Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

Gustafsson skrev:
Man kopplar fobarna til var sin förarprofil, Så när jag öppnar bilen ställs stolar mm in som jag har ställt in. När den andra foben öppnar bilen så aktiveras fruns profil. Det trodde jag dock fanns tidigare på min förra 2015 bil.
Eller finns det nåt mer?
Just så.

Nu har vi just kommit hem efter en tur på 19 mil blandat motorväg/70-väg med en snittförbrukning på 167 kW/km och med 298 km kvar i range. Mycket nöjd! Betydlgt tystare på vägen än P85DL. Har inte lagt in bilen i Teslakontot än och har därför inte haft möjlghet att testa SuC ännu. Får återkomma om detta. :)
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Gustafsson »

Kriper skrev:
Gustafsson skrev:
Man kopplar fobarna til var sin förarprofil, Så när jag öppnar bilen ställs stolar mm in som jag har ställt in. När den andra foben öppnar bilen så aktiveras fruns profil. Det trodde jag dock fanns tidigare på min förra 2015 bil.
Eller finns det nåt mer?
Just så.

Nu har vi just kommit hem efter en tur på 19 mil blandat motorväg/70-väg med en snittförbrukning på 167 kW/km och med 298 km kvar i range. Mycket nöjd! Betydlgt tystare på vägen än P85DL. Har inte lagt in bilen i Teslakontot än och har därför inte haft möjlghet att testa SuC ännu. Får återkomma om detta. :)
Det blir en trevlig överraskning:-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Bjelke »

Ja liiite bättre än den gamla och strypta :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Yxel »

Ja förarprofiler hade jag på min gamla P85d iaf :) funkade klockrent
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av mans71 »

Härligt du är nöjd!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

SuC Sollentuna idag 100 kW vid 250 range. Lite skillnad mot den förra. Har bokat ranger för CCS-konvertering så man har fler alternativ. Bilen anger att den kan köra autopilot på navigation. Vad betyder detta? Vilken AP har jag?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av taliz »

Kriper skrev:
SuC Sollentuna idag 100 kW vid 250 range. Lite skillnad mot den förra. Har bokat ranger för CCS-konvertering så man har fler alternativ. Bilen anger att den kan köra autopilot på navigation. Vad betyder detta? Vilken AP har jag?
Antagligen EAP?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

Enhanced Autopilot. Tack!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

Här kan man läsa om ägare i Norge som fått rätt mot Tesla för att de strypt laddhastigheten på SuC OCH nerfat batterikapaciteten. Blir det en grupptalan mot Tesla i Sverige är jag på retroaktivt. Fan vad jag är besviken på Tesla nu.

https://electrek.co/2021/05/24/tesla-fo ... Gf6rVR6AtA
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Magicmike »

Kriper skrev:
Här kan man läsa om ägare i Norge som fått rätt mot Tesla för att de strypt laddhastigheten på SuC OCH nerfat batterikapaciteten. Blir det en grupptalan mot Tesla i Sverige är jag på retroaktivt. Fan vad jag är besviken på Tesla nu.

https://electrek.co/2021/05/24/tesla-fo ... Gf6rVR6AtA
Ja, detta låter ju riktigt intressant. Hur formerar vi oss :twisted: . ?
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

Jag tänker att om någon här på forumet har kontakt med någon i Norge som har drivit talan där och har de bevis som funkade som bevis juridsk, så borde det väl funka även i svensk domstol.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Frågan är om Tesla skulle klara en sådan smäll om det går samma väg som MCU?

Nu hittade jag inte några exakta siffror, men Wikipedia skriver så här:

”As of December 2015, a total of 107,228 Model S sedans had been sold worldwide since its introduction”

90-packet kom vad jag kan hitta i mitten på 2015 och så levererades det ett gäng bilar med 40- och 60-packen.

Uppskattningsvis borde det då finnas mellan 50-70k bilar med 85-packet.

Det är en jädrans massa pengar om de ska betala $16000 x 50000

Det kan ju vara så att man når någon form av förlikning, där man tar fram ett retrofit batteri med modern teknik och erbjuder ett byte till en rimlig kostnad istället.

Svårt att se att man bara skulle betala rakt av
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av mans71 »

jeppe_sthlm skrev:
Frågan är om Tesla skulle klara en sådan smäll om det går samma väg som MCU?

Nu hittade jag inte några exakta siffror, men Wikipedia skriver så här:

”As of December 2015, a total of 107,228 Model S sedans had been sold worldwide since its introduction”

90-packet kom vad jag kan hitta i mitten på 2015 och så levererades det ett gäng bilar med 40- och 60-packen.

Uppskattningsvis borde det då finnas mellan 50-70k bilar med 85-packet.

Det är en jädrans massa pengar om de ska betala $16000 x 50000

Det kan ju vara så att man når någon form av förlikning, där man tar fram ett retrofit batteri med modern teknik och erbjuder ett byte till en rimlig kostnad istället.

Svårt att se att man bara skulle betala rakt av
Fast även 70, 75 och 90-packen är ju nerfade så det är nog en hel del bilar trots allt. Bäst vore ju om dom precis som med MCU erbjöd en förbättrad utbytesdel till ett kraftigt rabatterat pris. Långt från alla skulle ta erbjudandet så det behöver kanske inte bli så dyrt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av fth »

mans71 skrev:
Fast även 70, 75 och 90-packen är ju nerfade så det är nog en hel del bilar trots allt. Bäst vore ju om dom precis som med MCU erbjöd en förbättrad utbytesdel till ett kraftigt rabatterat pris. Långt från alla skulle ta erbjudandet så det behöver kanske inte bli så dyrt.
90-batterierna är dock "av-nerfade" igen, jag har iaf fått tillbaka ursprunglig laddeffekt med råge.

Det bör väl gälla även andra storlekar med samma kemi, t.ex. vissa versioner av 60/75.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av topgun12 »

fth skrev:
mans71 skrev:
Fast även 70, 75 och 90-packen är ju nerfade så det är nog en hel del bilar trots allt.
90-batterierna är dock "av-nerfade" igen, jag har iaf fått tillbaka ursprunglig laddeffekt med råge.


/fth
Vilken uppdate har du ? Min S90D är inte avnerfad, fick bara lite högre startfart men efter 10-20 sek är den slö som vanligt. Ffa har laddfarten sänkts då man är över 45% laddning. Vid 70% SOC får jag bara 70kW , ännu sämre är min S85 den har då bara 30kW laddfart. Så båda batterierna är nerfade men de tidigare som 85 är mera stympade.

Klart som fan Elon inte får komma som en tjuv om natten och sno laddeffekt som jag betalt för. Vill jag ha en bil som laddar sakta finns det andra billiga allternativ som Nissan Leaf o Zoe, men de kostar betydligt mindre. Fan min Kona laddar nu snabbare än min S85.

I inga updates som jag godkänt har det stått de ska sänka min laddhastighet. I did not sign this Shit !
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av fth »

topgun12 skrev:
Vilken uppdate har du ?
Min laddeffekt återställdes (med råge) i och med version 48.37.1, vilka versioner som är nerfade eller inte diskuteras i den här tråden:
viewtopic.php?f=45&t=23702&p=508314&hil ... ng#p508314

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Mattias
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 jan 2015 22:11

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Mattias »

Jag är på för grupptalan. Har frågat service-center kring strypt SuC effekt i 2 år utan rimliga svar och nu läser man i tidningen..
Kan fan inte använda bilen och köra i Europa längre och ladda på max 50kW.

MS 85D -2015.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av MWall »

jeppe_sthlm skrev:
Frågan är om Tesla skulle klara en sådan smäll om det går samma väg som MCU?

Nu hittade jag inte några exakta siffror, men Wikipedia skriver så här:

”As of December 2015, a total of 107,228 Model S sedans had been sold worldwide since its introduction”

90-packet kom vad jag kan hitta i mitten på 2015 och så levererades det ett gäng bilar med 40- och 60-packen.

Uppskattningsvis borde det då finnas mellan 50-70k bilar med 85-packet.

Det är en jädrans massa pengar om de ska betala $16000 x 50000

Det kan ju vara så att man når någon form av förlikning, där man tar fram ett retrofit batteri med modern teknik och erbjuder ett byte till en rimlig kostnad istället.

Svårt att se att man bara skulle betala rakt av
De får väl sälja sina bitcoins?
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av ermase »

Vem vill/törs köpa en gammal Tesla när det här sprider sig, som det nu gör i pressen. Teslas metod att stoppa huvudet i sanden gör saken så mycket värre. Säg som det är, förklara läget och ta fram en vettig handlingsplan. Typ som föreslås här, ett bra utbytesbatteri för en billig penning. Det här riskerar dessutom att inte bara slå mot andrahandsvärdet på gamla Teslor utan mot hela elbilsförsäljning.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av loftux »

IANAL, but here it goes...

Beslutet i Norge är en ju baserat på att Tesla inte behagade visa upp sig. I Sverige är det en så kalla tredskodom, som kan utfärdas där parter kan förväntas förlika sig, men ena parten uteblir. Säkerligen liknande i Norge, och kommer överklagas.

I svensk rätt förekommer "punitive damages" mycket sällan (alls?), utan baseras på verkligen uppkommen skada. Det vill säga att det kommer inte blir några 160.000 per bil, utan baserat på någon kalkyl om vad man förlorat i pengar för att man måste stå viss extra tid vid laddning, samt eventuell värdeminskning. Vilket man som som den part som stämmer måste påvisa. Tesla sitter ju på alla data, och kan ju lätt visa att så här ofta laddas det, och vilken tid det tagit. Man kan ju innan man stämmer någon räkna på detta och se vad man tror sig kunna påvisa i faktiskt skada. Svårt tro det blir några 160.000 iallafall.

Sedan är det ju en kostnad bara för själva stämningen, och kostnaden om man förlorar. Anses Tesla ha gjort rätt (vilket kan komma att ske), så får man ju stå för alla deras kostnader, vilket säkert inte kommer vara obetydliga. Ställ den risken mot beloppet man kan förväntas få, och bedöm om det är värt det i tid och pengar.

Sen kan en orsak till att stämman vara att man bara vill markera mot Tesla. Helt OK tycka och agera enligt det.

Kände bara för att skriva av mig, verkat som om många plötsligt efter domen i Norge tror att det bara är en formalitet innan man kan casha in massor med stålar. Tror inte det kommer hända. Har jag fel? Kanske, och om det finns någon jurist i forumet kan de säkert korrigera. Men tycker man bär tänka till lite, inte för att jag vill försvara Tesla (de kan säkert behöva sig en liten tillrättavisning, allt är inte perfekt), utan mer för att som Tesla-ägare så bör man vet riskerna/möjligheterna.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av mans71 »

fth skrev:
topgun12 skrev:
Vilken uppdate har du ?
Min laddeffekt återställdes (med råge) i och med version 48.37.1, vilka versioner som är nerfade eller inte diskuteras i den här tråden:
viewtopic.php?f=45&t=23702&p=508314&hil ... ng#p508314
/fth
Det där sista i tråden hade jag missat, det är ju goda nyheter för 90-packen då iaf.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

mans71 skrev:
fth skrev:
topgun12 skrev:
Vilken uppdate har du ?
Min laddeffekt återställdes (med råge) i och med version 48.37.1, vilka versioner som är nerfade eller inte diskuteras i den här tråden:
viewtopic.php?f=45&t=23702&p=508314&hil ... ng#p508314
/fth
Det där sista i tråden hade jag missat, det är ju goda nyheter för 90-packen då iaf.
Provkörde en S90D isom hade den senaste mjukvaran innan vi bestämde oss för en S100D. Tog bilen till SuC i Sollentuna och bilen toppade på 112 kW vis 120 km SOC.
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Henkos
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 04 maj 2021 23:00
Ort: Göteborg

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Henkos »

Står i valet att införskaffa en MS. Med min budget var siktet på en 85 2015-2016 1gen men pga den sänkta SuC hastigheten börjar jag tveka.
Hur troligt är det att även 90 kommer nerfas?
Vad skiljer sig jämfört med en 85 att de klarar snabbare laddning? Känns inte som att de kommer höja hastigheten för 85 igen så som de gjorde på 90.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av e5m1r »

Henkos skrev:
Står i valet att införskaffa en MS. Med min budget var siktet på en 85 2015-2016 1gen men pga den sänkta SuC hastigheten börjar jag tveka.
Hur troligt är det att även 90 kommer nerfas?
Vad skiljer sig jämfört med en 85 att de klarar snabbare laddning? Känns inte som att de kommer höja hastigheten för 85 igen så som de gjorde på 90.
90 batteriet har inte samma kemi som 85
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av LarsL »

När man köper en bil så vet man ju att den laddar lite långsammare så det är ju bara att fundera på om man accepterar eller inte. Värre för dem som köpt med en fart och sedan fått den ändrad.
Skriv svar