Model S/X part 2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S/X part 2

Inlägg av MWall »

fth skrev:
AGCF skrev:
Mercedes EQS kommer presenteras vilken dag som helst. De kanske vill sabotera för dem genom att sno rampljuset. När Lucid kom var det ju en barnslig tävling i lägst pris.
Jag har iofs svårt att tro att Tesla betraktar Mercedes som en seriös utmanare på elbilsmarknaden :D

/fth
Varför inte? Jag kan tänka mig en Mercedes. De bygger fina bilar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S/X part 2

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Varför inte? Jag kan tänka mig en Mercedes. De bygger fina bilar.
Absolut, men deras satsning på elbilar har ju varit allt annat än imponerande än så länge.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Model S/X part 2

Inlägg av AGCF »

Har inte tänkt på det förut, men sen årsskiftet har de inte haft någon S eller X in showroomet här i Norrköping. Hur ser det ut i andra städer?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S/X part 2

Inlägg av fth »

AGCF skrev:
Har inte tänkt på det förut, men sen årsskiftet har de inte haft någon S eller X in showroomet här i Norrköping. Hur ser det ut i andra städer?
Jag var i Segeltorp igår, samma sak där... nu blev jag plötsligt lite optimistik igen, det blir nog en refresh iaf :D :D :D

Bra iakttagelse!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Model S/X part 2

Inlägg av AGCF »

fth skrev:
MWall skrev:
Varför inte? Jag kan tänka mig en Mercedes. De bygger fina bilar.
Absolut, men deras satsning på elbilar har ju varit allt annat än imponerande än så länge.

/fth
Om man har en dominerade ställning på marknaden försöker man döda konkurrenterna innan de börjar ta marknadsandelar ;)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S/X part 2

Inlägg av fth »

AGCF skrev:
Om man har en dominerade ställning på marknaden försöker man döda konkurrenterna innan de börjar ta marknadsandelar ;)
Jo, det är sant, det finns ju som sagt tidigare exempel på detta :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Model S/X part 2

Inlägg av ermase »

La en order på en ny S i spekulation förra veckan.
Fick följande svar när jag sa att jag funderade på att avboka.

Vi vet inget i dagsläget om uppdatering av Model S men min rekommendation till dig är att låta ordern ligger kvar och invänta och se vad som händer. Då har du en färdig order och kommer har tillgång till de eventuella uppdateringarna.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
AGCF skrev:
Mercedes EQS kommer presenteras vilken dag som helst. De kanske vill sabotera för dem genom att sno rampljuset. När Lucid kom var det ju en barnslig tävling i lägst pris.
Jag har iofs svårt att tro att Tesla betraktar Mercedes som en seriös utmanare på elbilsmarknaden :D

/fth
Brukar man inte beskylla Nokia för att ha haft den typen av attityd? :D
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Viper »

fth skrev:
AGCF skrev:
Har inte tänkt på det förut, men sen årsskiftet har de inte haft någon S eller X in showroomet här i Norrköping. Hur ser det ut i andra städer?
Jag var i Segeltorp igår, samma sak där... nu blev jag plötsligt lite optimistik igen, det blir nog en refresh iaf :D :D :D

Bra iakttagelse!

/fth
Det rullades in en X i showroom i Norrköping igår iallafall.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S/X part 2

Inlägg av MWall »

ermase skrev:
La en order på en ny S i spekulation förra veckan.
Fick följande svar när jag sa att jag funderade på att avboka.

Vi vet inget i dagsläget om uppdatering av Model S men min rekommendation till dig är att låta ordern ligger kvar och invänta och se vad som händer. Då har du en färdig order och kommer har tillgång till de eventuella uppdateringarna.

Den du frågade vet antagligen mindre än vad du vet så det där rådet är ganska neutralt. Hade alla anställda vetat vad som händer hade det varit ute för länge sen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S/X part 2

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Brukar man inte beskylla Nokia för att ha haft den typen av attityd? :D
Jo, det finns ju flera exempel i historien på företag som totalt missat att ta hänsyn till faktorer, tekniker, utmanare som senare fick dom på fall.
Jag har dock lite svårt att tro att Tesla skulle råka ut för detta i närtid, det känns som att dom har mycket bra koll på sina marknader.

Lucid-exemplet visar kanske att Tesla är mer oroade över nya spelare utan ryggsäck än vad dom är över dom gamla "kolosserna på lerfötter" ?
Vi får se om dom väljer att "sabotera" Mercedes-lanseringen, det skulle iofs inte förvåna mig :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Brukar man inte beskylla Nokia för att ha haft den typen av attityd? :D
Jo, det finns ju flera exempel i historien på företag som totalt missat att ta hänsyn till faktorer, tekniker, utmanare som senare fick dom på fall.
Jag har dock lite svårt att tro att Tesla skulle råka ut för detta i närtid, det känns som att dom har mycket bra koll på sina marknader.

Lucid-exemplet visar kanske att Tesla är mer oroade över nya spelare utan ryggsäck än vad dom är över dom gamla "kolosserna på lerfötter" ?
Vi får se om dom väljer att "sabotera" Mercedes-lanseringen, det skulle iofs inte förvåna mig :D

/fth
Jag tror att Tesla grovt underskattar kundernas behov av "klassiska" bilattribut.
Mercedes är en av dom tillverkare som traditionellt är duktiga på sånt. Jag tänker då på t.ex. dörr-tjoff, inredningsmaterial och design (även om jag personligen inte är något fan av varken mercedes eller Teslas designspråk).

Man ser kanske inte dom gamla tillverkarna som något hot för man tror att infotainment och dess mjukvara är 50% av bilen och att den elektriska drivlinan står för resten.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S/X part 2

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Jag tror att Tesla grovt underskattar kundernas behov av "klassiska" bilattribut.
Mercedes är en av dom tillverkare som traditionellt är duktiga på sånt. Jag tänker då på t.ex. dörr-tjoff, inredningsmaterial och design (även om jag personligen inte är något fan av varken mercedes eller Teslas designspråk).

Man ser kanske inte dom gamla tillverkarna som något hot för man tror att infotainment och dess mjukvara är 50% av bilen och att den elektriska drivlinan står för resten.
Tesla har ju absolut inte tagit höjd för den här typen av krav hittills, framför allt inte på den europeiska marknaden.

Jag tror dock kanske inte det är i första hand för att dom har underskattat kundernas behov, snarare tror jag det är en prioritering man har gjort, där man fokuserat på hemmamarknaden och "målkunder" som oss teknik-nördar etc.

Att detta är mycket viktigt på den här sidan Atlanten bör dom dock idag vara mycket medvetna om. Jag är helt säker på att dom löpande gör omfattande och detaljerade analyser av alla sina marknader, och framgångarna för e-tron i Norge och på andra håll har väl t.ex. till mycket stor del sin förklaring i dessa "klassiska" bilattribut.

Jag är helt säker på att även Tesla har identifierat detta.

Det skall bli mycket intressant att se vad (om något) dom gör för att adressera detta i kommande refresh av S/X (i närtid?).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model S/X part 2

Inlägg av mikebike »

AGCF skrev:
Har inte tänkt på det förut, men sen årsskiftet har de inte haft någon S eller X in showroomet här i Norrköping. Hur ser det ut i andra städer?
I MoS var det helt tomt för ett tag sedan, nu senast stod det en M3P 2021 där, endast.
Jag hoppas de skall få hem en MY (USA-spec) som teaser.
Det lät så när jag beställde min M3.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S/X part 2

Inlägg av fth »

mikebike skrev:
AGCF skrev:
Har inte tänkt på det förut, men sen årsskiftet har de inte haft någon S eller X in showroomet här i Norrköping. Hur ser det ut i andra städer?
I MoS var det helt tomt för ett tag sedan, nu senast stod det en M3P 2021 där, endast.
Jag hoppas de skall få hem en MY (USA-spec) som teaser.
Det lät så när jag beställde min M3.
Härligt, inga S/X i showroomen någonstans alltså, och idag är det torsdag.

Nu dj-ar blir det refresh! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Svenssons »

mikebike skrev:
AGCF skrev:
Har inte tänkt på det förut, men sen årsskiftet har de inte haft någon S eller X in showroomet här i Norrköping. Hur ser det ut i andra städer?
I MoS var det helt tomt för ett tag sedan, nu senast stod det en M3P 2021 där, endast.
Jag hoppas de skall få hem en MY (USA-spec) som teaser.
Det lät så när jag beställde min M3.
För Model X plockade de över en amerikansk bil halvåret innan leveranserna men jag gissar att Giga Berlin kommer leverera några utställningsbilar till de olika Service Center i Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S/X part 2

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Härligt, inga S/X i showroomen någonstans alltså, och idag är det torsdag.

Nu dj-ar blir det refresh! :D

/fth
Säljare sa till mig att HQ tidigt i Q4 sagt att det skulle komma väldigt få S/X i Q4 och de verkade uppmuntras att sälja alla som fanns här. Fanns tydligen inte en enda S för provkörning eller i showroom i hela Sverige när jag pratade med säljaren förra veckan.

Luktar refresh enligt mig.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Härligt, inga S/X i showroomen någonstans alltså, och idag är det torsdag.

Nu dj-ar blir det refresh! :D

/fth
Verkar inte finnas direkt många nyare lagerbilar heller:

Sverige: Inga S, en X
Tyskland: Inga S, åtta X
Norge: Åtta S, fyra X
Nederländerna: Två S, en X
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S/X part 2

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Luktar refresh enligt mig.
"Love is in the air" :D

Jag har som mål att vara först på "köp"-knappen när refresh tillkännages. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S/X part 2

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
"Love is in the air" :D

Jag har som mål att vara först på "köp"-knappen när refresh tillkännages. ;)

/fth
Du är redan för sen, har redan beställt "utifall att". :P
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S/X part 2

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
fth skrev:
"Love is in the air" :D

Jag har som mål att vara först på "köp"-knappen när refresh tillkännages. ;)

/fth
Du är redan för sen, har redan beställt "utifall att". :P
Det räknas inte ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tror att Tesla grovt underskattar kundernas behov av "klassiska" bilattribut.
Mercedes är en av dom tillverkare som traditionellt är duktiga på sånt. Jag tänker då på t.ex. dörr-tjoff, inredningsmaterial och design (även om jag personligen inte är något fan av varken mercedes eller Teslas designspråk).

Man ser kanske inte dom gamla tillverkarna som något hot för man tror att infotainment och dess mjukvara är 50% av bilen och att den elektriska drivlinan står för resten.
Tesla har ju absolut inte tagit höjd för den här typen av krav hittills, framför allt inte på den europeiska marknaden.

Jag tror dock kanske inte det är i första hand för att dom har underskattat kundernas behov, snarare tror jag det är en prioritering man har gjort, där man fokuserat på hemmamarknaden och "målkunder" som oss teknik-nördar etc.

Att detta är mycket viktigt på den här sidan Atlanten bör dom dock idag vara mycket medvetna om. Jag är helt säker på att dom löpande gör omfattande och detaljerade analyser av alla sina marknader, och framgångarna för e-tron i Norge och på andra håll har väl t.ex. till mycket stor del sin förklaring i dessa "klassiska" bilattribut.

Jag är helt säker på att även Tesla har identifierat detta.

Det skall bli mycket intressant att se vad (om något) dom gör för att adressera detta i kommande refresh av S/X (i närtid?).

/fth
Ja väldigt intressant att se vad en refresh innehåller. Om man tittar mer åt klassiska bilvärden.
Jag tror definitivt att man ser europeiska tillverkare som konkurrenter och om marknaden skulle tydligt börja efterfråga ”klassiska” bilar men eldrivna skulle tillverkare som MB ha ett försprång.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
Luktar refresh enligt mig.
"Love is in the air" :D

Jag har som mål att vara först på "köp"-knappen när refresh tillkännages. ;)

/fth
Lär väl redan finnas beställningar som kommer att få refresh levererad? Bilarna som börjar produceras nu efter stängningen kommer sannolikt att levereras till Europa först, dvs inom 1-2 månader. Det är så Tesla har jobbat tidigare. De behöver då inte gå ut med att det finns en refresh i förtid och drabbas av Osborn-effekten och samtidigt har de bilar som de kan leverera till samtliga marknader direkt när de talar om nyheterna. De brukar använda kvartalsmötena för att tala om alla saker de nyligen gjort eller kommit igång med även ifall dessa saker inte ligger inom kvartalet som rapporten gäller. Jag förutspår alltså att senast kvartalsmötet lär Tesla gå ut med att de har uppdaterat X/S men före det lär bilder spridas på bilarna som lämnar fabriken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S/X part 2

Inlägg av fth »

Men nu händer det väl ändå något?

Jag var inne för en stund sedan och kollad på amerikanska konfiguratorn, och kan svära på att det då var "Long Range" och "Performance".

Nu heter den "Long Range Plus" med EPA range på 371 miles (594 km), det hade den väl ändå inte förut?

Eller inbillar jag mig? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S/X part 2

Inlägg av MWall »

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
Luktar refresh enligt mig.
"Love is in the air" :D

Jag har som mål att vara först på "köp"-knappen när refresh tillkännages. ;)

/fth

För mig beror det väldigt mycket på vad den består av. Är det "bara" en liggande skärm så får det vara.
Skriv svar