Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Inlägg av improwise »

I slutet av december går leasingen på min Model S ut och jag har därför sen en tid funderat på hur jag ska göra. I och med att bilen är i väldigt bra skick och det inte riktigt finns något annat som lockar istället just nu så tänkte jag att jag behåller den i egna firman ett år till på leasingen hos DNB. Då börjar det märkliga.

Mailar till DNBs kundtjänst för att be om ett förslag på en förlängning, och slår direkt av kraftiga tvivel om deras kundtjänst förstår någonting alls av den egna verksamheten. Efter ett par mail med rent felaktig information lyckas jag till slut få ett förslag på en förlängning som var hyfsat nära det jag ville ha, men hade några uppföljande frågor som jag mailade dom. Då fick jag helt plötsligt ett mail från dom där som sa att dom nu hade förlängt mitt leasingavtal med två år, och till helt andra siffror än de vi pratat om.

Något förvånad undrar jag då vad dom sysslar med tanke på att jag inte på något sätt godkänt detta och att det dessutom är helt andra siffror än de vi pratat om. Dom hänvisar då till att avtalet automatiskt förlängs på detta sätt enligt villkoren i avtalet. Problemet är bara att det är ren lögn. I mina villkor står klart och tydligt "Vid grundleasingtidens (antalet särskilt avtalade leasingperioder) utgång förlängs leasingtiden med en förlängningsleasingtid om tolv månader i sänder.", vilket dom dessutom även själva skrivit klart och tydligt i vår mailväxling. Nu har dom alltså helt på eget initiativ förlängt det med 24 månader trots att nuvarande avtal gäller i mer än en månad ytterligare.

Från och med nu vägrar dom i princip helt att svara på mina frågor om vad dom håller på med, istället får jag svar som är typ oneliners och inte på något sätt förklarar vad dom gjort och varför dom gjort det, samt varför dom helt uppenbarligen bryter både mot sina egna villkor och därmed även gällande lagar (min bedömning). När jag då återigen med något hårdare tonfall undrar vad dom sysslar med och dessutom klistrar in utdrag ur de villkor som faktiskt finns i mitt avtal så får jag istället plötsligt en utköpsoffert utan några som helst ytterligare kommentarer. Jag begär även att få kontaktuppgifter till någon ansvarig då jag är så pass missnöjd med deras hantering, men detta vägrar dom.

Och där står vi just nu, där DNB alltså på egen hand och i strid med gällande villkor på egen hand bestämt att jag tydligen ska vara leasingkund hos dom i ytterligare två år. Det kommer jag så klart inte vara och hade det inte varit för att bilen väl blir momssmittad så hade jag bett dom dra åt helvete och bara köpt ut bilen helt och hållet och haft den i firman istället. Detta då jag egentligen inte behöver finansieringen. Alternativt låta Tesla köpa tillbaka bilen då den har garanterat restvärde eller helt enkelt sälja den, problemet är bara att då blir jag helt plötsligt utan bil.

Ska inte utmåla mig som någon leasingexpert eller jurist men för mig framstår det som solklart att DNB bryter både mot gällande avtal och gällande lagstiftning. Men detta är så absurt att jag inte kan låta bli att fundera på om det är jag själv som blivit helt galen, för tanken på att ett bolag som DNB skulle bete sig så här oseriöst och okunnigt känns minst sagt märklig.

Därför blir jag nyfiken på om det är någon annan som har någon liknande erfarenhet av DNB och/eller kan bekräfta att det är jag som missar något väsentligt här som kan legitimera DNBs beteende här? Eller är det så att DNB är helt desperata och håller på att gå i konkurs eller nåt? Tar gärna även emot förslag på vad man kan göra för inte fan tänker jag vara nån slags tvångskund hos detta bolag i två år ytterligare.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Inlägg av fth »

För mig förlänger dom avtalet med samma villkor en månad i taget efter att första avtalet löpte ut i mars.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Inlägg av improwise »

fth skrev:
För mig förlänger dom avtalet med samma villkor en månad i taget efter att första avtalet löpte ut i mars.

/fth
Och hur skedde det rent praktikskt då, dvs hur kommunicerades det, vad fick du för dokument osv? Enda sättet jag ens märkte detta var att jag för ovanlighets skull loggade in i DNBs portal och till min förvåning upptäckte att det stod "Månad 35/60" på min kundbild och sen antog att någon där klantat sig rejält (vilket dom förmodligen har också) och kontaktade dom för att dom skulle fixa det (vilket dom då vägrar alltså och hävdar att nu är det ytterligare två år som gäller).

I mitt fall blir det dessutom lite speciellt då jag genom en maxad SLA och ett inbyte hade en väldigt låg månadskostnad under hela leastingtiden, men nu vill jag väl istället ha en hög månadskostnad för att kunna nyttja momsavdraget så mycket som möjligt.

Sen kan man väl så klart alltid lösa ett leasingavtal när som helst, men ibland är det förknippat med kostnader och med tanke på DNBs hantering så här långt känns det ju inte som det skulle vara någon succé heller...
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Inlägg av Stripe68 »

Min leasing via DNB gick ut för två år sedan och då fick jag ett mail från Tesla där de frågade hur jag ville göra. Jag svarade att jag ville fortsätta leasingen och sen var det inget mer. Leasingen förlängdes tills vidare med samma villkor. Ca 18 månader senare köpte jag loss bilen. Det var aldrig några problem. Min andra Tesla leasar jag också via DNB.

Det verkar som att något har gått väldigt fel för dig. Har du ringt dem? Det där är inget man reder ut via mail. Har du loggat in hos DNB och kollat vad som finns där?
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Inlägg av improwise »

Stripe68 skrev:
Min leasing via DNB gick ut för två år sedan och då fick jag ett mail från Tesla där de frågade hur jag ville göra. Jag svarade att jag ville fortsätta leasingen och sen var det inget mer. Leasingen förlängdes tills vidare med samma villkor. Ca 18 månader senare köpte jag loss bilen. Det var aldrig några problem. Min andra Tesla leasar jag också via DNB.

Det verkar som att något har gått väldigt fel för dig. Har du ringt dem? Det där är inget man reder ut via mail. Har du loggat in hos DNB och kollat vad som finns där?
Har inte riktigt haft möjighet att ringa dom pga jobb och annat. Som hobbyjurist är jag dessutom notoriskt benägen att förlita mig på skriftlig kommunikation när det börjar gå fel då det gör bevisläget väsentigt enklare om det skulle behövas (vilket det ofta inte gör när motparten inser att man själv har lite koll).
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Inlägg av mans71 »

fth skrev:
För mig förlänger dom avtalet med samma villkor en månad i taget efter att första avtalet löpte ut i mars.

/fth
Samma här. Ringde och kollade när det började närma sig slutet på perioden och jag behövde inte göra någonting, enligt DNB så rullar det hela på bara och jag kan bryta när som helst. DNB har funkat kanon!

Börjar för övrigt landa i att det vettigaste är att leasa vidare med tanke på nya förmånsreglerna, att nya Teslor är inte bättre i alla avseenden och det faktum att bilen blev värd en kvarts miljon mindre över en natt när Tesla sänkte priserna... Behåller man bilen länge spelar ju sånt mindre roll, och med en hel-aluminiumbil med gratis laddning och en bil som fortfarande efter 4 år utvecklas och blir bättre, vilken dessutom också i framtiden någon gång ska eftermonteras med FSD så är det ju inte så dumt trots allt :)
Model S P85DL+
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Inlägg av Banane »

I mitt avtal står det att det rullar på som vanligt om man inte gör något.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Inlägg av improwise »

mans71 skrev:
fth skrev:
För mig förlänger dom avtalet med samma villkor en månad i taget efter att första avtalet löpte ut i mars.

/fth
Banane skrev:
I mitt avtal står det att det rullar på som vanligt om man inte gör något.

Samma här. Ringde och kollade när det började närma sig slutet på perioden och jag behövde inte göra någonting, enligt DNB så rullar det hela på bara och jag kan bryta när som helst. DNB har funkat kanon!

Börjar för övrigt landa i att det vettigaste är att leasa vidare med tanke på nya förmånsreglerna, att nya Teslor är inte bättre i alla avseenden och det faktum att bilen blev värd en kvarts miljon mindre över en natt när Tesla sänkte priserna... Behåller man bilen länge spelar ju sånt mindre roll, och med en hel-aluminiumbil med gratis laddning och en bil som fortfarande efter 4 år utvecklas och blir bättre, vilken dessutom också i framtiden någon gång ska eftermonteras med FSD så är det ju inte så dumt trots allt :)
Intressant, när var det ni hämtade ut era bilar (dvs påbörjade kontraktet) och är det med garanterat restvärde? December 2017 i mitt fall, men iom att era redan verkar gått ut så lär det väl varit efter er.

Samt att om man bara vill att det ska rulla på som innan så blir det ju klart mindre skillnad än om man vill ändra något.
Senast redigerad av improwise, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Inlägg av mans71 »

improwise skrev:
mans71 skrev:
fth skrev:
För mig förlänger dom avtalet med samma villkor en månad i taget efter att första avtalet löpte ut i mars.

/fth
Banane skrev:
I mitt avtal står det att det rullar på som vanligt om man inte gör något.

Samma här. Ringde och kollade när det började närma sig slutet på perioden och jag behövde inte göra någonting, enligt DNB så rullar det hela på bara och jag kan bryta när som helst. DNB har funkat kanon!

Börjar för övrigt landa i att det vettigaste är att leasa vidare med tanke på nya förmånsreglerna, att nya Teslor är inte bättre i alla avseenden och det faktum att bilen blev värd en kvarts miljon mindre över en natt när Tesla sänkte priserna... Behåller man bilen länge spelar ju sånt mindre roll, och med en hel-aluminiumbil med gratis laddning och en bil som fortfarande efter 4 år utvecklas och blir bättre, vilken dessutom också i framtiden någon gång ska eftermonteras med FSD så är det ju inte så dumt trots allt :)
Intressant, när var det ni hämtade ut era bilar (dvs påbörjade kontraktet) och är det med garanterat restvärde? December 2017 i mitt fall.
April 2017, inget garanterat restvärde.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Inlägg av improwise »

mans71 skrev:
improwise skrev:
mans71 skrev:
fth skrev:
För mig förlänger dom avtalet med samma villkor en månad i taget efter att första avtalet löpte ut i mars.

/fth
Banane skrev:
I mitt avtal står det att det rullar på som vanligt om man inte gör något.

Samma här. Ringde och kollade när det började närma sig slutet på perioden och jag behövde inte göra någonting, enligt DNB så rullar det hela på bara och jag kan bryta när som helst. DNB har funkat kanon!

Börjar för övrigt landa i att det vettigaste är att leasa vidare med tanke på nya förmånsreglerna, att nya Teslor är inte bättre i alla avseenden och det faktum att bilen blev värd en kvarts miljon mindre över en natt när Tesla sänkte priserna... Behåller man bilen länge spelar ju sånt mindre roll, och med en hel-aluminiumbil med gratis laddning och en bil som fortfarande efter 4 år utvecklas och blir bättre, vilken dessutom också i framtiden någon gång ska eftermonteras med FSD så är det ju inte så dumt trots allt :)
Intressant, när var det ni hämtade ut era bilar (dvs påbörjade kontraktet) och är det med garanterat restvärde? December 2017 i mitt fall.
April 2017, inget garanterat restvärde.
Ok, då är det förmodigen ett helt annat avtal gissar jag.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Inlägg av improwise »

En kort uppdatering. DNB kröp till korset och konstaterade att dom absolut inte hanterat ärendet bra så och tog sig sen i kragen så pass att vi valde att förlänga avtalet. Möjligt att någon internt fick sig en uppsträckning också för den minst sagt bristfälliga hanteringen initialt. Så nyckeln till framgång verkar vara att få tag på rätt person på kundtjänsten och sen hålla fast vid honom/henne.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Inlägg av fimpen »

improwise skrev:
mans71 skrev:
fth skrev:
För mig förlänger dom avtalet med samma villkor en månad i taget efter att första avtalet löpte ut i mars.

/fth
Banane skrev:
I mitt avtal står det att det rullar på som vanligt om man inte gör något.

Samma här. Ringde och kollade när det började närma sig slutet på perioden och jag behövde inte göra någonting, enligt DNB så rullar det hela på bara och jag kan bryta när som helst. DNB har funkat kanon!

Börjar för övrigt landa i att det vettigaste är att leasa vidare med tanke på nya förmånsreglerna, att nya Teslor är inte bättre i alla avseenden och det faktum att bilen blev värd en kvarts miljon mindre över en natt när Tesla sänkte priserna... Behåller man bilen länge spelar ju sånt mindre roll, och med en hel-aluminiumbil med gratis laddning och en bil som fortfarande efter 4 år utvecklas och blir bättre, vilken dessutom också i framtiden någon gång ska eftermonteras med FSD så är det ju inte så dumt trots allt :)
Intressant, när var det ni hämtade ut era bilar (dvs påbörjade kontraktet) och är det med garanterat restvärde? December 2017 i mitt fall, men iom att era redan verkar gått ut så lär det väl varit efter er.

Samt att om man bara vill att det ska rulla på som innan så blir det ju klart mindre skillnad än om man vill ändra något.

Tja

Vi hämtade ut vår september 17. Samma villkor som övriga här vittnar om, efter 36 månader löper leasingen löpande med samma månadskostnad som tidigare ”obundet”, restvärdet sjunker successivt till som minst 10 % av inköpspriset, då skickar de en utköpsoffert som jag antar att du måste anta (annars säljer de väl bilen till någon annan och gör sig en rejäl hacka). Under tiden kan du när som helst begära en utköpsoffert som motsvarar aktuellt restvärde plus någon liten administrativ avgift. Det senare kan du även göra tidigare, dock tidigast efter 12 månader.

Vill du ändra på månadsavgiften antar jag att det är en förhandlingssak med dem.

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Inlägg av fth »

improwise skrev:
Intressant, när var det ni hämtade ut era bilar (dvs påbörjade kontraktet) och är det med garanterat restvärde? December 2017 i mitt fall, men iom att era redan verkar gått ut så lär det väl varit efter er.

Samt att om man bara vill att det ska rulla på som innan så blir det ju klart mindre skillnad än om man vill ändra något.
Mars 2017, inget garanterat restvärde.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Inlägg av topgun12 »

Skönt det löste sig för trådstartarn. Jag leasar också av DNB, men fattar inget av leasing. Valde väldigt hög leasingavgift på firman för att få kunna köpa ut bilen väldigt billigt privat i slutet. Men funkar det så eller lurar jag mig själv och DNB tar alla pengarna ?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Inlägg av fth »

topgun12 skrev:
Skönt det löste sig för trådstartarn. Jag leasar också av DNB, men fattar inget av leasing. Valde väldigt hög leasingavgift på firman för att få kunna köpa ut bilen väldigt billigt privat i slutet. Men funkar det så eller lurar jag mig själv och DNB tar alla pengarna ?
För att undvika förmånsbeskattning på bilen när du köper ut den så måste den säljas för ett marknadsmässigt pris, det har inget öht med restskulden på leasingen att göra.

Säljs den för ett pris över restskulden så tillfaller mellanskillnaden leasingtagaren, DNB kommer inte att stjäla dom pengarna ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Inlägg av loftux »

fth skrev:
topgun12 skrev:
Skönt det löste sig för trådstartarn. Jag leasar också av DNB, men fattar inget av leasing. Valde väldigt hög leasingavgift på firman för att få kunna köpa ut bilen väldigt billigt privat i slutet. Men funkar det så eller lurar jag mig själv och DNB tar alla pengarna ?
För att undvika förmånsbeskattning på bilen när du köper ut den så måste den säljas för ett marknadsmässigt pris, det har inget öht med restskulden på leasingen att göra.

Säljs den för ett pris över restskulden så tillfaller mellanskillnaden leasingtagaren, DNB kommer inte att stjäla dom pengarna ;)

/fth
Vill du kvar den längre än de vanliga 3 åren och du väljer att ha kvar den i bolaget så kan det vara värt fortsätta leasa. Då får du fortsätta dra av halva momsen. Man kan dock inte leasa ner till noll, då anses det vara köp. Var exakt gränsen går kunde Skatteverket säga när jag frågade. När bolaget sen köper loss den för det lilla kvarvarande värdet, så får du inte dra av momsen. När du sedan säljer den från ditt bolag ska du inte heller lägga på moms. Säljer du till dig själv, så är det som fth skrev marknadsvärde som gäller, annars blir du förmånsbeskattad för detta. Men efter tex 6 år är ju marknadsvärdet lägre.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Inlägg av Banane »

topgun12 skrev:
Skönt det löste sig för trådstartarn. Jag leasar också av DNB, men fattar inget av leasing. Valde väldigt hög leasingavgift på firman för att få kunna köpa ut bilen väldigt billigt privat i slutet. Men funkar det så eller lurar jag mig själv och DNB tar alla pengarna ?

Leasingen är mellan ditt företag och DNB. Du som privatperson är tredje part och har ingenting med ditt företags skuld till DNB att göra. Ska du köpa ut bilen till dig som privatperson måste du betala marknadsvärde för bilen.

Rent tekniskt finns det flera sätt att göra utköpet på. Jag tycker det är enklast att kontakta DNB och säga att du vill sälja bilen (till vem spelar egentligen ingen roll men nu råkar det vara till dig själv) och säga att du vill att de skriver över äganden på person X (dig själv i detta fall) när lösensumman är betald.

För att veta exakt vad restskulden är, och begära lösenoffert, kan du gå till https://dnbportal.se/ och logga in med bankid.

Exempel: Om bilen har en lösensumma på 400' men är värd 500' på marknaden så _tror_ jag att man betala in 500' till DNB och så betalar de ut överskottet (100') till ditt företag. Annars får du betala in 400' till DNB och 100' till ditt företag separat.

Det här är något DNB gör hela tiden och de har bra rutiner för det. Ring och prata med dem så guider de dig igenom det.


Alternativt köper du ut bilen till ditt företag genom att företaget betalar lösensumman på leasingen och står som ägare. Därefter kan du sälja bilen från ditt företag till dig själv. Men på det sättet så får bilen ytterligare en ägare i historiken och det kanske även plingar till lite tydligare på Skatteverket.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Om bilen ska försöka säljas med export till Norge, vad är bästa knepet för att få så bra betalt som möjligt?

Måste göras på rätt sätt, så att bilen fortfarande är momsad.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Inlägg av Banane »

Off Grid Byggaren skrev:
Om bilen ska försöka säljas med export till Norge, vad är bästa knepet för att få så bra betalt som möjligt?

Måste göras på rätt sätt, så att bilen fortfarande är momsad.
Då måste den gå via DNB direkt till köpande företag och inte mellanlanda via ditt företag. Dvs köpande företag betalar in restskulden till DNB som skriver över den på köparen och så gör ni upp om hur ni ska hantera ev mellanskillnad separat.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Inlägg av improwise »

loftux skrev:
fth skrev:
topgun12 skrev:
Skönt det löste sig för trådstartarn. Jag leasar också av DNB, men fattar inget av leasing. Valde väldigt hög leasingavgift på firman för att få kunna köpa ut bilen väldigt billigt privat i slutet. Men funkar det så eller lurar jag mig själv och DNB tar alla pengarna ?
För att undvika förmånsbeskattning på bilen när du köper ut den så måste den säljas för ett marknadsmässigt pris, det har inget öht med restskulden på leasingen att göra.

Säljs den för ett pris över restskulden så tillfaller mellanskillnaden leasingtagaren, DNB kommer inte att stjäla dom pengarna ;)

/fth
Vill du kvar den längre än de vanliga 3 åren och du väljer att ha kvar den i bolaget så kan det vara värt fortsätta leasa. Då får du fortsätta dra av halva momsen. Man kan dock inte leasa ner till noll, då anses det vara köp. Var exakt gränsen går kunde Skatteverket säga när jag frågade. När bolaget sen köper loss den för det lilla kvarvarande värdet, så får du inte dra av momsen. När du sedan säljer den från ditt bolag ska du inte heller lägga på moms. Säljer du till dig själv, så är det som fth skrev marknadsvärde som gäller, annars blir du förmånsbeskattad för detta. Men efter tex 6 år är ju marknadsvärdet lägre.
Mest för att förtydliga så är det väl förtäckt köp som det kan klassas som och jag antar att du menar att Skatteverket inte kunde svara på exakt var gränsen går :)
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Förlängning av leasing - är DNB seriösa??

Inlägg av alma83 »

Väcker en gammal tråd.

Om jag har förstått ett är det möjligt att betala restvärdet (plus lite till, hur mycket?) till DNB och be dem direkt skriva över bilen till den juridiska person man vill sälja till?

En en andra fråga, som kanske avviker lite från trådämnet är om det kan vara värt att köpa bilen till företaget istället för att leasa. Visst kan man inte dra av halva momsen, men om man har väldigt bra resultat minskar man ju bolagsskatten. Hur har ni andra gjort? Är det bara leasing som gäller?
Model X 90D -17
Skriv svar