Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Model S/X part 2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Model S/X part 2

Inläggav Teslaägare Svenssons » 11 jan 2021 14:58

Credde skrev:Finns väl kanske en risk för lite längre fram, att Tesla väljer helt att lägga ner tillverkningen av Model S/X när Cybertruck och Model 2 kommer, samtidigt tar Model Y till och med köpare från Model X. Svårt att spekulera om framtiden men om en eventuell refresh nu inte kommer öka försäljningen av Model S och X så tror jag det ligger i tankarna.

Eventuell Model 2 är på inga sätt en ersättare till Model S och Cybertruck är på inga sätt en ersättare till Model X. Model 3 och Model Y är inte heller ersättare till S/X. Det är olika kundgrupper, olika storlekar, olika priser. Tidigare fanns dock inga val vilket ledde till att många köpte S och till viss del X för att det helt enkelt inte fanns några andra elbilar även ifall de egentligen ville ha en bil i storleken 3/Y. Model S/X är inte bilar som kommer att bli den mest sålda bil någon månad.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare thebishop » 11 jan 2021 14:58

Så länge de kan tillverka bilarna med rimligt vinstmarginal lär de ju fortsätta. Cybertruck eller model 2 ersätter ju knappast S/X.

Däremot kan jag tänka mig att de öser på med än mer tech i S/X och håller priserna uppe för att bibehålla de marginaler som krävs.
P85DL+
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fth » 11 jan 2021 15:00

Credde skrev:Finns väl kanske en risk för lite längre fram, att Tesla väljer helt att lägga ner tillverkningen av Model S/X när Cybertruck och Model 2 kommer, samtidigt tar Model Y till och med köpare från Model X. Svårt att spekulera om framtiden men om en eventuell refresh nu inte kommer öka försäljningen av Model S och X så tror jag det ligger i tankarna.

Model S är nog inte i farozonen, inte med Plaid i antågande, men X kan kanske sitta löst.

Elon verkar ju själv ha en rätt kluven inställning till X, Teslas "Faberge egg of cars", inte minst detta citat illustrerar ju det:
It’s an incredible vehicle and probably nothing like it will ever be made again and maybe it shouldn’t

Jag skulle själv bli ledsen om X försvann ur sortimentet, varken S eller Y har ju alla de egenskaper som jag uppskattar med X, men jag skulle nog inte heller bli särskilt förvånad.

Å andra sidan är ju X en ikonisk bil, bara FWD har nog genererat spaltkilometer gratis PR åt Tesla.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare Legato » 11 jan 2021 16:31

fth skrev:

Model S är nog inte i farozonen, inte med Plaid i antågande, men X kan kanske sitta löst.

Elon verkar ju själv ha en rätt kluven inställning till X, Teslas "Faberge egg of cars", inte minst detta citat illustrerar ju det:
It’s an incredible vehicle and probably nothing like it will ever be made again and maybe it shouldn’t

Jag skulle själv bli ledsen om X försvann ur sortimentet, varken S eller Y har ju alla de egenskaper som jag uppskattar med X, men jag skulle nog inte heller bli särskilt förvånad.

Å andra sidan är ju X en ikonisk bil, bara FWD har nog genererat spaltkilometer gratis PR åt Tesla.

/fth

Tror inte X ligger sämre till än S. Har svårt att se att någon av dem skulle försvinna.

X ska ju också få Plaid. X är dessutom enda reella alternativet om man är 6 eller 7 personer i familjen.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Referralkod: bo2814

Inläggav backe » 11 jan 2021 16:38

Legato skrev:
fth skrev:

/fth

Tror inte X ligger sämre till än S. Har svårt att se att någon av dem skulle försvinna.

X ska ju också få Plaid. X är dessutom enda reella alternativet om man är 6 eller 7 personer i familjen.

Vart finns info om X Plaid? Officiell information eller nån YouTube kanal som spekulerar?

Tycker S är snyggare men skulle helst ha en X faktiskt.
backe

Inläggav Teslaägare fth » 11 jan 2021 16:40

Legato skrev:Tror inte X ligger sämre till än S. Har svårt att se att någon av dem skulle försvinna.

Var har du hört att X skall få Plaid?

Det har jag aldrig hört tidigare, iaf inte från officiellt håll, har jag missat något?

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Kilowatt » 11 jan 2021 16:40

Legato skrev:

Japp, håller helt med. Och jag skulle verkligen uppskatta en uppgraderad X med skönare utseende och ännu mer praktisk layout. Faktiskt gärna något större om jag får be. Och helst utan FWD (ja, vet att jag svär i kyrkan). Det är här som jag tycker Rivian har gjort ett sjukt bra jobb med R1S - på pappret än så länge.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Referralkod: stefan1481

Inläggav Teslaägare Legato » 11 jan 2021 18:50

fth skrev:
Legato skrev:Tror inte X ligger sämre till än S. Har svårt att se att någon av dem skulle försvinna.

Var har du hört att X skall få Plaid?

Det har jag aldrig hört tidigare, iaf inte från officiellt håll, har jag missat något?

/fth

Så officiellt det blir med Tesla...

https://mobile.twitter.com/elonmusk/status/1171965230127009793?lang=en
SÅLD - Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fth » 11 jan 2021 19:00

Legato skrev:Så officiellt det blir med Tesla...

Ja just ja, det där hade jag ju faktiskt sett, men glömt :oops:

Han säger iofs bara att "Plaid powertrain" kommer till S/X/Roadster, inte att det faktiskt kommer Plaid-versioner av S/X/Roadster, det kommer väl t.ex. knappast finnas en "Roadster Plaid" utöver den "vanliga" Roadstern? :?

"Plaid powertrain" i detta sammanhang kanske bara betyder tri-motor? Det skulle i så fall innebära att alla S/X/Roadster får tri-motor, och att S Plaid och Roadster får större motorer/säkringar etc för att klara högre effekter?

Cybertruck tri-motor kommer väl i så fall troligen också kallas Plaid?

Inget av detta utesluter iofs en X Plaid, men borde inte den också ha gjorts tillgänlig i konfiguratorn som S Plaid då?

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 11 jan 2021 19:06

fth skrev:
Legato skrev:Så officiellt det blir med Tesla...

Ja just ja, det där hade jag ju faktiskt sett, men glömt :oops:

Han säger iofs bara att "Plaid powertrain" kommer till S/X/Roadster, inte att det faktiskt kommer Plaid-versioner av S/X/Roadster, det kommer väl t.ex. knappast finnas en "Roadster Plaid" utöver den "vanliga" Roadstern? :?

"Plaid powertrain" i detta sammanhang kanske bara betyder tri-motor? Det skulle i så fall innebära att alla S/X/Roadster får tri-motor, och att S Plaid och Roadster får större motorer/säkringar etc för att klara högre effekter?

Cybertruck tri-motor kommer väl i så fall troligen också kallas Plaid?

Inget av detta utesluter iofs en X Plaid, men borde inte den också ha gjorts tillgänlig i konfiguratorn som S Plaid då?

/fth

Plaid är Plaid... Nyheten när det kom var ju just att man skulle använda liknande drivlina som i Roadstern även i S&X. Har sagts av Musk vid annat tillfälle att S kommer före X så nej, jag tycker inte det är konstigt att X inte finns i konfiguratorn ännu.

Nån Plaid Cybertruck har jag inte hört talas om.
SÅLD - Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model S