Sida 1 av 2

Re: Ska jag köpa en Model S?

Postat: 16 okt 2020 19:51
av AndersBosson
NiklasTesla skrev:
Enkelt beställ en Model 3 och spara rejält med slantar :)
Blir nog lite trångt i en trea med 2 barn och planering för ett tredje. Själv har jag tre barn och även om jag ville så var trean för liten både avseende bagage samt bredden i bak. (Kia Niro föll på samma punkter) så det blev en model s. Funkade kanon för semester 5 personer med fjällvandring tältning, och 400 mils körning.

Re: Ska jag köpa en Model S?

Postat: 17 okt 2020 14:48
av NiklasTesla
Köp en Model Y ;) Eller begagnad S med fri supercharging i sånt fall.

Re: Ska jag köpa en Model S?

Postat: 18 okt 2020 19:33
av ermase
thnis skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Det finns ju (tyvärr) ytterligare en aspekt på en jämförelse mellan Model S jämfört och Mercedes E-klass som inte har nämnts här än…

En elbil ger som jag förstår det mindre växthusgasutsläpp jämfört med en bil med som drivs med bensin/diesel.

Här är två artiklar som nu är mer än två år gamla:
https://www.svd.se/fn-snart-for-sent-att-na-klimatmalen
https://www.theguardian.com/environment ... -un-report

Vi har alltså nu mindre än tio år på oss att reducera växthusgasutsläppen med mer än 45% till 2020 om vi ska kunna ha en chans att stoppa jordens uppvärmning vid 1,5 grad celsius…
Kan du inte hålla klimatpolitiken utanför den här tråden? Skapa en egen tråd för det.
(vi har 10 år på oss” har pågått sedan i början på 70-talet)
Om inte klimatet är en accepterad och viktig parameter vid köp av en Tesla i vårt eget forum så är det bara att gratulera alla Teslabelackare som tycker vi Teslaägare är hycklande lyxlirare som inte bryr oss ett skit om miljön. Speciellt som valet står mellan en Tesla och en ren fossilbil.

Re: Ska jag köpa en Model S?

Postat: 18 okt 2020 19:40
av LarsL
AndersBosson skrev:
NiklasTesla skrev:
Enkelt beställ en Model 3 och spara rejält med slantar :)
Blir nog lite trångt i en trea med 2 barn och planering för ett tredje. Själv har jag tre barn och även om jag ville så var trean för liten både avseende bagage samt bredden i bak. (Kia Niro föll på samma punkter) så det blev en model s. Funkade kanon för semester 5 personer med fjällvandring tältning, och 400 mils körning.
Jag har ju 3 barn, visserligen ganska gamla nu 8, 11 och 14 men de sitter i baksätet. Minst lika bra som de gjorde i MB E-klass. Har du yngre barn som sitter i stolar och ska ha med sig barnvagn så kommer det bli trångt. Men jag har också lärt mig att man packar så mycket som man har plats för. Min Hyundai Santa Fe var också fullpackad när vi hade den.

Re: Ska jag köpa en Model S?

Postat: 18 okt 2020 19:49
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev:
thnis skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Det finns ju (tyvärr) ytterligare en aspekt på en jämförelse mellan Model S jämfört och Mercedes E-klass som inte har nämnts här än…

En elbil ger som jag förstår det mindre växthusgasutsläpp jämfört med en bil med som drivs med bensin/diesel.

Här är två artiklar som nu är mer än två år gamla:
https://www.svd.se/fn-snart-for-sent-att-na-klimatmalen
https://www.theguardian.com/environment ... -un-report

Vi har alltså nu mindre än tio år på oss att reducera växthusgasutsläppen med mer än 45% till 2020 om vi ska kunna ha en chans att stoppa jordens uppvärmning vid 1,5 grad celsius…
Kan du inte hålla miljöpolitik utanför den här tråden? Skapa en egen tråd för det.
(vi har 10 år på oss” har pågått sedan i början på 70-talet)
Ska jag hålla vetenskap utanför tråden? Varför det? Vi får väl helt enkelt enas om att vara oense...
Eller så här:
The Mission of Tesla

Elon Musk, Chairman, Product Architect & CEO November 18, 2013

Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible. [Min understrykning] /...

Källa: https://www.tesla.com/blog/mission-tesla?redirect=no
Och anledningen till att företaget har det i sitt Mission Statement är naturligtvis rent vetenskaplig. Det här har Elon talat om offentligt massvis med gånger.

Ska detta då vara Tabu att tala om?

Re: Ska jag köpa en Model S?

Postat: 19 okt 2020 07:29
av mati
bat skrev:
Är det något som kommer ha dåligt andrahandsvärde om 4 år så kommer det vara en fossilbil...
Hur motiverar du det? Vi har läst detta i flera år nu och hittills ser man inga sådana tendenser. Tvärtom, begangatmarknaden går bättre än någonsin enligt "vår" VW-säljare. Framförallt 3+ år gamla bilar utan malus säljs till riktigt höga priser. Och med tanke på att skatten på nya bilar dessutom höjs hela tiden så kommer lite äldre bilar, där malusen har gått ut, vara superheta om 3-4 år.

Re: Ska jag köpa en Model S?

Postat: 19 okt 2020 08:11
av LarsL
mati skrev:
bat skrev:
Är det något som kommer ha dåligt andrahandsvärde om 4 år så kommer det vara en fossilbil...
Hur motiverar du det? Vi har läst detta i flera år nu och hittills ser man inga sådana tendenser. Tvärtom, begangatmarknaden går bättre än någonsin enligt "vår" VW-säljare. Framförallt 3+ år gamla bilar utan malus säljs till riktigt höga priser. Och med tanke på att skatten på nya bilar dessutom höjs hela tiden så kommer lite äldre bilar, där malusen har gått ut, vara superheta om 3-4 år.
Vi kommer få en bra förvarning om fallande begagnatpriser från Norge. Men det är ju helt klart så att det måste finnas många elbilar på begagnatmarknaden för att fossilbilarna ska falla igenom.

Re: Ska jag köpa en Model S?

Postat: 19 okt 2020 08:53
av mati
LarsL skrev:
mati skrev:
bat skrev:
Är det något som kommer ha dåligt andrahandsvärde om 4 år så kommer det vara en fossilbil...
Hur motiverar du det? Vi har läst detta i flera år nu och hittills ser man inga sådana tendenser. Tvärtom, begangatmarknaden går bättre än någonsin enligt "vår" VW-säljare. Framförallt 3+ år gamla bilar utan malus säljs till riktigt höga priser. Och med tanke på att skatten på nya bilar dessutom höjs hela tiden så kommer lite äldre bilar, där malusen har gått ut, vara superheta om 3-4 år.
Vi kommer få en bra förvarning om fallande begagnatpriser från Norge. Men det är ju helt klart så att det måste finnas många elbilar på begagnatmarknaden för att fossilbilarna ska falla igenom.
Norge har ju andra regler än Sverige. Så länge vi har ett skattesystem som straffar nya bilar och gynnar gamla så lär begagnatpriserna inte störtdyka. Jag har svårt att tro det i alla fall.