Jag köpte en "ny" Tesla för 27.500 SEK
Moderator: Redaktion
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Jag köpte en "ny" Tesla för 27.500 SEK
Skärmen i min model S har varit riktigt jobbig att leva med senaste året. Det har varit sjukt slött och buggigt. Att starta bilen på morgonen har tagit 1-2 minuter, att byta radiostation har behövt 5-10-15 klick, att få upp kartan efter att man dragit till ny position 2-3 minuter, att hitta rutt till en adress kunde ta 5-15 min, musiken slutade spela stup i kvarten, skärmen bakom ratten visade inga AP3 vägmärken, browsern har inte fungerat sedan 2017, Netflix eller YouTube fanns inte ens som alternativ. Ofta blev det så slött så jag startade om datorn nästan dagligen. Så när jag såg att MCU2 uppgraderingar äntligen erbjuds, så bokade jag en uppgradering från MCU1 till MCU2. Fick tillbaka bilen igår och det känns som en helt ny bil. Trodde aldrig att man skulle få tillbaka nybilskänslan "bara" för en ny skärm/dator. Aldrig förut har jag varit så nöjd med en 27.500 kr investering. Rekommenderar uppgradering MCU2 starkt, det ger verkligen bilen nytt liv!
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2023 Lotus Eletre
Re: Jag köpte en "ny" Tesla för 27.500 SEK
Det är ju bra att det går att göra! Undrar om nåt motsvarande finns göra på andra bilmodeller/tillverkare.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Det är faktiskt något jag varit rätt irriterad över med tidigare bilar, man kan eftermontera hur mycket kromade avgassystem och kjolpaket som helst med originaldelar men det är typ omöjligt att få extra funktioner isatt.Jerker skrev:Det är ju bra att det går att göra! Undrar om nåt motsvarande finns göra på andra bilmodeller/tillverkare.
Kommer ihåg när jag hade en BMW som hade all hårdvara för att streama musik via bluetooth men de sa att det var omöjligt att betala för att låsa upp det eftersom det bara var bilar som tillverkades 2 månader senare som kunde ha den funktionen. Fick köpa en OBD kabel och ändra 0an till en 1a själv...
Ja det är faktiskt grymt bra. Nu klättrade ju begagnad Model S lite längre upp på vill-ha-listan igen. Det som bekymrar är dock den sänkta laddhastigheten.
Ioniq 5 FE AWD
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Trevligt att man kan se det som en investering för att få en bättre bil, än att det är en
stor kostnad för att hålla en bil i användbart skick
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- EnTraktor
- Teslaägare
Tesla är en datoriserad bil och precis som datorn som jag skriver detta med, så måste datorer uppgraderas då och då för att hänga med alla nyheter som kommer.
Då känns det bra att man kan betala för att ersätta datorn istället för att plågas med en gammal dator eller skrota en fullt körduglig bil.
Då känns det bra att man kan betala för att ersätta datorn istället för att plågas med en gammal dator eller skrota en fullt körduglig bil.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2023 Lotus Eletre
Kostnaden är väl egentligen 27 500:- plus en MCU1? Gissar att man inte får behålla MCU1 och inte kan köpa en separat MCU2.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Laddhastigheten borde inte vara ett bekymmer på andrahandsmarknaden. Då vet du ju vad du får och hur det fungerar. Jag skulle istället oroa mig för framtida fel och dess reparationskostnaderna. En oberoende reparatör av gamla Teslor behövs, det är ju på det sättet man har råd med gamla MB eller BMW.MrRun skrev:Ja det är faktiskt grymt bra. Nu klättrade ju begagnad Model S lite längre upp på vill-ha-listan igen. Det som bekymrar är dock den sänkta laddhastigheten.
- EnTraktor
- Teslaägare
Hur menar du nu? Jag lämnade in bilen med MCU1 och fick tillbaka med MCU2. Betalade 27.500 kr.Svenssons skrev:Kostnaden är väl egentligen 27 500:- plus en MCU1? Gissar att man inte får behålla MCU1 och inte kan köpa en separat MCU2.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2023 Lotus Eletre
Tror han menade att du "bytte in" din mcu1, eftersom du inte fick behålla den. Alltså delbetalade du din nya mcu2 med din gamla mcu1EnTraktor skrev:Hur menar du nu? Jag lämnade in bilen med MCU1 och fick tillbaka med MCU2. Betalade 27.500 kr.Svenssons skrev:Kostnaden är väl egentligen 27 500:- plus en MCU1? Gissar att man inte får behålla MCU1 och inte kan köpa en separat MCU2.
För 27000 borde du fått en rtx 3080 med fler processorer och vattenkylning + ca 1 TB SSD. (att lagra sentrymode filmer)
Om bilen inte klarar att spela Crysis skulle jag vara besviken.
Ja, för mig är laddhastighetssänkningen dom gör på Model S samt som du säger reparationsbiten (bor dessutom långt från närmaste SC) de största minusposterna för just beggade model S. Men kul som sagt att det går att uppdatera bilen på detta vis!LarsL skrev:Laddhastigheten borde inte vara ett bekymmer på andrahandsmarknaden. Då vet du ju vad du får och hur det fungerar. Jag skulle istället oroa mig för framtida fel och dess reparationskostnaderna. En oberoende reparatör av gamla Teslor behövs, det är ju på det sättet man har råd med gamla MB eller BMW.MrRun skrev:Ja det är faktiskt grymt bra. Nu klättrade ju begagnad Model S lite längre upp på vill-ha-listan igen. Det som bekymrar är dock den sänkta laddhastigheten.
Ioniq 5 FE AWD
Jag förstår inte heller hur man kan se detta som något positivt. Det här med att datorer och mobiltelefoner blir segare ju längre man äger dem och till slut blir nästintill oanvändbara, är det något man ska behöva stå ut med när det gäller bilar också nu för tiden? Och att man ska kosta tiotusentals kronor för att lösa det?Bjelke skrev:Trevligt att man kan se det som en investering för att få en bättre bil, än att det är en
Måste bara få tag på ettMickep skrev:För 27000 borde du fått en rtx 3080 med fler processorer och vattenkylning + ca 1 TB SSD. (att lagra sentrymode filmer)
Bytte oxo mcu 1 mot 2 och fick fsd hw3 samtidigt i min S -17 ...blev en helt annan bil , värt varenda krona
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Jerka skrev:Jag förstår inte heller hur man kan se detta som något positivt. Det här med att datorer och mobiltelefoner blir segare ju längre man äger dem och till slut blir nästintill oanvändbara, är det något man ska behöva stå ut med när det gäller bilar också nu för tiden? Och att man ska kosta tiotusentals kronor för att lösa det?Bjelke skrev:Trevligt att man kan se det som en investering för att få en bättre bil, än att det är en
Vad är det som gör skärmen segare ju längre tiden går? Elektronik slits väl inte?
- ChristerSjo
- Teslaägare
Jo elektronik slits ut.Banane skrev:Jerka skrev:Jag förstår inte heller hur man kan se detta som något positivt. Det här med att datorer och mobiltelefoner blir segare ju längre man äger dem och till slut blir nästintill oanvändbara, är det något man ska behöva stå ut med när det gäller bilar också nu för tiden? Och att man ska kosta tiotusentals kronor för att lösa det?Bjelke skrev:Trevligt att man kan se det som en investering för att få en bättre bil, än att det är en
Vad är det som gör skärmen segare ju längre tiden går? Elektronik slits väl inte?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
ChristerSjo skrev:Jo elektronik slits ut.Banane skrev:Jerka skrev:Jag förstår inte heller hur man kan se detta som något positivt. Det här med att datorer och mobiltelefoner blir segare ju längre man äger dem och till slut blir nästintill oanvändbara, är det något man ska behöva stå ut med när det gäller bilar också nu för tiden? Och att man ska kosta tiotusentals kronor för att lösa det?Bjelke skrev:Trevligt att man kan se det som en investering för att få en bättre bil, än att det är en
På vilket sätt? Att saker går sönder till sist är väl en sak men gradvis försämring? Varför? Datorer o dyl har ju en klockfrekvens och är digitala. Inga signaler som sjunker osv.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Banane skrev:ChristerSjo skrev:Jo elektronik slits ut.Banane skrev:Jerka skrev:Jag förstår inte heller hur man kan se detta som något positivt. Det här med att datorer och mobiltelefoner blir segare ju längre man äger dem och till slut blir nästintill oanvändbara, är det något man ska behöva stå ut med när det gäller bilar också nu för tiden? Och att man ska kosta tiotusentals kronor för att lösa det?Bjelke skrev:Trevligt att man kan se det som en investering för att få en bättre bil, än att det är en
På vilket sätt? Att saker går sönder till sist är väl en sak men gradvis försämring? Varför? Datorer o dyl har ju en klockfrekvens och är digitala. Inga signaler som sjunker osv.
Nu har jag ingen Model S men om jag förstår det rätt så är det ett minnes chip, bland annat, som slits ut för det degraderar ju mer som skrivs till det.
Men någon med Model S kan rätta mig.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Minnena slits, de är specade för x antal skrivningar. Och Tesla var snåla där...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Minskar kapaciteten kontinuerligt?kenjon skrev:Minnena slits, de är specade för x antal skrivningar. Och Tesla var snåla där...
- ChristerSjo
- Teslaägare
Ja troligen men inte linjärt.Banane skrev:Minskar kapaciteten kontinuerligt?kenjon skrev:Minnena slits, de är specade för x antal skrivningar. Och Tesla var snåla där...
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
- EnTraktor
- Teslaägare
Det är väl alla uppdateringar med nya funktioner som gör att det blir slöare. I kombination med minnet som slits.Banane skrev:Jerka skrev:Jag förstår inte heller hur man kan se detta som något positivt. Det här med att datorer och mobiltelefoner blir segare ju längre man äger dem och till slut blir nästintill oanvändbara, är det något man ska behöva stå ut med när det gäller bilar också nu för tiden? Och att man ska kosta tiotusentals kronor för att lösa det?Bjelke skrev:Trevligt att man kan se det som en investering för att få en bättre bil, än att det är en
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2023 Lotus Eletre
Enkelt summerat:
Ssd-diskar har x antal skrivningar per cell. Sen dör de. Dör en cell är de färre tillgängliga. Då går de sämre.
De finns olika sorters diskar för olika behov. Intensivt skrivande vill ha en disk som tål fler writes per Day, medans gemene kommun klarar sig på de sämsta som finns då kaffemaskinen oftast inte är kopplat till detta.
Ssd-diskar har x antal skrivningar per cell. Sen dör de. Dör en cell är de färre tillgängliga. Då går de sämre.
De finns olika sorters diskar för olika behov. Intensivt skrivande vill ha en disk som tål fler writes per Day, medans gemene kommun klarar sig på de sämsta som finns då kaffemaskinen oftast inte är kopplat till detta.
27k för Netflix tycker jag är dyrt. Motsvarar 25 års kostnad för att kolla Netflix (prisökningar ej medräknade).