Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Snowdiver87
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 10 dec 2020 15:43

Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av Snowdiver87 »

Hej!

Jag är seriöst intresserad av att köpa en begagnad Tesla. En viktig del av kostnadskalkylen är att räkna ut hur mycket en försäkring kostar per år, därför har jag nu lite funderingar.

Min moster och hennes familj har en X 100D från 2019 som de är väldigt nöjda med. Jag har ju inte riktigt samma budget utan det lutar åt att köpa en Model S som får kosta ca 450tkr.
Jag är 33 år ( född 1987) gammal och har inte haft några problem med krockar osv tidigare på tidigare bilar. Bor i radhus på lugn gata med eget garage osv.

Jag har förstått att Trygghansa ska vara väldigt bra att försäkra sin Tesla hos. Gjorde lite prisjämförelser och blev väldigt förvånad kring priserna. Har tidigare hört att det ska skilja en hel del mellan P modeller och vanliga modeller men så verkar inte fallet vara. Detta fick jag upp på mig född 87.
Jämförde flera regnummer från blocket på alla dessa "prefacelift" modeller. Har viss samlingsrabatt på Trygg-Hansa då huset samt dottern är försäkrade där.

P85: 1481kr/månad
70D: 1695kr/månad
85D: 1705kr/månad
90D 1705kr/månad
P85D 1748kr/månad
P90D 1740kr/månad

Facelift:
60 1582kr/månad (2016)
70 1381kr/månad (2016)
75D 1364kr/månad (2017)
90D 1613kr/månad (2016)
P90D 1499kr/månad (2016)

Tycker i allmänhet att försäkringen på Model S är relativt dyr.

I denna annons: https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... t/93014140

Påpekar ägaren att denne har en försäkring på 6972kr. Det kan ju vara som så att ägaren helt enkelt har en halvförsäkring.
Kanske är det så folk gör? Kör helt enkelt halvförsäkringar eller tom endast trafikförsäkringar.

Ovant för mig. På mina tidigare bilar jag ägd har jag alltid kört helförsäkring.

Nu till frågan.Hur mycket bör jag betala och hur gör just du?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av pejvic »

Snowdiver87 skrev:
Hej!

Jag är seriöst intresserad av att köpa en begagnad Tesla. En viktig del av kostnadskalkylen är att räkna ut hur mycket en försäkring kostar per år, därför har jag nu lite funderingar.

Min moster och hennes familj har en X 100D från 2019 som de är väldigt nöjda med. Jag har ju inte riktigt samma budget utan det lutar åt att köpa en Model S som får kosta ca 450tkr.
Jag är 33 år ( född 1987) gammal och har inte haft några problem med krockar osv tidigare på tidigare bilar. Bor i radhus på lugn gata med eget garage osv.



Jag har förstått att Trygghansa ska vara väldigt bra att försäkra sin Tesla hos. Gjorde lite prisjämförelser och blev väldigt förvånad kring priserna. Har tidigare hört att det ska skilja en hel del mellan P modeller och vanliga modeller men så verkar inte fallet vara. Detta fick jag upp på mig född 87.
Jämförde flera regnummer från blocket på alla dessa "prefacelift" modeller. Har viss samlingsrabatt på Trygg-Hansa då huset samt dottern är försäkrade där.

P85: 1481kr/månad
70D: 1695kr/månad
85D: 1705kr/månad
90D 1705kr/månad
P85D 1748kr/månad
P90D 1740kr/månad

Facelift:
60 1582kr/månad (2016)
70 1381kr/månad (2016)
75D 1364kr/månad (2017)
90D 1613kr/månad (2016)
P90D 1499kr/månad (2016)

Tycker i allmänhet att försäkringen på Model S är relativt dyr.

I denna annons: https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... t/93014140

Påpekar ägaren att denne har en försäkring på 6972kr. Det kan ju vara som så att ägaren helt enkelt har en halvförsäkring.
Kanske är det så folk gör? Kör helt enkelt halvförsäkringar eller tom endast trafikförsäkringar.

Ovant för mig. På mina tidigare bilar jag ägd har jag alltid kört helförsäkring.

Nu till frågan.Hur mycket bör jag betala och hur gör just du?
Det är för att den där bilen är reggad med 94 HK.

Det är svindyra premiär på och tesla. Bor man centralt i storstad och är försiktig så kan det löna sig att ha trafik bara.

Det är nog inte många som gör det dock.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av OfarligTesla »

Bor du i storstad? Du är även ung vilket drar upp. Jag får högre premier än så vid ca samma ålder men det är för jag bor mitt i stan.
Användarvisningsbild
Snowdiver87
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 10 dec 2020 15:43

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av Snowdiver87 »

OfarligTesla skrev:
Bor du i storstad? Du är även ung vilket drar upp. Jag får högre premier än så vid ca samma ålder men det är för jag bor mitt i stan.
Jag bor i ett radhusområde i Täby strax norr om Stockholm. Inte gatuparkeringar eller liknande utan snarare en klassisk svensk radhus/villaidyll med äppelträd osv.

Lugn och ro, dock ibland stölder av fälgar och liknande men inget överdrivet.

Ska pröva och se om det är någon skillnad på exempelvis min fars personnummer ( född 60).
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av Frippanecci »

Kolla med Watercircles - en polare i Älvsjö fick mindre än halva premien jämfört med TH (9k istället för 20k)
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
Snowdiver87
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 10 dec 2020 15:43

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av Snowdiver87 »

Frippanecci skrev:
Kolla med Watercircles - en polare i Älvsjö fick mindre än halva premien jämfört med TH (9k istället för 20k)
Will do!

Men är det generellt så att en P90D och en 85 mer eller mindre har snarlik försäkring?
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av Frippanecci »

Snowdiver87 skrev:
Frippanecci skrev:
Kolla med Watercircles - en polare i Älvsjö fick mindre än halva premien jämfört med TH (9k istället för 20k)
Will do!

Men är det generellt så att en P90D och en 85 mer eller mindre har snarlik försäkring?
I början var väl alla Tesla likvärdiga i försäkringsbolagens och Skatteverkets ögon.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av thebishop »

Kolla if. Fick 35% lägre där än TH.
8000 per helår för helförsäkring ca.
(Ja, har turen att ha låg effekt reggad)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av OfarligTesla »

Snowdiver87 skrev:
OfarligTesla skrev:
Bor du i storstad? Du är även ung vilket drar upp. Jag får högre premier än så vid ca samma ålder men det är för jag bor mitt i stan.
Jag bor i ett radhusområde i Täby strax norr om Stockholm. Inte gatuparkeringar eller liknande utan snarare en klassisk svensk radhus/villaidyll med äppelträd osv.

Lugn och ro, dock ibland stölder av fälgar och liknande men inget överdrivet.

Ska pröva och se om det är någon skillnad på exempelvis min fars personnummer ( född 60).
Ja Täby är dyrare än landsbygd, radhus brukar vara dyrare än villa också. Så det kombinerat med ung ålder ger högre priser helt enkelt.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av Yxel »

Kolla med Watercircles som sagt. Fick 25k / år hos TH och 13k / år på min XP100D hos WC.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av Zalman3 »

Jag betalar 9.865kr helår, helförsäkring hos Länsförsäkringar.
För min S75D.

Självrisk Vagnskada 5000 kronor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av Curik »

Jag är bara några år äldre än dig men bor i Norrköping. Betalar 7900 kr om året hos Watercircles, med alla tillägg utom vagnskada.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av mikebike »

Frippanecci skrev:
Kolla med Watercircles - en polare i Älvsjö fick mindre än halva premien jämfört med TH (9k istället för 20k)
WC var 20% dyrare än TH för min bil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av d3marcus »

Teslas dåliga kvalitet lär spela in. Anekdotiskt har haft min i fem månader och det har kostat försäkringsbolaget SEK 11 0000 hittills. Konstaterat designfel (LED-list).
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av Bernando »

Som flera tipsat om redan, kolla watercircles.

Jag är född -83 och bor i villa i Bromma. Har bara två skadefria år efter att en betongpelare lurpassade på mig i ett snabbköpsgarage häromåret.

Fick nästan halva premien på watercircles jämfört TH.
Screenshot_20201214-213104_Sheets.jpg
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av Zalman3 »

Länsförsäkring är billigare.
Hade förut halvförsäkring för ca 4700kr per år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av Bjelke »

d3marcus skrev:
Teslas dåliga kvalitet lär spela in. Anekdotiskt har haft min i fem månader och det har kostat försäkringsbolaget SEK 11 0000 hittills. Konstaterat designfel (LED-list).
:shock: Hoppas att det smet in en nolla för mycket där ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av bjornnilsson »

Att försäkra en S med några år på nacken blir dyrare än att försäkra en ny. Även fast man hamnat utanför garanti med en bil som gått många mil. Min gamla S90 facelift betalade jag 1650 i månaden för (IF), billigaste helförsäkring som gick att hitta, 43 år i villa i liten förort utanför Sthlm. Helförsäkring tycker jag dock är ett måste, såvida du inte kan tänka dig att någon gång eventuellt sälja din bil i delar om olyckan varit framme.

För min nya S Performance (11 dagar gammal) betalar jag typ 600 kr i månaden (halvförsäkring då vagnskadan täcker upp för resten då bilen är ny).
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av Bernando »

bjornnilsson skrev:
Att försäkra en S med några år på nacken blir dyrare än att försäkra en ny. Även fast man hamnat utanför garanti med en bil som gått många mil. Min gamla S90 facelift betalade jag 1650 i månaden för (IF), billigaste helförsäkring som gick att hitta, 43 år i villa i liten förort utanför Sthlm. Helförsäkring tycker jag dock är ett måste, såvida du inte kan tänka dig att någon gång eventuellt sälja din bil i delar om olyckan varit framme.

För min nya S Performance (11 dagar gammal) betalar jag typ 600 kr i månaden (halvförsäkring då vagnskadan täcker upp för resten då bilen är ny).
Lite dyrare kanske, men ingen jätteskillnad. Många verkar betala runt tusenlappen för en helförsäkring. Så runt 400 spänn i månaden. Har man en budget på sub 500k så blir det ju också svårt att få tag i en ny.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av frippe »

Vi betalar ca 11500 för en 70d från 2015. Försäkrad via LF i vårt län, inget storstadslän tack och lov.

Visst, ett par tusenlappar över vad en alternativ bil i samma ålder hade kostat, men inte oävet mycket.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av bjornnilsson »

Bernando skrev:
bjornnilsson skrev:
Att försäkra en S med några år på nacken blir dyrare än att försäkra en ny. Även fast man hamnat utanför garanti med en bil som gått många mil. Edit
Lite dyrare kanske, men ingen jätteskillnad. Många verkar betala runt tusenlappen för en helförsäkring. Så runt 400 spänn i månaden. Har man en budget på sub 500k så blir det ju också svårt att få tag i en ny.
Det jag reagerar på är att en ny bil med galen prestanda är billigare att försäkra än en äldre OCH det var ingen skillnad på att försäkra min S90 när den var inom garantiperiod i jämförelse med när den var utanför. Nytt/äldre/äldst utan garanti = billigt/dyrt/lika dyrt.. En smula märkligt kan jag tycka. Reparation av skärmen (MCU) fick jag betala för själv när det var dags på S90’n.. men det var värt det oavsett, en fantastisk bil!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Snowdiver87
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 10 dec 2020 15:43

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av Snowdiver87 »

Jag vill tacka alla för era bidragande inlägg.

Ska absolut kolla med Watercircles och även flera andra försäkringsbolag.

Helförsäkring är ett måste för mig. I Täby figurerar tyvärr väldigt många skickliga fälgtjuvar... Vet dock inte om Tesla har varit mer förskonade mot dessa än de Tyska premiumtillverkarna.
Bor långt inne i ett radhusområde med sjukligt många farthinder. Bör således klara mig från klåfingriga typer.

Har ändå inte planerat att ha 21 tumsfälgar utan tänkt mig 19. Men om bilen jag köper har 21tum så är det ju en annan sak.

Återigen ett stort tack!
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av lem »

Hej!
Det finns fälglåsmuttrrar för femhundra och lite mer avancerad bricka för ca tre tusen (tror de är klara, lånade ut min bil till dem så de kunde mäta).

Jag köpte muttrarna, skall montera dem i kväll...

Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av mikebike »

Jag har svarta hattar på mina hjulmuttrar, men låsmuttrarna kom utan. Nu har jag tillverkat hattar till dessa. :D
20201216_095653.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Snowdiver87
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 10 dec 2020 15:43

Re: Försäkringskostnad, tips för en spekulant.

Inlägg av Snowdiver87 »

lem skrev:
Hej!
Det finns fälglåsmuttrrar för femhundra och lite mer avancerad bricka för ca tre tusen (tror de är klara, lånade ut min bil till dem så de kunde mäta).

Jag köpte muttrarna, skall montera dem i kväll...

Hälsningar
Lars
Bra att veta! Tack för svar.
Skriv svar