Vi har alltså nu mindre än tio år på oss att reducera växthusgasutsläppen med mer än 45% till 2020 om vi ska kunna ha en chans att stoppa jordens uppvärmning vid 1,5 grad celsius…
Kan du inte hålla klimatpolitiken utanför den här tråden? Skapa en egen tråd för det.
(vi har 10 år på oss” har pågått sedan i början på 70-talet)
Senast redigerad av thnis, redigerad totalt 1 gånger.
Vi har alltså nu mindre än tio år på oss att reducera växthusgasutsläppen med mer än 45% till 2020 om vi ska kunna ha en chans att stoppa jordens uppvärmning vid 1,5 grad celsius…
Kan du inte hålla miljöpolitik utanför den här tråden? Skapa en egen tråd för det.
(vi har 10 år på oss” har pågått sedan i början på 70-talet)
Ska jag hålla vetenskap utanför tråden? Varför det? Vi får väl helt enkelt enas om att vara oense...
Jag behöver hjälp med att välja nu när det är dags för ny bil.
De ekonomiska bitarna behöver vi inte diskutera, har koll på siffrorna. Men jag behöver hjälp med hur bilen ska användas till vardags och vad som passar mitt behov.
Har i dagsläget en Passat från 2016. Vi är fyra i familjen. Sambon och jag, båda ca 180cm långa. Två barn. En som åker bälteskudde och en som åker bakåtvändstol(kommer göra det i två år till). Vi planerar även för ett tredje barn inom kort. Kommer Model S fungera för oss? Eller ska jag ta mitt andra alternativ som är Mercedes E-Klass?
Model X är tyvärr utanför min prisklass.
Vill inte behöva sitta trångt och kunna lasta en ordentlig barnvagn utan större problem.
Tack på förhand.
Jag var i exakt samma sits Skoda från 2017. En model S eller mercedes e-klass som nästa bil. Jag beställde mercedes e-klassen
Varför?
Ingen uppdatering på utseendet på länge på model S. Hoppades in i det längsta nu att en facelift skulle komma. Jag blir helt mörkrädd när man läser om alla kvalitetsproblem som är på Tesla (t.ex på det här forumet). Sen tror jag att priserna på el-bilar kommer gå ned kraftigt kommande 4 år. Köper jag en model s idag för 1 miljon så tror jag att jag kan köpa motsvarande model s ny om 4 år för kanske 700 000. Andrahandsvärdet blir då katastrofalt. Ljudnivå 130-150 km/h, när jag åkt kompisars teslor så är det bullrigt. Inbillar mig att mercedes e-klass är bättre där (jag kommer iaf inte riskera få något konstigt vindbrus fårn ovansidan framrutan). Teslas serviceorganisation verkar lämna endel att önska, historierna som ni berättar är helt sjuka och vet inte om jag skulle orka.
Jag var övertygad om att jag skulle beställt en model S som nästa bil, men jag väntar tills det finns tysk-tillverkade teslor att köpa och konkurrensen hårdnat på marknaden. Det får bli om 4 år. Dessutom, när du en gång köpt el-bil då finns ingen återvändo. Jag var/är nog inte redo ännu (då kör ändå tre av mina kompisar teslor och en fjärde kör e-tron)
Jag förstår inte heller varför det inte går att beställa Model S med dragkrok… Tycker till och med att det är mycket svårt att förstå… Har inte Tesla blivit så pass stora att de borde kunna erbjuda det vid det här laget?… Det känns som det rimmar rätt illa med företagets ’Mission Statement’...
Tesla's mission is to accelerate the world's transition to sustainable energy. Tesla was founded in 2003 by a group of engineers who wanted to prove that people didn't need to compromise to drive electric – that electric vehicles can be better, quicker and more fun to drive than gasoline cars.
Nu måste man ju just kompromissa om man vill ha en bil som inte är en SUV/Crossover och samtidigt har en halvkombilucka. Man måste välja en bil som inte har en dragkrok.
Hur ska man göra då om behöver flytta på något som inte får plats i bilen?…
Jag behöver hjälp med att välja nu när det är dags för ny bil.
De ekonomiska bitarna behöver vi inte diskutera, har koll på siffrorna. Men jag behöver hjälp med hur bilen ska användas till vardags och vad som passar mitt behov.
Har i dagsläget en Passat från 2016. Vi är fyra i familjen. Sambon och jag, båda ca 180cm långa. Två barn. En som åker bälteskudde och en som åker bakåtvändstol(kommer göra det i två år till). Vi planerar även för ett tredje barn inom kort. Kommer Model S fungera för oss? Eller ska jag ta mitt andra alternativ som är Mercedes E-Klass?
Model X är tyvärr utanför min prisklass.
Vill inte behöva sitta trångt och kunna lasta en ordentlig barnvagn utan större problem.
Tack på förhand.
Jag var i exakt samma sits Skoda från 2017. En model S eller mercedes e-klass som nästa bil. Jag beställde mercedes e-klassen
Varför?
Ingen uppdatering på utseendet på länge på model S. Hoppades in i det längsta nu att en facelift skulle komma. Jag blir helt mörkrädd när man läser om alla kvalitetsproblem som är på Tesla (t.ex på det här forumet). Sen tror jag att priserna på el-bilar kommer gå ned kraftigt kommande 4 år. Köper jag en model s idag för 1 miljon så tror jag att jag kan köpa motsvarande model s ny om 4 år för kanske 700 000. Andrahandsvärdet blir då katastrofalt. Ljudnivå 130-150 km/h, när jag åkt kompisars teslor så är det bullrigt. Inbillar mig att mercedes e-klass är bättre där (jag kommer iaf inte riskera få något konstigt vindbrus fårn ovansidan framrutan). Teslas serviceorganisation verkar lämna endel att önska, historierna som ni berättar är helt sjuka och vet inte om jag skulle orka.
Jag var övertygad om att jag skulle beställt en model S som nästa bil, men jag väntar tills det finns tysk-tillverkade teslor att köpa och konkurrensen hårdnat på marknaden. Det får bli om 4 år. Dessutom, när du en gång köpt el-bil då finns ingen återvändo. Jag var/är nog inte redo ännu (då kör ändå tre av mina kompisar teslor och en fjärde kör e-tron)
(...sen ville ja ha dragkrok)
Är det något som kommer ha dåligt andrahandsvärde om 4 år så kommer det vara en fossilbil...
Jag har gått från en Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain 2017 till en Tesla Model S Long Range 2019 (Raven) och har inte saknat Mercan en sekund. Nyare Model S med uppdaterad luftfjädring går riktigt fint och ljudnivån är helt i klass med Mercan. Jag kör på 19” både på sommar och vinter så det förbättrar såklart åk- och ljudkomforten. Bagaget är större än på Mercan, 740 liter mot 640 liter. Jag kan alltid ha hatthyllan kvar när jag har packat vilket såklart hjälper att hålla ner ljudnivån.
Nu har jag inte längre små barn utan de är 14 och 16 så istället för barnstolar har jag ungdomar i baksätet. Det går hur bra som helst.
På sportlovet åkte vi till Österrike med takbox och gick lika bra som med Mercan.
Jag behöver hjälp med att välja nu när det är dags för ny bil.
De ekonomiska bitarna behöver vi inte diskutera, har koll på siffrorna. Men jag behöver hjälp med hur bilen ska användas till vardags och vad som passar mitt behov.
Har i dagsläget en Passat från 2016. Vi är fyra i familjen. Sambon och jag, båda ca 180cm långa. Två barn. En som åker bälteskudde och en som åker bakåtvändstol(kommer göra det i två år till). Vi planerar även för ett tredje barn inom kort. Kommer Model S fungera för oss? Eller ska jag ta mitt andra alternativ som är Mercedes E-Klass?
Model X är tyvärr utanför min prisklass.
Vill inte behöva sitta trångt och kunna lasta en ordentlig barnvagn utan större problem.
Tack på förhand.
Jag var i exakt samma sits Skoda från 2017. En model S eller mercedes e-klass som nästa bil. Jag beställde mercedes e-klassen
Varför?
Ingen uppdatering på utseendet på länge på model S. Hoppades in i det längsta nu att en facelift skulle komma. Jag blir helt mörkrädd när man läser om alla kvalitetsproblem som är på Tesla (t.ex på det här forumet). Sen tror jag att priserna på el-bilar kommer gå ned kraftigt kommande 4 år. Köper jag en model s idag för 1 miljon så tror jag att jag kan köpa motsvarande model s ny om 4 år för kanske 700 000. Andrahandsvärdet blir då katastrofalt. Ljudnivå 130-150 km/h, när jag åkt kompisars teslor så är det bullrigt. Inbillar mig att mercedes e-klass är bättre där (jag kommer iaf inte riskera få något konstigt vindbrus fårn ovansidan framrutan). Teslas serviceorganisation verkar lämna endel att önska, historierna som ni berättar är helt sjuka och vet inte om jag skulle orka.
Jag var övertygad om att jag skulle beställt en model S som nästa bil, men jag väntar tills det finns tysk-tillverkade teslor att köpa och konkurrensen hårdnat på marknaden. Det får bli om 4 år. Dessutom, när du en gång köpt el-bil då finns ingen återvändo. Jag var/är nog inte redo ännu (då kör ändå tre av mina kompisar teslor och en fjärde kör e-tron)
(...sen ville ja ha dragkrok)
Är det något som kommer ha dåligt andrahandsvärde om 4 år så kommer det vara en fossilbil...
Förutsättningarna är följande Bor i villa, tre barn 6år 8år och 11år ( ja där finns en fru också såklart). Men när det gäller frågan om barnstolar osv i Tesla har jag då alltså ingen input då kidsen är lite äldre.
Har de senaste fem åren haft följande bilar - Jaguar XF sportbreak (2014), Mercedes E-klass (2016), Mitsubishi outlander PHEV (sent 2017 och bytte efter 3månader, hemsk bil enligt mig) Jaguar XF sportbreak (2018) Model S LR (2020, nuvarande bil)
... Ja jag kanske har bytt bil lite väl ofta men nu är det som det är och det gör väl att jag har någon form av erfarenhet i bil som passar för familj... Har från frun ett krav och det är att vi ska få plats med 3st STORA resväskor 1st kabinväska samt våra handbagage, mitt eget krav är att jag kör inte "buss" alltså inte någon minvan ej heller då Model X.
Frågan om plats för familjen så är en stor anledning att jag valde Model S det platta golvet bak, alltså ingen transmissionstunnel som mittenpassageraren ska gränsla vilket gör att syskonen slår i varandras ben och bråk uppstår... mycket mindre av den varan sedan jag fick min S.
När det gäller utrymmet för packning så har jag testat med de resväskor som är "krav" och de fick plats och där var mer plats över än vad det var i senaste Jaguaren, kan tänka mig att E-klassen baktill sväljer som Teslan men det är nog rätt jämt skägg.
När det sen kommer till byggkvalitet osv så anser jag att tyska bilar ÄR mer välbyggda men skillnaden är inte SÅ stor. Är Teslan då dålig? Nej det tycker jag inte, är där vindbrus när jag ligger i 140 blås? Ja det är där men jag tycker inte det är mer brus än i Jaguaren (visserligen ett engelskt märke som ägs av Indiskt bolag och byggs i Holland, but still).
För mig är Model S den perfekta bilen, Jag får bra klös, schysst körkänsla, bra med plats för familjen och packning. Där är viss förbättringsmöjligheter i byggkvalité men det är en amerikansk bil inte en tysk så är det bara. Det ska dock sägas att i jämförelse med tidigare Teslor som bekant haft så är dagens Tesla rätt långt kommen vad det gäller "flompet" när du stänger dörren osv.
När det sen gäller det här med att ladda så har jag satt bilen på prov. var på tjänsteresa i GBG ett par dagar körde hem strax innan lunch, stannade på SC i Löddeköpinge och fyllde upp (bor inte långt därifrån) hem bytte väska för att sedan köra till Linköping då grabben skulle spela fotbollscup där över helgen. Funkade skitbra, hade inte behövt stanna på vägen upp enligt bilens uträkning men grabben och hans kompis behövde tömma blåsorna så vi tog ett stopp på vägen i 15min och efter det hade jag gott om kräm kvar i batteriet.
Jag är ingen "Tesla fanboy" men kan gå i god för att jag tycker det är en bra bil med gott om utrymme och den funkar för 99% av mina resor... den enda 1% om den inte funkar för är när man renoverar och ska köra till tippen eller något... nä men då får jag väl hyra en lätt lastbil eller något för de 1-3 ggr om året jag behöver det....
Senast redigerad av PappaS, redigerad totalt 1 gånger.
Förutsättningarna är följande Bor i villa, tre barn 6år 8år och 11år ( ja där finns en fru också såklart). Men när det gäller frågan om barnstolar osv i Tesla har jag då alltså ingen input då kidsen är lite äldre.
Har de senaste fem åren haft följande bilar - Jaguar XF sportbreak (2014), Mercedes E-klass (2016), Mitsubishi outlander PHEV (sent 2017 och bytte efter 3månader, hemsk bil enligt mig) Jaguar XF sportbreak (2018) Model S LR (2020, nuvarande bil)
... Ja jag kanske har bytt bil lite väl ofta men nu är det som det är och det gör väl att jag har någon form av erfarenhet i bil som passar för familj... Har från frun ett krav och det är att vi ska få plats med 3st STORA resväskor 1st kabinväska samt våra handbagage, mitt eget krav är att jag kör inte "buss" alltså inte någon minvan ej heller då Model X.
Frågan om plats för familjen så är en stor anledning att jag valde Model S det platta golvet bak, alltså ingen transmissionstunnel som mittenpassageraren ska gränsla vilket gör att syskonen slår i varandras ben och bråk uppstår... mycket mindre av den varan sedan jag fick min S.
När det gäller utrymmet för packning så har jag testat med de resväskor som är "krav" och de fick plats och där var mer plats över än vad det var i senaste Jaguaren, kan tänka mig att E-klassen baktill sväljer som Teslan men det är nog rätt känt skägg.
När det sen kommer till byggkvalitet osv så anser jag att tyska bilar ÄR mer välbyggda men skillnaden är inte SÅ stor. Är Teslan då dålig? Nej det tycker jag inte, är där vindbrus när jag ligger i 140 blås? Ja det är där men jag tycker inte det är mer brus än i Jaguaren (visserligen ett engelskt märke som ägs av Indiskt bolag och byggs i Holland, but still).
För mig är Model S den perfekta bilen, Jag får bra klös, schysst körkänsla, bra med plats för familjen och packning. Där är viss förbättringsmöjligheter i byggkvalité men det är en amerikansk bil inte en tysk så är det bara. Det ska dock sägas att i jämförelse med tidigare Teslor som bekant haft så är dagens Tesla rätt långt kommen vad det gäller "flompet" när du stänger dörren osv.
När det sen gäller det här med att ladda så har jag satt bilen på prov. var på tjänsteresa i GBG ett par dagar körde hem strax innan lunch, stannade på SC i Löddeköpinge och fyllde upp (bor inte långt därifrån) hem bytte väska för att sedan köra till Linköping då grabben skulle spela fotbollscup där över helgen. Funkade skitbra, hade inte behövt stanna på vägen upp enligt bilens uträkning men grabben och hans kompis behövde tömma blåsorna så vi tog ett stopp på vägen i 15min och efter det hade jag gott om kräm kvar i batteriet.
Jag är ingen "Tesla fanboy" men kan gå i god för att jag tycker det är en bra bil med gott om utrymme och den funkar för 99% av mina resor... den enda 1% om den inte funkar för är när man renoverar och ska köra till tippen eller något... nä men då får jag väl hyra en lätt lastbil eller något för de 1-3 ggr om året jag behöver det....
Håller med ovan. Model S är den perfekta bilen, för mina behov alla fall. Nästintill kompromisslös, dragkroken hr vi löst med tipp tapp. Slipper man fara på tippen över huvud taget. Kan köra många tipp tapp mot vad en dragkrok + släphyra kostar.
Enkelt beställ en Model 3 och spara rejält med slantar
Blir nog lite trångt i en trea med 2 barn och planering för ett tredje. Själv har jag tre barn och även om jag ville så var trean för liten både avseende bagage samt bredden i bak. (Kia Niro föll på samma punkter) så det blev en model s. Funkade kanon för semester 5 personer med fjällvandring tältning, och 400 mils körning.
Vi har alltså nu mindre än tio år på oss att reducera växthusgasutsläppen med mer än 45% till 2020 om vi ska kunna ha en chans att stoppa jordens uppvärmning vid 1,5 grad celsius…
Kan du inte hålla klimatpolitiken utanför den här tråden? Skapa en egen tråd för det.
(vi har 10 år på oss” har pågått sedan i början på 70-talet)
Om inte klimatet är en accepterad och viktig parameter vid köp av en Tesla i vårt eget forum så är det bara att gratulera alla Teslabelackare som tycker vi Teslaägare är hycklande lyxlirare som inte bryr oss ett skit om miljön. Speciellt som valet står mellan en Tesla och en ren fossilbil.
Enkelt beställ en Model 3 och spara rejält med slantar
Blir nog lite trångt i en trea med 2 barn och planering för ett tredje. Själv har jag tre barn och även om jag ville så var trean för liten både avseende bagage samt bredden i bak. (Kia Niro föll på samma punkter) så det blev en model s. Funkade kanon för semester 5 personer med fjällvandring tältning, och 400 mils körning.
Jag har ju 3 barn, visserligen ganska gamla nu 8, 11 och 14 men de sitter i baksätet. Minst lika bra som de gjorde i MB E-klass. Har du yngre barn som sitter i stolar och ska ha med sig barnvagn så kommer det bli trångt. Men jag har också lärt mig att man packar så mycket som man har plats för. Min Hyundai Santa Fe var också fullpackad när vi hade den.
Vi har alltså nu mindre än tio år på oss att reducera växthusgasutsläppen med mer än 45% till 2020 om vi ska kunna ha en chans att stoppa jordens uppvärmning vid 1,5 grad celsius…
Kan du inte hålla miljöpolitik utanför den här tråden? Skapa en egen tråd för det.
(vi har 10 år på oss” har pågått sedan i början på 70-talet)
Ska jag hålla vetenskap utanför tråden? Varför det? Vi får väl helt enkelt enas om att vara oense...
Eller så här:
The Mission of Tesla
Elon Musk, Chairman, Product Architect & CEO November 18, 2013
Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible. [Min understrykning] /...
Och anledningen till att företaget har det i sitt Mission Statement är naturligtvis rent vetenskaplig. Det här har Elon talat om offentligt massvis med gånger.
Är det något som kommer ha dåligt andrahandsvärde om 4 år så kommer det vara en fossilbil...
Hur motiverar du det? Vi har läst detta i flera år nu och hittills ser man inga sådana tendenser. Tvärtom, begangatmarknaden går bättre än någonsin enligt "vår" VW-säljare. Framförallt 3+ år gamla bilar utan malus säljs till riktigt höga priser. Och med tanke på att skatten på nya bilar dessutom höjs hela tiden så kommer lite äldre bilar, där malusen har gått ut, vara superheta om 3-4 år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är det något som kommer ha dåligt andrahandsvärde om 4 år så kommer det vara en fossilbil...
Hur motiverar du det? Vi har läst detta i flera år nu och hittills ser man inga sådana tendenser. Tvärtom, begangatmarknaden går bättre än någonsin enligt "vår" VW-säljare. Framförallt 3+ år gamla bilar utan malus säljs till riktigt höga priser. Och med tanke på att skatten på nya bilar dessutom höjs hela tiden så kommer lite äldre bilar, där malusen har gått ut, vara superheta om 3-4 år.
Vi kommer få en bra förvarning om fallande begagnatpriser från Norge. Men det är ju helt klart så att det måste finnas många elbilar på begagnatmarknaden för att fossilbilarna ska falla igenom.
Är det något som kommer ha dåligt andrahandsvärde om 4 år så kommer det vara en fossilbil...
Hur motiverar du det? Vi har läst detta i flera år nu och hittills ser man inga sådana tendenser. Tvärtom, begangatmarknaden går bättre än någonsin enligt "vår" VW-säljare. Framförallt 3+ år gamla bilar utan malus säljs till riktigt höga priser. Och med tanke på att skatten på nya bilar dessutom höjs hela tiden så kommer lite äldre bilar, där malusen har gått ut, vara superheta om 3-4 år.
Vi kommer få en bra förvarning om fallande begagnatpriser från Norge. Men det är ju helt klart så att det måste finnas många elbilar på begagnatmarknaden för att fossilbilarna ska falla igenom.
Norge har ju andra regler än Sverige. Så länge vi har ett skattesystem som straffar nya bilar och gynnar gamla så lär begagnatpriserna inte störtdyka. Jag har svårt att tro det i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14