteri fungerar. Kan du endast ladda en cell till 4.1v istället för 4.2v får du inte in lika många ampere i cellen. Därmed kan du inte få ut lika mycket ampere.

Vi kan likna det med en vattenbringare som rymmer 4 liter istället för 5 liter om det blir tydligare :roll:

Det du pratar om ang kallare temperaturer är ett annat fenomen
Vad är det för påhopp? Jag förstår mycket väl hur ett batteri fungerar i det avseendet.
Jag antar att du menar Ah, och inte A....
Det är inget påhopp av att påtala att du har fel eftersom du skriver att temperaturen skulle påverka högsta möjliga spänning när du laddar batteriet?

Skriv tydligare så vi förstår hur batteriet får in mindre Ah när det laddas till en given spänning om det är varmt eller kallt.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1434
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av kenjon »

Du skrev inte att jag hade fel, du skrev att jag inte förstår!
Jag har väl inte skrivit något om spänningen någonstans?
Batteriets inre resistans ändras beroende på batteriets temperatur, därav får du ut mindre A vilket ger lägre effekt och mindre energi vid lägre temperaturer.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
kontakten2

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av kontakten2 »

Ja detta är lite tragikomiskt.

Kylan påverkar effekten du kan ta ut momentant från batteriet. Det har däremot trådskaparen inte efterfrågat.

Kylan påverkar inte hur många Ah batteriet har vid en given spänning. Hävdar du annat påstår jag fortfarande att du inte förstår
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1434
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av kenjon »

Du skriver att effekten påverkas av tempen, men inte Ah (vid en given spänning?).
Då Ah mäts över tid, och spänningen sjunker över tid, så är det lite svårt att mäta Ah vid en given spänning.
Jag står fast vid att både effekten och mängden energi hos ett batteri är lägre vid lägre temperatur.
Vi får nog anse oss oense.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

Kriper skrev:
Vår förra S85 maxade 380 km vid 100 % laddning och det gjorde också vår nuvarande P85D när vi köpte den i juni. Nu, efter senaste uppdateringen laddar bilen bara till 356 km vid 100 %. Är det fler som ser samma försämring som jag med bilar med samma batteri?
Fyller på lite här med att bilen landar på 330 km vid fulladdat nu. Jag behöver ditt råd, ska jag anmäla batteridegraderingen till Tesla som ett garantiärende?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av NEO »

100% nerfad, alla mina 85or har visat 378-384km vid 100% oavsett om det varit 30 grader sommartid eller -20 vintertid.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Gustafsson »

kenjon skrev:
Du skriver att effekten påverkas av tempen, men inte Ah (vid en given spänning?).
Då Ah mäts över tid, och spänningen sjunker över tid, så är det lite svårt att mäta Ah vid en given spänning.
Jag står fast vid att både effekten och mängden energi hos ett batteri är lägre vid lägre temperatur.
Vi får nog anse oss oense.
Amperetimmar mäts inte över tid även om det ser ut så på enheten. Effekt däremot mäts över tid. Ah är ett mått på mängden laddning, motsvarande en volym som tex liter i en bensintank eller liter vatten i ett kraftverksmagasin. Den kemiska energin som är lagrad i ett kallt batteri försvinner inte, så värmer man upp batteriet har i princip inget gått förlorat.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av RagWal »

Effekt är momentan.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av OfarligTesla »

Kriper skrev:
Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Du kan ju testa men om det är nerfen de gjort medvetet kommer det ju inte ge någonting.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1434
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av kenjon »

Gustafsson skrev:
kenjon skrev:
Du skriver att effekten påverkas av tempen, men inte Ah (vid en given spänning?).
Då Ah mäts över tid, och spänningen sjunker över tid, så är det lite svårt att mäta Ah vid en given spänning.
Jag står fast vid att både effekten och mängden energi hos ett batteri är lägre vid lägre temperatur.
Vi får nog anse oss oense.
Amperetimmar mäts inte över tid även om det ser ut så på enheten. Effekt däremot mäts över tid. Ah är ett mått på mängden laddning, motsvarande en volym som tex liter i en bensintank eller liter vatten i ett kraftverksmagasin. Den kemiska energin som är lagrad i ett kallt batteri försvinner inte, så värmer man upp batteriet har i princip inget gått förlorat.
Ah mäts över tid! Att man skriver Ah istället för kWh (som är den rätta enheten för energi) beror på att man "vet" vid vilken spänning det gäller. T ex vanliga startbatterier anges ofta i Ah eftersom vi vet att de är 12 V (eller tidigare 6 V). Effekt däremot mäts INTE över tid, den är momentan. Det är mängden energi som batteriet innehåller. Energi=hur långt kan du köra (har inget med tiden att göra), effekt=hur fort kan du accelerera (är beroende av tiden).
Om du har ett 75 Ah-batteri, kan du (i teorin) ta ut 75 A under en timme, eller 1 A under 75 timmar. Så visst mäts det över tid!
Det är mycket vanligt att man blandar ihop A och Ah, kW och kWh.... men det är helt olika saker (som km och km/h). En del säger "jag körde i 75 km", istället för 75 km/h. Samma fel där.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Robin_j »

Kriper skrev:
Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Min bil har gjort lite samma sak p85+

Hade 380 km förra året vid 100%
För en månad sen hade jag 330 km och nu fått tbx till 345 km iallafall

Frågan är när man ska kontakta tesla. Är ju väldigt många som har fått bytt batteri på sina gamla 85or är ju extremt sällan ett problem iallafall så kanske bättre att bara köra på
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av mans71 »

Kriper skrev:
Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Har glömt den här tråden och är nyfiken själv. Om 3-4 timmar kan jag svara vad min ger vid fullt :)

P85D hade 489 km från början. 8-årsgarantin lovar 70% kapacitet = 342 km är brytgränsen.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Gustafsson »

kenjon skrev:
Gustafsson skrev:
kenjon skrev:
Du skriver att effekten påverkas av tempen, men inte Ah (vid en given spänning?).
Då Ah mäts över tid, och spänningen sjunker över tid, så är det lite svårt att mäta Ah vid en given spänning.
Jag står fast vid att både effekten och mängden energi hos ett batteri är lägre vid lägre temperatur.
Vi får nog anse oss oense.
Amperetimmar mäts inte över tid även om det ser ut så på enheten. Effekt däremot mäts över tid. Ah är ett mått på mängden laddning, motsvarande en volym som tex liter i en bensintank eller liter vatten i ett kraftverksmagasin. Den kemiska energin som är lagrad i ett kallt batteri försvinner inte, så värmer man upp batteriet har i princip inget gått förlorat.
Ah mäts över tid! Att man skriver Ah istället för kWh (som är den rätta enheten för energi) beror på att man "vet" vid vilken spänning det gäller. T ex vanliga startbatterier anges ofta i Ah eftersom vi vet att de är 12 V (eller tidigare 6 V). Effekt däremot mäts INTE över tid, den är momentan. Det är mängden energi som batteriet innehåller. Energi=hur långt kan du köra (har inget med tiden att göra), effekt=hur fort kan du accelerera (är beroende av tiden).
Om du har ett 75 Ah-batteri, kan du (i teorin) ta ut 75 A under en timme, eller 1 A under 75 timmar. Så visst mäts det över tid!
Det är mycket vanligt att man blandar ihop A och Ah, kW och kWh.... men det är helt olika saker (som km och km/h). En del säger "jag körde i 75 km", istället för 75 km/h. Samma fel där.
Sorry för mitt sista inlägg i detta. Vill korrigera mig när det gäller effekten, vilken förstås är momentan :oops: . Hade otur när jag tänkte. Tror vi egentligen pratar om samma sak. Amperetimmar kan förvisso uttryckas som antal laddningar som passerar en ledare på en viss tid, en ampere är ju en Coulomb per sekund. Dvs batteriets Ah beskriver den mängd laddningar/elektroner som lagrats. Tiden har bara betydelse när dessa laddningar ska in eller ut ur batteriet.
I mina två MS jag haft har jag dock bara sett en liten tidig degradering i kapaciteten, 15 km på 7300 mil på 100D, men inga tecken på nerfing av vare sig kapacitet eller laddhastighet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

mans71 skrev:
Kriper skrev:
Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Har glömt den här tråden och är nyfiken själv. Om 3-4 timmar kan jag svara vad min ger vid fullt :)

P85D hade 489 km från början. 8-årsgarantin lovar 70% kapacitet = 342 km är brytgränsen.
489 km, var det typical eller rated?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av NEO »

Kriper skrev:
mans71 skrev:
Kriper skrev:
Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Har glömt den här tråden och är nyfiken själv. Om 3-4 timmar kan jag svara vad min ger vid fullt :)

P85D hade 489 km från början. 8-årsgarantin lovar 70% kapacitet = 342 km är brytgränsen.
489 km, var det typical eller rated?
Förmodligen NEDC som Tesla annonserat bilarna med, köpte en ny XP100DL som sas ha 542km på hemsidan men i verkligheten var 100% 435km typical. Minns inte rated.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av mans71 »

Min bil laddar bara till 99%, vet inte varför den stannar där?

Det här blev iaf resultatet;
p85d-degradering.jpg
Edit: ska tillägga att mina siffror är från en bil som har gått 13000mil.
Senast redigerad av mans71, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

Då verkar ditt batteri vara i bättre kondition än mitt. Grattis! Jag ska åka till Sätra så får vi höra vad dom säger.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av mans71 »

Kriper skrev:
Då verkar ditt batteri vara i bättre kondition än mitt. Grattis! Jag ska åka till Sätra så får vi höra vad dom säger.
Men du skrev att du hade 380 förr och nu 356 - då menar du typical eller hur? Och den baseras ju (tror jag) på ditt körmönster, dina däck/fälgar. Då låter det ju inte alls så tokigt? Om du slår över till rated och laddar 100% - vad får du då?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av NEO »

mans71 skrev:
Kriper skrev:
Då verkar ditt batteri vara i bättre kondition än mitt. Grattis! Jag ska åka till Sätra så får vi höra vad dom säger.
Men du skrev att du hade 380 förr och nu 356 - då menar du typical eller hur? Och den baseras ju (tror jag) på ditt körmönster, dina däck/fälgar. Då låter det ju inte alls så tokigt? Om du slår över till rated och laddar 100% - vad får du då?

Typical är alltid fixed consumtion reference alltså ej GOM.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av mans71 »

NEO skrev:
mans71 skrev:
Kriper skrev:
Då verkar ditt batteri vara i bättre kondition än mitt. Grattis! Jag ska åka till Sätra så får vi höra vad dom säger.
Men du skrev att du hade 380 förr och nu 356 - då menar du typical eller hur? Och den baseras ju (tror jag) på ditt körmönster, dina däck/fälgar. Då låter det ju inte alls så tokigt? Om du slår över till rated och laddar 100% - vad får du då?

Typical är alltid fixed consumtion reference alltså ej GOM.
Utsäkta, helt nya uttryck för mig. Vad betyder det på ren svenska?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Bjelke »

mans71 skrev:
NEO skrev:
mans71 skrev:
Kriper skrev:
Då verkar ditt batteri vara i bättre kondition än mitt. Grattis! Jag ska åka till Sätra så får vi höra vad dom säger.
Men du skrev att du hade 380 förr och nu 356 - då menar du typical eller hur? Och den baseras ju (tror jag) på ditt körmönster, dina däck/fälgar. Då låter det ju inte alls så tokigt? Om du slår över till rated och laddar 100% - vad får du då?

Typical är alltid fixed consumtion reference alltså ej GOM.
Utsäkta, helt nya uttryck för mig. Vad betyder det på ren svenska?
Att siffrorna bilen visar inte beror på körstil eller något liknande, utan är baserat på
en fast förbrukning...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av mans71 »

Bjelke skrev:
Att siffrorna bilen visar inte beror på körstil eller något liknande, utan är baserat på
en fast förbrukning...
Aha, tack för det. Har alltid trott att bilen tog hänsyn till det, men man lär sig något nytt nästan varje dag! :)
Model S P85DL+
Skriv svar