Detta skickade vi till Hugo på SC i Väsby innan jul efter han ringt upp och berättat att ärendet är öppet och att en tekniker håller på att utreda vår bils batteristatus.
Beslutet att köpa en Tesla var för oss en stor sak.
En väldigt dyr bil för oss som är normala löntagare. Men vår dröm om att ställa om, sluta flyga, kunna göra långresor på ett miljömässigt bra sätt och ladda hemma med solceller gjorde prioriteringen och investeringen värd.
Vi köpte EAU 802 och reste i Europa tre vändor. Förde resedagbok på FB och många följde oss med intresse. Flera frågade om vi var anställda av Tesla – för vi pratade så gott om bilen, det fantastiska nätet av superchargers, ingen service på verkstad – istället uppdateringar via nätet. Gratis Spotify och roliga gadgets.
Vi köpte vår andra Tesla i juni 2020, EOW 627, med förbättringar som vi var ute efter, en modernare bil.
MEN i oktober 2020 gjordes en uppdatering som gjorde vår bil till något helt annat.
Från att kunna ladda fullt till 38 mil, stannade full laddning på 33 mil. Supercharging tar nu så lång tid att hela tanken med att resa med elbil i Europa inte är attraktivt längre. Från 30-minuters-stopp till en dryg timme för varje laddning är en stor försämring.
Genom uppdateringen i oktober (som vi inte kan påverka) har vi inte längre den prestanda på bilen som vi köpte och vi känner oss lurade och utan möjlighet att påverka.
Att äga en Tesla känns nu väldigt osäkert. Från en dag till en annan kan bilens prestanda försämras på ett sätt som gör att den inte går att använda som planerat.
Dessa två försämringar anser vi inte vara rimliga:
Att effekten över en natt försämrats med 15 %
Att snabbladdningen både gradvis och ännu mer över en natt försämrats med 50 %
Vi har anmält vårt ärende till Tesla och är inte nöjda med att få till svar att inget är fel. Vi anser att det är ett garantiärende och att batteriet ska bytas ut.
Vi önskar svar.
Om nu inte Tesla byter batteri på vår bil så... Ska kolla på en MS 100D 2017 fullutrustad på onsdag så får vi se om den sega laddningen och batteridegraderingen kan unvikas jämfört med vår i övrigt förträfflga P85DL. Det kostar på att vara en Tesla fanboy!
Detta skickade vi till Hugo på SC i Väsby innan jul efter han ringt upp och berättat att ärendet är öppet och att en tekniker håller på att utreda vår bils batteristatus.
Beslutet att köpa en Tesla var för oss en stor sak.
En väldigt dyr bil för oss som är normala löntagare. Men vår dröm om att ställa om, sluta flyga, kunna göra långresor på ett miljömässigt bra sätt och ladda hemma med solceller gjorde prioriteringen och investeringen värd.
Vi köpte EAU 802 och reste i Europa tre vändor. Förde resedagbok på FB och många följde oss med intresse. Flera frågade om vi var anställda av Tesla – för vi pratade så gott om bilen, det fantastiska nätet av superchargers, ingen service på verkstad – istället uppdateringar via nätet. Gratis Spotify och roliga gadgets.
Vi köpte vår andra Tesla i juni 2020, EOW 627, med förbättringar som vi var ute efter, en modernare bil.
MEN i oktober 2020 gjordes en uppdatering som gjorde vår bil till något helt annat.
Från att kunna ladda fullt till 38 mil, stannade full laddning på 33 mil. Supercharging tar nu så lång tid att hela tanken med att resa med elbil i Europa inte är attraktivt längre. Från 30-minuters-stopp till en dryg timme för varje laddning är en stor försämring.
Genom uppdateringen i oktober (som vi inte kan påverka) har vi inte längre den prestanda på bilen som vi köpte och vi känner oss lurade och utan möjlighet att påverka.
Att äga en Tesla känns nu väldigt osäkert. Från en dag till en annan kan bilens prestanda försämras på ett sätt som gör att den inte går att använda som planerat.
Dessa två försämringar anser vi inte vara rimliga:
Att effekten över en natt försämrats med 15 %
Att snabbladdningen både gradvis och ännu mer över en natt försämrats med 50 %
Vi har anmält vårt ärende till Tesla och är inte nöjda med att få till svar att inget är fel. Vi anser att det är ett garantiärende och att batteriet ska bytas ut.
Vi önskar svar.
Om nu inte Tesla byter batteri på vår bil så... Ska kolla på en MS 100D 2017 fullutrustad på onsdag så får vi se om den sega laddningen och batteridegraderingen kan unvikas jämfört med vår i övrigt förträfflga P85DL. Det kostar på att vara en Tesla fanboy!
Vad ska degraderingen vara på en 100D? Och vad räknas som seg laddning?
De där 15 respektive 50%, är det en känsla eller fakta?
Det senare är nog att föredra när man skall ställa någon till svars.
Känsla och förnuft. Omdöme och mätbara fakta. Olika sätt att se på sanningen. Juridik är tolkningsbar.
Vi har dokumenterat den försämrade batterikapaciteten och laddhastigheten på SuC vilket vi delgett Tesla vilket jag misstänker gör att de fortfarande håller ärendet öppet.
Den som lever får se hur det slutar. Just nu jobbar vi på att få ett svar från Tesla. Det avgör hur vi går vidare i denna fråga som är långt ifrån avslutad.
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Detta skickade vi till Hugo på SC i Väsby innan jul efter han ringt upp och berättat att ärendet är öppet och att en tekniker håller på att utreda vår bils batteristatus.
Beslutet att köpa en Tesla var för oss en stor sak.
En väldigt dyr bil för oss som är normala löntagare. Men vår dröm om att ställa om, sluta flyga, kunna göra långresor på ett miljömässigt bra sätt och ladda hemma med solceller gjorde prioriteringen och investeringen värd.
Vi köpte EAU 802 och reste i Europa tre vändor. Förde resedagbok på FB och många följde oss med intresse. Flera frågade om vi var anställda av Tesla – för vi pratade så gott om bilen, det fantastiska nätet av superchargers, ingen service på verkstad – istället uppdateringar via nätet. Gratis Spotify och roliga gadgets.
Vi köpte vår andra Tesla i juni 2020, EOW 627, med förbättringar som vi var ute efter, en modernare bil.
MEN i oktober 2020 gjordes en uppdatering som gjorde vår bil till något helt annat.
Från att kunna ladda fullt till 38 mil, stannade full laddning på 33 mil. Supercharging tar nu så lång tid att hela tanken med att resa med elbil i Europa inte är attraktivt längre. Från 30-minuters-stopp till en dryg timme för varje laddning är en stor försämring.
Genom uppdateringen i oktober (som vi inte kan påverka) har vi inte längre den prestanda på bilen som vi köpte och vi känner oss lurade och utan möjlighet att påverka.
Att äga en Tesla känns nu väldigt osäkert. Från en dag till en annan kan bilens prestanda försämras på ett sätt som gör att den inte går att använda som planerat.
Dessa två försämringar anser vi inte vara rimliga:
Att effekten över en natt försämrats med 15 %
Att snabbladdningen både gradvis och ännu mer över en natt försämrats med 50 %
Vi har anmält vårt ärende till Tesla och är inte nöjda med att få till svar att inget är fel. Vi anser att det är ett garantiärende och att batteriet ska bytas ut.
Vi önskar svar.
Om nu inte Tesla byter batteri på vår bil så... Ska kolla på en MS 100D 2017 fullutrustad på onsdag så får vi se om den sega laddningen och batteridegraderingen kan unvikas jämfört med vår i övrigt förträfflga P85DL. Det kostar på att vara en Tesla fanboy!
Vad ska degraderingen vara på en 100D? Och vad räknas som seg laddning?
Detta skickade vi till Hugo på SC i Väsby innan jul efter han ringt upp och berättat att ärendet är öppet och att en tekniker håller på att utreda vår bils batteristatus.
Beslutet att köpa en Tesla var för oss en stor sak.
En väldigt dyr bil för oss som är normala löntagare. Men vår dröm om att ställa om, sluta flyga, kunna göra långresor på ett miljömässigt bra sätt och ladda hemma med solceller gjorde prioriteringen och investeringen värd.
Vi köpte EAU 802 och reste i Europa tre vändor. Förde resedagbok på FB och många följde oss med intresse. Flera frågade om vi var anställda av Tesla – för vi pratade så gott om bilen, det fantastiska nätet av superchargers, ingen service på verkstad – istället uppdateringar via nätet. Gratis Spotify och roliga gadgets.
Vi köpte vår andra Tesla i juni 2020, EOW 627, med förbättringar som vi var ute efter, en modernare bil.
MEN i oktober 2020 gjordes en uppdatering som gjorde vår bil till något helt annat.
Från att kunna ladda fullt till 38 mil, stannade full laddning på 33 mil. Supercharging tar nu så lång tid att hela tanken med att resa med elbil i Europa inte är attraktivt längre. Från 30-minuters-stopp till en dryg timme för varje laddning är en stor försämring.
Genom uppdateringen i oktober (som vi inte kan påverka) har vi inte längre den prestanda på bilen som vi köpte och vi känner oss lurade och utan möjlighet att påverka.
Att äga en Tesla känns nu väldigt osäkert. Från en dag till en annan kan bilens prestanda försämras på ett sätt som gör att den inte går att använda som planerat.
Dessa två försämringar anser vi inte vara rimliga:
Att effekten över en natt försämrats med 15 %
Att snabbladdningen både gradvis och ännu mer över en natt försämrats med 50 %
Vi har anmält vårt ärende till Tesla och är inte nöjda med att få till svar att inget är fel. Vi anser att det är ett garantiärende och att batteriet ska bytas ut.
Vi önskar svar.
Om nu inte Tesla byter batteri på vår bil så... Ska kolla på en MS 100D 2017 fullutrustad på onsdag så får vi se om den sega laddningen och batteridegraderingen kan unvikas jämfört med vår i övrigt förträfflga P85DL. Det kostar på att vara en Tesla fanboy!
Vad ska degraderingen vara på en 100D? Och vad räknas som seg laddning?
Vi får se efter att vi provkört och laddat.
Undra mest för min egna del, har en 100D -18 med 9500 mil.
Vid runt 10k mil bör man nog ha en handfull procent degradering normalt.
Vad jag vet har inga 100-pack begränsats. Alla klarar 120kw eller mer vid optimala förhållanden.
Vid runt 10k mil bör man nog ha en handfull procent degradering normalt.
Vad jag vet har inga 100-pack begränsats. Alla klarar 120kw eller mer vid optimala förhållanden.
Ah nä låter rimligt. Sist på Supercharger var jag uppe i 144 rätt länge.
Räckvidden är 507km om jag ställer in på max
Vid runt 10k mil bör man nog ha en handfull procent degradering normalt.
Vad jag vet har inga 100-pack begränsats. Alla klarar 120kw eller mer vid optimala förhållanden.
Ah nä låter rimligt. Sist på Supercharger var jag uppe i 144 rätt länge.
Räckvidden är 507km om jag ställer in på max
Tack för detta! Kan jag behöva när ska kolla och jämföra på onsdag.
Vid runt 10k mil bör man nog ha en handfull procent degradering normalt.
Vad jag vet har inga 100-pack begränsats. Alla klarar 120kw eller mer vid optimala förhållanden.
Ah nä låter rimligt. Sist på Supercharger var jag uppe i 144 rätt länge.
Räckvidden är 507km om jag ställer in på max
Tack för detta! Kan jag behöva när ska kolla och jämföra på onsdag.
Är det inte läge att vänta tills i vår med att byta?
Om det nu kommer en helt ny S så borde väl ”gamla” droppa lite mer?
Vid runt 10k mil bör man nog ha en handfull procent degradering normalt.
Vad jag vet har inga 100-pack begränsats. Alla klarar 120kw eller mer vid optimala förhållanden.
Ah nä låter rimligt. Sist på Supercharger var jag uppe i 144 rätt länge.
Räckvidden är 507km om jag ställer in på max
100D eller?
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Vid runt 10k mil bör man nog ha en handfull procent degradering normalt.
Vad jag vet har inga 100-pack begränsats. Alla klarar 120kw eller mer vid optimala förhållanden.
Ah nä låter rimligt. Sist på Supercharger var jag uppe i 144 rätt länge.
Räckvidden är 507km om jag ställer in på max
Vid runt 10k mil bör man nog ha en handfull procent degradering normalt.
Vad jag vet har inga 100-pack begränsats. Alla klarar 120kw eller mer vid optimala förhållanden.
Ah nä låter rimligt. Sist på Supercharger var jag uppe i 144 rätt länge.
Räckvidden är 507km om jag ställer in på max
100D eller?
Korrekt. -18 9500 mil
Tackar
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Vet du att det kommer en helt ny? Kommer vår P85DL vara lika mycket värd då som nu?
Nä, men med tanke på att produktionen stänger nu så kan det ju vara intressant att se om ngt nytt dyker upp när den sen startar igen.
Om du "byter upp" så bör ju det du byter till tappa mer än det du byter från.
Så skulle jag tänka iaf, betyder inte att det är rätt.
Vet du att det kommer en helt ny? Kommer vår P85DL vara lika mycket värd då som nu?
Nä, men med tanke på att produktionen stänger nu så kan det ju vara intressant att se om ngt nytt dyker upp när den sen startar igen.
Om du "byter upp" så bör ju det du byter till tappa mer än det du byter från.
Så skulle jag tänka iaf, betyder inte att det är rätt.
Tack för omtanken, men vi har inte råd att köpa nytt och jag hoppas samtidigt på att MS med 100 batteriet står sig hyfsat i pris över tid då dessa har en modernare batteriteknologi jämfört med tidigare bilar. Jag har kollat på forum i Usa och finnar inga 100 batterier som varesig blivit nerfade eller tappat kapacitet. Elexoticos svar stärker mig i att dessa bilar verkar hyfsat stabila. Men samtidigt känns det ju att pröjsa 150 loppor i mellanskillnad till P85DL i somras för att nu, ett halvår senare, behöva lägga lika mycket eller mer för att säkra upp framtida långresor. Om vi skulle behålla P85DL där varje stopp på SuC tar minst en timma och batteriet har 330 km i max range, kan vi åka till Portugal ändå? Kan ju innebära ett par extra övernattningar innan man kommer fram.
Den här tråden kanske inte längre handlar om huvudfrågan, men har superladdat min P85DL med 14k mil en hel del i mellandagarna. Jag förvånas över vilket bra tryck det ändå är. Betydligt mer än i vår X90. Hastigheten avtar kanske snabbare i 85 vs. 90, men givet att man har strategin att ha väldigt lite när man kommer fram till SuC så går det ändå hyfsat fort. Det är först när 70-90% ska laddas som det blir segt.