Sida 1 av 14

Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 30 sep 2020 15:09
av Kriper
Vår förra S85 maxade 380 km vid 100 % laddning och det gjorde också vår nuvarande P85D när vi köpte den i juni. Nu, efter senaste uppdateringen laddar bilen bara till 356 km vid 100 %. Är det fler som ser samma försämring som jag med bilar med samma batteri?

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 30 sep 2020 18:59
av Bjelke
Det har skrivits spaltmeter om detta och tyvärr så är det korta svaret ja, eller iaf så KAN det vara
så för det gäller inte alla bilar rakt av liksom...
Det verkar hänga ihop med samma strypning av max laddeffekt...

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 30 sep 2020 19:11
av OfarligTesla
Vissa har fått det ja, vet inte om de gick tillbaka på det men i USA rapporterade folk att de tyckte att Tesla hade i samband med det sänkt förbrukningen de använde för att räkna ut km, dvs så hade batteriet egentligen nerfats mer än vad som det såg ut att ha gjorts.

Däremot var det ju förra året som “nerfen” kom, så det kanske bara är något annat? Eller så har de nerfat igen.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 30 sep 2020 19:43
av mans71
Har inte laddat 100% på länge och kör iofs alltid procentvisning så kan inte svara på den direkta frågan, men kan ge ett tips.

ABRP har en riktigt fin funktion (kanske andra 3:e parts appar typ Teslafy har det också, vet inte), men iaf, ABRP visar tillgänglig kapacitet och procent degradering. Min 2015 P85D har rullat en bit över 13000 och har just nu 3.7% degradering. Riktigt bra tycker jag!

Har för övrigt svårt att se varför ett sånt (friskt?) batteri ska behöva begränsas vid SuC, antar Tesla kör ”better safe then sorry”, men det är en annan diskussion...

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 30 sep 2020 20:40
av BrooklynS
Det KAN ju vara så att bilen bara räknar annorlunda efter uppgraderingen... Enda sättet att veta är att mäta räckvidden för att se om det verkligen ÄR någon skillnad.

Jag tycker att man kan se "hack" i kurvan vid varje uppgradering - antingen uppåt eller nedåt. I slutändan tror jag hellre att det handlar om batteriets sätt att mäta sin kapacitet och räkna om till räckvidd.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 30 sep 2020 20:51
av zlatkiic
Jag har en P85D från 2015 och den laddar till 374km som max.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 01 okt 2020 06:30
av Bjelke
OfarligTesla skrev:
Vissa har fått det ja, vet inte om de gick tillbaka på det men i USA rapporterade folk att de tyckte att Tesla hade i samband med det sänkt förbrukningen de använde för att räkna ut km, dvs så hade batteriet egentligen nerfats mer än vad som det såg ut att ha gjorts.

Däremot var det ju förra året som “nerfen” kom, så det kanske bara är något annat? Eller så har de nerfat igen.
Lite udda att han tappat över 6% på typ ett halvår dock, och som sagt var så var det ju förra året det verkade
drabba dom flesta... Å andra sidan så kan ju effekten av nerfen ”slå till” långt senare beroende på vilken/vilka
parameter som styr (tex en viss mängd snabbladdning osv)...

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 07 okt 2020 08:37
av Kilowatt
... och så har det blivit höst och kallare. Det påverkar.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 08 okt 2020 15:33
av Kriper
Kilowatt skrev:
... och så har det blivit höst och kallare. Det påverkar.
Kan inte tro att batterikapaciteten, alltså hur mycket km range batteriet kan ladda till, påverkas vid olika temperaturer. Jag laddade till 380 km vid 100 % även på vintern tidigare.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 08 okt 2020 16:45
av ChristerSjo
Bjelke skrev:
OfarligTesla skrev:
Vissa har fått det ja, vet inte om de gick tillbaka på det men i USA rapporterade folk att de tyckte att Tesla hade i samband med det sänkt förbrukningen de använde för att räkna ut km, dvs så hade batteriet egentligen nerfats mer än vad som det såg ut att ha gjorts.

Däremot var det ju förra året som “nerfen” kom, så det kanske bara är något annat? Eller så har de nerfat igen.
Lite udda att han tappat över 6% på typ ett halvår dock, och som sagt var så var det ju förra året det verkade
drabba dom flesta... Å andra sidan så kan ju effekten av nerfen ”slå till” långt senare beroende på vilken/vilka
parameter som styr (tex en viss mängd snabbladdning osv)...
Jag fick ett rejält tapp förra året på min M3.
Skärmklipp.JPG

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 08 okt 2020 19:56
av kenjon
Kriper skrev:
Kilowatt skrev:
... och så har det blivit höst och kallare. Det påverkar.
Kan inte tro att batterikapaciteten, alltså hur mycket km range batteriet kan ladda till, påverkas vid olika temperaturer. Jag laddade till 380 km vid 100 % även på vintern tidigare.
Hur mycket du kan ta ut ur batteriet påverkas mycket av temperaturen.
Hur många km den visar är bara en gissningslek....

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 08 okt 2020 20:14
av Kriper
kenjon skrev:
Kriper skrev:
Kilowatt skrev:
... och så har det blivit höst och kallare. Det påverkar.
Kan inte tro att batterikapaciteten, alltså hur mycket km range batteriet kan ladda till, påverkas vid olika temperaturer. Jag laddade till 380 km vid 100 % även på vintern tidigare.
Hur mycket du kan ta ut ur batteriet påverkas mycket av temperaturen.
Hur många km den visar är bara en gissningslek....
Väldigt tvärsäkra uttalanden. Jag brukar föredra ett visst tvivel och en stor eftertänksamhet.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 08 okt 2020 20:39
av kontakten2
Blir väldigt komiskt när 'experter' säger att 4.2 volt i kallt väder är lägre än 4.2v i varmt. :roll: :D

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 08 okt 2020 21:04
av BrooklynS
kenjon skrev:
Kriper skrev:
Kilowatt skrev:
... och så har det blivit höst och kallare. Det påverkar.
Kan inte tro att batterikapaciteten, alltså hur mycket km range batteriet kan ladda till, påverkas vid olika temperaturer. Jag laddade till 380 km vid 100 % även på vintern tidigare.
Hur mycket du kan ta ut ur batteriet påverkas mycket av temperaturen.
Hur många km den visar är bara en gissningslek....
Eftersom batteriet är tempererat så är det ju ingen större skillnad på just det mellan sommar- och vintertid.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 08 okt 2020 21:11
av Kriper
kontakten2 skrev:
Blir väldigt komiskt när 'experter' säger att 4.2 volt i kallt väder är lägre än 4.2v i varmt. :roll: :D
Jag ska sitta på en blomma, och flumma i Lomma!

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 08 okt 2020 21:12
av kontakten2
Välkommen :D
Taliz hälsar

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 09 okt 2020 00:08
av kenjon
kontakten2 skrev:
Blir väldigt komiskt när 'experter' säger att 4.2 volt i kallt väder är lägre än 4.2v i varmt. :roll: :D
Vi pratar inte spänning, utan mängden energi och effekten du kan få ut. Det trodde jag alla hade upplevt, t ex med kalla mobiltelefoner.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 09 okt 2020 00:10
av kenjon
BrooklynS skrev:
kenjon skrev:
Kriper skrev:
Kilowatt skrev:
... och så har det blivit höst och kallare. Det påverkar.
Kan inte tro att batterikapaciteten, alltså hur mycket km range batteriet kan ladda till, påverkas vid olika temperaturer. Jag laddade till 380 km vid 100 % även på vintern tidigare.
Hur mycket du kan ta ut ur batteriet påverkas mycket av temperaturen.
Hur många km den visar är bara en gissningslek....
Eftersom batteriet är tempererat så är det ju ingen större skillnad på just det mellan sommar- och vintertid.
När jag tar bilen till jobbet nu och det är runt 10 grader är det stor skillnad på batteriets kapacitet mot i somras när det var 25 grader. Och det tar tid innan ett kallt batteri har nått över 20 grader.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 09 okt 2020 07:56
av kontakten2
Då förstår du inte hur ett batteri fungerar. Kan du endast ladda en cell till 4.1v istället för 4.2v får du inte in lika många ampere i cellen. Därmed kan du inte få ut lika mycket ampere.

Vi kan likna det med en vattenbringare som rymmer 4 liter istället för 5 liter om det blir tydligare :roll:

Det du pratar om ang kallare temperaturer är ett annat fenomen

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 09 okt 2020 08:48
av Pontus
kontakten2 skrev:
Då förstår du inte hur ett batteri fungerar. Kan du endast ladda en cell till 4.1v istället för 4.2v får du inte in lika många ampere i cellen. Därmed kan du inte få ut lika mycket ampere.

Vi kan likna det med en vattenbringare som rymmer 4 liter istället för 5 liter om det blir tydligare :roll:

Det du pratar om ang kallare temperaturer är ett annat fenomen
Är strömmen direkt relaterad till hur hög spänningen är i cellen, är det ett linjärt förhållande där? Typ 0A vid 2,5V och max A vid 4,2V?

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 09 okt 2020 09:59
av Splfredde
Ohms lag......

Pontus skrev:
kontakten2 skrev:
Då förstår du inte hur ett batteri fungerar. Kan du endast ladda en cell till 4.1v istället för 4.2v får du inte in lika många ampere i cellen. Därmed kan du inte få ut lika mycket ampere.

Vi kan likna det med en vattenbringare som rymmer 4 liter istället för 5 liter om det blir tydligare :roll:

Det du pratar om ang kallare temperaturer är ett annat fenomen
Är strömmen direkt relaterad till hur hög spänningen är i cellen, är det ett linjärt förhållande där? Typ 0A vid 2,5V och max A vid 4,2V?

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 09 okt 2020 10:21
av kenjon
kontakten2 skrev:
Då förstår du inte hur ett batteri fungerar. Kan du endast ladda en cell till 4.1v istället för 4.2v får du inte in lika många ampere i cellen. Därmed kan du inte få ut lika mycket ampere.

Vi kan likna det med en vattenbringare som rymmer 4 liter istället för 5 liter om det blir tydligare :roll:

Det du pratar om ang kallare temperaturer är ett annat fenomen
Vad är det för påhopp? Jag förstår mycket väl hur ett batteri fungerar i det avseendet.
Jag antar att du menar Ah, och inte A....

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 09 okt 2020 11:14
av kontakten2
kenjon skrev:
kontakten2 skrev:
Då förstår du inte hur ett batteri fungerar. Kan du endast ladda en cell till 4.1v istället för 4.2v får du inte in lika många ampere i cellen. Därmed kan du inte få ut lika mycket ampere.

Vi kan likna det med en vattenbringare som rymmer 4 liter istället för 5 liter om det blir tydligare :roll:

Det du pratar om ang kallare temperaturer är ett annat fenomen
Vad är det för påhopp? Jag förstår mycket väl hur ett batteri fungerar i det avseendet.
Jag antar att du menar Ah, och inte A....
Det är inget påhopp av att påtala att du har fel eftersom du skriver att temperaturen skulle påverka högsta möjliga spänning när du laddar batteriet?

Skriv tydligare så vi förstår hur batteriet får in mindre Ah när det laddas till en given spänning om det är varmt eller kallt.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 09 okt 2020 11:19
av kenjon
Du skrev inte att jag hade fel, du skrev att jag inte förstår!
Jag har väl inte skrivit något om spänningen någonstans?
Batteriets inre resistans ändras beroende på batteriets temperatur, därav får du ut mindre A vilket ger lägre effekt och mindre energi vid lägre temperaturer.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 09 okt 2020 11:53
av kontakten2
Ja detta är lite tragikomiskt.

Kylan påverkar effekten du kan ta ut momentant från batteriet. Det har däremot trådskaparen inte efterfrågat.

Kylan påverkar inte hur många Ah batteriet har vid en given spänning. Hävdar du annat påstår jag fortfarande att du inte förstår