Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Moderator: Redaktion
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Jag tänker att om någon här på forumet har kontakt med någon i Norge som har drivit talan där och har de bevis som funkade som bevis juridsk, så borde det väl funka även i svensk domstol.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Frågan är om Tesla skulle klara en sådan smäll om det går samma väg som MCU?
Nu hittade jag inte några exakta siffror, men Wikipedia skriver så här:
”As of December 2015, a total of 107,228 Model S sedans had been sold worldwide since its introduction”
90-packet kom vad jag kan hitta i mitten på 2015 och så levererades det ett gäng bilar med 40- och 60-packen.
Uppskattningsvis borde det då finnas mellan 50-70k bilar med 85-packet.
Det är en jädrans massa pengar om de ska betala $16000 x 50000
Det kan ju vara så att man når någon form av förlikning, där man tar fram ett retrofit batteri med modern teknik och erbjuder ett byte till en rimlig kostnad istället.
Svårt att se att man bara skulle betala rakt av
Nu hittade jag inte några exakta siffror, men Wikipedia skriver så här:
”As of December 2015, a total of 107,228 Model S sedans had been sold worldwide since its introduction”
90-packet kom vad jag kan hitta i mitten på 2015 och så levererades det ett gäng bilar med 40- och 60-packen.
Uppskattningsvis borde det då finnas mellan 50-70k bilar med 85-packet.
Det är en jädrans massa pengar om de ska betala $16000 x 50000
Det kan ju vara så att man når någon form av förlikning, där man tar fram ett retrofit batteri med modern teknik och erbjuder ett byte till en rimlig kostnad istället.
Svårt att se att man bara skulle betala rakt av
Model S Standard Range Raven
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Fast även 70, 75 och 90-packen är ju nerfade så det är nog en hel del bilar trots allt. Bäst vore ju om dom precis som med MCU erbjöd en förbättrad utbytesdel till ett kraftigt rabatterat pris. Långt från alla skulle ta erbjudandet så det behöver kanske inte bli så dyrt.jeppe_sthlm skrev:Frågan är om Tesla skulle klara en sådan smäll om det går samma väg som MCU?
Nu hittade jag inte några exakta siffror, men Wikipedia skriver så här:
”As of December 2015, a total of 107,228 Model S sedans had been sold worldwide since its introduction”
90-packet kom vad jag kan hitta i mitten på 2015 och så levererades det ett gäng bilar med 40- och 60-packen.
Uppskattningsvis borde det då finnas mellan 50-70k bilar med 85-packet.
Det är en jädrans massa pengar om de ska betala $16000 x 50000
Det kan ju vara så att man når någon form av förlikning, där man tar fram ett retrofit batteri med modern teknik och erbjuder ett byte till en rimlig kostnad istället.
Svårt att se att man bara skulle betala rakt av
Model S P85DL+
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
90-batterierna är dock "av-nerfade" igen, jag har iaf fått tillbaka ursprunglig laddeffekt med råge.mans71 skrev:Fast även 70, 75 och 90-packen är ju nerfade så det är nog en hel del bilar trots allt. Bäst vore ju om dom precis som med MCU erbjöd en förbättrad utbytesdel till ett kraftigt rabatterat pris. Långt från alla skulle ta erbjudandet så det behöver kanske inte bli så dyrt.
Det bör väl gälla även andra storlekar med samma kemi, t.ex. vissa versioner av 60/75.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Vilken uppdate har du ? Min S90D är inte avnerfad, fick bara lite högre startfart men efter 10-20 sek är den slö som vanligt. Ffa har laddfarten sänkts då man är över 45% laddning. Vid 70% SOC får jag bara 70kW , ännu sämre är min S85 den har då bara 30kW laddfart. Så båda batterierna är nerfade men de tidigare som 85 är mera stympade.fth skrev:90-batterierna är dock "av-nerfade" igen, jag har iaf fått tillbaka ursprunglig laddeffekt med råge.mans71 skrev:Fast även 70, 75 och 90-packen är ju nerfade så det är nog en hel del bilar trots allt.
/fth
Klart som fan Elon inte får komma som en tjuv om natten och sno laddeffekt som jag betalt för. Vill jag ha en bil som laddar sakta finns det andra billiga allternativ som Nissan Leaf o Zoe, men de kostar betydligt mindre. Fan min Kona laddar nu snabbare än min S85.
I inga updates som jag godkänt har det stått de ska sänka min laddhastighet. I did not sign this Shit !
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Min laddeffekt återställdes (med råge) i och med version 48.37.1, vilka versioner som är nerfade eller inte diskuteras i den här tråden:topgun12 skrev:Vilken uppdate har du ?
viewtopic.php?f=45&t=23702&p=508314&hil ... ng#p508314
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Jag är på för grupptalan. Har frågat service-center kring strypt SuC effekt i 2 år utan rimliga svar och nu läser man i tidningen..
Kan fan inte använda bilen och köra i Europa längre och ladda på max 50kW.
MS 85D -2015.
Kan fan inte använda bilen och köra i Europa längre och ladda på max 50kW.
MS 85D -2015.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
De får väl sälja sina bitcoins?jeppe_sthlm skrev:Frågan är om Tesla skulle klara en sådan smäll om det går samma väg som MCU?
Nu hittade jag inte några exakta siffror, men Wikipedia skriver så här:
”As of December 2015, a total of 107,228 Model S sedans had been sold worldwide since its introduction”
90-packet kom vad jag kan hitta i mitten på 2015 och så levererades det ett gäng bilar med 40- och 60-packen.
Uppskattningsvis borde det då finnas mellan 50-70k bilar med 85-packet.
Det är en jädrans massa pengar om de ska betala $16000 x 50000
Det kan ju vara så att man når någon form av förlikning, där man tar fram ett retrofit batteri med modern teknik och erbjuder ett byte till en rimlig kostnad istället.
Svårt att se att man bara skulle betala rakt av
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Vem vill/törs köpa en gammal Tesla när det här sprider sig, som det nu gör i pressen. Teslas metod att stoppa huvudet i sanden gör saken så mycket värre. Säg som det är, förklara läget och ta fram en vettig handlingsplan. Typ som föreslås här, ett bra utbytesbatteri för en billig penning. Det här riskerar dessutom att inte bara slå mot andrahandsvärdet på gamla Teslor utan mot hela elbilsförsäljning.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
IANAL, but here it goes...
Beslutet i Norge är en ju baserat på att Tesla inte behagade visa upp sig. I Sverige är det en så kalla tredskodom, som kan utfärdas där parter kan förväntas förlika sig, men ena parten uteblir. Säkerligen liknande i Norge, och kommer överklagas.
I svensk rätt förekommer "punitive damages" mycket sällan (alls?), utan baseras på verkligen uppkommen skada. Det vill säga att det kommer inte blir några 160.000 per bil, utan baserat på någon kalkyl om vad man förlorat i pengar för att man måste stå viss extra tid vid laddning, samt eventuell värdeminskning. Vilket man som som den part som stämmer måste påvisa. Tesla sitter ju på alla data, och kan ju lätt visa att så här ofta laddas det, och vilken tid det tagit. Man kan ju innan man stämmer någon räkna på detta och se vad man tror sig kunna påvisa i faktiskt skada. Svårt tro det blir några 160.000 iallafall.
Sedan är det ju en kostnad bara för själva stämningen, och kostnaden om man förlorar. Anses Tesla ha gjort rätt (vilket kan komma att ske), så får man ju stå för alla deras kostnader, vilket säkert inte kommer vara obetydliga. Ställ den risken mot beloppet man kan förväntas få, och bedöm om det är värt det i tid och pengar.
Sen kan en orsak till att stämman vara att man bara vill markera mot Tesla. Helt OK tycka och agera enligt det.
Kände bara för att skriva av mig, verkat som om många plötsligt efter domen i Norge tror att det bara är en formalitet innan man kan casha in massor med stålar. Tror inte det kommer hända. Har jag fel? Kanske, och om det finns någon jurist i forumet kan de säkert korrigera. Men tycker man bär tänka till lite, inte för att jag vill försvara Tesla (de kan säkert behöva sig en liten tillrättavisning, allt är inte perfekt), utan mer för att som Tesla-ägare så bör man vet riskerna/möjligheterna.
Beslutet i Norge är en ju baserat på att Tesla inte behagade visa upp sig. I Sverige är det en så kalla tredskodom, som kan utfärdas där parter kan förväntas förlika sig, men ena parten uteblir. Säkerligen liknande i Norge, och kommer överklagas.
I svensk rätt förekommer "punitive damages" mycket sällan (alls?), utan baseras på verkligen uppkommen skada. Det vill säga att det kommer inte blir några 160.000 per bil, utan baserat på någon kalkyl om vad man förlorat i pengar för att man måste stå viss extra tid vid laddning, samt eventuell värdeminskning. Vilket man som som den part som stämmer måste påvisa. Tesla sitter ju på alla data, och kan ju lätt visa att så här ofta laddas det, och vilken tid det tagit. Man kan ju innan man stämmer någon räkna på detta och se vad man tror sig kunna påvisa i faktiskt skada. Svårt tro det blir några 160.000 iallafall.
Sedan är det ju en kostnad bara för själva stämningen, och kostnaden om man förlorar. Anses Tesla ha gjort rätt (vilket kan komma att ske), så får man ju stå för alla deras kostnader, vilket säkert inte kommer vara obetydliga. Ställ den risken mot beloppet man kan förväntas få, och bedöm om det är värt det i tid och pengar.
Sen kan en orsak till att stämman vara att man bara vill markera mot Tesla. Helt OK tycka och agera enligt det.
Kände bara för att skriva av mig, verkat som om många plötsligt efter domen i Norge tror att det bara är en formalitet innan man kan casha in massor med stålar. Tror inte det kommer hända. Har jag fel? Kanske, och om det finns någon jurist i forumet kan de säkert korrigera. Men tycker man bär tänka till lite, inte för att jag vill försvara Tesla (de kan säkert behöva sig en liten tillrättavisning, allt är inte perfekt), utan mer för att som Tesla-ägare så bör man vet riskerna/möjligheterna.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Det där sista i tråden hade jag missat, det är ju goda nyheter för 90-packen då iaf.fth skrev:Min laddeffekt återställdes (med råge) i och med version 48.37.1, vilka versioner som är nerfade eller inte diskuteras i den här tråden:topgun12 skrev:Vilken uppdate har du ?
viewtopic.php?f=45&t=23702&p=508314&hil ... ng#p508314
/fth
Model S P85DL+
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Provkörde en S90D isom hade den senaste mjukvaran innan vi bestämde oss för en S100D. Tog bilen till SuC i Sollentuna och bilen toppade på 112 kW vis 120 km SOC.mans71 skrev:Det där sista i tråden hade jag missat, det är ju goda nyheter för 90-packen då iaf.fth skrev:Min laddeffekt återställdes (med råge) i och med version 48.37.1, vilka versioner som är nerfade eller inte diskuteras i den här tråden:topgun12 skrev:Vilken uppdate har du ?
viewtopic.php?f=45&t=23702&p=508314&hil ... ng#p508314
/fth
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Står i valet att införskaffa en MS. Med min budget var siktet på en 85 2015-2016 1gen men pga den sänkta SuC hastigheten börjar jag tveka.
Hur troligt är det att även 90 kommer nerfas?
Vad skiljer sig jämfört med en 85 att de klarar snabbare laddning? Känns inte som att de kommer höja hastigheten för 85 igen så som de gjorde på 90.
Hur troligt är det att även 90 kommer nerfas?
Vad skiljer sig jämfört med en 85 att de klarar snabbare laddning? Känns inte som att de kommer höja hastigheten för 85 igen så som de gjorde på 90.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
90 batteriet har inte samma kemi som 85Henkos skrev:Står i valet att införskaffa en MS. Med min budget var siktet på en 85 2015-2016 1gen men pga den sänkta SuC hastigheten börjar jag tveka.
Hur troligt är det att även 90 kommer nerfas?
Vad skiljer sig jämfört med en 85 att de klarar snabbare laddning? Känns inte som att de kommer höja hastigheten för 85 igen så som de gjorde på 90.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
När man köper en bil så vet man ju att den laddar lite långsammare så det är ju bara att fundera på om man accepterar eller inte. Värre för dem som köpt med en fart och sedan fått den ändrad.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Min 85D 2015 toppar runt 130 men det är ju eg irrelevant. Den faller ju under 50 vid ca 60 SoC.
Jag funderade också på en 90 men då vad jag fattar har betydligt värre degradering så blev det en 85 och den verkar hålla sig bra. Jag upplever inte den längre laddningstiden som nåt stort problem. Det är ju inte många minuter det skiljer vid en normal laddning om man ska vara ärlig. Fri laddning smakar ju lite gott. Jag ser det som att man får fikat/maten betald.
Jag funderade också på en 90 men då vad jag fattar har betydligt värre degradering så blev det en 85 och den verkar hålla sig bra. Jag upplever inte den längre laddningstiden som nåt stort problem. Det är ju inte många minuter det skiljer vid en normal laddning om man ska vara ärlig. Fri laddning smakar ju lite gott. Jag ser det som att man får fikat/maten betald.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
På en långresa neråt kontinenten skiljer det ca 10-15min / stoppEnzoF1 skrev:Min 85D 2015 toppar runt 130 men det är ju eg irrelevant. Den faller ju under 50 vid ca 60 SoC.
Jag funderade också på en 90 men då vad jag fattar har betydligt värre degradering så blev det en 85 och den verkar hålla sig bra. Jag upplever inte den längre laddningstiden som nåt stort problem. Det är ju inte många minuter det skiljer vid en normal laddning om man ska vara ärlig. Fri laddning smakar ju lite gott. Jag ser det som att man får fikat/maten betald.
Men visst kör man en tripp på 50 mil så är det inte så farligt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Nu erkänner Tesla. https://electrek.co/2021/07/30/tesla-ag ... V3mS47Qmko
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17