Bästa dubbfria vinterdäcken?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MarBrom
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 sep 2020 10:33

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av MarBrom »

Jag valde Continental-däcken. Känns som ett tryggt val.
S 75D 2018-års modell, vackert blå
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av MSO »

Blir nog bra.
Jag tillhör dem som inte gillade R3. Bytte till Hangkook Icept Evo2 och kan inte säga annat än att det blev bra mycket bättre. På alla sätt egentligen.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Accebe
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 dec 2019 04:09

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av Accebe »

Jag är liksom flera av er på gång att köpa nya odubbade vinterdäck, men jag behöver även köpa fälgar. Som nybliven Teslaägare hade jag fått en känsla av att man bör köpa Teslas egna fälgar....pga extra tung bil mm! Men förstår nu på olika trådar att så är inte fallet.

Är det ngn som kan rekommendera leverantör av däck o fälgar? Bör man köpa av däckverkstad för att få dom på plats eller köper ni online och bara åker till valfri däckfirma? Hls Anders

Jag siktar på att köpa nedan däck som jag hittade i er tråd.
GOODYEAR ULTRAGRIP ICE 2 MS 245/45R19 102T
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av LarsL »

Jag köpte däck med fälg från Däckonlie och fick allt hem skicka färdigt för bilen. Har inte köpt däck på ett enklare sätt än så tidigare, fantastiskt skönt att slippa däckskrängarna.

Tesla är ju inte tyngre än andra bilar. Det är bara dumheter och myter från folk som inte har kollat fakta. Däremot har de mer prestanda än andra bilar vilket kan ställa krav på däcken.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av Banane »

Att välja däck är att göra en kompromiss utifrån sina egna förutsättningar. Var man bor, vart man kör, vad man värderar mm.

Här kommer iaf lite beslutsunderlag från Teknikens världs test via DN.se. Där vinner Goodyear eftersom de lyckas kombinera goda egenskaper på bar asfalt med dito på vinterväg. Dock är de inte bäst på vare sig vinterväg eller på barmark utan den bästa kompromissen enligt Teknikens Värld.
däcktest.png
Användarvisningsbild
Accebe
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 dec 2019 04:09

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av Accebe »

Tackar för tipsen!
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av KnightRider »

Accebe skrev:
Jag är liksom flera av er på gång att köpa nya odubbade vinterdäck, men jag behöver även köpa fälgar. Som nybliven Teslaägare hade jag fått en känsla av att man bör köpa Teslas egna fälgar....pga extra tung bil mm! Men förstår nu på olika trådar att så är inte fallet.

Är det ngn som kan rekommendera leverantör av däck o fälgar? Bör man köpa av däckverkstad för att få dom på plats eller köper ni online och bara åker till valfri däckfirma? Hls Anders

Jag siktar på att köpa nedan däck som jag hittade i er tråd.
GOODYEAR ULTRAGRIP ICE 2 MS 245/45R19 102T
Jag kör på de däcken som jag även skrev tidigare i tråden och är väldigt nöjd. Tysta, stabila (körde till Österrike med takbox och kan ned lätt ligga i 150 på Autobahn) och bra grepp på snö. Ren is är ju väldigt svårt med dubbfria men klarar det tillräckligt bra i låga farter. Skulle definitivt köpa dem igen.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av frippe »

Har precis bytt från Hakkapeliitta till Michelin alpin 6.

Dock inte hunnit testa de så mycket mer än i stan samt kortare turer på motorväg/landsväg runt hemorten. Plus att det varit rejält varmt, så svårt att bedöma dem.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av steffe68 »

Kan bara hålla med om att R3 som det tyvärr blev till min M3LR är skitdåliga på våta vägbanor. Kan ju knappt nudda gasen förrän det blir ställ i kurva och spinna loss vid rödljus är standard.
Stockholmsvinter = 90% våta vägbanor utan snö :cry:
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av chpaulin »

steffe68 skrev:
Kan bara hålla med om att R3 som det tyvärr blev till min M3LR är skitdåliga på våta vägbanor. Kan ju knappt nudda gasen förrän det blir ställ i kurva och spinna loss vid rödljus är standard.
Stockholmsvinter = 90% våta vägbanor utan snö :cry:
Kan hålla med om att det är lätt att få sladd med bakändan om det är blött med R3:orna och jag har funderat på så kallade mellaneuropeiska däck vid nästa byte men är orolig för dem få dagar där det fryser på. Får läsa vidare :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av Banane »

chpaulin skrev:
steffe68 skrev:
Kan bara hålla med om att R3 som det tyvärr blev till min M3LR är skitdåliga på våta vägbanor. Kan ju knappt nudda gasen förrän det blir ställ i kurva och spinna loss vid rödljus är standard.
Stockholmsvinter = 90% våta vägbanor utan snö :cry:
Kan hålla med om att det är lätt att få sladd med bakändan om det är blött med R3:orna och jag har funderat på så kallade mellaneuropeiska däck vid nästa byte men är orolig för dem få dagar där det fryser på. Får läsa vidare :)
Goodyear ultra Grip ice 2?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av OfarligTesla »

Jag förstår fortfarande inte det där med att det skulle vara lätt att få sladd med R3:orna om det är blött, visst kan jag få fram ett litet ryck och att antisladdsystemet kickar in om jag trycker gasen i botten ut ur en 90-graderskurva på blöt asfalt (med acceleration boost). Jag vet dock inte vilka däck som skulle hälpa mot det om jag skall vara ärlig för det problemet kan även sommardäcken ha. Men i ärlighetens namn, hur ofta kör jag så? Inte jätteofta och nästan aldrig på vintern till att börja med.
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av maccis »

En gång R3 aldrig mer! Mjukare däck för man leta efter. Nästintill okörbart och oerhört läskigt.

Körde conti 7or förra året. Byter i år till GoodYear UG 2 i hopp om bättre våtgrepp.

Samtidigt är det mycket effekt som ska ner i backen och det är ju lite knepigt oavsett däck. Dock är R3orna på tok för mjuka. Jag avråder alla som bor i söder att köpa de där däcken. Jag har kört på R2orna också och köpte R3 i hopp om att nåt förbättrats
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av Franz »

Jag körde först R2 på min S 85D och bytte till R3 hösten 2018. Precis någon dag efter bytet var det plötsligt 17 grader varmt (kan ha varit varmare) och strålande sol. Lite halvtaskigt tryck också från däckverkstaden. Jag accelererade ganska ordentligt och upplevde en otäck känsla av att ha nästan inget grepp alls när jag svängde lite. Inkörda däck, mer normala temperaturer för vinterhalvåret och åtminstone 3 bar i däcken och har aldrig upplevt problem med dem sedan dess.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av bjornnilsson »

Franz skrev:
Jag körde först R2 på min S 85D och bytte till R3 hösten 2018. Precis någon dag efter bytet var det plötsligt 17 grader varmt (kan ha varit varmare) och strålande sol. Lite halvtaskigt tryck också från däckverkstaden. Jag accelererade ganska ordentligt och upplevde en otäck känsla av att ha nästan inget grepp alls när jag svängde lite. Inkörda däck, mer normala temperaturer för vinterhalvåret och åtminstone 3 bar i däcken och har aldrig upplevt problem med dem sedan dess.
En halvtimme efter bytet till vinterdäck i år (R3 från förra året) så gick bilen in och räddade mig med en tvärbromsning (AP1..) på regnvåt asfalt när jag missade köbildning på väg ut mot Arlanda. Jag är glad att bilen tog beslutet men det kändes samtidigt som inget grepp alls. Det märkliga är att jag tyckte vinterdäcken greppat bra hela förra året och känts säkra i olika väderlekar. Nu drar jag mig till minnes hur man som motorcyklist på vinterhalvåret kan avfetta däcken och gå från noll grepp till hanterbart i samband med vinterkörning och kanske är det något med just dessa däck som innebär att man ska ta det lite lugnt några dagar tills man fått fräsch gummi.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
First
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 mar 2019 15:30

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av First »

Kör Pirelli Sottozero 3 på MSLRP och är mycket nöjd körde Nokian R3 förra vintern och var mindre nöjd.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av chaffis75 »

maccis skrev:
En gång R3 aldrig mer! Mjukare däck för man leta efter. Nästintill okörbart och oerhört läskigt.

Körde conti 7or förra året. Byter i år till GoodYear UG 2 i hopp om bättre våtgrepp.

Samtidigt är det mycket effekt som ska ner i backen och det är ju lite knepigt oavsett däck. Dock är R3orna på tok för mjuka. Jag avråder alla som bor i söder att köpa de där däcken. Jag har kört på R2orna också och köpte R3 i hopp om att nåt förbättrats Bild
Vad de gäller nokian på elbilar så har de tre bilhandlare jag pratat med alla avrådigt dessa däck. Två av handlarna rekommendera continental om man ska ha nordiska dubbfria, han sa de var "stabilare".
Själv satte jag central Europa däck på vår id3 men jag bor i Skåne och kommer inte köra till fjällen i den bilen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Jag har kört med alla typer av däck, numera köra jag gärna med sydeuropeiska vinterdäck, fungerar kanon i Mälardalen.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av Tellus »

SR-71-BlackBird skrev:
Jag har kört med alla typer av däck, numera köra jag gärna med sydeuropeiska vinterdäck, fungerar kanon i Mälardalen.
Jag tycker också dom funkar väldigt bra, med tanke på att det oftast är blött så är dom överlägsna nordiska vdäck, har michelin alpin, det enda dåliga är att dom bullrar mer än sommardäcken, får väl prova ultra grip ice 2 nästa gång om dom finns i dimension 235/35-20
Nokian R3 på model 3 performance är som att servera mjukglass i servett som någon sa :D
Dåligt att Tesla har dom som original på vinterhjulen
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av Leo »

Hade Conti CVC6 på vår P85 och nu efterföljaren CVC7 på vår ID.3. (Stockholmstrakten) Supernöjd!

Hade R2 på vår X100D och R3 på e-Niro mjuka och sladdriga vid + grader. Kallt vinterväglag =toppen.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Laddboxen
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 nov 2020 17:36

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av Laddboxen »

Haft Nokian R2 tidigare. Närmast ljudlösa och mycket lättrullade men känns som däcken kränger av om man tar en kurva i hög fart.

Att tvärbromsa på vått underlag kändes inte kul.

Mycket bra på snö och is men förstör väghållningen totalt på barmark.

Nu bytt till UG Ice 2 på båda bilarna. Stabila och tystare än sommardäcken. Bra på barmark och snö men sämre på is.

Man får helt enkelt ta det lite lugnt när man känner att det är riktigt halt.

Bor i Fjollträsk och där tycker jag att det är rätt val.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av Bod »

Själv har jag just köpt Hakka R3. De rekommenderades av däckfirman.

Continental skulle jag aldrig köpa av etiska skäl.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av Banane »

Bod skrev:
Själv har jag just köpt Hakka R3. De rekommenderades av däckfirman.

Continental skulle jag aldrig köpa av etiska skäl.
Huh? Nokian är ökända för att fuska i tester. Vad är problemet med Conti?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av Banane »

Laddboxen skrev:
Haft Nokian R2 tidigare. Närmast ljudlösa och mycket lättrullade men känns som däcken kränger av om man tar en kurva i hög fart.

Att tvärbromsa på vått underlag kändes inte kul.

Mycket bra på snö och is men förstör väghållningen totalt på barmark.

Nu bytt till UG Ice 2 på båda bilarna. Stabila och tystare än sommardäcken. Bra på barmark och snö men sämre på is.

Man får helt enkelt ta det lite lugnt när man känner att det är riktigt halt.

Bor i Fjollträsk och där tycker jag att det är rätt val.
Jo, de är inte lika bra på is som Conti och Nokian. Jag ser de som ett mellanting mellan nordiska och kontinentala dubbfria. Man får passa sig lite extra när det är halt men de övriga 90% när det är slaskigt är de mycket bättre och stabilare.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inlägg av A76 »

Banane skrev:
Bod skrev:
Själv har jag just köpt Hakka R3. De rekommenderades av däckfirman.

Continental skulle jag aldrig köpa av etiska skäl.
Huh? Nokian är ökända för att fuska i tester. Vad är problemet med Conti?
De köpte upp bla Gislaved, och la ner mer eller mindre omgående. Det har senare framkommit att uppköpet i stort sett gjordes för att döda konkurrensen. Nu är detta ganska länge sedan så jag har ingen källa att länka till.
Men jag har heller aldrig köpt ett Conti-däck efter ovanstående av just anledningen att jag inte tycker man skall stödja den typen av rövarbeteende. Satte också stopp för mitt företags bilinköp från Fuskwagen med anledning av dieselgate. Frågan är bara när man skall låta udda vara jämt? Conti har knappast biktat sig, Fuskwagen känns dock mer på rätt väg 8-)
Skriv svar