Eventuell Model 2 är på inga sätt en ersättare till Model S och Cybertruck är på inga sätt en ersättare till Model X. Model 3 och Model Y är inte heller ersättare till S/X. Det är olika kundgrupper, olika storlekar, olika priser. Tidigare fanns dock inga val vilket ledde till att många köpte S och till viss del X för att det helt enkelt inte fanns några andra elbilar även ifall de egentligen ville ha en bil i storleken 3/Y. Model S/X är inte bilar som kommer att bli den mest sålda bil någon månad.Credde skrev:Finns väl kanske en risk för lite längre fram, att Tesla väljer helt att lägga ner tillverkningen av Model S/X när Cybertruck och Model 2 kommer, samtidigt tar Model Y till och med köpare från Model X. Svårt att spekulera om framtiden men om en eventuell refresh nu inte kommer öka försäljningen av Model S och X så tror jag det ligger i tankarna.
Model S/X part 2
Moderator: Redaktion
Re: Model S/X part 2
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model S/X part 2
Så länge de kan tillverka bilarna med rimligt vinstmarginal lär de ju fortsätta. Cybertruck eller model 2 ersätter ju knappast S/X.
Däremot kan jag tänka mig att de öser på med än mer tech i S/X och håller priserna uppe för att bibehålla de marginaler som krävs.
Däremot kan jag tänka mig att de öser på med än mer tech i S/X och håller priserna uppe för att bibehålla de marginaler som krävs.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S/X part 2
Model S är nog inte i farozonen, inte med Plaid i antågande, men X kan kanske sitta löst.Credde skrev:Finns väl kanske en risk för lite längre fram, att Tesla väljer helt att lägga ner tillverkningen av Model S/X när Cybertruck och Model 2 kommer, samtidigt tar Model Y till och med köpare från Model X. Svårt att spekulera om framtiden men om en eventuell refresh nu inte kommer öka försäljningen av Model S och X så tror jag det ligger i tankarna.
Elon verkar ju själv ha en rätt kluven inställning till X, Teslas "Faberge egg of cars", inte minst detta citat illustrerar ju det:
Jag skulle själv bli ledsen om X försvann ur sortimentet, varken S eller Y har ju alla de egenskaper som jag uppskattar med X, men jag skulle nog inte heller bli särskilt förvånad.It’s an incredible vehicle and probably nothing like it will ever be made again and maybe it shouldn’t
Å andra sidan är ju X en ikonisk bil, bara FWD har nog genererat spaltkilometer gratis PR åt Tesla.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model S/X part 2
Tror inte X ligger sämre till än S. Har svårt att se att någon av dem skulle försvinna.fth skrev:Model S är nog inte i farozonen, inte med Plaid i antågande, men X kan kanske sitta löst.Credde skrev:Finns väl kanske en risk för lite längre fram, att Tesla väljer helt att lägga ner tillverkningen av Model S/X när Cybertruck och Model 2 kommer, samtidigt tar Model Y till och med köpare från Model X. Svårt att spekulera om framtiden men om en eventuell refresh nu inte kommer öka försäljningen av Model S och X så tror jag det ligger i tankarna.
Elon verkar ju själv ha en rätt kluven inställning till X, Teslas "Faberge egg of cars", inte minst detta citat illustrerar ju det:Jag skulle själv bli ledsen om X försvann ur sortimentet, varken S eller Y har ju alla de egenskaper som jag uppskattar med X, men jag skulle nog inte heller bli särskilt förvånad.It’s an incredible vehicle and probably nothing like it will ever be made again and maybe it shouldn’t
Å andra sidan är ju X en ikonisk bil, bara FWD har nog genererat spaltkilometer gratis PR åt Tesla.
/fth
X ska ju också få Plaid. X är dessutom enda reella alternativet om man är 6 eller 7 personer i familjen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S/X part 2
Legato skrev:Tror inte X ligger sämre till än S. Har svårt att se att någon av dem skulle försvinna.fth skrev:Model S är nog inte i farozonen, inte med Plaid i antågande, men X kan kanske sitta löst.Credde skrev:Finns väl kanske en risk för lite längre fram, att Tesla väljer helt att lägga ner tillverkningen av Model S/X när Cybertruck och Model 2 kommer, samtidigt tar Model Y till och med köpare från Model X. Svårt att spekulera om framtiden men om en eventuell refresh nu inte kommer öka försäljningen av Model S och X så tror jag det ligger i tankarna.
Elon verkar ju själv ha en rätt kluven inställning till X, Teslas "Faberge egg of cars", inte minst detta citat illustrerar ju det:Jag skulle själv bli ledsen om X försvann ur sortimentet, varken S eller Y har ju alla de egenskaper som jag uppskattar med X, men jag skulle nog inte heller bli särskilt förvånad.It’s an incredible vehicle and probably nothing like it will ever be made again and maybe it shouldn’t
Å andra sidan är ju X en ikonisk bil, bara FWD har nog genererat spaltkilometer gratis PR åt Tesla.
/fth
X ska ju också få Plaid. X är dessutom enda reella alternativet om man är 6 eller 7 personer i familjen.
Vart finns info om X Plaid? Officiell information eller nån YouTube kanal som spekulerar?
Tycker S är snyggare men skulle helst ha en X faktiskt.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S/X part 2
Var har du hört att X skall få Plaid?Legato skrev:Tror inte X ligger sämre till än S. Har svårt att se att någon av dem skulle försvinna.
X ska ju också få Plaid. X är dessutom enda reella alternativet om man är 6 eller 7 personer i familjen.
Det har jag aldrig hört tidigare, iaf inte från officiellt håll, har jag missat något?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model S/X part 2
Japp, håller helt med. Och jag skulle verkligen uppskatta en uppgraderad X med skönare utseende och ännu mer praktisk layout. Faktiskt gärna något större om jag får be. Och helst utan FWD (ja, vet att jag svär i kyrkan). Det är här som jag tycker Rivian har gjort ett sjukt bra jobb med R1S - på pappret än så länge.Legato skrev:
Tror inte X ligger sämre till än S. Har svårt att se att någon av dem skulle försvinna.
X ska ju också få Plaid. X är dessutom enda reella alternativet om man är 6 eller 7 personer i familjen.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Model S/X part 2
Så officiellt det blir med Tesla...fth skrev:Var har du hört att X skall få Plaid?Legato skrev:Tror inte X ligger sämre till än S. Har svårt att se att någon av dem skulle försvinna.
X ska ju också få Plaid. X är dessutom enda reella alternativet om man är 6 eller 7 personer i familjen.
Det har jag aldrig hört tidigare, iaf inte från officiellt håll, har jag missat något?
/fth
https://mobile.twitter.com/elonmusk/sta ... 93?lang=en
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S/X part 2
Ja just ja, det där hade jag ju faktiskt sett, men glömtLegato skrev:
Han säger iofs bara att "Plaid powertrain" kommer till S/X/Roadster, inte att det faktiskt kommer Plaid-versioner av S/X/Roadster, det kommer väl t.ex. knappast finnas en "Roadster Plaid" utöver den "vanliga" Roadstern?
"Plaid powertrain" i detta sammanhang kanske bara betyder tri-motor? Det skulle i så fall innebära att alla S/X/Roadster får tri-motor, och att S Plaid och Roadster får större motorer/säkringar etc för att klara högre effekter?
Cybertruck tri-motor kommer väl i så fall troligen också kallas Plaid?
Inget av detta utesluter iofs en X Plaid, men borde inte den också ha gjorts tillgänlig i konfiguratorn som S Plaid då?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model S/X part 2
Plaid är Plaid... Nyheten när det kom var ju just att man skulle använda liknande drivlina som i Roadstern även i S&X. Har sagts av Musk vid annat tillfälle att S kommer före X så nej, jag tycker inte det är konstigt att X inte finns i konfiguratorn ännu.fth skrev:Ja just ja, det där hade jag ju faktiskt sett, men glömtLegato skrev:
Han säger iofs bara att "Plaid powertrain" kommer till S/X/Roadster, inte att det faktiskt kommer Plaid-versioner av S/X/Roadster, det kommer väl t.ex. knappast finnas en "Roadster Plaid" utöver den "vanliga" Roadstern?
"Plaid powertrain" i detta sammanhang kanske bara betyder tri-motor? Det skulle i så fall innebära att alla S/X/Roadster får tri-motor, och att S Plaid och Roadster får större motorer/säkringar etc för att klara högre effekter?
Cybertruck tri-motor kommer väl i så fall troligen också kallas Plaid?
Inget av detta utesluter iofs en X Plaid, men borde inte den också ha gjorts tillgänlig i konfiguratorn som S Plaid då?
/fth
Nån Plaid Cybertruck har jag inte hört talas om.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S/X part 2
En del tror fortfarande på en refresh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S/X part 2
Och en del tror fortfarande på Tomten...
Random dudes på nätet tror många saker.
"Du, den nya Model S kommer ha 4680-batterier, fram/bakvagn stansade i ett stycke med gigapress, laser-drivna framlyktor, sensorrengöring för alla kameror, HUD, fungerande rengöring av vindruta och framlyktor, nytt effektivitetspaket så den snittar under 150 Wh/km, handtag som inte går sönder, MCU 3, AP HW 4.0, dubbla glasrutor med akustisk dämpning runt om, ordentlig ljudisolering för däcken för grov asfalt, 150+kWh batteri för total räckvidd på 900km+ för Long Range, 0-100 på 3s för Long Range, Laddhastighet på 300kW+ 0-70%, ny avancerad 9-lagers-lack med keramisk slutyta som skyddar mot 99% av stenskotten, motorer och batteri får ny 10-års / 1 miljon km garanti, EU tillåter Summon med Keyfob så den faktiskt fungerar, laser-rengöring av framrutan, medsvängande "carving" bakhjul som Saab 9-3 hade för roligare körkänsla, "Night mode" som släcker ner kupen som Saab hade, ...."
Random dudes på nätet tror många saker.
"Du, den nya Model S kommer ha 4680-batterier, fram/bakvagn stansade i ett stycke med gigapress, laser-drivna framlyktor, sensorrengöring för alla kameror, HUD, fungerande rengöring av vindruta och framlyktor, nytt effektivitetspaket så den snittar under 150 Wh/km, handtag som inte går sönder, MCU 3, AP HW 4.0, dubbla glasrutor med akustisk dämpning runt om, ordentlig ljudisolering för däcken för grov asfalt, 150+kWh batteri för total räckvidd på 900km+ för Long Range, 0-100 på 3s för Long Range, Laddhastighet på 300kW+ 0-70%, ny avancerad 9-lagers-lack med keramisk slutyta som skyddar mot 99% av stenskotten, motorer och batteri får ny 10-års / 1 miljon km garanti, EU tillåter Summon med Keyfob så den faktiskt fungerar, laser-rengöring av framrutan, medsvängande "carving" bakhjul som Saab 9-3 hade för roligare körkänsla, "Night mode" som släcker ner kupen som Saab hade, ...."
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Model S/X part 2
Snubben äger https://www.tesmanian.com/ och är liksom en del andra mega-pro Tesla.kallekula skrev:Vem är det då?Zalman3 skrev:En del tror fortfarande på en refresh.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Model S/X part 2
Han är också en av få som suttit ner i en längre intervju med Elon. En halv dag. Även Kimbal och Maye var med https://www.youtube.com/watch?v=J9oEc0wCQDE
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Model S/X part 2
AGCF skrev:Han är också en av få som suttit ner i en längre intervju med Elon. En halv dag. Även Kimbal och Maye var med https://www.youtube.com/watch?v=J9oEc0wCQDE
Antar att de ställde mängder av kritiska frågor.
Re: Model S/X part 2
Hahaha. Nä, den var helt värdelös den ”intervjun”. Några starstrucks som bara sökte bekräftelse.MWall skrev:AGCF skrev:Han är också en av få som suttit ner i en längre intervju med Elon. En halv dag. Även Kimbal och Maye var med https://www.youtube.com/watch?v=J9oEc0wCQDE
Antar att de ställde mängder av kritiska frågor.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Model S/X part 2
thebishop skrev:Snubben äger https://www.tesmanian.com/ och är liksom en del andra mega-pro Tesla.kallekula skrev:Vem är det då?Zalman3 skrev:En del tror fortfarande på en refresh.
Dom tjänar också pengar på att sitta och "hitta" på en massa saker då det driver trafik till deras kanaler och sidor från andra som hoppas att det ska hända något.
Gått in på ett antal sidor där det står som rubrik att den nya modellen hit och dit och när man väl kommer in så är det bara en kvarts hittepå, otroligt irriterande och slöseri med tid.
Re: Model S/X part 2
Tycker det lät som halvdann uppdatering men så läste jag "handtag som inte går sönder". Det är ju en game changer! Var beställer jag?thebishop skrev:Och en del tror fortfarande på Tomten...
Random dudes på nätet tror många saker.
"Du, den nya Model S kommer ha 4680-batterier, fram/bakvagn stansade i ett stycke med gigapress, laser-drivna framlyktor, sensorrengöring för alla kameror, HUD, fungerande rengöring av vindruta och framlyktor, nytt effektivitetspaket så den snittar under 150 Wh/km, handtag som inte går sönder, MCU 3, AP HW 4.0, dubbla glasrutor med akustisk dämpning runt om, ordentlig ljudisolering för däcken för grov asfalt, 150+kWh batteri för total räckvidd på 900km+ för Long Range, 0-100 på 3s för Long Range, Laddhastighet på 300kW+ 0-70%, ny avancerad 9-lagers-lack med keramisk slutyta som skyddar mot 99% av stenskotten, motorer och batteri får ny 10-års / 1 miljon km garanti, EU tillåter Summon med Keyfob så den faktiskt fungerar, laser-rengöring av framrutan, medsvängande "carving" bakhjul som Saab 9-3 hade för roligare körkänsla, "Night mode" som släcker ner kupen som Saab hade, ...."
Re: Model S/X part 2
De sitter på Model X...kallekula skrev:Tycker det lät som halvdann uppdatering men så läste jag "handtag som inte går sönder". Det är ju en game changer! Var beställer jag?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model S/X part 2
Det är den lilla detaljen som hindrar utrullningen!!
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Model S/X part 2
Förresten - i dagarna går ju CES-mässan. Kan det vara så att de gör en reveal i samband med det? Inte för att de har någon tradition av det, men nån gång kanske blir den första
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Model S/X part 2
Hur är det möjligt att det inte kommit ut varför man hade ett produktionsstopp?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S/X part 2
Ju längre tiden går utan nyheter desto mindre är nog tyvärr chansen att man gjorde några ändringar öht.Zalman3 skrev:Hur är det möjligt att det inte kommit ut varför man hade ett produktionsstopp?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model S/X part 2
Zalman3 skrev:Hur är det möjligt att det inte kommit ut varför man hade ett produktionsstopp?
Låg efterfrågan? Isåfall tror jag inte Elon kommer twittra om det.
Det ryktades om det redan innan man stängde åtminstone.