Sida 1 av 1

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 10:55
av fth
Sen finns det ju SuC i Löddeköpinge och flera parkeringsgarage inne i Malmö med laddmöjligheter.

Dom få gånger det är snömodd och/eller många minusgrader så är det väl bara att ta en extra sväng förbi Lödde alt parkera bilen i ett garage med el?

/fth

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 11:13
av kenjon
Inte en lösning för Model S, men en Model 3 borde klara sträckan utan något problem alls. Måste du ha just en Model S?

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 11:17
av NEO
kenjon skrev:
Inte en lösning för Model S, men en Model 3 borde klara sträckan utan något problem alls. Måste du ha just en Model S?
Även en SR+ vintertid?

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 11:19
av Datzun
kenjon skrev:
Inte en lösning för Model S, men en Model 3 borde klara sträckan utan något problem alls. Måste du ha just en Model S?
Jo, en S får det vara.

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 15:01
av Gustafsson
Jag skulle inte avråda från 70D heller. Min förra gick definitivt 30 mil+ på vintern också, men på marginalen ibland. Riktigt snöglopp hela vägen så får du nog ladda, men det är ju sällsynt. Och är det riktigt skitväder så kan man ju inte köra fort på motorväg heller. Batteriet håller också fint för laddning till 100% dessa få dagar per år. Men ju mer batteri desto bättre. Har haft en 90D som lånebil 15000 mil. Den hade inte mer än 3 mil längre räckvidd än min gamla 70D som då hade gått 7000 mil. Så jag tror att man gör klokt i att kolla range på just den bil man funderar på att köpa.

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 15:31
av Datzun
Gustafsson skrev:
Jag skulle inte avråda från 70D heller. Min förra gick definitivt 30 mil+ på vintern också, men på marginalen ibland. Riktigt snöglopp hela vägen så får du nog ladda, men det är ju sällsynt. Och är det riktigt skitväder så kan man ju inte köra fort på motorväg heller. Batteriet håller också fint för laddning till 100% dessa få dagar per år. Men ju mer batteri desto bättre. Har haft en 90D som lånebil 15000 mil. Den hade inte mer än 3 mil längre räckvidd än min gamla 70D som då hade gått 7000 mil. Så jag tror att man gör klokt i att kolla range på just den bil man funderar på att köpa.
Kloka funderingar! Det kan mycket väl vara så att en 75D klarar mina behov. Vintrarna i södra Sverige där jag normalt håller till är ju oftast inte värre än att det är barmark och blött.

Hur kollar man range på en bil? Ofta handlar det om bilannonser på firmor långt iväg eller KVD ännu längre iväg. Finns det tricks att ta till för att kolla range/batteristatus?

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 17:04
av Gustafsson
Bästa sättet är att ladda till 100% och se vad displayen i bilen säger. Den ska då vara inställd på att visa km och inte procent. Om det är olämpligt kan man nästan lika gärna ladda till 90% och läsa av rangen där för att uppskatta maximal range.
Ska visst finnas en funktion i abrp för att beräkna degradering (?)

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 01 okt 2020 17:13
av kenjon
Tellus har en formel där man kan räkna ut det vis sin Energi-skärm. Kan den dock inte utantill.

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 02 okt 2020 18:44
av juristen
Om du är bekväm med att ladda 100%, att behöva köra tills batteriet når 0-5%, sänka värmen och köra långsammare än normalt för att förlänga räckvidden så klarar du dig med en 85 eller 90.

För att klara att pendla 28 mil under de sämsta förutsättningarna, utan kompromisser och räckviddsångest, så är det bara en 100D som gäller. Speciellt om bilen står parkerad kallt utan att ladda under arbetsdagen. Allt annat är optimistiskt.

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 02 okt 2020 23:21
av Gustafsson
juristen skrev:
Om du är bekväm med att ladda 100%, att behöva köra tills batteriet når 0-5%, sänka värmen och köra långsammare än normalt för att förlänga räckvidden så klarar du dig med en 85 eller 90.

För att klara att pendla 28 mil under de sämsta förutsättningarna, utan kompromisser och räckviddsångest, så är det bara en 100D som gäller. Speciellt om bilen står parkerad kallt utan att ladda under arbetsdagen. Allt annat är optimistiskt.
Eller så svänger man av å laddar i 15 minuter och slipper ångest de dagarna.

Re: Vilken Model S för att klara pendling?

Postat: 04 okt 2020 08:49
av Saab99turbo
Jag räknar med att vår S LR går max ca 35 mil inom vår "comfort range", dvs kanske mellan där vi laddar fullt (80-90 procent), ner till 10-20 procent. Oavsett körförhållanden. Då kör vi oftast landsväg, alltid med takbox.