Sida 3 av 14

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 26 okt 2020 18:28
av Kriper
taliz skrev:
Kriper skrev:
Var förbi Service center och de upprättade ett ärende där de ska scanna av bilen OTA.
Håll tummarna för att de kommer fram till att bilen behöver ett nytt batteri!
Sorry men tror det är större chans att vinna 20 mille på en trisslott.
Möjligen får du till svar att det behöver kalibreras eller ngt sånt.
Jag köper en trisslott direkt!

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 27 okt 2020 07:25
av Bjelke
Mangodash skrev:
Min tesla s85 från 2014 med 27000 mil laddade nyligen till 341 km 99% på SuC

har garanti till 2023 mars. betyder detta att jag kommer få nytt batteri? kör 3500 - 4000 mil om året

:shock:

Vart hittar man original kapacitet av batteriet?
Just din hade iaf exakt 397km ca 10 minuter efter leverans ;) DET vet jag iaf, och jag vill
minnas att dom andra hade ungefär samma...
Så ungefär 13% degradering om jag knappade rätt...

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 okt 2020 16:49
av Kriper
Nytt batteri 397 km, vår bil i juni 2020 380 km, nu 330 km vid 100 %. Inte så bra utveckling. Hur mycket degradering ska man stå ut med? Särskilt i kombination med ultreseg laddning. Suck.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 okt 2020 16:58
av taliz
Kriper skrev:
Nytt batteri 397 km, vår bil i juni 2020 380 km, nu 330 km vid 100 %. Inte så bra utveckling. Hur mycket degradering ska man stå ut med? Särskilt i kombination med ultreseg laddning. Suck.
Den lär ju knappast ha tappat över 10% på några månader.
Min var nere från 500 på 427 ett tag, sen upp på 484 igen. Så mkt beror på hur man laddar den.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 okt 2020 17:04
av Jonathanerik_77
Gällande räckviddssiffran så skriver Tesla såhär på den amerikanska sidan:
Displayed range in your Tesla is adapted based on fixed EPA test data, not your personal driving patterns. It’s natural for this to fluctuate due to the nature of battery technology and how the onboard computer calculates range.
Så BMS:en kan beräkna kapaciteten lite fel ibland och ange en lägre siffra än vad som faktiskt finns tillgängligt. Men om du får så låg laddhastighet trots varmt batteri så skulle jag nog låta Tesla kolla på batteriet.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 okt 2020 17:40
av Kriper
taliz skrev:
Kriper skrev:
Nytt batteri 397 km, vår bil i juni 2020 380 km, nu 330 km vid 100 %. Inte så bra utveckling. Hur mycket degradering ska man stå ut med? Särskilt i kombination med ultreseg laddning. Suck.
Den lär ju knappast ha tappat över 10% på några månader.
Min var nere från 500 på 427 ett tag, sen upp på 484 igen. Så mkt beror på hur man laddar den.
Berätta gärna hur jag ska ladda "den".

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 okt 2020 18:12
av taliz
Kriper skrev:
taliz skrev:
Kriper skrev:
Nytt batteri 397 km, vår bil i juni 2020 380 km, nu 330 km vid 100 %. Inte så bra utveckling. Hur mycket degradering ska man stå ut med? Särskilt i kombination med ultreseg laddning. Suck.
Den lär ju knappast ha tappat över 10% på några månader.
Min var nere från 500 på 427 ett tag, sen upp på 484 igen. Så mkt beror på hur man laddar den.
Berätta gärna hur jag ska ladda "den".
Många säger ju att 90% är magiska siffran för kalibrering.
Själv bryr jag mig inte så mkt om vad som står, så har aldrig lagt ngn energi på att prova.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 okt 2020 19:53
av EnTraktor
Corvus skrev:
Lite knepigt att hitta vilken typical km vid 100% de olika Tesla-modellerna hade som nya.

Själv har jag en S85D från 2015. Genom att söka på gamla inlägg i forument så kunde jag hitta att EnTraktor hade 424km vid 100% på sin S85D när den var ny 2015.

Jag köpte min bil CPO i sep 2017 vid 7800 mil. Då visade den 412km typical vid 100%. Dvs degradering på ca 2,8% (12km).
Nu har bilen rullat 23000 mil och visar idag 385km typical vid 100%, dvs degradering på ca 9,2% (39km) sedan ny.

Enligt TeslaFi är det exakt samma som "fleet average".
Sorry, hade en minneslucka när jag skrev inlägget. En ny S85D i April 2015 hade 404 km vid 100% och 324km vid 80%. Men det var första leveransen av 4-hjulsdrivna bilar och ganska snart kom uppdateringar som ökade räckvidden.
tesla404.PNG

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 28 okt 2020 20:22
av ChristerSjo
Kriper skrev:
taliz skrev:
Kriper skrev:
Nytt batteri 397 km, vår bil i juni 2020 380 km, nu 330 km vid 100 %. Inte så bra utveckling. Hur mycket degradering ska man stå ut med? Särskilt i kombination med ultreseg laddning. Suck.
Den lär ju knappast ha tappat över 10% på några månader.
Min var nere från 500 på 427 ett tag, sen upp på 484 igen. Så mkt beror på hur man laddar den.
Berätta gärna hur jag ska ladda "den".
Visserligen Model 3, men kan vara en tanke att pröva på andra modeller. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ty.204712/

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 29 okt 2020 14:18
av Kriper
ChristerSjo skrev:
Kriper skrev:
taliz skrev:
Kriper skrev:
Nytt batteri 397 km, vår bil i juni 2020 380 km, nu 330 km vid 100 %. Inte så bra utveckling. Hur mycket degradering ska man stå ut med? Särskilt i kombination med ultreseg laddning. Suck.
Den lär ju knappast ha tappat över 10% på några månader.
Min var nere från 500 på 427 ett tag, sen upp på 484 igen. Så mkt beror på hur man laddar den.
Berätta gärna hur jag ska ladda "den".
Att vårt batteri gått från 380 till 330 km vid 100 % är ett faktum.

Visserligen Model 3, men kan vara en tanke att pröva på andra modeller. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ty.204712/
Jag läste inlägget du länkade till och jag ska testa denna laddcykel, så får vi se om det blir bättre.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 29 okt 2020 21:09
av ChristerSjo
Kriper skrev:
ChristerSjo skrev:
Kriper skrev:
taliz skrev:
Kriper skrev:
Nytt batteri 397 km, vår bil i juni 2020 380 km, nu 330 km vid 100 %. Inte så bra utveckling. Hur mycket degradering ska man stå ut med? Särskilt i kombination med ultreseg laddning. Suck.
Den lär ju knappast ha tappat över 10% på några månader.
Min var nere från 500 på 427 ett tag, sen upp på 484 igen. Så mkt beror på hur man laddar den.
Berätta gärna hur jag ska ladda "den".
Att vårt batteri gått från 380 till 330 km vid 100 % är ett faktum.

Visserligen Model 3, men kan vara en tanke att pröva på andra modeller. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ty.204712/
Jag läste inlägget du länkade till och jag ska testa denna laddcykel, så får vi se om det blir bättre.
Har själv haft ett tapp från 498 vid uttag och nu senast 470 på körda 1 100 mil. Laddar i huvudsak hemma med Tesla WC. Har börjat tillämpa tekniken som jag länkade till, dvs att låta bilen vara i olika SoC och få vila. Vi får se vad som händer...

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 29 okt 2020 23:00
av kontakten2
Koppla in en canbusläsare och se vilken spänning du har på cellerna vid 100%. Sök på scanmytesla

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 03 nov 2020 17:02
av Kriper
Hittade denna tråd https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.154976/
där man kan beräkna hur mycket degradering som batteriet har. Enligt mina beräkningar utifrån info från bilens data har vårt 85kW batteri nu 66,6 kW.
Ganska stor degradering som jag uppfattar det.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 20 nov 2020 18:02
av Kriper
Hej! Vi tog bilen till SC i Bredden för ett par veckor sedan så att de fick möjlighet att testa och diagnostisera loggarna. Efter två påminnelser fick vi detta svar.

Hej Per. Vi har kollat på problemet ni upplever med supercharging utan att kunna se några problem med bilens hårvara. Vi har bekräftat följande: 1. Effekten er bil kan ta emot begränsas på grund av batteriets kemiska och fysiska status, samt ålder vilket är ett normalt beteende för batterier i allmänhet. Detta innebär ej att något är fel utan att batteriet tar emot maximal effekt av vad som är fysiskt möjligt. 2. Effekten är låg vid höga energinivåer, vilket är normal då effekten sakta avtar över 40% för att skydda cellerna i batteriet. Er bil är ej drabbad av onormalt låg laddkapacitet, och är likvärdigt med bilar i samma ålder och batteristatus.
Gällande räckvidden så sker detta på grund av en del olika faktorer, dels batteriets naturella degradering över tid, men även på grund av obalans mellan cellerna vilket ni kan åtgärda igenom att bilen står vilandes. Vänligen notera även skillnaden som sker mellan nominell och typisk räckvidd.
Mvh
Tesla service

Förutom misshandel av vårt modersmål har jag svårt att följa logiken i det de försöker förmedla. Synpunkter?

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 20 nov 2020 19:49
av Bjelke
Dom slingrar sig som vanligt...

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 20 nov 2020 20:00
av Banane
En Tesla har man tydligen när den är ganska ny. När den börjar bli 4-5 år bör man nog ha sålt den. Det är tyvärr den slutsats jag drar.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 20 nov 2020 21:31
av mans71
Kriper skrev:
Hej! Vi tog bilen till SC i Bredden för ett par veckor sedan så att de fick möjlighet att testa och diagnostisera loggarna. Efter två påminnelser fick vi detta svar.

Hej Per. Vi har kollat på problemet ni upplever med supercharging utan att kunna se några problem med bilens hårvara. Vi har bekräftat följande: 1. Effekten er bil kan ta emot begränsas på grund av batteriets kemiska och fysiska status, samt ålder vilket är ett normalt beteende för batterier i allmänhet. Detta innebär ej att något är fel utan att batteriet tar emot maximal effekt av vad som är fysiskt möjligt. 2. Effekten är låg vid höga energinivåer, vilket är normal då effekten sakta avtar över 40% för att skydda cellerna i batteriet. Er bil är ej drabbad av onormalt låg laddkapacitet, och är likvärdigt med bilar i samma ålder och batteristatus.
Gällande räckvidden så sker detta på grund av en del olika faktorer, dels batteriets naturella degradering över tid, men även på grund av obalans mellan cellerna vilket ni kan åtgärda igenom att bilen står vilandes. Vänligen notera även skillnaden som sker mellan nominell och typisk räckvidd.
Mvh
Tesla service

Förutom misshandel av vårt modersmål har jag svårt att följa logiken i det de försöker förmedla. Synpunkter?
Så, om åldrandet är linjärt så kan bilen inte lämna kvarteret när den är 20 år gammal? Det känns ju långt ifrån ok. Hur kom du fram till 66.6 kW? Det låter ju väldigt lågt.

Edit: Bekräftade SC 66.6kW? Sa dom någonting överhuvudtaget om vilken kapacitet dom anser att din bil har? Om inte, hur kan dom annars hävda att din bil inte omfattas av garanti och att allt är ok?

Lite OT: är en lista på 20 år gamla bilar (och, ja, jag förväntar mig att tidiga P-Teslor finns i toppen på en sån lista);

https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... ort=rprice

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 20 nov 2020 21:49
av BrooklynS
Skilj nu på den faktiska kapaciteten och den beräknade. Den beräknade kan förändras till det bättre genom att bilen står längre stunder med låga batterinivåer.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 21 nov 2020 07:54
av Kriper
BrooklynS skrev:
Skilj nu på den faktiska kapaciteten och den beräknade. Den beräknade kan förändras till det bättre genom att bilen står längre stunder med låga batterinivåer.
Tack för lektionen. Hur förklarar du att rangen gick från 380 km till 330 över en natt efter den senaste uppdateringen?

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 21 nov 2020 08:09
av nek0
Kriper skrev:
BrooklynS skrev:
Skilj nu på den faktiska kapaciteten och den beräknade. Den beräknade kan förändras till det bättre genom att bilen står längre stunder med låga batterinivåer.
Tack för lektionen. Hur förklarar du att rangen gick från 380 km till 330 över en natt efter den senaste uppdateringen?
Måste vara åldern :lol:
Vill inte skriva mer vad jag tycker, orkar inte bråka med vissa här, men håller med dig till 100% .

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 21 nov 2020 09:28
av BrooklynS
Kriper skrev:
BrooklynS skrev:
Skilj nu på den faktiska kapaciteten och den beräknade. Den beräknade kan förändras till det bättre genom att bilen står längre stunder med låga batterinivåer.
Tack för lektionen. Hur förklarar du att rangen gick från 380 km till 330 över en natt efter den senaste uppdateringen?
Har råkat ut för att rangen tappat 3 mil över natten på min 3P vid ny uppdatering. Sedan stiger den igen...

Utan att därför säga exakt vad som hänt med just din bil, men range i bilen är aldrig detsamma som range i verkligheten.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 21 nov 2020 09:58
av Kriper
BrooklynS skrev:
Kriper skrev:
BrooklynS skrev:
Skilj nu på den faktiska kapaciteten och den beräknade. Den beräknade kan förändras till det bättre genom att bilen står längre stunder med låga batterinivåer.
Tack för lektionen. Hur förklarar du att rangen gick från 380 km till 330 över en natt efter den senaste uppdateringen?
Har råkat ut för att rangen tappat 3 mil över natten på min 3P vid ny uppdatering. Sedan stiger den igen...

Utan att därför säga exakt vad som hänt med just din bil, men range i bilen är aldrig detsamma som range i verkligheten.
Ganska stor skillnad på batteriet i en sex år gammal MS och en M3. Som att jämföra äpplen och päron.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 21 nov 2020 10:14
av BrooklynS
Jämför inte batteriet, som du förhoppningsvis uppfattade. Jag påvisar att det faktiskt kan finnas andra förklaringar till att rangen i din bil kan visa mindre efter en uppdatering utan att därför måste vara fråga om nerfing.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 21 nov 2020 11:14
av Kriper
BrooklynS skrev:
Jämför inte batteriet, som du förhoppningsvis uppfattade. Jag påvisar att det faktiskt kan finnas andra förklaringar till att rangen i din bil kan visa mindre efter en uppdatering utan att därför måste vara fråga om nerfing.
"som du förhoppningsvis uppfattade" Skilja på sak och person är något jag uppskattar mer än illa dolt syrliga bisatser.
Du tar din M3 som jämförelse som jag förhoppningsvis uppfattade. Resten är att betrakta som obelagda åsikter.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 21 nov 2020 13:09
av BrooklynS
Kriper skrev:
BrooklynS skrev:
Jämför inte batteriet, som du förhoppningsvis uppfattade. Jag påvisar att det faktiskt kan finnas andra förklaringar till att rangen i din bil kan visa mindre efter en uppdatering utan att därför måste vara fråga om nerfing.
"som du förhoppningsvis uppfattade" Skilja på sak och person är något jag uppskattar mer än illa dolt syrliga bisatser.
Du tar din M3 som jämförelse som jag förhoppningsvis uppfattade. Resten är att betrakta som obelagda åsikter.
Jag tog ett analogt fenomen som jämförelse.

Tar du så illa upp bör du inte vistas på forum över huvudtaget.