16A 2.5mm2
Moderator: Redaktion
16A 2.5mm2
Räcker det med 2.5mm2 kabel till wall charger för 16A 3fas laddning eller ska man överdimensionera til 4mm2?
2021 MS+
- AndersBosson
- Teslaägare
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
- Ort: Tjörn
Re: 16A 2.5mm2
Ta 6mm2 . Inte värt spara 250kr. Mindre förlust och kan uppgraderas senare till mer A om det behövsDannte0 skrev:Är ca 6 m från elcental till laddbox
Re: 16A 2.5mm2
6mm2 det var stort det , kan max köra 20A från mitt skåp då huvudsäkringen är 20A
Borde inte 4mm2 räcka gått o väl? 6mm2 måst ju bli typ 25A-30A?
Borde inte 4mm2 räcka gått o väl? 6mm2 måst ju bli typ 25A-30A?
2021 MS+
Re: 16A 2.5mm2
6mm2 är oftast billigare än 4 mm2 och den är ca 14mm tjockDannte0 skrev:6mm2 det var stort det , kan max köra 20A från mitt skåp då huvudsäkringen är 20A
Borde inte 4mm2 räcka gått o väl? 6mm2 måst ju bli typ 25A-30A?
Re: 16A 2.5mm2
Japp vet att 2.5mm2 är till 16A men tänkte att eftersom det kommer väl bli runt 16A helatiden så kanske det är gränsfall och att gå up på 4mm2 kanske är säkrare? Eller hur har ni andra gjort?
2021 MS+
Re: 16A 2.5mm2
Jag har 16A huvudsäkring och har installerat en Easee box 5,5m från elcentralen . 6mm2 kabel för säkerhet och framtidenDannte0 skrev:Japp vet att 2.5mm2 är till 16A men tänkte att eftersom det kommer väl bli runt 16A helatiden så kanske det är gränsfall och att gå up på 4mm2 kanske är säkrare? Eller hur har ni andra gjort?
Re: 16A 2.5mm2
Jag har en eease box och har 3x2,5 kablar och det fungerar utmärkt. Det är ändå sällan jag kan köra så mycket till bilen eftersom resten av huset också drar ström. Eease har fortfarande inte någon lastbalanserare trots att de har lovat att den ska komma i över ett år så det går inte att utnyttja boxen max tyvärr.
Re: 16A 2.5mm2
Då får det bli 3x2,5mm2 (har det redan hemma) och sedan kan man ju ställa ner laddströmment till bilen då jag tor jag inte kommer behöva 16A laddning utan 13 eller 10 som det ser ut nu
2021 MS+
Re: 16A 2.5mm2
För 16A så är 2,5 mm2 som gäller. Du kan ladda konstant med det hur länge du vill. Inga problem alls.Dannte0 skrev:Då får det bli 3x2,5mm2 (har det redan hemma) och sedan kan man ju ställa ner laddströmment till bilen då jag tor jag inte kommer behöva 16A laddning utan 13 eller 10 som det ser ut nu
Vid väldigt långa avstånd (15 - 20 meter och mer) så kan man få viss förlust med ökad resistans i kabeln, och därmed ett märkbart spänningsfall, men med så kort som 6 meter är detta helt försumbart för dig. Bara att köra på med 16A!
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: 16A 2.5mm2
nek0 skrev:Här kan du se vad du kan köra med olika kablar
Betäckningar?????????
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: 16A 2.5mm2
Det beror också på hur man förlägger kabeln, dvs friliggande, i rör, i rör i vägg/isolering och vilken typ av isolering/hölje kabeln har (PVC/PEX) samt typen av ledare...
En EXLQ 2.5 (enkelledare koppar med PEX isolering) kan under optimala förhållanden klara 30A märkström, dvs ungefär 25A säkring.
Lägger man den i isolerad vägg klarar den bara 23A, medan en EKLQ (PVC) bara fixar 18A under samma förhållanden.
Det svåra brukar vara att få elektrikern att godkänna mer än tumregeln 16A på 2,5 kvadrat.
En EXLQ 2.5 (enkelledare koppar med PEX isolering) kan under optimala förhållanden klara 30A märkström, dvs ungefär 25A säkring.
Lägger man den i isolerad vägg klarar den bara 23A, medan en EKLQ (PVC) bara fixar 18A under samma förhållanden.
Det svåra brukar vara att få elektrikern att godkänna mer än tumregeln 16A på 2,5 kvadrat.
Re: 16A 2.5mm2
Märkligt.tompajo skrev:Eease har fortfarande inte någon lastbalanserare trots att de har lovat att den ska komma i över ett år så det går inte att utnyttja boxen max tyvärr.
Jag köpte utrustning från Tibber för så sent som 1-2 månader sedan, och har numera sedan några veckor tillbaka allt installerat av elektriker. Detta så att laddning av bilen sker med lastbalansering mot övriga förbrukare i huset. Har funkat hur smidigt som helst, och är supernöjd med funktionen!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: 16A 2.5mm2
Samma här, lastbalanseringen funkar fint med både Watty och Pulse, men den senare kräver en modern elmätare med HAN-port. Jag har Pulse och det har funkat bra såhär långt.
Re: 16A 2.5mm2
Det är samma som rör i vägg. Det är isoleringen som ställer till det. För Nexans kablar t ex kan du ladda ned en teknisk manual för deras kablar med tabeller hur mycket ström (och värme) deras kablar tål vid olika förläggning.Dannte0 skrev:EXQ 5x2.5mm2
Lägger den i vp rör på vinden under isolering
Re: 16A 2.5mm2
Jo det är sant men 2.5mm2 ska ändå inte vara några problem med 16A , det har det aldrig varit så bäst är nog friliggande
2021 MS+
Re: 16A 2.5mm2
Exakt, 16A klarar du med marginal oavsett förläggning på 2,5mm2Dannte0 skrev:Jo det är sant men 2.5mm2 ska ändå inte vara några problem med 16A , det har det aldrig varit så bäst är nog friliggande
Re: 16A 2.5mm2
Japp, körde på en Watty då vår elmätare inte var riktigt så modern. Fungerar grymt smidigt!Linkz skrev:Samma här, lastbalanseringen funkar fint med både Watty och Pulse, men den senare kräver en modern elmätare med HAN-port. Jag har Pulse och det har funkat bra såhär långt.
Fick Easee och Watty för 7990.- med våra klubbrabatter här på forumet. Klart prisvärt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik