Det räknas inteOfarligTesla skrev:Du är redan för sen, har redan beställt "utifall att".fth skrev:"Love is in the air"
Jag har som mål att vara först på "köp"-knappen när refresh tillkännages.
/fth
/fth
Moderator: Redaktion
Det räknas inteOfarligTesla skrev:Du är redan för sen, har redan beställt "utifall att".fth skrev:"Love is in the air"
Jag har som mål att vara först på "köp"-knappen när refresh tillkännages.
/fth
Ja väldigt intressant att se vad en refresh innehåller. Om man tittar mer åt klassiska bilvärden.fth skrev:Tesla har ju absolut inte tagit höjd för den här typen av krav hittills, framför allt inte på den europeiska marknaden.Fredrik j skrev:Jag tror att Tesla grovt underskattar kundernas behov av "klassiska" bilattribut.
Mercedes är en av dom tillverkare som traditionellt är duktiga på sånt. Jag tänker då på t.ex. dörr-tjoff, inredningsmaterial och design (även om jag personligen inte är något fan av varken mercedes eller Teslas designspråk).
Man ser kanske inte dom gamla tillverkarna som något hot för man tror att infotainment och dess mjukvara är 50% av bilen och att den elektriska drivlinan står för resten.
Jag tror dock kanske inte det är i första hand för att dom har underskattat kundernas behov, snarare tror jag det är en prioritering man har gjort, där man fokuserat på hemmamarknaden och "målkunder" som oss teknik-nördar etc.
Att detta är mycket viktigt på den här sidan Atlanten bör dom dock idag vara mycket medvetna om. Jag är helt säker på att dom löpande gör omfattande och detaljerade analyser av alla sina marknader, och framgångarna för e-tron i Norge och på andra håll har väl t.ex. till mycket stor del sin förklaring i dessa "klassiska" bilattribut.
Jag är helt säker på att även Tesla har identifierat detta.
Det skall bli mycket intressant att se vad (om något) dom gör för att adressera detta i kommande refresh av S/X (i närtid?).
/fth
Lär väl redan finnas beställningar som kommer att få refresh levererad? Bilarna som börjar produceras nu efter stängningen kommer sannolikt att levereras till Europa först, dvs inom 1-2 månader. Det är så Tesla har jobbat tidigare. De behöver då inte gå ut med att det finns en refresh i förtid och drabbas av Osborn-effekten och samtidigt har de bilar som de kan leverera till samtliga marknader direkt när de talar om nyheterna. De brukar använda kvartalsmötena för att tala om alla saker de nyligen gjort eller kommit igång med även ifall dessa saker inte ligger inom kvartalet som rapporten gäller. Jag förutspår alltså att senast kvartalsmötet lär Tesla gå ut med att de har uppdaterat X/S men före det lär bilder spridas på bilarna som lämnar fabriken.fth skrev:"Love is in the air"OfarligTesla skrev:Luktar refresh enligt mig.
Jag har som mål att vara först på "köp"-knappen när refresh tillkännages.
/fth
fth skrev:"Love is in the air"OfarligTesla skrev:Luktar refresh enligt mig.
Jag har som mål att vara först på "köp"-knappen när refresh tillkännages.
/fth
Nä, sorry, det var inbillning, inget annat har ändrats, och LR+/371 miles kom redan i oktober.fth skrev:Men nu händer det väl ändå något?
Jag var inne för en stund sedan och kollad på amerikanska konfiguratorn, och kan svära på att det då var "Long Range" och "Performance".
Nu heter den "Long Range Plus" med EPA range på 371 miles (594 km), det hade den väl ändå inte förut?
Eller inbillar jag mig?
/fth
Ja, det har dom nog haft i ett år nu.Credde skrev:Har dom andra hjul i USA? Standard på Model S är:
19'' Tempest Wheels
Det var väl någon/några månader sedan de ändrade till plus även i Sverige?Svenssons skrev:LR+
Jo, tyvärr. Marketing att ha en ”plus” modell när det inte finns någon vanlig är ju muppigt.taliz skrev:Det var väl någon/några månader sedan de ändrade till plus även i Sverige?Svenssons skrev:LR+
Tror några på forumet fått bilar levererade med det namnet.
Tänkte mer på att ha som referens. Lär ju uppdateras inom kort.taliz skrev:Det var väl någon/några månader sedan de ändrade till plus även i Sverige?Svenssons skrev:LR+
Tror några på forumet fått bilar levererade med det namnet.
Svenssons skrev:Tänkte mer på att ha som referens. Lär ju uppdateras inom kort.taliz skrev:Det var väl någon/några månader sedan de ändrade till plus även i Sverige?Svenssons skrev:LR+
Tror några på forumet fått bilar levererade med det namnet.
Torsdag naturligtvis...MWall skrev:Svenssons skrev:Tänkte mer på att ha som referens. Lär ju uppdateras inom kort.taliz skrev:Det var väl någon/några månader sedan de ändrade till plus även i Sverige?Svenssons skrev:LR+
Tror några på forumet fått bilar levererade med det namnet.
Om det nu kommer en refresh, är det på måndag då?
Okay, är tydligen inte ofta nog inne på Tesla USA då Snygga är dom i allafall inte i mina ögon.taliz skrev:Ja, det har dom nog haft i ett år nu.Credde skrev:Har dom andra hjul i USA? Standard på Model S är:
19'' Tempest Wheels
Jo, det står en X i Norrköping som jag skrev tidigare idag.fth skrev:Härligt, inga S/X i showroomen någonstans alltså, och idag är det torsdag.mikebike skrev:I MoS var det helt tomt för ett tag sedan, nu senast stod det en M3P 2021 där, endast.AGCF skrev:Har inte tänkt på det förut, men sen årsskiftet har de inte haft någon S eller X in showroomet här i Norrköping. Hur ser det ut i andra städer?
Jag hoppas de skall få hem en MY (USA-spec) som teaser.
Det lät så när jag beställde min M3.
Nu dj-ar blir det refresh!
/fth
Okej, jag har bara titta från bilen och förut stod det en X med öppna dörrar och en S i den stora hallen men nu står det bara 3or.Viper skrev:Jo, det står en X i Norrköping som jag skrev tidigare idag.fth skrev:Härligt, inga S/X i showroomen någonstans alltså, och idag är det torsdag.mikebike skrev:I MoS var det helt tomt för ett tag sedan, nu senast stod det en M3P 2021 där, endast.AGCF skrev:Har inte tänkt på det förut, men sen årsskiftet har de inte haft någon S eller X in showroomet här i Norrköping. Hur ser det ut i andra städer?
Jag hoppas de skall få hem en MY (USA-spec) som teaser.
Det lät så när jag beställde min M3.
Nu dj-ar blir det refresh!
/fth
Ok, jag har inte varit där idag. Men sent igår eftermiddag så rullade dom in en vit X. Så den stod där vid stängning igårkväll iallafall.AGCF skrev:Okej, jag har bara titta från bilen och förut stod det en X med öppna dörrar och en S i den stora hallen men nu står det bara 3or.Viper skrev:Jo, det står en X i Norrköping som jag skrev tidigare idag.fth skrev:Härligt, inga S/X i showroomen någonstans alltså, och idag är det torsdag.mikebike skrev:I MoS var det helt tomt för ett tag sedan, nu senast stod det en M3P 2021 där, endast.AGCF skrev:Har inte tänkt på det förut, men sen årsskiftet har de inte haft någon S eller X in showroomet här i Norrköping. Hur ser det ut i andra städer?
Jag hoppas de skall få hem en MY (USA-spec) som teaser.
Det lät så när jag beställde min M3.
Nu dj-ar blir det refresh!
/fth
Ja, jag tror att man helt enkelt inte haft de ekonomiska musklerna för att göra det bättre än vad man gjort. Tesla använde reglage från Mercedes i S/X men det hjälpte inte så mycket. 2016 tog man även in Anders Bell som hade varit ansvarig för att ta fram Volvos nya inredningsdesign. Inte heller det tycker jag har märkts av.fth skrev:Tesla har ju absolut inte tagit höjd för den här typen av krav hittills, framför allt inte på den europeiska marknaden.Fredrik j skrev:Jag tror att Tesla grovt underskattar kundernas behov av "klassiska" bilattribut.
Mercedes är en av dom tillverkare som traditionellt är duktiga på sånt. Jag tänker då på t.ex. dörr-tjoff, inredningsmaterial och design (även om jag personligen inte är något fan av varken mercedes eller Teslas designspråk).
Man ser kanske inte dom gamla tillverkarna som något hot för man tror att infotainment och dess mjukvara är 50% av bilen och att den elektriska drivlinan står för resten.
Jag tror dock kanske inte det är i första hand för att dom har underskattat kundernas behov, snarare tror jag det är en prioritering man har gjort, där man fokuserat på hemmamarknaden och "målkunder" som oss teknik-nördar etc.
Att detta är mycket viktigt på den här sidan Atlanten bör dom dock idag vara mycket medvetna om. Jag är helt säker på att dom löpande gör omfattande och detaljerade analyser av alla sina marknader, och framgångarna för e-tron i Norge och på andra håll har väl t.ex. till mycket stor del sin förklaring i dessa "klassiska" bilattribut.
Jag är helt säker på att även Tesla har identifierat detta.
Det skall bli mycket intressant att se vad (om något) dom gör för att adressera detta i kommande refresh av S/X (i närtid?).
/fth
Nej, att etron sålt bra i Norge beror främst på formatet, mellanstor eldriven SUV. De har ju inte haft någon konkurrens överhuvudtaget på det området.fth skrev:Tesla har ju absolut inte tagit höjd för den här typen av krav hittills, framför allt inte på den europeiska marknaden.Fredrik j skrev:Jag tror att Tesla grovt underskattar kundernas behov av "klassiska" bilattribut.
Mercedes är en av dom tillverkare som traditionellt är duktiga på sånt. Jag tänker då på t.ex. dörr-tjoff, inredningsmaterial och design (även om jag personligen inte är något fan av varken mercedes eller Teslas designspråk).
Man ser kanske inte dom gamla tillverkarna som något hot för man tror att infotainment och dess mjukvara är 50% av bilen och att den elektriska drivlinan står för resten.
Jag tror dock kanske inte det är i första hand för att dom har underskattat kundernas behov, snarare tror jag det är en prioritering man har gjort, där man fokuserat på hemmamarknaden och "målkunder" som oss teknik-nördar etc.
Att detta är mycket viktigt på den här sidan Atlanten bör dom dock idag vara mycket medvetna om. Jag är helt säker på att dom löpande gör omfattande och detaljerade analyser av alla sina marknader, och framgångarna för e-tron i Norge och på andra håll har väl t.ex. till mycket stor del sin förklaring i dessa "klassiska" bilattribut.
Jag är helt säker på att även Tesla har identifierat detta.
Det skall bli mycket intressant att se vad (om något) dom gör för att adressera detta i kommande refresh av S/X (i närtid?).
/fth
I Norge är E-Tron faktisk än så länge den bäst säljande elbil i januari (kan ändras så klart) så försäljningen har i alla fal inte dött helt i Norge.taliz skrev:
Nej, att etron sålt bra i Norge beror främst på formatet, mellanstor eldriven SUV. De har ju inte haft någon konkurrens överhuvudtaget på det området.
Nu i år kommer såväl Model Y som ID4, Enyaq mfl.
Det är väldigt tydligt att många nu väntar på dem då försäljningen av etron i det närmaste tvärdog under hösten.
E-Tron är en väldigt bra bil. Lagom storlek för en vanlig familj, snabb laddning osv. Helt klart mitt andraval efter Model S.Credde skrev:I Norge är E-Tron faktisk än så länge den bäst säljande elbil i januari (kan ändras så klart) så försäljningen har i alla fal inte dött helt i Norge.taliz skrev:
Nej, att etron sålt bra i Norge beror främst på formatet, mellanstor eldriven SUV. De har ju inte haft någon konkurrens överhuvudtaget på det området.
Nu i år kommer såväl Model Y som ID4, Enyaq mfl.
Det är väldigt tydligt att många nu väntar på dem då försäljningen av etron i det närmaste tvärdog under hösten.
Zalman3 skrev:Facelift kommer mars 2021?