2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Moderator: Redaktion
2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Finns det någon som har precis hämtat ut sin nya MS och kan kolla vilken årsmodell det står i transportstyrelsen? , kolla även att chassi nummret nr 10 är M
Tycker det borde bli en 2021 om det är M i chassi numret och nyligen hämtad men vill bara ha det bekräftat .
Tack
Tycker det borde bli en 2021 om det är M i chassi numret och nyligen hämtad men vill bara ha det bekräftat .
Tack
2021 MS+
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Tesla kör väl inte med modellår? Är den byggd under 2020 så är det en 2020.
ps. Det här med årsmodell är inte alls lika viktigt i Tesla-världen heller. Tesla uppdaterar sina bilar kontinuerligt och väntar inte på en ny årsmodell för att implementera förändringar.
ps. Det här med årsmodell är inte alls lika viktigt i Tesla-världen heller. Tesla uppdaterar sina bilar kontinuerligt och väntar inte på en ny årsmodell för att implementera förändringar.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Det kanske iofs har betydelse för vilket förmånsvärde man får?
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Tesla verkar ha slutat med att modellårsskifte vid årsskifte. Men det spelar väldigt liten roll, då förändringar av modellerna är oavhängigt modellåret i chassinumret.
Det som spelar roll för förmånsvärdet är vilket år bilen är byggd, inte vilket modellår den har.
Det som spelar roll för förmånsvärdet är vilket år bilen är byggd, inte vilket modellår den har.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Jo vet allt detta men vill kolla om någon har en ny uttagen MS vad det står hos transport styrelsen
2021 MS+
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1731
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Jag kollade lite på ALLA Teslor som finns registrerade hos Transportstyrelsen. Fram till och med årsmodell 2019 var man ganska konsekvent med att tillverkningsår matchade 10:e tecknet i VIN-et. D.v.s. K=2019, L=2020, M=2021 o.s.v.
2019 ändrade man så att 2020 påbörjades i oktober månad. Det finns 107 st 2019 tillverkade i i oktober 2019 och 708 som tillhör 2020 av de som är registrerade i Sverige. Det verkar vara liknande i år att man bytt i början av oktober men än så länge finns ingen Tesla i Sverige tillverkade senare än i augusti.
Det "normala" är att man byter årsmodell i juli månad men det är inte på något sätt hugget i sten. Det finns gott om undantag, särskilt bland de asiatiska tillverkarna.
Kommer jag ihåg kan jag nämna här (eller tipsa Tibor) om än de första 2021-orna dyker upp. 2019-11-14 blev den första 2020-bilen förregistrerad i Sverige och 2019-11-25 blev den första registrerad på kund och i trafik.
2019 ändrade man så att 2020 påbörjades i oktober månad. Det finns 107 st 2019 tillverkade i i oktober 2019 och 708 som tillhör 2020 av de som är registrerade i Sverige. Det verkar vara liknande i år att man bytt i början av oktober men än så länge finns ingen Tesla i Sverige tillverkade senare än i augusti.
Det "normala" är att man byter årsmodell i juli månad men det är inte på något sätt hugget i sten. Det finns gott om undantag, särskilt bland de asiatiska tillverkarna.
Kommer jag ihåg kan jag nämna här (eller tipsa Tibor) om än de första 2021-orna dyker upp. 2019-11-14 blev den första 2020-bilen förregistrerad i Sverige och 2019-11-25 blev den första registrerad på kund och i trafik.
Driver sajten Car.info
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Nej, inte det heller. Det har med tillverkningsår att göra.fth skrev:Det kanske iofs har betydelse för vilket förmånsvärde man får?
/fth
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Finns inget "normalt" där. Det beror alldeles på.Franz skrev:Jag kollade lite på ALLA Teslor som finns registrerade hos Transportstyrelsen. Fram till och med årsmodell 2019 var man ganska konsekvent med att tillverkningsår matchade 10:e tecknet i VIN-et. D.v.s. K=2019, L=2020, M=2021 o.s.v.
2019 ändrade man så att 2020 påbörjades i oktober månad. Det finns 107 st 2019 tillverkade i i oktober 2019 och 708 som tillhör 2020 av de som är registrerade i Sverige. Det verkar vara liknande i år att man bytt i början av oktober men än så länge finns ingen Tesla i Sverige tillverkade senare än i augusti.
Det "normala" är att man byter årsmodell i juli månad men det är inte på något sätt hugget i sten. Det finns gott om undantag, särskilt bland de asiatiska tillverkarna.
Kommer jag ihåg kan jag nämna här (eller tipsa Tibor) om än de första 2021-orna dyker upp. 2019-11-14 blev den första 2020-bilen förregistrerad i Sverige och 2019-11-25 blev den första registrerad på kund och i trafik.
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Tack så då ser det ut som att om bilen är tillverkad Okt så blir det en 2021 (givetvis M i chassi nummret)
Tack då blir det nog lev i Dec
Tack då blir det nog lev i Dec
2021 MS+
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Systemet med "modellår" eller "årsmodell" som det ofta kallas är ju att underlätta för kunderna att förstå vilken version av bilen man pratar om. Framförallt underlättar det ju väsentligt när det handlar om begagnade bilar och speciellt om förändringarna inte nödväntigtvis är en förbättring utan bara en annorlunda lösning. Typ en förändrad mittkonsol, annorlunda fälgar eller andra kosmetiska skillnader.
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Det är ingen -21 om den är tillverkad -20.Dannte0 skrev:Tack så då ser det ut som att om bilen är tillverkad Okt så blir det en 2021 (givetvis M i chassi nummret)
Tack då blir det nog lev i Dec
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Jo fast Tesla bryr sig inte ett skit om det. Förändringar kan komma är som helst.Fredrik j skrev:Systemet med "modellår" eller "årsmodell" som det ofta kallas är ju att underlätta för kunderna att förstå vilken version av bilen man pratar om. Framförallt underlättar det ju väsentligt när det handlar om begagnade bilar och speciellt om förändringarna inte nödväntigtvis är en förbättring utan bara en annorlunda lösning. Typ en förändrad mittkonsol, annorlunda fälgar eller andra kosmetiska skillnader.
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Klart inte Tesla bryr sig. Det är ju köparen av en begagnad Tesla om några år som får problemet.Banane skrev:Jo fast Tesla bryr sig inte ett skit om det. Förändringar kan komma är som helst.Fredrik j skrev:Systemet med "modellår" eller "årsmodell" som det ofta kallas är ju att underlätta för kunderna att förstå vilken version av bilen man pratar om. Framförallt underlättar det ju väsentligt när det handlar om begagnade bilar och speciellt om förändringarna inte nödväntigtvis är en förbättring utan bara en annorlunda lösning. Typ en förändrad mittkonsol, annorlunda fälgar eller andra kosmetiska skillnader.
Eventuellt kommer även Tesla få ett problem att kommunicera vilken version av Model3 man säljer. Pratar man inte om 4 olika versioner nu?
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Grejen är att det är en 2021 om Chassinummret är M , har själv jobbat med amerikanska bilar i snart 20 år så vet vad 10 siffran i chassinummret står för
2021 MS+
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Vad spelar det för roll om ingen bryr sig?Dannte0 skrev:Grejen är att det är en 2021 om Chassinummret är M , har själv jobbat med amerikanska bilar i snart 20 år så vet vad 10 siffran i chassinummret står för
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Vad menar du med version?Fredrik j skrev:Klart inte Tesla bryr sig. Det är ju köparen av en begagnad Tesla om några år som får problemet.Banane skrev:Jo fast Tesla bryr sig inte ett skit om det. Förändringar kan komma är som helst.Fredrik j skrev:Systemet med "modellår" eller "årsmodell" som det ofta kallas är ju att underlätta för kunderna att förstå vilken version av bilen man pratar om. Framförallt underlättar det ju väsentligt när det handlar om begagnade bilar och speciellt om förändringarna inte nödväntigtvis är en förbättring utan bara en annorlunda lösning. Typ en förändrad mittkonsol, annorlunda fälgar eller andra kosmetiska skillnader.
Eventuellt kommer även Tesla få ett problem att kommunicera vilken version av Model3 man säljer. Pratar man inte om 4 olika versioner nu?
Förändringar sker löpande på bilarna men man kan inte kalla detta olika "versioner" enligt mig. För att underlätta för ägare/köpare finns info i bilenm vad man har men den är naturligtvis inte helt detaljerad. Varje månad ändras flera saker som en ägare varken kan se eller kanske bryr sig om.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Många som vill veta vilka funktioner som följer med en begagnad bil kan mycket väl bry sig rätt mycket tror jag. Både säljare och köpare.Banane skrev:Vad spelar det för roll om ingen bryr sig?Dannte0 skrev:Grejen är att det är en 2021 om Chassinummret är M , har själv jobbat med amerikanska bilar i snart 20 år så vet vad 10 siffran i chassinummret står för
En model X som är byggd våren 2020 har inte samma räckvidd mm som en som är byggd senhöst 2020 och Tesla klassificerar som en 2021.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Det samma kan ju även gälla en bil som är byggd senhöst 2020 mot en som är byggd våren 2021. Modellåret avgör inte egenskaperna eller funktionerna för bilen.Monark1954 skrev:Många som vill veta vilka funktioner som följer med en begagnad bil kan mycket väl bry sig rätt mycket tror jag. Både säljare och köpare.Banane skrev:Vad spelar det för roll om ingen bryr sig?Dannte0 skrev:Grejen är att det är en 2021 om Chassinummret är M , har själv jobbat med amerikanska bilar i snart 20 år så vet vad 10 siffran i chassinummret står för
En model X som är byggd våren 2020 har inte samma räckvidd mm som en som är byggd senhöst 2020 och Tesla klassificerar som en 2021.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Precis. Det kommer ju bli väldigt krångligt att beskriva en begagnad Tesla. Efter ett par års "löpande" uppdateringar där inte alla förändringar är till det bättre för alla köpare. Kommer det uppstå kombinationer av begagnade bilar som blir mer eftertraktade än andra kanske?Monark1954 skrev:Många som vill veta vilka funktioner som följer med en begagnad bil kan mycket väl bry sig rätt mycket tror jag. Både säljare och köpare.Banane skrev:Vad spelar det för roll om ingen bryr sig?Dannte0 skrev:Grejen är att det är en 2021 om Chassinummret är M , har själv jobbat med amerikanska bilar i snart 20 år så vet vad 10 siffran i chassinummret står för
En model X som är byggd våren 2020 har inte samma räckvidd mm som en som är byggd senhöst 2020 och Tesla klassificerar som en 2021.
Förmodligen kommer eftermarknaden själv döpa bilarna, t.ex. US-pre2021.
Det här är ju en av anledningarna varför biltillverkare kör med modellår. Ett annat skäl är att man vill verifiera hårdvarans kompatibilitet.
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Kommer... Det har ju varit krångligt sedan typ 2013Fredrik j skrev:Precis. Det kommer ju bli väldigt krångligt att beskriva en begagnad Tesla. Efter ett par års "löpande" uppdateringar där inte alla förändringar är till det bättre för alla köpare. Kommer det uppstå kombinationer av begagnade bilar som blir mer eftertraktade än andra kanske?
Förmodligen kommer eftermarknaden själv döpa bilarna, t.ex. US-pre2021.
Det här är ju en av anledningarna varför biltillverkare kör med modellår. Ett annat skäl är att man vill verifiera hårdvarans kompatibilitet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Japp blir samma som med mac datorer mid 2020 lr late 2020 etc
2021 MS+
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Själv kör jag med Arch som Linux dist. Vilken version? Det går inte säga...Dannte0 skrev:Japp blir samma som med mac datorer mid 2020 lr late 2020 etc
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Monark1954 skrev:Många som vill veta vilka funktioner som följer med en begagnad bil kan mycket väl bry sig rätt mycket tror jag. Både säljare och köpare.Banane skrev:Vad spelar det för roll om ingen bryr sig?Dannte0 skrev:Grejen är att det är en 2021 om Chassinummret är M , har själv jobbat med amerikanska bilar i snart 20 år så vet vad 10 siffran i chassinummret står för
En model X som är byggd våren 2020 har inte samma räckvidd mm som en som är byggd senhöst 2020 och Tesla klassificerar som en 2021.
Fast den där siffran i chassinumret har ju precis ingenting med hur bilen är byggd att göra. Tesla ändrar friskt året runt.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1731
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Tesla må ha ändrat löpande i produktionen av sina bilar och lär inte heller sluta med det. Tillsammans blir det så klart också märkbart med tiden. När det gäller större förändringar tycker jag dock att det varit en ökad tendens att klumpa ihop dem och nu senast med 2021-årsmodellerna var det ju trots allt ganska mycket som kom på en gång, åtminstone för Model 3, och knappast en slump att Tesla faktiskt valde att göra det i kombination med ett årsmodellsbyte.
Jag antar själv att det finns säljtekniska själ att påvisa att ganska mycket har hänt så jag tror inte att Tesla slutar med det hela. Själv går jag ju dock och hoppas på en Model S refresh och hade ju uppskattat ifall jag slapp vänta till oktober nästa år på att den skall komma .
Jag antar själv att det finns säljtekniska själ att påvisa att ganska mycket har hänt så jag tror inte att Tesla slutar med det hela. Själv går jag ju dock och hoppas på en Model S refresh och hade ju uppskattat ifall jag slapp vänta till oktober nästa år på att den skall komma .
Driver sajten Car.info
Re: 2021 årsmodell hos transportstyrelsen
Även om inte Tesla folk bryr sig om modellår så kommer du att märka en rejäl skillnad den dagen bilen ska bytas in ...speciellt hos en icke Tesla handlare
Då skiljer det plödsligt 100’ på en dec 20 och en jan 21
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Då skiljer det plödsligt 100’ på en dec 20 och en jan 21
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro