Tips på bra bakåtvändbilbarnsstol i en Model S?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Eriktion
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 okt 2018 09:09

Tips på bra bakåtvändbilbarnsstol i en Model S?

Inlägg av Eriktion »

Vår dotter är snart 1år och det börjar bli dags att byta ut babyskyddet (Maxi Cosi Pebble med Isofix fäste) till en bilbarnsstol.

Kriterierna jag kollar främst efter är följande:
• Placering i baksätet
• Bekvämt för barnet och även en bilbarnstol som förhoppningsvis fungerar iaf. upp till 3års ålder.
• Ok utrymme i framsätet framför bilbarnstolen
• Gärna IsoFix
• Gärna vridbar

I nuläget lutar det åt någon av modellerna nedan, men skulle gärna höra lite erfarenheter av er som har eller har haft någon av modellerna monterad i en Model S.
Kom gärna med både + & - för respektive stol?

• BeSafe iZi Twist I-Size
• Britax Swingfix M I-Size
• Cybex Sirona Q i-Size
• BeSafe iZi Plus x1 (bra betyg, men varken vridbar eller isofix och stor?)

Jag är medveten om att det redan finns en del trådar redan gällande bilbarnsstolar, men tycker att de ändra är för gamla eller så gäller det bara M3/MX.
Model S 75D -18 Midnight Silver, Soltak (2018-2021)
Model Y RWD -23 Pearl White Multi-Coat (2023-09-19 ->)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tips på bra bakåtvändbilbarnsstol i en Model S?

Inlägg av NEO »

Hej,

Har haft sironan och izi plusen. Jag skulle alla dagar i veckan gå för svängbara sirona. Speciellt på S. Hade det varit X kan du köra nästan vad som helst, men Sen är låg i tak och rätt dryg att lasta i och ur på ett bekvämt sätt för ryggen.
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Tips på bra bakåtvändbilbarnsstol i en Model S?

Inlägg av eloon »

Sirona är bra!
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Tips på bra bakåtvändbilbarnsstol i en Model S?

Inlägg av zed »

eloon skrev:
Sirona är bra!
+1
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Tips på bra bakåtvändbilbarnsstol i en Model S?

Inlägg av Bernando »

Eriktion skrev:
Vår dotter är snart 1år och det börjar bli dags att byta ut babyskyddet (Maxi Cosi Pebble med Isofix fäste) till en bilbarnsstol.

Kriterierna jag kollar främst efter är följande:
• Placering i baksätet
• Bekvämt för barnet och även en bilbarnstol som förhoppningsvis fungerar iaf. upp till 3års ålder.
• Ok utrymme i framsätet framför bilbarnstolen
• Gärna IsoFix
• Gärna vridbar

I nuläget lutar det åt någon av modellerna nedan, men skulle gärna höra lite erfarenheter av er som har eller har haft någon av modellerna monterad i en Model S.
Kom gärna med både + & - för respektive stol?

• BeSafe iZi Twist I-Size
• Britax Swingfix M I-Size
• Cybex Sirona Q i-Size
• BeSafe iZi Plus x1 (bra betyg, men varken vridbar eller isofix och stor?)

Jag är medveten om att det redan finns en del trådar redan gällande bilbarnsstolar, men tycker att de ändra är för gamla eller så gäller det bara M3/MX.
Vår första var en Besafe Izi plus X1, och när det blev tillökning var det högt prioriterat med en vridbar så att man lättare skulle kunna klättra in där bak och sitta mellan bilbarnstolarna.

Tittade främst på Britax swingfix/dualfix, Cybex Sirona Z samt en tredje modell jag glömt namnet på (iZi twist kanske?) Valet föll på Britax dualfix (som är samma som swingfix men den kan låsas i framåtvänd läge - vilket jag aldrig kommer använda men hittade ett bättre kampanjpris på den).

Anledningarna var två: dels måtten där Britax hade en smalare bas än Cybex. Och kanske allra viktigast - att Britax gick att rotera oavsett liggläge eller ej. Någon av de andra, tror det var Cybex, gick bara att rotera i det mest upprätta läget. Sitter man mellan stolarna och ska ut vill man inte först behöva ändra till sittläge. Jag upplevde också att handgreppen för att rotera var något bättre på Britax.

Jag har satt easy entry-läget på bilen till att skjuta fram förarstolen och räta upp ryggen så att de finns mer plats till att passera mellan förarsäte och bilbarnstol.

Tycker dock att IsoFix är överskattat. Nu när man är van monterar jag den med bälten lika snabbt som IsoFixen, ibland tillochmed snabbare.

Men helt underbart med vridbar stol. SÅ mycket lättare att ta i och ur barnet.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Tips på bra bakåtvändbilbarnsstol i en Model S?

Inlägg av Bernando »

... lägger också till att storebror som var van med iZi plus X1 och 3,5 år när vi skaffade den roterbara åt lillasyster tyckte dualfix var mycket trängre och obekvämare för benen.

IZi plus X1 stjäl också mer plats av framsätet än dualfix (vet ej hur mycket de övriga stjäl)
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Eriktion
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 okt 2018 09:09

Re: Tips på bra bakåtvändbilbarnsstol i en Model S?

Inlägg av Eriktion »

Bernando skrev:

Vår första var en Besafe Izi plus X1, och när det blev tillökning var det högt prioriterat med en vridbar så att man lättare skulle kunna klättra in där bak och sitta mellan bilbarnstolarna.

Tittade främst på Britax swingfix/dualfix, Cybex Sirona Z samt en tredje modell jag glömt namnet på (iZi twist kanske?) Valet föll på Britax dualfix (som är samma som swingfix men den kan låsas i framåtvänd läge - vilket jag aldrig kommer använda men hittade ett bättre kampanjpris på den).

Anledningarna var två: dels måtten där Britax hade en smalare bas än Cybex. Och kanske allra viktigast - att Britax gick att rotera oavsett liggläge eller ej. Någon av de andra, tror det var Cybex, gick bara att rotera i det mest upprätta läget. Sitter man mellan stolarna och ska ut vill man inte först behöva ändra till sittläge. Jag upplevde också att handgreppen för att rotera var något bättre på Britax.

Jag har satt easy entry-läget på bilen till att skjuta fram förarstolen och räta upp ryggen så att de finns mer plats till att passera mellan förarsäte och bilbarnstol.

Tycker dock att IsoFix är överskattat. Nu när man är van monterar jag den med bälten lika snabbt som IsoFixen, ibland tillochmed snabbare.

Men helt underbart med vridbar stol. SÅ mycket lättare att ta i och ur barnet.
Stort tack för inputen!
  • Hur blev utrymmet i framsätet framför Besafe Izi plus X1?
  • Ska även spana in Britax Dualfix, då de lät som ett riktigt bra alternativ med. Hur gammal var ert barn innan Britax stolen blev för liten och ni behövde uppgradera till en bältesstol?
Model S 75D -18 Midnight Silver, Soltak (2018-2021)
Model Y RWD -23 Pearl White Multi-Coat (2023-09-19 ->)
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Tips på bra bakåtvändbilbarnsstol i en Model S?

Inlägg av Bernando »

Eriktion skrev:
Bernando skrev:

Stort tack för inputen!
  • Hur blev utrymmet i framsätet framför Besafe Izi plus X1?
  • Ska även spana in Britax Dualfix, då de lät som ett riktigt bra alternativ med. Hur gammal var ert barn innan Britax stolen blev för liten och ni behövde uppgradera till en bältesstol?
Utrymmet beror lite på hur mycket benutrymme man ger barnet. Det går ju att ställa in lite olika. Grabben i bältesstolen har precis fyllt fyra, och gnäller inte över benen även när vi åker 60 mil. Frugan sitter i passagerarsätet, och gnäller inte heller över benutrymmet, men så är hon bara 160-165 nånting (lär mig aldrig). Bäst är nog att provmontera en och se om det funkar för ens egna behov.

Första stolen blev en bältesstol, så vi gick direkt från babyskydd till bältesstol och fyraåringen har aldrig suttit i isofix. När vi köpte isofixen till lillasyster var han 3,5 år, och gnällde omedelbart över benen när han fick provsitta syrrans häftiga snurrande stol.

När han var 3,5 var han också precis i övre gränsen viktmässigt att han ens skulle få åka i isofixen. Där tycker jag personligen bältesstolen har en stor fördel.
MS P85 2014
Skriv svar