Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1441
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av kenjon »

Kriper skrev:
Kilowatt skrev:
... och så har det blivit höst och kallare. Det påverkar.
Kan inte tro att batterikapaciteten, alltså hur mycket km range batteriet kan ladda till, påverkas vid olika temperaturer. Jag laddade till 380 km vid 100 % även på vintern tidigare.
Hur mycket du kan ta ut ur batteriet påverkas mycket av temperaturen.
Hur många km den visar är bara en gissningslek....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

kenjon skrev:
Kriper skrev:
Kilowatt skrev:
... och så har det blivit höst och kallare. Det påverkar.
Kan inte tro att batterikapaciteten, alltså hur mycket km range batteriet kan ladda till, påverkas vid olika temperaturer. Jag laddade till 380 km vid 100 % även på vintern tidigare.
Hur mycket du kan ta ut ur batteriet påverkas mycket av temperaturen.
Hur många km den visar är bara en gissningslek....
Väldigt tvärsäkra uttalanden. Jag brukar föredra ett visst tvivel och en stor eftertänksamhet.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
kontakten2

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av kontakten2 »

Blir väldigt komiskt när 'experter' säger att 4.2 volt i kallt väder är lägre än 4.2v i varmt. :roll: :D
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av BrooklynS »

kenjon skrev:
Kriper skrev:
Kilowatt skrev:
... och så har det blivit höst och kallare. Det påverkar.
Kan inte tro att batterikapaciteten, alltså hur mycket km range batteriet kan ladda till, påverkas vid olika temperaturer. Jag laddade till 380 km vid 100 % även på vintern tidigare.
Hur mycket du kan ta ut ur batteriet påverkas mycket av temperaturen.
Hur många km den visar är bara en gissningslek....
Eftersom batteriet är tempererat så är det ju ingen större skillnad på just det mellan sommar- och vintertid.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

kontakten2 skrev:
Blir väldigt komiskt när 'experter' säger att 4.2 volt i kallt väder är lägre än 4.2v i varmt. :roll: :D
Jag ska sitta på en blomma, och flumma i Lomma!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
kontakten2

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av kontakten2 »

Välkommen :D
Taliz hälsar
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1441
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av kenjon »

kontakten2 skrev:
Blir väldigt komiskt när 'experter' säger att 4.2 volt i kallt väder är lägre än 4.2v i varmt. :roll: :D
Vi pratar inte spänning, utan mängden energi och effekten du kan få ut. Det trodde jag alla hade upplevt, t ex med kalla mobiltelefoner.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1441
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av kenjon »

BrooklynS skrev:
kenjon skrev:
Kriper skrev:
Kilowatt skrev:
... och så har det blivit höst och kallare. Det påverkar.
Kan inte tro att batterikapaciteten, alltså hur mycket km range batteriet kan ladda till, påverkas vid olika temperaturer. Jag laddade till 380 km vid 100 % även på vintern tidigare.
Hur mycket du kan ta ut ur batteriet påverkas mycket av temperaturen.
Hur många km den visar är bara en gissningslek....
Eftersom batteriet är tempererat så är det ju ingen större skillnad på just det mellan sommar- och vintertid.
När jag tar bilen till jobbet nu och det är runt 10 grader är det stor skillnad på batteriets kapacitet mot i somras när det var 25 grader. Och det tar tid innan ett kallt batteri har nått över 20 grader.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
kontakten2

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av kontakten2 »

Då förstår du inte hur ett batteri fungerar. Kan du endast ladda en cell till 4.1v istället för 4.2v får du inte in lika många ampere i cellen. Därmed kan du inte få ut lika mycket ampere.

Vi kan likna det med en vattenbringare som rymmer 4 liter istället för 5 liter om det blir tydligare :roll:

Det du pratar om ang kallare temperaturer är ett annat fenomen
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8566
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Pontus »

kontakten2 skrev:
Då förstår du inte hur ett batteri fungerar. Kan du endast ladda en cell till 4.1v istället för 4.2v får du inte in lika många ampere i cellen. Därmed kan du inte få ut lika mycket ampere.

Vi kan likna det med en vattenbringare som rymmer 4 liter istället för 5 liter om det blir tydligare :roll:

Det du pratar om ang kallare temperaturer är ett annat fenomen
Är strömmen direkt relaterad till hur hög spänningen är i cellen, är det ett linjärt förhållande där? Typ 0A vid 2,5V och max A vid 4,2V?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Splfredde »

Ohms lag......

Pontus skrev:
kontakten2 skrev:
Då förstår du inte hur ett batteri fungerar. Kan du endast ladda en cell till 4.1v istället för 4.2v får du inte in lika många ampere i cellen. Därmed kan du inte få ut lika mycket ampere.

Vi kan likna det med en vattenbringare som rymmer 4 liter istället för 5 liter om det blir tydligare :roll:

Det du pratar om ang kallare temperaturer är ett annat fenomen
Är strömmen direkt relaterad till hur hög spänningen är i cellen, är det ett linjärt förhållande där? Typ 0A vid 2,5V och max A vid 4,2V?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1441
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av kenjon »

kontakten2 skrev:
Då förstår du inte hur ett batteri fungerar. Kan du endast ladda en cell till 4.1v istället för 4.2v får du inte in lika många ampere i cellen. Därmed kan du inte få ut lika mycket ampere.

Vi kan likna det med en vattenbringare som rymmer 4 liter istället för 5 liter om det blir tydligare :roll:

Det du pratar om ang kallare temperaturer är ett annat fenomen
Vad är det för påhopp? Jag förstår mycket väl hur ett batteri fungerar i det avseendet.
Jag antar att du menar Ah, och inte A....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
kontakten2

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av kontakten2 »

kenjon skrev:
kontakten2 skrev:
Då förstår du inte hur ett batteri fungerar. Kan du endast ladda en cell till 4.1v istället för 4.2v får du inte in lika många ampere i cellen. Därmed kan du inte få ut lika mycket ampere.

Vi kan likna det med en vattenbringare som rymmer 4 liter istället för 5 liter om det blir tydligare :roll:

Det du pratar om ang kallare temperaturer är ett annat fenomen
Vad är det för påhopp? Jag förstår mycket väl hur ett batteri fungerar i det avseendet.
Jag antar att du menar Ah, och inte A....
Det är inget påhopp av att påtala att du har fel eftersom du skriver att temperaturen skulle påverka högsta möjliga spänning när du laddar batteriet?

Skriv tydligare så vi förstår hur batteriet får in mindre Ah när det laddas till en given spänning om det är varmt eller kallt.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1441
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av kenjon »

Du skrev inte att jag hade fel, du skrev att jag inte förstår!
Jag har väl inte skrivit något om spänningen någonstans?
Batteriets inre resistans ändras beroende på batteriets temperatur, därav får du ut mindre A vilket ger lägre effekt och mindre energi vid lägre temperaturer.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
kontakten2

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av kontakten2 »

Ja detta är lite tragikomiskt.

Kylan påverkar effekten du kan ta ut momentant från batteriet. Det har däremot trådskaparen inte efterfrågat.

Kylan påverkar inte hur många Ah batteriet har vid en given spänning. Hävdar du annat påstår jag fortfarande att du inte förstår
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1441
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av kenjon »

Du skriver att effekten påverkas av tempen, men inte Ah (vid en given spänning?).
Då Ah mäts över tid, och spänningen sjunker över tid, så är det lite svårt att mäta Ah vid en given spänning.
Jag står fast vid att både effekten och mängden energi hos ett batteri är lägre vid lägre temperatur.
Vi får nog anse oss oense.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

Kriper skrev:
Vår förra S85 maxade 380 km vid 100 % laddning och det gjorde också vår nuvarande P85D när vi köpte den i juni. Nu, efter senaste uppdateringen laddar bilen bara till 356 km vid 100 %. Är det fler som ser samma försämring som jag med bilar med samma batteri?
Fyller på lite här med att bilen landar på 330 km vid fulladdat nu. Jag behöver ditt råd, ska jag anmäla batteridegraderingen till Tesla som ett garantiärende?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av NEO »

100% nerfad, alla mina 85or har visat 378-384km vid 100% oavsett om det varit 30 grader sommartid eller -20 vintertid.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Gustafsson »

kenjon skrev:
Du skriver att effekten påverkas av tempen, men inte Ah (vid en given spänning?).
Då Ah mäts över tid, och spänningen sjunker över tid, så är det lite svårt att mäta Ah vid en given spänning.
Jag står fast vid att både effekten och mängden energi hos ett batteri är lägre vid lägre temperatur.
Vi får nog anse oss oense.
Amperetimmar mäts inte över tid även om det ser ut så på enheten. Effekt däremot mäts över tid. Ah är ett mått på mängden laddning, motsvarande en volym som tex liter i en bensintank eller liter vatten i ett kraftverksmagasin. Den kemiska energin som är lagrad i ett kallt batteri försvinner inte, så värmer man upp batteriet har i princip inget gått förlorat.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av RagWal »

Effekt är momentan.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av OfarligTesla »

Kriper skrev:
Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Du kan ju testa men om det är nerfen de gjort medvetet kommer det ju inte ge någonting.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1441
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av kenjon »

Gustafsson skrev:
kenjon skrev:
Du skriver att effekten påverkas av tempen, men inte Ah (vid en given spänning?).
Då Ah mäts över tid, och spänningen sjunker över tid, så är det lite svårt att mäta Ah vid en given spänning.
Jag står fast vid att både effekten och mängden energi hos ett batteri är lägre vid lägre temperatur.
Vi får nog anse oss oense.
Amperetimmar mäts inte över tid även om det ser ut så på enheten. Effekt däremot mäts över tid. Ah är ett mått på mängden laddning, motsvarande en volym som tex liter i en bensintank eller liter vatten i ett kraftverksmagasin. Den kemiska energin som är lagrad i ett kallt batteri försvinner inte, så värmer man upp batteriet har i princip inget gått förlorat.
Ah mäts över tid! Att man skriver Ah istället för kWh (som är den rätta enheten för energi) beror på att man "vet" vid vilken spänning det gäller. T ex vanliga startbatterier anges ofta i Ah eftersom vi vet att de är 12 V (eller tidigare 6 V). Effekt däremot mäts INTE över tid, den är momentan. Det är mängden energi som batteriet innehåller. Energi=hur långt kan du köra (har inget med tiden att göra), effekt=hur fort kan du accelerera (är beroende av tiden).
Om du har ett 75 Ah-batteri, kan du (i teorin) ta ut 75 A under en timme, eller 1 A under 75 timmar. Så visst mäts det över tid!
Det är mycket vanligt att man blandar ihop A och Ah, kW och kWh.... men det är helt olika saker (som km och km/h). En del säger "jag körde i 75 km", istället för 75 km/h. Samma fel där.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Robin_j »

Kriper skrev:
Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Min bil har gjort lite samma sak p85+

Hade 380 km förra året vid 100%
För en månad sen hade jag 330 km och nu fått tbx till 345 km iallafall

Frågan är när man ska kontakta tesla. Är ju väldigt många som har fått bytt batteri på sina gamla 85or är ju extremt sällan ett problem iallafall så kanske bättre att bara köra på
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av mans71 »

Kriper skrev:
Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Har glömt den här tråden och är nyfiken själv. Om 3-4 timmar kan jag svara vad min ger vid fullt :)

P85D hade 489 km från början. 8-årsgarantin lovar 70% kapacitet = 342 km är brytgränsen.
Model S P85DL+
Skriv svar