Seregon skrev:85-batteriet påveras inte av detta tyvärr, precis som jag har skrivit tidigare i denna tråd.
Jag har 48.35.5 (med MCU2) och har fortfarande samma långsamma supercharging på min 85D från 2015.
Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Moderator: Redaktion
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Model S P85D
May the Force be with you
May the Force be with you
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Får en S75D snabbare laddning med rätt programvara?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Det filosofiska svaret är ja...Zalman3 skrev:Får en S75D snabbare laddning med rätt programvara?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Bjelke skrev:Det filosofiska svaret är ja...Zalman3 skrev:Får en S75D snabbare laddning med rätt programvara?
Model S P85DL+
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Hej, alla som följt denna tråd. Nu har vi tagit steget att byta bort vår omtyckta P85DL mot en S 100D. Detta mot bakrund om vad denna tråd har handlat om, nämligen att Tesla har försämrat laddhastigheten på SuC och batterikapaciteten så att bilen i princip blev omöjlig att använda till långresor. Vi kämpade en ojämn kamp med Tesla om detta men de vann och vi fick ge oss. Vi försökte hävda att batteriet tappat kapacitet men Tesla ansåg att detta var helt normalt. Det har varit smärtsamt under tiden då en P85DL med sportchassiet är en fantastisk bil på många sätt. Snabb och tajt på vägen men ack så långsam vid SuC. 70-80 minuter för 30 nya mil är inte vad jag hade föreställt mig.
Vi tänkte brett när vi kollade in olika alternativ; nya Kia EV6, VW iD4, Skoda Enyaq osv. Men valet föll på en nyare Tesla med stort batteri, hyfsad snabbladdning och SuC-laddnätverk. Våra förväntningar var att, okej, vi köper en likadan bil men med ett större batteri. Men, oj så mycket bättre 100D är. Tystare, mer välbyggd i karosspassningar och inredning och nya roliga detaljer som elektriska nackstöd, minnesfunktion kopplat till nycklarna och grymt förbättrade framstolar. Man sitter mycket lägre vilket ger större möjligheter till en bekväm sittställning. Inget knarr eller gnek i inredningen!
Nu går vi vidare.
Vi tänkte brett när vi kollade in olika alternativ; nya Kia EV6, VW iD4, Skoda Enyaq osv. Men valet föll på en nyare Tesla med stort batteri, hyfsad snabbladdning och SuC-laddnätverk. Våra förväntningar var att, okej, vi köper en likadan bil men med ett större batteri. Men, oj så mycket bättre 100D är. Tystare, mer välbyggd i karosspassningar och inredning och nya roliga detaljer som elektriska nackstöd, minnesfunktion kopplat till nycklarna och grymt förbättrade framstolar. Man sitter mycket lägre vilket ger större möjligheter till en bekväm sittställning. Inget knarr eller gnek i inredningen!
Nu går vi vidare.
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Nu har Tesla höjt ännu mera laddhastigheten på min S75D.
Ny hade jag ca 92kW.
Nu toppar den på 110kW!
Tack Tesla!
Ny hade jag ca 92kW.
Nu toppar den på 110kW!
Tack Tesla!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Härligt! 100 batteriet och face-lift är ett lyft.Kriper skrev:Hej, alla som följt denna tråd. Nu har vi tagit steget att byta bort vår omtyckta P85DL mot en S 100D. Detta mot bakrund om vad denna tråd har handlat om, nämligen att Tesla har försämrat laddhastigheten på SuC och batterikapaciteten så att bilen i princip blev omöjlig att använda till långresor. Vi kämpade en ojämn kamp med Tesla om detta men de vann och vi fick ge oss. Vi försökte hävda att batteriet tappat kapacitet men Tesla ansåg att detta var helt normalt. Det har varit smärtsamt under tiden då en P85DL med sportchassiet är en fantastisk bil på många sätt. Snabb och tajt på vägen men ack så långsam vid SuC. 70-80 minuter för 30 nya mil är inte vad jag hade föreställt mig.
Vi tänkte brett när vi kollade in olika alternativ; nya Kia EV6, VW iD4, Skoda Enyaq osv. Men valet föll på en nyare Tesla med stort batteri, hyfsad snabbladdning och SuC-laddnätverk. Våra förväntningar var att, okej, vi köper en likadan bil men med ett större batteri. Men, oj så mycket bättre 100D är. Tystare, mer välbyggd i karosspassningar och inredning och nya roliga detaljer som elektriska nackstöd, minnesfunktion kopplat till nycklarna och grymt förbättrade framstolar. Man sitter mycket lägre vilket ger större möjligheter till en bekväm sittställning. Inget knarr eller gnek i inredningen!
Nu går vi vidare.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Tack för stöd. Det har varit en lång resa.jpetters skrev:Härligt! 100 batteriet och face-lift är ett lyft.Kriper skrev:Hej, alla som följt denna tråd. Nu har vi tagit steget att byta bort vår omtyckta P85DL mot en S 100D. Detta mot bakrund om vad denna tråd har handlat om, nämligen att Tesla har försämrat laddhastigheten på SuC och batterikapaciteten så att bilen i princip blev omöjlig att använda till långresor. Vi kämpade en ojämn kamp med Tesla om detta men de vann och vi fick ge oss. Vi försökte hävda att batteriet tappat kapacitet men Tesla ansåg att detta var helt normalt. Det har varit smärtsamt under tiden då en P85DL med sportchassiet är en fantastisk bil på många sätt. Snabb och tajt på vägen men ack så långsam vid SuC. 70-80 minuter för 30 nya mil är inte vad jag hade föreställt mig.
Vi tänkte brett när vi kollade in olika alternativ; nya Kia EV6, VW iD4, Skoda Enyaq osv. Men valet föll på en nyare Tesla med stort batteri, hyfsad snabbladdning och SuC-laddnätverk. Våra förväntningar var att, okej, vi köper en likadan bil men med ett större batteri. Men, oj så mycket bättre 100D är. Tystare, mer välbyggd i karosspassningar och inredning och nya roliga detaljer som elektriska nackstöd, minnesfunktion kopplat till nycklarna och grymt förbättrade framstolar. Man sitter mycket lägre vilket ger större möjligheter till en bekväm sittställning. Inget knarr eller gnek i inredningen!
Nu går vi vidare.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Grattis!Kriper skrev:Hej, alla som följt denna tråd. Nu har vi tagit steget att byta bort vår omtyckta P85DL mot en S 100D. Detta mot bakrund om vad denna tråd har handlat om, nämligen att Tesla har försämrat laddhastigheten på SuC och batterikapaciteten så att bilen i princip blev omöjlig att använda till långresor. Vi kämpade en ojämn kamp med Tesla om detta men de vann och vi fick ge oss. Vi försökte hävda att batteriet tappat kapacitet men Tesla ansåg att detta var helt normalt. Det har varit smärtsamt under tiden då en P85DL med sportchassiet är en fantastisk bil på många sätt. Snabb och tajt på vägen men ack så långsam vid SuC. 70-80 minuter för 30 nya mil är inte vad jag hade föreställt mig.
Vi tänkte brett när vi kollade in olika alternativ; nya Kia EV6, VW iD4, Skoda Enyaq osv. Men valet föll på en nyare Tesla med stort batteri, hyfsad snabbladdning och SuC-laddnätverk. Våra förväntningar var att, okej, vi köper en likadan bil men med ett större batteri. Men, oj så mycket bättre 100D är. Tystare, mer välbyggd i karosspassningar och inredning och nya roliga detaljer som elektriska nackstöd, minnesfunktion kopplat till nycklarna och grymt förbättrade framstolar. Man sitter mycket lägre vilket ger större möjligheter till en bekväm sittställning. Inget knarr eller gnek i inredningen!
Nu går vi vidare.
En fråga: Vad menar du med minnesfunktion i nycklarna? Är det något nytt som vi med äldre bilar inte har tillgång till?
Installerat 13,2 kWp solceller
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Man kopplar fobarna til var sin förarprofil, Så när jag öppnar bilen ställs stolar mm in som jag har ställt in. När den andra foben öppnar bilen så aktiveras fruns profil. Det trodde jag dock fanns tidigare på min förra 2015 bil.
Eller finns det nåt mer?
Eller finns det nåt mer?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Just så.Gustafsson skrev:Man kopplar fobarna til var sin förarprofil, Så när jag öppnar bilen ställs stolar mm in som jag har ställt in. När den andra foben öppnar bilen så aktiveras fruns profil. Det trodde jag dock fanns tidigare på min förra 2015 bil.
Eller finns det nåt mer?
Nu har vi just kommit hem efter en tur på 19 mil blandat motorväg/70-väg med en snittförbrukning på 167 kW/km och med 298 km kvar i range. Mycket nöjd! Betydlgt tystare på vägen än P85DL. Har inte lagt in bilen i Teslakontot än och har därför inte haft möjlghet att testa SuC ännu. Får återkomma om detta.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Det blir en trevlig överraskning:-)Kriper skrev:Just så.Gustafsson skrev:Man kopplar fobarna til var sin förarprofil, Så när jag öppnar bilen ställs stolar mm in som jag har ställt in. När den andra foben öppnar bilen så aktiveras fruns profil. Det trodde jag dock fanns tidigare på min förra 2015 bil.
Eller finns det nåt mer?
Nu har vi just kommit hem efter en tur på 19 mil blandat motorväg/70-väg med en snittförbrukning på 167 kW/km och med 298 km kvar i range. Mycket nöjd! Betydlgt tystare på vägen än P85DL. Har inte lagt in bilen i Teslakontot än och har därför inte haft möjlghet att testa SuC ännu. Får återkomma om detta.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Ja liiite bättre än den gamla och strypta
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Ja förarprofiler hade jag på min gamla P85d iaf funkade klockrent
Multicoat Red Model X P100D
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
SuC Sollentuna idag 100 kW vid 250 range. Lite skillnad mot den förra. Har bokat ranger för CCS-konvertering så man har fler alternativ. Bilen anger att den kan köra autopilot på navigation. Vad betyder detta? Vilken AP har jag?
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Antagligen EAP?Kriper skrev:SuC Sollentuna idag 100 kW vid 250 range. Lite skillnad mot den förra. Har bokat ranger för CCS-konvertering så man har fler alternativ. Bilen anger att den kan köra autopilot på navigation. Vad betyder detta? Vilken AP har jag?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Enhanced Autopilot. Tack!
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Här kan man läsa om ägare i Norge som fått rätt mot Tesla för att de strypt laddhastigheten på SuC OCH nerfat batterikapaciteten. Blir det en grupptalan mot Tesla i Sverige är jag på retroaktivt. Fan vad jag är besviken på Tesla nu.
https://electrek.co/2021/05/24/tesla-fo ... Gf6rVR6AtA
https://electrek.co/2021/05/24/tesla-fo ... Gf6rVR6AtA
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Ja, detta låter ju riktigt intressant. Hur formerar vi oss . ?Kriper skrev:Här kan man läsa om ägare i Norge som fått rätt mot Tesla för att de strypt laddhastigheten på SuC OCH nerfat batterikapaciteten. Blir det en grupptalan mot Tesla i Sverige är jag på retroaktivt. Fan vad jag är besviken på Tesla nu.
https://electrek.co/2021/05/24/tesla-fo ... Gf6rVR6AtA
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Jag tänker att om någon här på forumet har kontakt med någon i Norge som har drivit talan där och har de bevis som funkade som bevis juridsk, så borde det väl funka även i svensk domstol.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Frågan är om Tesla skulle klara en sådan smäll om det går samma väg som MCU?
Nu hittade jag inte några exakta siffror, men Wikipedia skriver så här:
”As of December 2015, a total of 107,228 Model S sedans had been sold worldwide since its introduction”
90-packet kom vad jag kan hitta i mitten på 2015 och så levererades det ett gäng bilar med 40- och 60-packen.
Uppskattningsvis borde det då finnas mellan 50-70k bilar med 85-packet.
Det är en jädrans massa pengar om de ska betala $16000 x 50000
Det kan ju vara så att man når någon form av förlikning, där man tar fram ett retrofit batteri med modern teknik och erbjuder ett byte till en rimlig kostnad istället.
Svårt att se att man bara skulle betala rakt av
Nu hittade jag inte några exakta siffror, men Wikipedia skriver så här:
”As of December 2015, a total of 107,228 Model S sedans had been sold worldwide since its introduction”
90-packet kom vad jag kan hitta i mitten på 2015 och så levererades det ett gäng bilar med 40- och 60-packen.
Uppskattningsvis borde det då finnas mellan 50-70k bilar med 85-packet.
Det är en jädrans massa pengar om de ska betala $16000 x 50000
Det kan ju vara så att man når någon form av förlikning, där man tar fram ett retrofit batteri med modern teknik och erbjuder ett byte till en rimlig kostnad istället.
Svårt att se att man bara skulle betala rakt av
Model S Standard Range Raven
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Fast även 70, 75 och 90-packen är ju nerfade så det är nog en hel del bilar trots allt. Bäst vore ju om dom precis som med MCU erbjöd en förbättrad utbytesdel till ett kraftigt rabatterat pris. Långt från alla skulle ta erbjudandet så det behöver kanske inte bli så dyrt.jeppe_sthlm skrev:Frågan är om Tesla skulle klara en sådan smäll om det går samma väg som MCU?
Nu hittade jag inte några exakta siffror, men Wikipedia skriver så här:
”As of December 2015, a total of 107,228 Model S sedans had been sold worldwide since its introduction”
90-packet kom vad jag kan hitta i mitten på 2015 och så levererades det ett gäng bilar med 40- och 60-packen.
Uppskattningsvis borde det då finnas mellan 50-70k bilar med 85-packet.
Det är en jädrans massa pengar om de ska betala $16000 x 50000
Det kan ju vara så att man når någon form av förlikning, där man tar fram ett retrofit batteri med modern teknik och erbjuder ett byte till en rimlig kostnad istället.
Svårt att se att man bara skulle betala rakt av
Model S P85DL+
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
90-batterierna är dock "av-nerfade" igen, jag har iaf fått tillbaka ursprunglig laddeffekt med råge.mans71 skrev:Fast även 70, 75 och 90-packen är ju nerfade så det är nog en hel del bilar trots allt. Bäst vore ju om dom precis som med MCU erbjöd en förbättrad utbytesdel till ett kraftigt rabatterat pris. Långt från alla skulle ta erbjudandet så det behöver kanske inte bli så dyrt.
Det bör väl gälla även andra storlekar med samma kemi, t.ex. vissa versioner av 60/75.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Vilken uppdate har du ? Min S90D är inte avnerfad, fick bara lite högre startfart men efter 10-20 sek är den slö som vanligt. Ffa har laddfarten sänkts då man är över 45% laddning. Vid 70% SOC får jag bara 70kW , ännu sämre är min S85 den har då bara 30kW laddfart. Så båda batterierna är nerfade men de tidigare som 85 är mera stympade.fth skrev:90-batterierna är dock "av-nerfade" igen, jag har iaf fått tillbaka ursprunglig laddeffekt med råge.mans71 skrev:Fast även 70, 75 och 90-packen är ju nerfade så det är nog en hel del bilar trots allt.
/fth
Klart som fan Elon inte får komma som en tjuv om natten och sno laddeffekt som jag betalt för. Vill jag ha en bil som laddar sakta finns det andra billiga allternativ som Nissan Leaf o Zoe, men de kostar betydligt mindre. Fan min Kona laddar nu snabbare än min S85.
I inga updates som jag godkänt har det stått de ska sänka min laddhastighet. I did not sign this Shit !