Avdragen hjulbult

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2019 22:27

Avdragen hjulbult

Inlägg av Tuborg »

Hej därute.
Jag skulle spänna hjulmuttrarna då det lät lite från hjulen när jag körde.
Jag svängde av och spände runt om men en bult gick mitt av. Det har jag aldrig varit med om på någon bil, någonsin.
Man blir rädd. Kan en bult brista så kan väl alla?
Hur som helst.
Sitter de med splines intryckta i navet?

Tuborg
Användarvisningsbild
Superkewl
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 okt 2020 18:06
Ort: Staffanstorp

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av Superkewl »

Det kan hända med alla hjulbultar flesta hjulbultar ska spännas med 130-160 nm men folk tenderar att spänna för kung och fosterland vilket är runt 400nm .

Sträcker du metall så går det av till slut av stressen i materialet, jag hade tagit av resterande, skruvat ut den knäckta (brukar inte va svårt) och kolla om dom andra ser skadade ut.

I värsta fall så byt ut alla, ingen stor kostnad för att känna dig säker
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av HelectriC »

Vad har du dragit av? Model S har väl muttrar och fasta gängor i navet på hjulet? Svårare att byta gängtappen som sitter i bilen antar jag än muttern som är lös?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av mans71 »

Att du stannade, var det för att hjulet lossnat lite? Måste ju bli en fruktansvärd stress på bultarna om du drar åt detta med bilen vilande på däcket, men du kanske hissade upp först?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av sven-labil »

Muttrarna på en Model S ska dras med 175 Nm. Åtdragningsmomentet är till för att sträcka pinnbulten lagom mycket.
Ifall en gick av och det beror på att den dragits för hårt så verkar det ju ganska sannolikt att alla 20 råkat ut för det. Inte för att jag vet, men det låter svårt att titta på pinnbultarna själv för att avgöra om de blivit skadade. (En expert med ett mikroskop kan nog.)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av LarsL »

mans71 skrev:
Att du stannade, var det för att hjulet lossnat lite? Måste ju bli en fruktansvärd stress på bultarna om du drar åt detta med bilen vilande på däcket, men du kanske hissade upp först?
Skulle det kunna vara. Det krävas ju en enorm kraft för att dra sönder muttrar i den här dimensionen annars.

Rekommenderar en billig enkel momentnyckel så att ni vet hur mycket hjulen dras åt.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av LasseTM »

LarsL skrev:
mans71 skrev:
Att du stannade, var det för att hjulet lossnat lite? Måste ju bli en fruktansvärd stress på bultarna om du drar åt detta med bilen vilande på däcket, men du kanske hissade upp först?
Skulle det kunna vara. Det krävas ju en enorm kraft för att dra sönder muttrar i den här dimensionen annars.

Rekommenderar en billig enkel momentnyckel så att ni vet hur mycket hjulen dras åt.
Det krävs inte en enorm kraft, varje gång du drar en bult för hårt plasticeras den lite, dvs den tappar sin elasticitet.
Nästa gång du ska spänna bultarna är de inte lika elasticska längre utan måste spännas ännu hårdare än gången innan för att få samma klämkraft.
När du gör detta så de placticeras ännu mer, gör du detta 10-20 gånger är det inte konstigt att du drar av en bult då den inte är elastisk längre.

Idioti med alla däckfirmor som drar med mutterpicka inställd på 450Nm eller mer när de drar åt bultarna på bilar, man ska kasta dessa bultar efter varje använding då.

Byt alla då jag antar att du eller någon annan inte har någon som helst koll på hur hårt dina bultar ska dras sedan köper du en momentnyckel och börjar dra dina bultar till 175Nm.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2019 22:27

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av Tuborg »

Hej alla!
Tack för alla svar. Någon som vet var man kan få tag på hjulbultar? Jag har letat en stund utan framgång. Tesla har bara hela nav och det känns som penningförstöring att byta nav bara för att en bult gått av.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av lator »

Tuborg skrev:
Hej alla!
Tack för alla svar. Någon som vet var man kan få tag på hjulbultar? Jag har letat en stund utan framgång. Tesla har bara hela nav och det känns som penningförstöring att byta nav bara för att en bult gått av.
Någonting liknande bör det ju vara men man får ju kolla dimension på splines och längd givetvis.
https://www.j-spec.se/exterior/spacers/ ... COEALw_wcB
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av LarsL »

LasseTM skrev:
Det krävs inte en enorm kraft, varje gång du drar en bult för hårt plasticeras den lite, dvs den tappar sin elasticitet.
400 Nm = enorm kraft om det nominellt ska vara 175 Nm.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av LasseTM »

LarsL skrev:
LasseTM skrev:
Det krävs inte en enorm kraft, varje gång du drar en bult för hårt plasticeras den lite, dvs den tappar sin elasticitet.
400 Nm = enorm kraft om det nominellt ska vara 175 Nm.
Kan kanske hålla med om det, men för gemene man så är inte 400Nm enorm kraft när man ser dem stå med 2 meters rör och drar sina hjulbultar och ändå ska de få till det sista knycket när de blir röda i ansiktet :D
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av Elix747 »

Tesla MS bult är en M14 med stigning 1,5 mm och troligt klass 10.9.
Klass innebär vad den tål.
Om blir om man räknar om till kraft med hänsyn till vad bulten tål så får man följande resultat.

Med normal torr friktion tål bulten minst (men normalt något mer):
Ok upp till ca 240-280Nm
Sönder över ca 265-310Nm
Om man har smort gängan blir det värre.
Ok upp till ca 150-190Nm
Sönder över ca 170-220Nm
Bulten tål minst kraften motsvarande 11 ton så det är ganska stora krafter. Som synes är det mycket beroende av friktionen.

Om du väger 70kg hänger hela din vikt längst ut på din 50cm långa hjulmutternyckeln så blir det 350Nm. Dvs ganska lätt att dra hårt.

Man kan dra mutter/bult relativt långt efter ok nivån eftersom den håller på att gå sönder och då ökar momenten långsamt.

Kraften kan försvinna pga av sättningar i kontaktytorna. Det kan vara lite smuts, småhack eller kanter som deformeras. Oftast blir det bra med rena ytor, men det kan uppstå. Därför är det säkrast att efterdra.

Kraften skall inte blandas ihop med lossmomenten som ofta är höga pga oxidering i kontaktytor.

Detta svarade tyvärr inte på hur man får tag på ny bult, men kanske lite förståelse för krafterna och momenten.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2019 22:27

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av Tuborg »

Hej!
Tack för de intressanta kommentarerna. Att hitta rätt storlek på bult verkar svårt här på hemmaplan. I USA finns det men de är hiskeligt dyra. Det blir billigare att köpa ett nytt nav med SKF-lager. Så blir det. Inte mycket mer skruvande heller då bromsoken och skivorna ändå måste bort.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av Gustafsson »

Tuborg skrev:
Hej!
Tack för de intressanta kommentarerna. Att hitta rätt storlek på bult verkar svårt här på hemmaplan. I USA finns det men de är hiskeligt dyra. Det blir billigare att köpa ett nytt nav med SKF-lager. Så blir det. Inte mycket mer skruvande heller då bromsoken och skivorna ändå måste bort.
Kolla med Vimmerby
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av Teslared »

Elix747 skrev:
Tesla MS bult är en M14 med stigning 1,5 mm och troligt klass 10.9.
Klass innebär vad den tål.
Om blir om man räknar om till kraft med hänsyn till vad bulten tål så får man följande resultat.

Med normal torr friktion tål bulten minst (men normalt något mer):
Ok upp till ca 240-280Nm
Sönder över ca 265-310Nm
Om man har smort gängan blir det värre.
Ok upp till ca 150-190Nm
Sönder över ca 170-220Nm
Bulten tål minst kraften motsvarande 11 ton så det är ganska stora krafter. Som synes är det mycket beroende av friktionen.

Om du väger 70kg hänger hela din vikt längst ut på din 50cm långa hjulmutternyckeln så blir det 350Nm. Dvs ganska lätt att dra hårt.

Man kan dra mutter/bult relativt långt efter ok nivån eftersom den håller på att gå sönder och då ökar momenten långsamt.

Kraften kan försvinna pga av sättningar i kontaktytorna. Det kan vara lite smuts, småhack eller kanter som deformeras. Oftast blir det bra med rena ytor, men det kan uppstå. Därför är det säkrast att efterdra.

Kraften skall inte blandas ihop med lossmomenten som ofta är höga pga oxidering i kontaktytor.

Detta svarade tyvärr inte på hur man får tag på ny bult, men kanske lite förståelse för krafterna och momenten.
Det där gäller väl bara "gängan", du måste ju också ta hänsyn till friktionen mellan konan på muttern och den på fälgen. Där är radien större än gängans så det skulle påverka momenten enligt min mening ganska mycket. Det borde innebära att det inte är så lätt att dra sönder bulten, skruven, som du angett.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av Elix747 »

Teslared skrev:
Elix747 skrev:
Tesla MS bult är en M14 med stigning 1,5 mm och troligt klass 10.9.
Klass innebär vad den tål.
Om blir om man räknar om till kraft med hänsyn till vad bulten tål så får man följande resultat.

Med normal torr friktion tål bulten minst (men normalt något mer):
Ok upp till ca 240-280Nm
Sönder över ca 265-310Nm
Om man har smort gängan blir det värre.
Ok upp till ca 150-190Nm
Sönder över ca 170-220Nm
Bulten tål minst kraften motsvarande 11 ton så det är ganska stora krafter. Som synes är det mycket beroende av friktionen.

Om du väger 70kg hänger hela din vikt längst ut på din 50cm långa hjulmutternyckeln så blir det 350Nm. Dvs ganska lätt att dra hårt.

Man kan dra mutter/bult relativt långt efter ok nivån eftersom den håller på att gå sönder och då ökar momenten långsamt.

Kraften kan försvinna pga av sättningar i kontaktytorna. Det kan vara lite smuts, småhack eller kanter som deformeras. Oftast blir det bra med rena ytor, men det kan uppstå. Därför är det säkrast att efterdra.

Kraften skall inte blandas ihop med lossmomenten som ofta är höga pga oxidering i kontaktytor.

Detta svarade tyvärr inte på hur man får tag på ny bult, men kanske lite förståelse för krafterna och momenten.
Det där gäller väl bara "gängan", du måste ju också ta hänsyn till friktionen mellan konan på muttern och den på fälgen. Där är radien större än gängans så det skulle påverka momenten enligt min mening ganska mycket. Det borde innebära att det inte är så lätt att dra sönder bulten, skruven, som du angett.
Det är med hänsyn taget till en gängfriktion och kontakfriktion för standard fläns på mutter.
Men skruvarna håller ju för minst det ovan angivna. Normalt håller de för mer eftersom klassning är minsta hållfasthet. Men man jag ju ha otur och få en som ligger i det lägre spannet av toleransen.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2019 22:27

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av Tuborg »

Jag blev mest förvånad när det hände. Jag har lågt räknat 150000mil bakom mig som bilförare men jag har aldrig lyckats dra av en hjulbult. Pinnbultar i motorer av klenare dimensioner och rostiga bultar har jag väl dragit av men då bara när jag försökt lossa. En SAAB 9000 jag hade en gång spände fast vänstra framhjulet vid gång och då var det ett gigantiskt järnrör som kom fram när det skulle lossas. Men ingen bult gick någonsin av.
Jag hade med min momentnyckel i starten efter hjulbytet på Teslan och fick efterspänna vänster bak hela tiden, inte de andra. Jag hoppade momentnyckeln efter ett tag och tog bara ett skaft med hylsa och drog på känn. Så igår när jag gick en runda efter att ha spänt vänster bak och kollade de andra som satt bra så small bulten på högerhjulet. Det är ju några newton som ska ner i asfalten och den griper bra med sin stora vikt så visst måste materialet få en del stryk, kan jag tänka även om fram och bakvagn ser ut att vara robust byggda.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av Bjelke »

Tuborg skrev:
Jag blev mest förvånad när det hände. Jag har lågt räknat 150000mil bakom mig som bilförare men jag har aldrig lyckats dra av en hjulbult. Pinnbultar i motorer av klenare dimensioner och rostiga bultar har jag väl dragit av men då bara när jag försökt lossa. En SAAB 9000 jag hade en gång spände fast vänstra framhjulet vid gång och då var det ett gigantiskt järnrör som kom fram när det skulle lossas. Men ingen bult gick någonsin av.
Jag hade med min momentnyckel i starten efter hjulbytet på Teslan och fick efterspänna vänster bak hela tiden, inte de andra. Jag hoppade momentnyckeln efter ett tag och tog bara ett skaft med hylsa och drog på känn. Så igår när jag gick en runda efter att ha spänt vänster bak och kollade de andra som satt bra så small bulten på högerhjulet. Det är ju några newton som ska ner i asfalten och den griper bra med sin stora vikt så visst måste materialet få en del stryk, kan jag tänka även om fram och bakvagn ser ut att vara robust byggda.
Om förspänningskraften är som den ska så är det bara friktionen mellan dom dom stora plana ytorna som för
över momentet från motorn, skruvarna ska då inte få mer spänning än den från åtdragningen...
Men om skruvarna inte orkar hålla den kraften så blir det ju tyvärr andra bullar... vilket din beskrivning tyder på.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Avdragen hjulbult

Inlägg av point1 »

Tuborg skrev:
Jag blev mest förvånad när det hände. Jag har lågt räknat 150000mil bakom mig som bilförare men jag har aldrig lyckats dra av en hjulbult. Pinnbultar i motorer av klenare dimensioner och rostiga bultar har jag väl dragit av men då bara när jag försökt lossa. En SAAB 9000 jag hade en gång spände fast vänstra framhjulet vid gång och då var det ett gigantiskt järnrör som kom fram när det skulle lossas. Men ingen bult gick någonsin av.
Jag hade med min momentnyckel i starten efter hjulbytet på Teslan och fick efterspänna vänster bak hela tiden, inte de andra. Jag hoppade momentnyckeln efter ett tag och tog bara ett skaft med hylsa och drog på känn. Så igår när jag gick en runda efter att ha spänt vänster bak och kollade de andra som satt bra så small bulten på högerhjulet. Det är ju några newton som ska ner i asfalten och den griper bra med sin stora vikt så visst måste materialet få en del stryk, kan jag tänka även om fram och bakvagn ser ut att vara robust byggda.
Men om du kört runt med lösa bultar så kan det vara orsaken. Det kan sabba bultarna väldigt snabbt om de tom var så lösa att du kände det. Då har alltså hjulet rört sig i förhållande till navet. Det låter väldigt osannolikt, men om det har hänt och det verkligen var det du kände så är det inte konstigt att en pajade. Alternativ två är att du kanske är lite orolig av dig som person (det låter lite konstigt att du hela tiden ska efterdra muttrar), och därför trodde dig känna att hjulet var löst, och sen drog åt det alldeles för hårt. Vilket av dessa vet du ju bara själv.

I normala fall om du dragit åt bultarna på rätt sätt (som ett kryss) och med rätt moment så känns det väldigt osannolikt att de skulle lossa så mycket att hela hjulet satt löst (och du kunde känna det).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av Jerker »

Tuborg skrev:
Hej alla!
Tack för alla svar. Någon som vet var man kan få tag på hjulbultar? Jag har letat en stund utan framgång. Tesla har bara hela nav och det känns som penningförstöring att byta nav bara för att en bult gått av.
Testa med nån däckfirma. Jag behövde några nya en gång och en gammal däckbytarfirma i Norrköping som jag ofta anlitat visade sig ha massor på lager, både nya och begagnade i alla möjliga dimensioner.
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2019 22:27

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av Tuborg »

Jag skruvade av hjul, ok och bromsskiva idag, inte svårt. Det går inte att trycka dit någon bult av originallängd då det är för trångt. Man måste plocka av navet och detta visade sig vara väldigt bökigt. De två bakersta bultarna till navet sitter helt ok och är inga problem att skruva av men de främre blir jag inte klok på hur man ska få av. Har de något el eller tryckluftsdrivet spärrhandtag som är väldigt smäckert eller hur gör man?
Är det någon här som provat att utföra detta?
Mvh
Tuborg
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av lator »

Kan du berätta vad som är i vägen? Enligt denna bild ser det ju åtkomligt ut...
2020-12-07.png
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2019 22:27

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av Tuborg »

Hej!
Nu har jag inte det isärtaget och kan inte avgöra om skissen är höger eller vänster sida så att beskrivningen blir rätt. I alla fall handlar det om höger bak, för min del. De två främsta bultarna (nummer 3) som håller navet från insidan ( bilens färdriktning ) sitter tjurigt till. På bilden ser det likadant ut för alla bultarna. Jag har ingen lyft men när kommer åt en sådan kan det bli lättare. Bultarna sitter i alla fall så till att det inte finns så mycket utrymme att "knixa i sidled med spärrskaft. De sitter också väldigt tätt inpå drivaxeldamasken, så för att kunna se eller i alla fall känna så måste man ha ståhöjd och se bultarna rakt framför sig med bra belysning.
Det känns inte roligt att krypa under denna massiva klump utomhus, heller även om domkrafter och pallbockar är rejäla.
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av Kronberg »

Det ser lite annorlunda ut bak.
Blir det mer plats för spärrskaft med förlängare om man följer punkt 7?
7. Remove the rear wheel arch liner

Video, tyvärr visar han bara när han lossar de bakre bultarna.

Kod: Markera allt

  Hub - Rear - LH (Remove and Replace)

*FRT No: 31030702*

Special tool(s) required for this procedure:

*Supplier* 	*Part Number* 	*Description*
Tesla 	1062500-00-A 	Magnetic Field Viewing Card
<file:///D:/Service_manual/servicemanual/workshop/xml/guid-db2a5275-84e3-46b2-8f3b-d0de6ab7ec48.html#GUID-DB2A5275-84E3-46B2-8F3B-D0DE6AB7EC48__TABLE_SQX_F3W_FS>

Tesla 	1082171-00-A 	S-hook

Warning: If the vehicle has air suspension, activate "Jack" mode on the
touchscreen before raising and supporting the vehicle.


    Removal

 1. Position the vehicle in preparation for raising it, but keep the
    vehicle at ground level at this time.
 2. Loosen the lug nuts on the LH rear wheel.
 3. Remove the wheel center cap.
    <file:///D:/Service_manual/servicemanual/workshop/xml/%&ovr1/guid-71ba18eb-d0b4-4ea8-9a0b-d0c85af76940-print.jpg>

 4. Remove the hub nut (torque 245 Nm).
    <file:///D:/Service_manual/servicemanual/workshop/xml/%&ovr0/guid-d203d89d-9d2d-4bde-b2f4-24d4654f6dd5-print.jpg>

 5. Remove the wedge-lock washer.
 6. Put the vehicle in "Tow" mode.
 7. Remove the rear wheel arch liner (refer to procedure)
    <file:///D:/Service_manual/servicemanual/workshop/xml/guid-b1f91497-4db0-45fc-9a36-3db3f257a55b.html>.

 8. Remove the bolts (x2) that secure the brake caliper to the knuckle
    (torque 120 Nm).
    <file:///D:/Service_manual/servicemanual/workshop/xml/guid-3616458f-bd6d-4a4f-91ee-e73969539568-print.jpg>

 9. Release the caliper and use the S-hook to support it.
    Caution: To avoid damage to the brake line, the brake caliper must
    be supported at all times.
10. Remove the screw that secures the wheel speed sensor to the knuckle
    (torque 8 Nm).
    <file:///D:/Service_manual/servicemanual/workshop/xml/%&ovr0/guid-2ad16953-bcfb-4012-8752-13a80da88ac8-print.jpg>

11. Release the wheel speed sensor from the knuckle and tie it aside.
    Caution: Take care not to damage component(s).
12. Remove the parking brake caliper (refer to procedure)
    <file:///D:/Service_manual/servicemanual/workshop/xml/guid-74047405-390e-4404-9ef8-26cd24c3b85a.html>.

13. Remove the screw that secures the brake rotor to the hub, then
    remove the brake rotor (torque 17 Nm).
    <file:///D:/Service_manual/servicemanual/workshop/xml/guid-7084af19-49ab-422a-b080-7939f13eeaff-print.jpg>

14. Remove the bolts (x4) that secure the hub to the knuckle (torque 90
    Nm).
    Note: The hub and knuckle assembly is shown removed from the vehicle
    to aid clarity.
    <file:///D:/Service_manual/servicemanual/workshop/xml/%&ovr1/guid-4ea304a9-2582-4fc5-bd7a-427194c78427-print.jpg>

15. Release the driveshaft from the hub, and remove the hub from the
    knuckle. Place the hub on a non-magnetic surface.
    Caution: A magnetic field from a pick-up tool or magnetic parts tray
    could permanently damage the magnetic pattern on the hub/bearing
    tone ring.
    <file:///D:/Service_manual/servicemanual/workshop/xml/%&ovr1/guid-4e60c00a-098c-4386-8056-f477343b0b33-print.jpg>



    Installation

Installation procedure is the reverse of removal, except for the following:
Note: Clean the affected areas before installation.

  * Clean the mating faces of the hub and disc.
  * Use the magnetic field viewing card to ensure that the magnetic
    field on the tone ring is not damaged.
  * After connecting the electric parking brake caliper harness, wrap
    the connector seam with electrical tape to prevent dirt ingress.
  * Pump the brake pedal at least 5 times to seat the pads against the
    brake rotors.
    Warning: Always check that the brake pads are seated correctly
    before driving the vehicle.
guid-4ea304a9-2582-4fc5-bd7a-427194c78427-print.jpg
guid-3616458f-bd6d-4a4f-91ee-e73969539568-print.jpg
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Avdragen hjulbult

Inlägg av Teslared »

Det finns förlängare med vinklingsmöjlighet, korta eller långa. Det har jag använt just för att komma förbi drivknut med damask.
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000018772#
Skriv svar