Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Postat: 26 okt 2020 12:15
Hm, det var ju inte super...
Om batteriet förmodan skulle visa sig vara under 70% men ägaren har laddat flertalet gånger till 100%, skulle Tesla kunna neka byte av batteriet på garantin i så fall?Corvus skrev:Lite knepigt att hitta vilken typical km vid 100% de olika Tesla-modellerna hade som nya.
Själv har jag en S85D från 2015. Genom att söka på gamla inlägg i forument så kunde jag hitta att EnTraktor hade 424km vid 100% på sin S85D när den var ny 2015.
Jag köpte min bil CPO i sep 2017 vid 7800 mil. Då visade den 412km typical vid 100%. Dvs degradering på ca 2,8% (12km).
Nu har bilen rullat 23000 mil och visar idag 385km typical vid 100%, dvs degradering på ca 9,2% (39km) sedan ny.
Enligt TeslaFi är det exakt samma som "fleet average".
Garantivillkoren specificerar väl inte något om att någon viss SOC skall undvikas. Så i teorin skulle man ju kunna köra 100-0 jämt och låta den stå full eller tom precis hur man vill.Elexotico skrev:Om batteriet förmodan skulle visa sig vara under 70% men ägaren har laddat flertalet gånger till 100%, skulle Tesla kunna neka byte av batteriet på garantin i så fall?Corvus skrev:Lite knepigt att hitta vilken typical km vid 100% de olika Tesla-modellerna hade som nya.
Själv har jag en S85D från 2015. Genom att söka på gamla inlägg i forument så kunde jag hitta att EnTraktor hade 424km vid 100% på sin S85D när den var ny 2015.
Jag köpte min bil CPO i sep 2017 vid 7800 mil. Då visade den 412km typical vid 100%. Dvs degradering på ca 2,8% (12km).
Nu har bilen rullat 23000 mil och visar idag 385km typical vid 100%, dvs degradering på ca 9,2% (39km) sedan ny.
Enligt TeslaFi är det exakt samma som "fleet average".
Sorry men tror det är större chans att vinna 20 mille på en trisslott.Kriper skrev:Var förbi Service center och de upprättade ett ärende där de ska scanna av bilen OTA.
Håll tummarna för att de kommer fram till att bilen behöver ett nytt batteri!
Det där med att räkna ut hur lång tid det tar att ladda, det har nog aldrig stämt för mig. Fattar inte varför dom inte fixar det? Skapar bara irritation, inte så att man inte märker att det tar längre tid än utlovat.Kriper skrev:Skulle ta 50 minuter. Hur segt som helst.
Jag köper en trisslott direkt!taliz skrev:Sorry men tror det är större chans att vinna 20 mille på en trisslott.Kriper skrev:Var förbi Service center och de upprättade ett ärende där de ska scanna av bilen OTA.
Håll tummarna för att de kommer fram till att bilen behöver ett nytt batteri!
Möjligen får du till svar att det behöver kalibreras eller ngt sånt.
Just din hade iaf exakt 397km ca 10 minuter efter leverans DET vet jag iaf, och jag villMangodash skrev:Min tesla s85 från 2014 med 27000 mil laddade nyligen till 341 km 99% på SuC
har garanti till 2023 mars. betyder detta att jag kommer få nytt batteri? kör 3500 - 4000 mil om året
Vart hittar man original kapacitet av batteriet?
Den lär ju knappast ha tappat över 10% på några månader.Kriper skrev:Nytt batteri 397 km, vår bil i juni 2020 380 km, nu 330 km vid 100 %. Inte så bra utveckling. Hur mycket degradering ska man stå ut med? Särskilt i kombination med ultreseg laddning. Suck.
Så BMS:en kan beräkna kapaciteten lite fel ibland och ange en lägre siffra än vad som faktiskt finns tillgängligt. Men om du får så låg laddhastighet trots varmt batteri så skulle jag nog låta Tesla kolla på batteriet.Displayed range in your Tesla is adapted based on fixed EPA test data, not your personal driving patterns. It’s natural for this to fluctuate due to the nature of battery technology and how the onboard computer calculates range.
Berätta gärna hur jag ska ladda "den".taliz skrev:Den lär ju knappast ha tappat över 10% på några månader.Kriper skrev:Nytt batteri 397 km, vår bil i juni 2020 380 km, nu 330 km vid 100 %. Inte så bra utveckling. Hur mycket degradering ska man stå ut med? Särskilt i kombination med ultreseg laddning. Suck.
Min var nere från 500 på 427 ett tag, sen upp på 484 igen. Så mkt beror på hur man laddar den.
Många säger ju att 90% är magiska siffran för kalibrering.Kriper skrev:Berätta gärna hur jag ska ladda "den".taliz skrev:Den lär ju knappast ha tappat över 10% på några månader.Kriper skrev:Nytt batteri 397 km, vår bil i juni 2020 380 km, nu 330 km vid 100 %. Inte så bra utveckling. Hur mycket degradering ska man stå ut med? Särskilt i kombination med ultreseg laddning. Suck.
Min var nere från 500 på 427 ett tag, sen upp på 484 igen. Så mkt beror på hur man laddar den.
Sorry, hade en minneslucka när jag skrev inlägget. En ny S85D i April 2015 hade 404 km vid 100% och 324km vid 80%. Men det var första leveransen av 4-hjulsdrivna bilar och ganska snart kom uppdateringar som ökade räckvidden.Corvus skrev:Lite knepigt att hitta vilken typical km vid 100% de olika Tesla-modellerna hade som nya.
Själv har jag en S85D från 2015. Genom att söka på gamla inlägg i forument så kunde jag hitta att EnTraktor hade 424km vid 100% på sin S85D när den var ny 2015.
Jag köpte min bil CPO i sep 2017 vid 7800 mil. Då visade den 412km typical vid 100%. Dvs degradering på ca 2,8% (12km).
Nu har bilen rullat 23000 mil och visar idag 385km typical vid 100%, dvs degradering på ca 9,2% (39km) sedan ny.
Enligt TeslaFi är det exakt samma som "fleet average".
Visserligen Model 3, men kan vara en tanke att pröva på andra modeller. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ty.204712/Kriper skrev:Berätta gärna hur jag ska ladda "den".taliz skrev:Den lär ju knappast ha tappat över 10% på några månader.Kriper skrev:Nytt batteri 397 km, vår bil i juni 2020 380 km, nu 330 km vid 100 %. Inte så bra utveckling. Hur mycket degradering ska man stå ut med? Särskilt i kombination med ultreseg laddning. Suck.
Min var nere från 500 på 427 ett tag, sen upp på 484 igen. Så mkt beror på hur man laddar den.
Jag läste inlägget du länkade till och jag ska testa denna laddcykel, så får vi se om det blir bättre.ChristerSjo skrev:Att vårt batteri gått från 380 till 330 km vid 100 % är ett faktum.Kriper skrev:Berätta gärna hur jag ska ladda "den".taliz skrev:Den lär ju knappast ha tappat över 10% på några månader.Kriper skrev:Nytt batteri 397 km, vår bil i juni 2020 380 km, nu 330 km vid 100 %. Inte så bra utveckling. Hur mycket degradering ska man stå ut med? Särskilt i kombination med ultreseg laddning. Suck.
Min var nere från 500 på 427 ett tag, sen upp på 484 igen. Så mkt beror på hur man laddar den.
Visserligen Model 3, men kan vara en tanke att pröva på andra modeller. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ty.204712/
Har själv haft ett tapp från 498 vid uttag och nu senast 470 på körda 1 100 mil. Laddar i huvudsak hemma med Tesla WC. Har börjat tillämpa tekniken som jag länkade till, dvs att låta bilen vara i olika SoC och få vila. Vi får se vad som händer...Kriper skrev:Jag läste inlägget du länkade till och jag ska testa denna laddcykel, så får vi se om det blir bättre.ChristerSjo skrev:Att vårt batteri gått från 380 till 330 km vid 100 % är ett faktum.Kriper skrev:Berätta gärna hur jag ska ladda "den".taliz skrev:Den lär ju knappast ha tappat över 10% på några månader.Kriper skrev:Nytt batteri 397 km, vår bil i juni 2020 380 km, nu 330 km vid 100 %. Inte så bra utveckling. Hur mycket degradering ska man stå ut med? Särskilt i kombination med ultreseg laddning. Suck.
Min var nere från 500 på 427 ett tag, sen upp på 484 igen. Så mkt beror på hur man laddar den.
Visserligen Model 3, men kan vara en tanke att pröva på andra modeller. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ty.204712/