Sida 1 av 1

Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 09:50
av Datzun
Jag börjar kolla på att byta ut tjänstebilen (Volvo V90) mot en begagnad privatägd Tesla Model S. Kontoret i Malmö dit jag kör 1-2 ggr/vecka ligger 14 mil bort med 90% motorväg. Där finns ingen möjlighet till laddning på kontoret. Jag vill inte behöva stanna och ladda för att åka till kontoret (ingen Supercharger i Malmö heller tydligen). Vilken Model S klarar i verkligheten pendling 28 mil på mestadels motorväg utan laddning även då det är kallt, ösregnar mm?
Jag förstår att S 100D klarar pendlingen med lätthet men utbudet av begagnade 100D är klart smalare än exempelvis 75D.

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 10:00
av OfarligTesla
Kan säga att en S75D klarar inte 28 mil motorväg i alla väder om man vill ha någon sorts marginal, speciellt inte en som fått lite degradering. Har t.ex. varit nere på 26 mils räckvidd på motorväg vid kraftigt regn när jag hade en S75D.

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 10:01
av P_EL
Gå in på ABRP och välj olika modeller så får du hyfsat exakt svar från dörr till dörr: https://abetterrouteplanner.com/

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 10:10
av thedude
Min 3 år gamla MS 75 klarar definitivt 28mil med 100% laddning även på vintern! Med räckvidds mode och chill mode + lugn körning så har du inga problem. Men testa det på något sätt och lita inte på mina erfarenheter :-D alla bilar och körstilar är individuella trots allt.

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 10:12
av LasseTM
Allt handlar ju bara om körstil, man klarar det säkert med en S 60 också men då får man vara väldigt snäll på gasen.
Ska man ligga 10% över hastigheten som verkar vara något slags medel i Sverige så tror jag också att det blir svettigt vissa dagar med en 75:a

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 10:25
av NEO
Har pendlat 34mil dagligen tidigare från april-september och körde då följande modeller utan laddning på jobbet:

S75D (helt ny)
SP85+ 8000mil
S90D 10000mil

Alla modeller klarade dessa 34mil utan laddning, på motorväg 90-110km/h + moms. Vintertid skulle jag däremot bara kunna förlita mig på 85kWh och uppåt, men då är det viktigt att det inte är en nerfad 85a för då är du körd.

Hade röstat för en S85D eller S90D som inte är nerfad. De kommer längre än motsvarande S85 och P85.

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 10:34
av Bjelke
Man ska bara komma ihåg, om man väljer en S75D tex, att det är obra att ladda till 100% och det
skulle man ju bli tvungen att göra dom dagar det är skitväder, och OM man nu ändå gör det så
är rekommendationen att försöka tajma så att laddningen blir klar så nära avgång som möjligt, vilket
även är extra bra på vintern eftersom batteriet då är lite varmt av laddningen när man åker iväg :)

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 10:36
av Datzun
NEO skrev:
Har pendlat 34mil dagligen tidigare från april-september och körde då följande modeller utan laddning på jobbet:

S75D (helt ny)
SP85+ 8000mil
S90D 10000mil

Alla modeller klarade dessa 34mil utan laddning, på motorväg 90-110km/h + moms. Vintertid skulle jag däremot bara kunna förlita mig på 85kWh och uppåt, men då är det viktigt att det inte är en nerfad 85a för då är du körd.

Hade röstat för en S85D eller S90D som inte är nerfad. De kommer längre än motsvarande S85 och P85.
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Hur är det med S90D, någon snack om batterierna där vid en snabb blick på nätet?

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 10:40
av Bjelke
Datzun skrev:
NEO skrev:
Har pendlat 34mil dagligen tidigare från april-september och körde då följande modeller utan laddning på jobbet:

S75D (helt ny)
SP85+ 8000mil
S90D 10000mil

Alla modeller klarade dessa 34mil utan laddning, på motorväg 90-110km/h + moms. Vintertid skulle jag däremot bara kunna förlita mig på 85kWh och uppåt, men då är det viktigt att det inte är en nerfad 85a för då är du körd.

Hade röstat för en S85D eller S90D som inte är nerfad. De kommer längre än motsvarande S85 och P85.
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Hur är det med S90D, någon snack om batterierna där vid en snabb blick på nätet?
Ja en hel del av just 90-batterierna har haft ganska stor degradering men det har ju även andra haft (tex 85:orna)...

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 10:45
av NEO
Datzun skrev:
NEO skrev:
Har pendlat 34mil dagligen tidigare från april-september och körde då följande modeller utan laddning på jobbet:

S75D (helt ny)
SP85+ 8000mil
S90D 10000mil

Alla modeller klarade dessa 34mil utan laddning, på motorväg 90-110km/h + moms. Vintertid skulle jag däremot bara kunna förlita mig på 85kWh och uppåt, men då är det viktigt att det inte är en nerfad 85a för då är du körd.

Hade röstat för en S85D eller S90D som inte är nerfad. De kommer längre än motsvarande S85 och P85.
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Hur är det med S90D, någon snack om batterierna där vid en snabb blick på nätet?
90 batterierna är väldigt snarlika 85 vad gäller räckvidd. Även efter ett par år och mil så ligger ändå 90 batterierna något över 85. Fördelen med 85-90 är att de är 400V medans 75 är 350V (om det inte är ett software limited 85-100 batteri)

Hittar du en billig och fräsch S90D hade jag slagit till, nextgen säten och 0-100 på 4.4s samt AWD. Grym pendlarbil samt vinterbil.

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 10:55
av fth
Sen finns det ju SuC i Löddeköpinge och flera parkeringsgarage inne i Malmö med laddmöjligheter.

Dom få gånger det är snömodd och/eller många minusgrader så är det väl bara att ta en extra sväng förbi Lödde alt parkera bilen i ett garage med el?

/fth

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 11:13
av kenjon
Inte en lösning för Model S, men en Model 3 borde klara sträckan utan något problem alls. Måste du ha just en Model S?

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 11:17
av NEO
kenjon skrev:
Inte en lösning för Model S, men en Model 3 borde klara sträckan utan något problem alls. Måste du ha just en Model S?
Även en SR+ vintertid?

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 11:19
av Datzun
kenjon skrev:
Inte en lösning för Model S, men en Model 3 borde klara sträckan utan något problem alls. Måste du ha just en Model S?
Jo, en S får det vara.

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 15:01
av Gustafsson
Jag skulle inte avråda från 70D heller. Min förra gick definitivt 30 mil+ på vintern också, men på marginalen ibland. Riktigt snöglopp hela vägen så får du nog ladda, men det är ju sällsynt. Och är det riktigt skitväder så kan man ju inte köra fort på motorväg heller. Batteriet håller också fint för laddning till 100% dessa få dagar per år. Men ju mer batteri desto bättre. Har haft en 90D som lånebil 15000 mil. Den hade inte mer än 3 mil längre räckvidd än min gamla 70D som då hade gått 7000 mil. Så jag tror att man gör klokt i att kolla range på just den bil man funderar på att köpa.

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 15:31
av Datzun
Gustafsson skrev:
Jag skulle inte avråda från 70D heller. Min förra gick definitivt 30 mil+ på vintern också, men på marginalen ibland. Riktigt snöglopp hela vägen så får du nog ladda, men det är ju sällsynt. Och är det riktigt skitväder så kan man ju inte köra fort på motorväg heller. Batteriet håller också fint för laddning till 100% dessa få dagar per år. Men ju mer batteri desto bättre. Har haft en 90D som lånebil 15000 mil. Den hade inte mer än 3 mil längre räckvidd än min gamla 70D som då hade gått 7000 mil. Så jag tror att man gör klokt i att kolla range på just den bil man funderar på att köpa.
Kloka funderingar! Det kan mycket väl vara så att en 75D klarar mina behov. Vintrarna i södra Sverige där jag normalt håller till är ju oftast inte värre än att det är barmark och blött.

Hur kollar man range på en bil? Ofta handlar det om bilannonser på firmor långt iväg eller KVD ännu längre iväg. Finns det tricks att ta till för att kolla range/batteristatus?

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 17:04
av Gustafsson
Bästa sättet är att ladda till 100% och se vad displayen i bilen säger. Den ska då vara inställd på att visa km och inte procent. Om det är olämpligt kan man nästan lika gärna ladda till 90% och läsa av rangen där för att uppskatta maximal range.
Ska visst finnas en funktion i abrp för att beräkna degradering (?)

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 17:13
av kenjon
Tellus har en formel där man kan räkna ut det vis sin Energi-skärm. Kan den dock inte utantill.

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 02 okt 2020 18:44
av juristen
Om du är bekväm med att ladda 100%, att behöva köra tills batteriet når 0-5%, sänka värmen och köra långsammare än normalt för att förlänga räckvidden så klarar du dig med en 85 eller 90.

För att klara att pendla 28 mil under de sämsta förutsättningarna, utan kompromisser och räckviddsångest, så är det bara en 100D som gäller. Speciellt om bilen står parkerad kallt utan att ladda under arbetsdagen. Allt annat är optimistiskt.

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 02 okt 2020 23:21
av Gustafsson
juristen skrev:
Om du är bekväm med att ladda 100%, att behöva köra tills batteriet når 0-5%, sänka värmen och köra långsammare än normalt för att förlänga räckvidden så klarar du dig med en 85 eller 90.

För att klara att pendla 28 mil under de sämsta förutsättningarna, utan kompromisser och räckviddsångest, så är det bara en 100D som gäller. Speciellt om bilen står parkerad kallt utan att ladda under arbetsdagen. Allt annat är optimistiskt.
Eller så svänger man av å laddar i 15 minuter och slipper ångest de dagarna.

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 04 okt 2020 08:49
av Saab99turbo
Jag räknar med att vår S LR går max ca 35 mil inom vår "comfort range", dvs kanske mellan där vi laddar fullt (80-90 procent), ner till 10-20 procent. Oavsett körförhållanden. Då kör vi oftast landsväg, alltid med takbox.