Vad jag har googlat fram hade 85-packen 77,5 kWh tillgängligt som nya.
Jag gjorde matteövningen du länkade till och det gav 72.1 kWh vilket då skulle motsvara 7,5% degradering.
ABRP säger 74.6 kWh och 3.7% degradering.
Personligen tror mer på ABRP då dom grundar detta på massor med data om både min bil och andras. Har du provat ABRP? Om samma differens skulle gälla för din bil så kanske du har runt 70kWh tillgängligt?
Hej.
Testade också beräkningen som Kriper länkade till och något förvånad kommer jag fram till exakt samma siffra för min bil, alltså 66,6 kWh tillgängligt.
Bilen är en s85 -14 med 24 000 mil på mätaren. Jag har ca 300 km vid 90 % SOC. Lite OT men gäller batterigarantin 8 år oavsett mil eller är 24 000 en gräns? Har sett lite olika om det.
Hej.
Testade också beräkningen som Kriper länkade till och något förvånad kommer jag fram till exakt samma siffra för min bil, alltså 66,6 kWh tillgängligt.
Bilen är en s85 -14 med 24 000 mil på mätaren. Jag har ca 300 km vid 90 % SOC. Lite OT men gäller batterigarantin 8 år oavsett mil eller är 24 000 en gräns? Har sett lite olika om det.
Mvh
Micke
Du har obegränsat milantal och åtta år. Den nya begränsningen om 24 000 mil gäller senare bilar.
Hej.
Testade också beräkningen som Kriper länkade till och något förvånad kommer jag fram till exakt samma siffra för min bil, alltså 66,6 kWh tillgängligt.
Bilen är en s85 -14 med 24 000 mil på mätaren. Jag har ca 300 km vid 90 % SOC. Lite OT men gäller batterigarantin 8 år oavsett mil eller är 24 000 en gräns? Har sett lite olika om det.
Mvh
Micke
Bara som en jämförelse:
Jag har också en S85 -14 (förvisso P85 om man ska vara noga), men 9000 mil på mätaren. Beräkningen ger mig 74,4 kWh tillgängligt. Vid 82% SoC har jag 306 km kvar.
Jag kommer tydligen inte vidare med stöd från Tesla så jag funderar på att byta bort denna i övrigt fantastiska bil mot en Model S med 90 kW batteri. Vad är risken för att dessa bilar också begränsas i framtiden? Som jag läst mig till så har inga 90-bilar drabbats av begränsad laddhastighet och att dessa batterier har en nyare uppdaterad batteriteknologi. När vi köpte vår första S85 privat så hade vi klimatnyttan, fri supercharging vid långresor och sluta flyga som argument för bilköpet i november 2016. Sommaren 2019 på en resa till England märkte vi att bilen laddade långsammare på SuC. Men det kunde vi stå ut med och bytte i juni i år till vår nuvarande P85DL. När denna plötsligt över en natt och efter en uppgradering i oktober gick från 380 km vid 100 % till 330 samtidigt som den också laddade ännu långsammare vid SuC, så kändes det inte okej längre. Löser vi dessa problem genom att köpa en Model S 90?
Ja. Långkörning och SuC inställd på navi. Senast till Arboga, 1 timma innan jag kunde åtevända mot Stockholm Suc i Bredden där jag satt ytterligare 50 minuter för att komma upp till 280 km. Segt.
Ja. Långkörning och SuC inställd på navi. Senast till Arboga, 1 timma innan jag kunde åtevända mot Stockholm Suc i Bredden där jag satt ytterligare 50 minuter för att komma upp till 280 km. Segt.
Låg SoC också antar jag?
Min P85 -14 nådde 110 kw förra veckan. Brukar lägga sig runt 80 kw sen när den når 20% och sakta neråt 50 kw när den kommit upp i högre SoC
Ja. Långkörning och SuC inställd på navi. Senast till Arboga, 1 timma innan jag kunde åtevända mot Stockholm Suc i Bredden där jag satt ytterligare 50 minuter för att komma upp till 280 km. Segt.
Låg SoC också antar jag?
Min P85 -14 nådde 110 kw förra veckan. Brukar lägga sig runt 80 kw sen när den når 20% och sakta neråt 50 kw när den kommit upp i högre SoC
Nu har familjen (kloka frun) klurat lite. Med tanke på att vår P85DL har både kraft och grym väghållning (unik bil med Performance plus-chassie) och låg försäkring beroende på låg registrerad effekt i fordonsregistret, så kanske vi ska satsa på att byta till ett nytt fräscht batteri. Kostar ju samma pengar i mellanskilnad som att byta till sig en nyare bil som kostar betydligt mer att försäkra beroende på att dessa är registrerade med "rätt" effekt som ger oss dubbla premien jämför med den bil vi har. Vet någon vad ett batteribyte kostar och vilken typ av batteri man får vid ett byte till ett nytt?
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Nu har familjen klurat lite. Med tanke på att vår P85DL har både kraft och grym väghållning (unik bil med Performance plus-chassie) och låg försäkring beroende på låg registrerad effekt i fordonsregistret, så kanske vi ska satsa på att byta till ett nytt fräscht batteri. Kostar ju samma pengar i mellanskilnad som att byta till sig en nyare bil som kostar betydligt mer att försäkra beroende på att dessa är registrerade med "rätt" effekt som ger oss dubbla premien jämför med den bil vi har. Vet någon vad ett batteribyte kostar och vilken typ av batteri man får vid ett byte till ett nytt?
Bra klurat! Att byta bil är ju bara ett sätt att skaffa sig nya problem till ett högt pris.
Jag skickar ett PM till dig med lite kontaktuppgifter så kan vi resonera om eventuella batteribyten.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Nu har familjen klurat lite. Med tanke på att vår P85DL har både kraft och grym väghållning (unik bil med Performance plus-chassie) och låg försäkring beroende på låg registrerad effekt i fordonsregistret, så kanske vi ska satsa på att byta till ett nytt fräscht batteri. Kostar ju samma pengar i mellanskilnad som att byta till sig en nyare bil som kostar betydligt mer att försäkra beroende på att dessa är registrerade med "rätt" effekt som ger oss dubbla premien jämför med den bil vi har. Vet någon vad ett batteribyte kostar och vilken typ av batteri man får vid ett byte till ett nytt?
Jag har bytt batteri på min p85d.
Skicka pm om du är intresserad av förloppet samt kontakt
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Nu har familjen klurat lite. Med tanke på att vår P85DL har både kraft och grym väghållning (unik bil med Performance plus-chassie) och låg försäkring beroende på låg registrerad effekt i fordonsregistret, så kanske vi ska satsa på att byta till ett nytt fräscht batteri. Kostar ju samma pengar i mellanskilnad som att byta till sig en nyare bil som kostar betydligt mer att försäkra beroende på att dessa är registrerade med "rätt" effekt som ger oss dubbla premien jämför med den bil vi har. Vet någon vad ett batteribyte kostar och vilken typ av batteri man får vid ett byte till ett nytt?
Jag har bytt batteri på min p85d.
Skicka pm om du är intresserad av förloppet samt kontakt
Nu blir vi ju nyfikna . Vore ju intressant med lite input kring hur detta förlöper, praktikaliteter, kostnader, inbytespris för gammalt batteri (?), prestandaförbättring osv....
Nu har familjen klurat lite. Med tanke på att vår P85DL har både kraft och grym väghållning (unik bil med Performance plus-chassie) och låg försäkring beroende på låg registrerad effekt i fordonsregistret, så kanske vi ska satsa på att byta till ett nytt fräscht batteri. Kostar ju samma pengar i mellanskilnad som att byta till sig en nyare bil som kostar betydligt mer att försäkra beroende på att dessa är registrerade med "rätt" effekt som ger oss dubbla premien jämför med den bil vi har. Vet någon vad ett batteribyte kostar och vilken typ av batteri man får vid ett byte till ett nytt?
Jag har bytt batteri på min p85d.
Skicka pm om du är intresserad av förloppet samt kontakt
Nu blir vi ju nyfikna . Vore ju intressant med lite input kring hur detta förlöper, praktikaliteter, kostnader, inbytespris för gammalt batteri (?), prestandaförbättring osv....
Hugo från SC Infra City ringde mig i morse och det lät som han tar mina klagomål om vårt batteris försämrade kapacitet på allvar. Jag var tydlig med att bilen inte går att använda som vi tänkt från början och att vi antingen byter bort den eller byter batteri genom de kanaler som en medlem på forumet kan ordna fram. Det alternativet innebär byte till ett 100 kWh batteri. Att byta batteriet hos Tesla till ett "likvärdigt" kostar 200 000 kr. Tesla har ärendet öppet och ska återkomma till oss med besked om de tar bytet på garantin eller inte..
Nu har familjen klurat lite. Med tanke på att vår P85DL har både kraft och grym väghållning (unik bil med Performance plus-chassie) och låg försäkring beroende på låg registrerad effekt i fordonsregistret, så kanske vi ska satsa på att byta till ett nytt fräscht batteri. Kostar ju samma pengar i mellanskilnad som att byta till sig en nyare bil som kostar betydligt mer att försäkra beroende på att dessa är registrerade med "rätt" effekt som ger oss dubbla premien jämför med den bil vi har. Vet någon vad ett batteribyte kostar och vilken typ av batteri man får vid ett byte till ett nytt?
Jag har bytt batteri på min p85d.
Skicka pm om du är intresserad av förloppet samt kontakt
Nu blir vi ju nyfikna . Vore ju intressant med lite input kring hur detta förlöper, praktikaliteter, kostnader, inbytespris för gammalt batteri (?), prestandaförbättring osv....
Hugo från SC Infra City ringde mig i morse och det lät som han tar mina klagomål om vårt batteris försämrade kapacitet på allvar. Jag var tydlig med att bilen inte går att använda som vi tänkt från början och att vi antingen byter bort den eller byter batteri genom de kanaler som en medlem på forumet kan ordna fram. Det alternativet innebär byte till ett 100 kWh batteri. Att byta batteriet hos Tesla till ett "likvärdigt" kostar 200 000 kr. Tesla har ärendet öppet och ska återkomma till oss med besked om de tar bytet på garantin eller inte..
Gillas typ... det borde gå på garantin rakt av men jag håller tummarna iaf
Nu har familjen klurat lite. Med tanke på att vår P85DL har både kraft och grym väghållning (unik bil med Performance plus-chassie) och låg försäkring beroende på låg registrerad effekt i fordonsregistret, så kanske vi ska satsa på att byta till ett nytt fräscht batteri. Kostar ju samma pengar i mellanskilnad som att byta till sig en nyare bil som kostar betydligt mer att försäkra beroende på att dessa är registrerade med "rätt" effekt som ger oss dubbla premien jämför med den bil vi har. Vet någon vad ett batteribyte kostar och vilken typ av batteri man får vid ett byte till ett nytt?
Jag har bytt batteri på min p85d.
Skicka pm om du är intresserad av förloppet samt kontakt
Nu blir vi ju nyfikna . Vore ju intressant med lite input kring hur detta förlöper, praktikaliteter, kostnader, inbytespris för gammalt batteri (?), prestandaförbättring osv....
Han skrev utförligt om det tidigare iaf minns inte tråden däremot