Skilj nu på den faktiska kapaciteten och den beräknade. Den beräknade kan förändras till det bättre genom att bilen står längre stunder med låga batterinivåer.
Tack för lektionen. Hur förklarar du att rangen gick från 380 km till 330 över en natt efter den senaste uppdateringen?
Har råkat ut för att rangen tappat 3 mil över natten på min 3P vid ny uppdatering. Sedan stiger den igen...
Utan att därför säga exakt vad som hänt med just din bil, men range i bilen är aldrig detsamma som range i verkligheten.
Skilj nu på den faktiska kapaciteten och den beräknade. Den beräknade kan förändras till det bättre genom att bilen står längre stunder med låga batterinivåer.
Tack för lektionen. Hur förklarar du att rangen gick från 380 km till 330 över en natt efter den senaste uppdateringen?
Har råkat ut för att rangen tappat 3 mil över natten på min 3P vid ny uppdatering. Sedan stiger den igen...
Utan att därför säga exakt vad som hänt med just din bil, men range i bilen är aldrig detsamma som range i verkligheten.
Ganska stor skillnad på batteriet i en sex år gammal MS och en M3. Som att jämföra äpplen och päron.
Jämför inte batteriet, som du förhoppningsvis uppfattade. Jag påvisar att det faktiskt kan finnas andra förklaringar till att rangen i din bil kan visa mindre efter en uppdatering utan att därför måste vara fråga om nerfing.
Jämför inte batteriet, som du förhoppningsvis uppfattade. Jag påvisar att det faktiskt kan finnas andra förklaringar till att rangen i din bil kan visa mindre efter en uppdatering utan att därför måste vara fråga om nerfing.
"som du förhoppningsvis uppfattade" Skilja på sak och person är något jag uppskattar mer än illa dolt syrliga bisatser.
Du tar din M3 som jämförelse som jag förhoppningsvis uppfattade. Resten är att betrakta som obelagda åsikter.
Jämför inte batteriet, som du förhoppningsvis uppfattade. Jag påvisar att det faktiskt kan finnas andra förklaringar till att rangen i din bil kan visa mindre efter en uppdatering utan att därför måste vara fråga om nerfing.
"som du förhoppningsvis uppfattade" Skilja på sak och person är något jag uppskattar mer än illa dolt syrliga bisatser.
Du tar din M3 som jämförelse som jag förhoppningsvis uppfattade. Resten är att betrakta som obelagda åsikter.
Jag tog ett analogt fenomen som jämförelse.
Tar du så illa upp bör du inte vistas på forum över huvudtaget.
Jämför inte batteriet, som du förhoppningsvis uppfattade. Jag påvisar att det faktiskt kan finnas andra förklaringar till att rangen i din bil kan visa mindre efter en uppdatering utan att därför måste vara fråga om nerfing.
"som du förhoppningsvis uppfattade" Skilja på sak och person är något jag uppskattar mer än illa dolt syrliga bisatser.
Du tar din M3 som jämförelse som jag förhoppningsvis uppfattade. Resten är att betrakta som obelagda åsikter.
Jag tog ett analogt fenomen som jämförelse.
Tar du så illa upp bör du inte vistas på forum över huvudtaget.
Har man inte problem blir det svårt att ra till sig att någon annan har problem. Varför ska han inte våga vistas på ett forum och ställa frågor om sina problem?
Jämför inte batteriet, som du förhoppningsvis uppfattade. Jag påvisar att det faktiskt kan finnas andra förklaringar till att rangen i din bil kan visa mindre efter en uppdatering utan att därför måste vara fråga om nerfing.
"som du förhoppningsvis uppfattade" Skilja på sak och person är något jag uppskattar mer än illa dolt syrliga bisatser.
Du tar din M3 som jämförelse som jag förhoppningsvis uppfattade. Resten är att betrakta som obelagda åsikter.
Jag tog ett analogt fenomen som jämförelse.
Tar du så illa upp bör du inte vistas på forum över huvudtaget.
Jag tog inte illa upp. Var jag befinner mig bör du inte ha åsikter om.
Hej! Vi tog bilen till SC i Bredden för ett par veckor sedan så att de fick möjlighet att testa och diagnostisera loggarna. Efter två påminnelser fick vi detta svar.
Hej Per. Vi har kollat på problemet ni upplever med supercharging utan att kunna se några problem med bilens hårvara. Vi har bekräftat följande: 1. Effekten er bil kan ta emot begränsas på grund av batteriets kemiska och fysiska status, samt ålder vilket är ett normalt beteende för batterier i allmänhet. Detta innebär ej att något är fel utan att batteriet tar emot maximal effekt av vad som är fysiskt möjligt. 2. Effekten är låg vid höga energinivåer, vilket är normal då effekten sakta avtar över 40% för att skydda cellerna i batteriet. Er bil är ej drabbad av onormalt låg laddkapacitet, och är likvärdigt med bilar i samma ålder och batteristatus.
Gällande räckvidden så sker detta på grund av en del olika faktorer, dels batteriets naturella degradering över tid, men även på grund av obalans mellan cellerna vilket ni kan åtgärda igenom att bilen står vilandes. Vänligen notera även skillnaden som sker mellan nominell och typisk räckvidd.
Mvh
Tesla service
Förutom misshandel av vårt modersmål har jag svårt att följa logiken i det de försöker förmedla. Synpunkter?
Så, om åldrandet är linjärt så kan bilen inte lämna kvarteret när den är 20 år gammal? Det känns ju långt ifrån ok. Hur kom du fram till 66.6 kW? Det låter ju väldigt lågt.
Edit: Bekräftade SC 66.6kW? Sa dom någonting överhuvudtaget om vilken kapacitet dom anser att din bil har? Om inte, hur kan dom annars hävda att din bil inte omfattas av garanti och att allt är ok?
Lite OT: är en lista på 20 år gamla bilar (och, ja, jag förväntar mig att tidiga P-Teslor finns i toppen på en sån lista);
Vad jag har googlat fram hade 85-packen 77,5 kWh tillgängligt som nya.
Jag gjorde matteövningen du länkade till och det gav 72.1 kWh vilket då skulle motsvara 7,5% degradering.
ABRP säger 74.6 kWh och 3.7% degradering.
Personligen tror mer på ABRP då dom grundar detta på massor med data om både min bil och andras. Har du provat ABRP? Om samma differens skulle gälla för din bil så kanske du har runt 70kWh tillgängligt?
Hej.
Testade också beräkningen som Kriper länkade till och något förvånad kommer jag fram till exakt samma siffra för min bil, alltså 66,6 kWh tillgängligt.
Bilen är en s85 -14 med 24 000 mil på mätaren. Jag har ca 300 km vid 90 % SOC. Lite OT men gäller batterigarantin 8 år oavsett mil eller är 24 000 en gräns? Har sett lite olika om det.
Hej.
Testade också beräkningen som Kriper länkade till och något förvånad kommer jag fram till exakt samma siffra för min bil, alltså 66,6 kWh tillgängligt.
Bilen är en s85 -14 med 24 000 mil på mätaren. Jag har ca 300 km vid 90 % SOC. Lite OT men gäller batterigarantin 8 år oavsett mil eller är 24 000 en gräns? Har sett lite olika om det.
Mvh
Micke
Du har obegränsat milantal och åtta år. Den nya begränsningen om 24 000 mil gäller senare bilar.
Hej.
Testade också beräkningen som Kriper länkade till och något förvånad kommer jag fram till exakt samma siffra för min bil, alltså 66,6 kWh tillgängligt.
Bilen är en s85 -14 med 24 000 mil på mätaren. Jag har ca 300 km vid 90 % SOC. Lite OT men gäller batterigarantin 8 år oavsett mil eller är 24 000 en gräns? Har sett lite olika om det.
Mvh
Micke
Bara som en jämförelse:
Jag har också en S85 -14 (förvisso P85 om man ska vara noga), men 9000 mil på mätaren. Beräkningen ger mig 74,4 kWh tillgängligt. Vid 82% SoC har jag 306 km kvar.
Jag kommer tydligen inte vidare med stöd från Tesla så jag funderar på att byta bort denna i övrigt fantastiska bil mot en Model S med 90 kW batteri. Vad är risken för att dessa bilar också begränsas i framtiden? Som jag läst mig till så har inga 90-bilar drabbats av begränsad laddhastighet och att dessa batterier har en nyare uppdaterad batteriteknologi. När vi köpte vår första S85 privat så hade vi klimatnyttan, fri supercharging vid långresor och sluta flyga som argument för bilköpet i november 2016. Sommaren 2019 på en resa till England märkte vi att bilen laddade långsammare på SuC. Men det kunde vi stå ut med och bytte i juni i år till vår nuvarande P85DL. När denna plötsligt över en natt och efter en uppgradering i oktober gick från 380 km vid 100 % till 330 samtidigt som den också laddade ännu långsammare vid SuC, så kändes det inte okej längre. Löser vi dessa problem genom att köpa en Model S 90?
Ja. Långkörning och SuC inställd på navi. Senast till Arboga, 1 timma innan jag kunde åtevända mot Stockholm Suc i Bredden där jag satt ytterligare 50 minuter för att komma upp till 280 km. Segt.
Ja. Långkörning och SuC inställd på navi. Senast till Arboga, 1 timma innan jag kunde åtevända mot Stockholm Suc i Bredden där jag satt ytterligare 50 minuter för att komma upp till 280 km. Segt.
Låg SoC också antar jag?
Min P85 -14 nådde 110 kw förra veckan. Brukar lägga sig runt 80 kw sen när den når 20% och sakta neråt 50 kw när den kommit upp i högre SoC
Ja. Långkörning och SuC inställd på navi. Senast till Arboga, 1 timma innan jag kunde åtevända mot Stockholm Suc i Bredden där jag satt ytterligare 50 minuter för att komma upp till 280 km. Segt.
Låg SoC också antar jag?
Min P85 -14 nådde 110 kw förra veckan. Brukar lägga sig runt 80 kw sen när den når 20% och sakta neråt 50 kw när den kommit upp i högre SoC