Ja. Långkörning och SuC inställd på navi. Senast till Arboga, 1 timma innan jag kunde åtevända mot Stockholm Suc i Bredden där jag satt ytterligare 50 minuter för att komma upp till 280 km. Segt.
Ja. Långkörning och SuC inställd på navi. Senast till Arboga, 1 timma innan jag kunde åtevända mot Stockholm Suc i Bredden där jag satt ytterligare 50 minuter för att komma upp till 280 km. Segt.
Låg SoC också antar jag?
Min P85 -14 nådde 110 kw förra veckan. Brukar lägga sig runt 80 kw sen när den når 20% och sakta neråt 50 kw när den kommit upp i högre SoC
Ja. Långkörning och SuC inställd på navi. Senast till Arboga, 1 timma innan jag kunde åtevända mot Stockholm Suc i Bredden där jag satt ytterligare 50 minuter för att komma upp till 280 km. Segt.
Låg SoC också antar jag?
Min P85 -14 nådde 110 kw förra veckan. Brukar lägga sig runt 80 kw sen när den når 20% och sakta neråt 50 kw när den kommit upp i högre SoC
Nu har familjen (kloka frun) klurat lite. Med tanke på att vår P85DL har både kraft och grym väghållning (unik bil med Performance plus-chassie) och låg försäkring beroende på låg registrerad effekt i fordonsregistret, så kanske vi ska satsa på att byta till ett nytt fräscht batteri. Kostar ju samma pengar i mellanskilnad som att byta till sig en nyare bil som kostar betydligt mer att försäkra beroende på att dessa är registrerade med "rätt" effekt som ger oss dubbla premien jämför med den bil vi har. Vet någon vad ett batteribyte kostar och vilken typ av batteri man får vid ett byte till ett nytt?
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Nu har familjen klurat lite. Med tanke på att vår P85DL har både kraft och grym väghållning (unik bil med Performance plus-chassie) och låg försäkring beroende på låg registrerad effekt i fordonsregistret, så kanske vi ska satsa på att byta till ett nytt fräscht batteri. Kostar ju samma pengar i mellanskilnad som att byta till sig en nyare bil som kostar betydligt mer att försäkra beroende på att dessa är registrerade med "rätt" effekt som ger oss dubbla premien jämför med den bil vi har. Vet någon vad ett batteribyte kostar och vilken typ av batteri man får vid ett byte till ett nytt?
Bra klurat! Att byta bil är ju bara ett sätt att skaffa sig nya problem till ett högt pris.
Jag skickar ett PM till dig med lite kontaktuppgifter så kan vi resonera om eventuella batteribyten.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Nu har familjen klurat lite. Med tanke på att vår P85DL har både kraft och grym väghållning (unik bil med Performance plus-chassie) och låg försäkring beroende på låg registrerad effekt i fordonsregistret, så kanske vi ska satsa på att byta till ett nytt fräscht batteri. Kostar ju samma pengar i mellanskilnad som att byta till sig en nyare bil som kostar betydligt mer att försäkra beroende på att dessa är registrerade med "rätt" effekt som ger oss dubbla premien jämför med den bil vi har. Vet någon vad ett batteribyte kostar och vilken typ av batteri man får vid ett byte till ett nytt?
Jag har bytt batteri på min p85d.
Skicka pm om du är intresserad av förloppet samt kontakt
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Nu har familjen klurat lite. Med tanke på att vår P85DL har både kraft och grym väghållning (unik bil med Performance plus-chassie) och låg försäkring beroende på låg registrerad effekt i fordonsregistret, så kanske vi ska satsa på att byta till ett nytt fräscht batteri. Kostar ju samma pengar i mellanskilnad som att byta till sig en nyare bil som kostar betydligt mer att försäkra beroende på att dessa är registrerade med "rätt" effekt som ger oss dubbla premien jämför med den bil vi har. Vet någon vad ett batteribyte kostar och vilken typ av batteri man får vid ett byte till ett nytt?
Jag har bytt batteri på min p85d.
Skicka pm om du är intresserad av förloppet samt kontakt
Nu blir vi ju nyfikna . Vore ju intressant med lite input kring hur detta förlöper, praktikaliteter, kostnader, inbytespris för gammalt batteri (?), prestandaförbättring osv....
Nu har familjen klurat lite. Med tanke på att vår P85DL har både kraft och grym väghållning (unik bil med Performance plus-chassie) och låg försäkring beroende på låg registrerad effekt i fordonsregistret, så kanske vi ska satsa på att byta till ett nytt fräscht batteri. Kostar ju samma pengar i mellanskilnad som att byta till sig en nyare bil som kostar betydligt mer att försäkra beroende på att dessa är registrerade med "rätt" effekt som ger oss dubbla premien jämför med den bil vi har. Vet någon vad ett batteribyte kostar och vilken typ av batteri man får vid ett byte till ett nytt?
Jag har bytt batteri på min p85d.
Skicka pm om du är intresserad av förloppet samt kontakt
Nu blir vi ju nyfikna . Vore ju intressant med lite input kring hur detta förlöper, praktikaliteter, kostnader, inbytespris för gammalt batteri (?), prestandaförbättring osv....
Hugo från SC Infra City ringde mig i morse och det lät som han tar mina klagomål om vårt batteris försämrade kapacitet på allvar. Jag var tydlig med att bilen inte går att använda som vi tänkt från början och att vi antingen byter bort den eller byter batteri genom de kanaler som en medlem på forumet kan ordna fram. Det alternativet innebär byte till ett 100 kWh batteri. Att byta batteriet hos Tesla till ett "likvärdigt" kostar 200 000 kr. Tesla har ärendet öppet och ska återkomma till oss med besked om de tar bytet på garantin eller inte..
Nu har familjen klurat lite. Med tanke på att vår P85DL har både kraft och grym väghållning (unik bil med Performance plus-chassie) och låg försäkring beroende på låg registrerad effekt i fordonsregistret, så kanske vi ska satsa på att byta till ett nytt fräscht batteri. Kostar ju samma pengar i mellanskilnad som att byta till sig en nyare bil som kostar betydligt mer att försäkra beroende på att dessa är registrerade med "rätt" effekt som ger oss dubbla premien jämför med den bil vi har. Vet någon vad ett batteribyte kostar och vilken typ av batteri man får vid ett byte till ett nytt?
Jag har bytt batteri på min p85d.
Skicka pm om du är intresserad av förloppet samt kontakt
Nu blir vi ju nyfikna . Vore ju intressant med lite input kring hur detta förlöper, praktikaliteter, kostnader, inbytespris för gammalt batteri (?), prestandaförbättring osv....
Hugo från SC Infra City ringde mig i morse och det lät som han tar mina klagomål om vårt batteris försämrade kapacitet på allvar. Jag var tydlig med att bilen inte går att använda som vi tänkt från början och att vi antingen byter bort den eller byter batteri genom de kanaler som en medlem på forumet kan ordna fram. Det alternativet innebär byte till ett 100 kWh batteri. Att byta batteriet hos Tesla till ett "likvärdigt" kostar 200 000 kr. Tesla har ärendet öppet och ska återkomma till oss med besked om de tar bytet på garantin eller inte..
Gillas typ... det borde gå på garantin rakt av men jag håller tummarna iaf
Nu har familjen klurat lite. Med tanke på att vår P85DL har både kraft och grym väghållning (unik bil med Performance plus-chassie) och låg försäkring beroende på låg registrerad effekt i fordonsregistret, så kanske vi ska satsa på att byta till ett nytt fräscht batteri. Kostar ju samma pengar i mellanskilnad som att byta till sig en nyare bil som kostar betydligt mer att försäkra beroende på att dessa är registrerade med "rätt" effekt som ger oss dubbla premien jämför med den bil vi har. Vet någon vad ett batteribyte kostar och vilken typ av batteri man får vid ett byte till ett nytt?
Jag har bytt batteri på min p85d.
Skicka pm om du är intresserad av förloppet samt kontakt
Nu blir vi ju nyfikna . Vore ju intressant med lite input kring hur detta förlöper, praktikaliteter, kostnader, inbytespris för gammalt batteri (?), prestandaförbättring osv....
Han skrev utförligt om det tidigare iaf minns inte tråden däremot
Följer tråden, har en s 85 som laddar lika segt som era. Bilen blir i princip helt värdelös iom att jag endast gör långresor med bilen då jag bor i stan. Laddtiden måste nästan ha fördubblats mot förr.
Nu har familjen klurat lite. Med tanke på att vår P85DL har både kraft och grym väghållning (unik bil med Performance plus-chassie) och låg försäkring beroende på låg registrerad effekt i fordonsregistret, så kanske vi ska satsa på att byta till ett nytt fräscht batteri. Kostar ju samma pengar i mellanskilnad som att byta till sig en nyare bil som kostar betydligt mer att försäkra beroende på att dessa är registrerade med "rätt" effekt som ger oss dubbla premien jämför med den bil vi har. Vet någon vad ett batteribyte kostar och vilken typ av batteri man får vid ett byte till ett nytt?
Jag har bytt batteri på min p85d.
Skicka pm om du är intresserad av förloppet samt kontakt
Nu blir vi ju nyfikna . Vore ju intressant med lite input kring hur detta förlöper, praktikaliteter, kostnader, inbytespris för gammalt batteri (?), prestandaförbättring osv....
Nu har familjen klurat lite. Med tanke på att vår P85DL har både kraft och grym väghållning (unik bil med Performance plus-chassie) och låg försäkring beroende på låg registrerad effekt i fordonsregistret, så kanske vi ska satsa på att byta till ett nytt fräscht batteri. Kostar ju samma pengar i mellanskilnad som att byta till sig en nyare bil som kostar betydligt mer att försäkra beroende på att dessa är registrerade med "rätt" effekt som ger oss dubbla premien jämför med den bil vi har. Vet någon vad ett batteribyte kostar och vilken typ av batteri man får vid ett byte till ett nytt?
Jag har bytt batteri på min p85d.
Skicka pm om du är intresserad av förloppet samt kontakt
Nu blir vi ju nyfikna . Vore ju intressant med lite input kring hur detta förlöper, praktikaliteter, kostnader, inbytespris för gammalt batteri (?), prestandaförbättring osv....
Följer tråden, har en s 85 som laddar lika segt som era. Bilen blir i princip helt värdelös iom att jag endast gör långresor med bilen då jag bor i stan. Laddtiden måste nästan ha fördubblats mot förr.
Situationen till trots, så är det skönt att inte vara ensam om dessa problem.
Löser batteribyte problematiken med långsam laddning? Vet vi hur Teslas algoritmer ser ut för att styra hastigheten?
Detta är en väldigt bra fråga. Var ligger begränsningen egentligen? Är det BMS som stryper eller ligger det i centraldatorn? Eller är det en kombination av intern kommunikation?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Har fått två alternativa besked om batteribyte. Efter mycket tjat!
Det första angav att det bara fanns 90kW som utbytesbatteri, och det skulle inte vara samma typ som i de gamla bilarna, utan en ny konstruktion.
På fråga om vad som händer med laddhastigheten på kort och lång sikt skulle man återkomma angående besked. Återkom aldrig.
Efter en tids avvaktande ringer jag Tesla igen och får nya kontakter som leder till sverigeservicechefen som efter mycket om och men anger att det går att byta till ett nytt batteri, denna gång anges det att det endast finns 85kW batteri att byta till.
På fråga om vad som händer med laddhastigheten på kort och lång sikt skulle man återkomma angående besked. Återkom sedan med att man avlutade ärendet.!!!!
Uppenbarligen en känslig fråga: vad händer med laddhastigheten på kort och lång sikt.
Har fått två alternativa besked om batteribyte. Efter mycket tjat!
Det första angav att det bara fanns 90kW som utbytesbatteri, och det skulle inte vara samma typ som i de gamla bilarna, utan en ny konstruktion.
På fråga om vad som händer med laddhastigheten på kort och lång sikt skulle man återkomma angående besked. Återkom aldrig.
Efter en tids avvaktande ringer jag Tesla igen och får nya kontakter som leder till sverigeservicechefen som efter mycket om och men anger att det går att byta till ett nytt batteri, denna gång anges det att det endast finns 85kW batteri att byta till.
På fråga om vad som händer med laddhastigheten på kort och lång sikt skulle man återkomma angående besked. Återkom sedan med att man avlutade ärendet.!!!!
Uppenbarligen en känslig fråga: vad händer med laddhastigheten på kort och lång sikt.
Står det inte fortfarande på tesla.com att batterier åldras och laddtid ökar med tiden?
Du har väl fått det svaret av dom tidigare också?
Står det inte fortfarande på tesla.com att batterier åldras och laddtid ökar med tiden?
Du har väl fått det svaret av dom tidigare också?
Det intressanta är ju att veta om har en nerfad bil, och stoppar in ett batteri som kommer från en icke-nerfad bil, får man då laddhastigheten återställd, eller är den fortfarande nerfad?