... och så har det blivit höst och kallare. Det påverkar.
Kan inte tro att batterikapaciteten, alltså hur mycket km range batteriet kan ladda till, påverkas vid olika temperaturer. Jag laddade till 380 km vid 100 % även på vintern tidigare.
Hur mycket du kan ta ut ur batteriet påverkas mycket av temperaturen.
Hur många km den visar är bara en gissningslek....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
... och så har det blivit höst och kallare. Det påverkar.
Kan inte tro att batterikapaciteten, alltså hur mycket km range batteriet kan ladda till, påverkas vid olika temperaturer. Jag laddade till 380 km vid 100 % även på vintern tidigare.
Hur mycket du kan ta ut ur batteriet påverkas mycket av temperaturen.
Hur många km den visar är bara en gissningslek....
Väldigt tvärsäkra uttalanden. Jag brukar föredra ett visst tvivel och en stor eftertänksamhet.
... och så har det blivit höst och kallare. Det påverkar.
Kan inte tro att batterikapaciteten, alltså hur mycket km range batteriet kan ladda till, påverkas vid olika temperaturer. Jag laddade till 380 km vid 100 % även på vintern tidigare.
Hur mycket du kan ta ut ur batteriet påverkas mycket av temperaturen.
Hur många km den visar är bara en gissningslek....
Eftersom batteriet är tempererat så är det ju ingen större skillnad på just det mellan sommar- och vintertid.
Blir väldigt komiskt när 'experter' säger att 4.2 volt i kallt väder är lägre än 4.2v i varmt.
Vi pratar inte spänning, utan mängden energi och effekten du kan få ut. Det trodde jag alla hade upplevt, t ex med kalla mobiltelefoner.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
... och så har det blivit höst och kallare. Det påverkar.
Kan inte tro att batterikapaciteten, alltså hur mycket km range batteriet kan ladda till, påverkas vid olika temperaturer. Jag laddade till 380 km vid 100 % även på vintern tidigare.
Hur mycket du kan ta ut ur batteriet påverkas mycket av temperaturen.
Hur många km den visar är bara en gissningslek....
Eftersom batteriet är tempererat så är det ju ingen större skillnad på just det mellan sommar- och vintertid.
När jag tar bilen till jobbet nu och det är runt 10 grader är det stor skillnad på batteriets kapacitet mot i somras när det var 25 grader. Och det tar tid innan ett kallt batteri har nått över 20 grader.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Då förstår du inte hur ett batteri fungerar. Kan du endast ladda en cell till 4.1v istället för 4.2v får du inte in lika många ampere i cellen. Därmed kan du inte få ut lika mycket ampere.
Vi kan likna det med en vattenbringare som rymmer 4 liter istället för 5 liter om det blir tydligare
Det du pratar om ang kallare temperaturer är ett annat fenomen
Då förstår du inte hur ett batteri fungerar. Kan du endast ladda en cell till 4.1v istället för 4.2v får du inte in lika många ampere i cellen. Därmed kan du inte få ut lika mycket ampere.
Vi kan likna det med en vattenbringare som rymmer 4 liter istället för 5 liter om det blir tydligare
Det du pratar om ang kallare temperaturer är ett annat fenomen
Är strömmen direkt relaterad till hur hög spänningen är i cellen, är det ett linjärt förhållande där? Typ 0A vid 2,5V och max A vid 4,2V?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Då förstår du inte hur ett batteri fungerar. Kan du endast ladda en cell till 4.1v istället för 4.2v får du inte in lika många ampere i cellen. Därmed kan du inte få ut lika mycket ampere.
Vi kan likna det med en vattenbringare som rymmer 4 liter istället för 5 liter om det blir tydligare
Det du pratar om ang kallare temperaturer är ett annat fenomen
Är strömmen direkt relaterad till hur hög spänningen är i cellen, är det ett linjärt förhållande där? Typ 0A vid 2,5V och max A vid 4,2V?
Då förstår du inte hur ett batteri fungerar. Kan du endast ladda en cell till 4.1v istället för 4.2v får du inte in lika många ampere i cellen. Därmed kan du inte få ut lika mycket ampere.
Vi kan likna det med en vattenbringare som rymmer 4 liter istället för 5 liter om det blir tydligare
Det du pratar om ang kallare temperaturer är ett annat fenomen
Vad är det för påhopp? Jag förstår mycket väl hur ett batteri fungerar i det avseendet.
Jag antar att du menar Ah, och inte A....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Då förstår du inte hur ett batteri fungerar. Kan du endast ladda en cell till 4.1v istället för 4.2v får du inte in lika många ampere i cellen. Därmed kan du inte få ut lika mycket ampere.
Vi kan likna det med en vattenbringare som rymmer 4 liter istället för 5 liter om det blir tydligare
Det du pratar om ang kallare temperaturer är ett annat fenomen
Vad är det för påhopp? Jag förstår mycket väl hur ett batteri fungerar i det avseendet.
Jag antar att du menar Ah, och inte A....
Det är inget påhopp av att påtala att du har fel eftersom du skriver att temperaturen skulle påverka högsta möjliga spänning när du laddar batteriet?
Skriv tydligare så vi förstår hur batteriet får in mindre Ah när det laddas till en given spänning om det är varmt eller kallt.
Du skrev inte att jag hade fel, du skrev att jag inte förstår!
Jag har väl inte skrivit något om spänningen någonstans?
Batteriets inre resistans ändras beroende på batteriets temperatur, därav får du ut mindre A vilket ger lägre effekt och mindre energi vid lägre temperaturer.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Du skriver att effekten påverkas av tempen, men inte Ah (vid en given spänning?).
Då Ah mäts över tid, och spänningen sjunker över tid, så är det lite svårt att mäta Ah vid en given spänning.
Jag står fast vid att både effekten och mängden energi hos ett batteri är lägre vid lägre temperatur.
Vi får nog anse oss oense.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Vår förra S85 maxade 380 km vid 100 % laddning och det gjorde också vår nuvarande P85D när vi köpte den i juni. Nu, efter senaste uppdateringen laddar bilen bara till 356 km vid 100 %. Är det fler som ser samma försämring som jag med bilar med samma batteri?
Fyller på lite här med att bilen landar på 330 km vid fulladdat nu. Jag behöver ditt råd, ska jag anmäla batteridegraderingen till Tesla som ett garantiärende?
Du skriver att effekten påverkas av tempen, men inte Ah (vid en given spänning?).
Då Ah mäts över tid, och spänningen sjunker över tid, så är det lite svårt att mäta Ah vid en given spänning.
Jag står fast vid att både effekten och mängden energi hos ett batteri är lägre vid lägre temperatur.
Vi får nog anse oss oense.
Amperetimmar mäts inte över tid även om det ser ut så på enheten. Effekt däremot mäts över tid. Ah är ett mått på mängden laddning, motsvarande en volym som tex liter i en bensintank eller liter vatten i ett kraftverksmagasin. Den kemiska energin som är lagrad i ett kallt batteri försvinner inte, så värmer man upp batteriet har i princip inget gått förlorat.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Du kan ju testa men om det är nerfen de gjort medvetet kommer det ju inte ge någonting.
Du skriver att effekten påverkas av tempen, men inte Ah (vid en given spänning?).
Då Ah mäts över tid, och spänningen sjunker över tid, så är det lite svårt att mäta Ah vid en given spänning.
Jag står fast vid att både effekten och mängden energi hos ett batteri är lägre vid lägre temperatur.
Vi får nog anse oss oense.
Amperetimmar mäts inte över tid även om det ser ut så på enheten. Effekt däremot mäts över tid. Ah är ett mått på mängden laddning, motsvarande en volym som tex liter i en bensintank eller liter vatten i ett kraftverksmagasin. Den kemiska energin som är lagrad i ett kallt batteri försvinner inte, så värmer man upp batteriet har i princip inget gått förlorat.
Ah mäts över tid! Att man skriver Ah istället för kWh (som är den rätta enheten för energi) beror på att man "vet" vid vilken spänning det gäller. T ex vanliga startbatterier anges ofta i Ah eftersom vi vet att de är 12 V (eller tidigare 6 V). Effekt däremot mäts INTE över tid, den är momentan. Det är mängden energi som batteriet innehåller. Energi=hur långt kan du köra (har inget med tiden att göra), effekt=hur fort kan du accelerera (är beroende av tiden).
Om du har ett 75 Ah-batteri, kan du (i teorin) ta ut 75 A under en timme, eller 1 A under 75 timmar. Så visst mäts det över tid!
Det är mycket vanligt att man blandar ihop A och Ah, kW och kWh.... men det är helt olika saker (som km och km/h). En del säger "jag körde i 75 km", istället för 75 km/h. Samma fel där.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Min bil har gjort lite samma sak p85+
Hade 380 km förra året vid 100%
För en månad sen hade jag 330 km och nu fått tbx till 345 km iallafall
Frågan är när man ska kontakta tesla. Är ju väldigt många som har fått bytt batteri på sina gamla 85or är ju extremt sällan ett problem iallafall så kanske bättre att bara köra på
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Har glömt den här tråden och är nyfiken själv. Om 3-4 timmar kan jag svara vad min ger vid fullt
P85D hade 489 km från början. 8-årsgarantin lovar 70% kapacitet = 342 km är brytgränsen.