Sida 1 av 1

Laddbox - att tänka på

Postat: 30 sep 2020 15:18
av Skogslasse
Inser att jag var ganska ouppmärksam på fysik/el lektionerna i skolan och det straffas sig nu.
Med trefas och 16A säkringar vad kan jag räkna med att få ut ur laddboxen?
Förutom balansering och jordfelsbrytare typ B är det något mer att tänka på?
Har förstått att Tesla och europeiska bilar har samma kontakter så när hustrun får ända ur vagnen med en Skoda så går det att köra samma box, rätt?
Tackar på förhand för alla kloka svar

Re: Laddbox - att tänka på

Postat: 30 sep 2020 16:40
av lawgiver
Skogslasse skrev:
Inser att jag var ganska ouppmärksam på fysik/el lektionerna i skolan och det straffar sig nu.
Med trefas och 16A säkringar vad kan jag räkna med att få ut ur laddboxen?
U (spänning i Volt) * I (strömstyrka i Ampere) = P (effekt i Watt)

230V * 16A = 3,7kW * 3 faser = 11,1 kW
...det var den starkt förenklade versionen....kanske någon med mer kunskap kan fylla på lite vad det blir efter effektförluster i bilens laddare, sladdar och dylikt.... :)

Re: Laddbox - att tänka på

Postat: 30 sep 2020 16:49
av ChristerSjo
Skogslasse skrev:
Med trefas och 16A säkringar vad kan jag räkna med att få ut ur laddboxen?
Beror helt och hållet på vad huset i övrigt drar. 11 kW som max om inget i övrigt belastar säkringarna på 16A. Men har du t.ex. uppvärmning som bygger på el (olika typer av värmepumpar eller direktverkande el), utomhus SPA som värms till 38-40 grader på vintern. Vill ha 22-23 grader varmt inne vintertid etc etc. Ju mer sådan förbrukare har du inte mycket kvar av 16A vintertid.

Re: Laddbox - att tänka på

Postat: 30 sep 2020 21:03
av Bjelke
Och på den andra frågan är svaret ja, det funkar till andra elbilar också (dom flesta har typ 2-kontakt numera) :)