Fiskar upp denna årsgamla men säsongsaktuella tråd.
Jag lät nyligen montera en Viklight Ymer 20" på min S med gamla fronten och med radar i undre grillen. Var lite orolig att rampen skulle kunna störa radarn, men har inte haft några problem.
Bra tryck i ljuset för sin storlek. Möjligen hade jag kunnat önska mig mer spridning åt sidorna.
Fiskar upp denna årsgamla men säsongsaktuella tråd.
Jag lät nyligen montera en Viklight Ymer 20" på min S med gamla fronten och med radar i undre grillen. Var lite orolig att rampen skulle kunna störa radarn, men har inte haft några problem.
Bra tryck i ljuset för sin storlek. Möjligen hade jag kunnat önska mig mer spridning åt sidorna.
Snyggt! Är det med nummerplåtsfästet?
Hur har du löst kabeldragningen?
Var hittar man enklast helljus signalen att ta till ett extra relä för ledrampen??
juristen skrev:
Jag har installerat både 35W xenon och LED-ramp på min veterantesla. Det funkar att göra precis som på en vanlig bil och låta strömmen från helljuset i strålkastarna slå till ett relä som tänder rampen. Jag satte min bakom gallret under registreringsskylten, så den syns inte om den inte är tänd och påverkar inte luftmotståndet. Om du anlitar en firma så ser de se till att den monteras på ett godkänt sätt.
En LED-ramp är helt laglig.
35W xenon är inte typgodkänt, men det är en teoretisk fråga - inte en praktisk. Ingen, vare sig på besiktningen eller polisen, kommer kunna se att din xenoneffekt inte är godkänd för just din bil. Effekten är inte olaglig i sig, många bilar har 35W xenon från fabrik, skillnaden är att Teslan inte har den automatiska nivåregleringen som krävs för typgodkännande. De måste alltså först vara skarpögda nog att kunna se att det sitter 35W xenon istället för 25W och sedan sätta det i samband med att det saknas nivåreglering... Risken går mot noll. Jag har besiktat två gånger med denna setup.
Jag skulle börja med att installera 35W xenon, det hjälper en hel del och är ett betydligt mindre ingrepp.
Innan facelift kan man enkelt sno signal från helljusen till reläet precis som det står i norska tråden. Väldigt enkelt mao jämfört med faceliftbilarna som kräver en box.
Hur tar man bort noskonen som du gjorde när du tog bilden på ledrampen?
Henkens skrev:
Bod skrev:
Henkens skrev:
Bod skrev:
Så skulle jag vilja ha det. Har du monterat listen själv?
Det är inte jag som har monterat den, det var gamla ägaren.
Jag kan ta bort noskonen så du får ser hur det är gjort under om du vill?
Om det inte är alltför mycket besvär. Går ledlisten på helljusrelät eller är det en separat switch?
Så ser det ut bakom.
Jag har en liten knapp under instrumentbrädan så jag kan slå av rampen om jag vill. Måste sitta ett relä någonstans.
Enklast är väl att använda ett kreditkort eller liknande, sticka in i springan och lirka lite. Kanske inte använda ditt Mastercard eller visa, men ett liknande kort.
Annars finns såna plastverktyg att köpa lite överallt (Biltema tex)
(Man kan också sätta sig lite försiktigt på överkanten och ”gunga till” så poppar konen ut
Bara en fråga till är 2015 modellen prefacelift? Tänkte mest om jag kan ta en strömtjuv från helljussignal till ett relä eller om jag måste köpa OBD dongel grejjerna?
Bjelke skrev:
Annars finns såna plastverktyg att köpa lite överallt (Biltema tex)
(Man kan också sätta sig lite försiktigt på överkanten och ”gunga till” så poppar konen ut
Bara en fråga till är 2015 modellen prefacelift? Tänkte mest om jag kan ta en strömtjuv från helljussignal till ett relä eller om jag måste köpa OBD dongel grejjerna?
Bjelke skrev:
Annars finns såna plastverktyg att köpa lite överallt (Biltema tex)
(Man kan också sätta sig lite försiktigt på överkanten och ”gunga till” så poppar konen ut
Ja, en 2015 är före faceliften, dock finns det olika versioner eftersom att Tesla inför förändringar löpande över tid. Så jag skulle tippa att detta beror på hur sen/tidig bilen är, enklast är nog att titta var 12v batteriet sitter, när det skiftade plats gjordes nog flera förändringar i eldragningen runt frunken.
Nyare så sitter batteriet precis bakom frunken, på äldre långt in upp vid högersidan, nästan under vindrutan.
Ska montera en ledramp på min pre-facelift -16 i veckan och funderar på vart man kan dra en kabel från frunken in i kupén.
Följer med en avstängningsknapp i kabelkit:et som man kan montera invändigt.
Finns det något bra ställe där man enkelt kan dra igenom en kabel till förarplatsen eller är det borrning som gäller?
Är inte helt hundra på att jag vill börja borra, så då skiter jag nog i knappen.
Jag installerade en ramp med både heljus och DRL på min 2015 igår. Helljuset funkar perfekt, tog signal från kabel 5, men lyckas inte få DRL i ramen att lysa, tog signal från kabel 7, inte råkar du veta om kabel 7 då är fel?
juristen skrev:
Jag har installerat både 35W xenon och LED-ramp på min veterantesla. Det funkar att göra precis som på en vanlig bil och låta strömmen från helljuset i strålkastarna slå till ett relä som tänder rampen. Jag satte min bakom gallret under registreringsskylten, så den syns inte om den inte är tänd och påverkar inte luftmotståndet. Om du anlitar en firma så ser de se till att den monteras på ett godkänt sätt.
En LED-ramp är helt laglig.
35W xenon är inte typgodkänt, men det är en teoretisk fråga - inte en praktisk. Ingen, vare sig på besiktningen eller polisen, kommer kunna se att din xenoneffekt inte är godkänd för just din bil. Effekten är inte olaglig i sig, många bilar har 35W xenon från fabrik, skillnaden är att Teslan inte har den automatiska nivåregleringen som krävs för typgodkännande. De måste alltså först vara skarpögda nog att kunna se att det sitter 35W xenon istället för 25W och sedan sätta det i samband med att det saknas nivåreglering... Risken går mot noll. Jag har besiktat två gånger med denna setup.
Jag skulle börja med att installera 35W xenon, det hjälper en hel del och är ett betydligt mindre ingrepp.