Ny Model S, min första Tesla, första veckorna.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Ny Model S, min första Tesla, första veckorna.

Inlägg av Erik Viking »

Tjena,

Min första Tesla en ny MS Perf, hämtade ut den 28 Sept. I Mölndal (Göteborg).
Som tekniknörd köpte jag till FSD.

Beställd i slutet på Maj, prickade in lägre priset samt lägre priset på FSD.

På min orderbekräftelsen står "fri supercharging ingår",
men det vill dom inte ge mig nu, får väl gå till ARN om dom inte tar sig samman.

Tänkte byta upp beställningen till en MS Plaid,
men den kommer inte att levereras först slutet 2021 (Elon time, oftast optimistiskt).

Redan hittat en del bra tips här sidorna.

Min förra bil var en AUDI S7 med extra allt, 4 liter V8 med riktig 4 hjulsdrift,
teknik porr i den högre skolan, inte 1 kamkedja utan 4 !
Drivlinan har 5 st lamellkopplingar i oljebad, PDK etc.
Totalt 23 liter olja i olika delar av motor/drivlina.

Gissa om service kostade, bara ett normalt årligt oljebyte ca 6-7000:-
Bensinförbrukning "god" brukade jag svara när folk frågade.

Den är 300 kilo tyngre än MSP !

Sammanfattning efter lite drygt 2 veckor.
Fantastisk bil att köra.
Bättre ljudanläggning än AUDI orginal B&O (tillvalskostnad 75 kkr)

Kul med all underhållning på den stora skärmen.

Redan fått 2 mjukvaruuppdateringar.

Vid leveransen, "allt är kontrollerat och är enligt Tesla standard":
saknade spolarvätska, säkerhetsbältet vänster bak, spännet, fastlimmat djupt under sätet,
limrester på blanka metalytorna, gummilister runt dörrarna som inte är helt fastsatta ...

Senaste dagarna, dörrhandtaget höger fram (passagerar sidan), kommer ut samtidigt med övriga,
men fastnar i utfällt läge när man börjar rulla, lossnar med ett mycket högt ljud när man kör över ett
litet gupp. Inte varje gång, skrämmer skiten ur passagerare, handtaget sitter nära örat,
första gången trodde vi att någon kastat en basketboll med full kraft i dörrsidan.

FSD är långt från färdig/användbar, har bara testat på "riktig" motorväg, GBG-Malmö,
missar ca 50% av alla hastighetsskyltar, missar 100% av alla tillfälliga hastighetsskyltar vid vägarbeten,
skyltar som inte sitter på separata stolpar på "rätt" höjd/avstånd.
Följer inte hastigheten riktigt, öka/sänka farten efter skyltarna den råkar se.

Testar man på större nybyggda leder fantom bromsar den hårt och ofta,
hittar rödljus för tågen (inte övergångarna) som sitter långt från vägen.

Ganska långt från tex. AUDI, som bara har ADAS lvl 2, ta vägen om en handlare
och provkör en e-tron, så får ser ni se vart utvecklingen är på väg map. förarstöd körning,
vet tex, vad en rondell är, sänker hastigheten innan och ökar efter.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
Dannte0
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 27 sep 2020 19:46

Re: Ny Model S, min första Tesla, första veckorna.

Inlägg av Dannte0 »

Är du nöjd med bilen?
Har själv beställt en MS och har aldrig haft tesla innan .
Jag valde inte FSD men tänkte köpa till det när jag fått bilen, tycker du det är värt det ?(tänker på lain assist och self parking) och 360 kamera enligt Elon Musk bara kommer finnas med bilar som har FSD.
2021 MS+
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Ny Model S, min första Tesla, första veckorna.

Inlägg av mans71 »

"fri supercharging ingår" var länge sedan man kunde få. Om det fanns nu, då skulle nog många uppgradera.

Jättekonstigt att dom skrivit så på din orderbekräftelse men är det så ska du nog stå på dig - din bil kan bli en enhörning! :)
Model S P85DL+
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Ny Model S, min första Tesla, första veckorna.

Inlägg av Force-Walker »

Erik Viking skrev:
Tjena,

Min första Tesla en ny MS Perf, hämtade ut den 28 Sept. I Mölndal (Göteborg).
Som tekniknörd köpte jag till FSD.

Beställd i slutet på Maj, prickade in lägre priset samt lägre priset på FSD.

På min orderbekräftelsen står "fri supercharging ingår",
men det vill dom inte ge mig nu, får väl gå till ARN om dom inte tar sig samman.

Tänkte byta upp beställningen till en MS Plaid,
men den kommer inte att levereras först slutet 2021 (Elon time, oftast optimistiskt).

Redan hittat en del bra tips här sidorna.

Min förra bil var en AUDI S7 med extra allt, 4 liter V8 med riktig 4 hjulsdrift,
teknik porr i den högre skolan, inte 1 kamkedja utan 4 !
Drivlinan har 5 st lamellkopplingar i oljebad, PDK etc.
Totalt 23 liter olja i olika delar av motor/drivlina.

Gissa om service kostade, bara ett normalt årligt oljebyte ca 6-7000:-
Bensinförbrukning "god" brukade jag svara när folk frågade.

Den är 300 kilo tyngre än MSP !

Sammanfattning efter lite drygt 2 veckor.
Fantastisk bil att köra.
Bättre ljudanläggning än AUDI orginal B&O (tillvalskostnad 75 kkr)

Kul med all underhållning på den stora skärmen.

Redan fått 2 mjukvaruuppdateringar.

Vid leveransen, "allt är kontrollerat och är enligt Tesla standard":
saknade spolarvätska, säkerhetsbältet vänster bak, spännet, fastlimmat djupt under sätet,
limrester på blanka metalytorna, gummilister runt dörrarna som inte är helt fastsatta ...

Senaste dagarna, dörrhandtaget höger fram (passagerar sidan), kommer ut samtidigt med övriga,
men fastnar i utfällt läge när man börjar rulla, lossnar med ett mycket högt ljud när man kör över ett
litet gupp. Inte varje gång, skrämmer skiten ur passagerare, handtaget sitter nära örat,
första gången trodde vi att någon kastat en basketboll med full kraft i dörrsidan.

FSD är långt från färdig/användbar, har bara testat på "riktig" motorväg, GBG-Malmö,
missar ca 50% av alla hastighetsskyltar, missar 100% av alla tillfälliga hastighetsskyltar vid vägarbeten,
skyltar som inte sitter på separata stolpar på "rätt" höjd/avstånd.
Följer inte hastigheten riktigt, öka/sänka farten efter skyltarna den råkar se.

Testar man på större nybyggda leder fantom bromsar den hårt och ofta,
hittar rödljus för tågen (inte övergångarna) som sitter långt från vägen.

Ganska långt från tex. AUDI, som bara har ADAS lvl 2, ta vägen om en handlare
och provkör en e-tron, så får ser ni se vart utvecklingen är på väg map. förarstöd körning,
vet tex, vad en rondell är, sänker hastigheten innan och ökar efter.
Prissänkningen som kom på 50 000kr så kunde man antingen välja att ta det lägre priset eller att få fri super charging.

Det erbjudandet fick de som beställt enligt andra trådar här på forumet.
Se här:
viewtopic.php?p=433013#p433013

Hade du hämtat den tidigare hade du fått båda:
https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... -billigare
Skriv svar