Re: Tips att fylla på spolarvätskan
Postat: 05 jan 2021 15:29
Spolarvätska brukar vara propanol och av någon anledning tar den inte bort den där tunna beläggningen.
Ja, så där gör man med många bilar. Men Model S är så knepigt konstruerad att påfyllningen sitter bakom dämparen till huven, så det är inte alldeles enkelt att klämma in en så stor dunk där bakom och träffa rätt.LarsL skrev:Skulle ändå fylla på så jag passade på att filma det. Det blir alltså ganska lätt om man lägger dunken ner på sidan. Observera Model 3.
Personligen har jag ’rätt svårt’ för sådana här ’binära’ 'allt eller inget'-resonemang. Jag har dessutom inte den tekniska kompetensen som krävs för att bojkotta företag som Apple, Google (Android) och Microsoft. Och vilket är i så fall alternativet? Vilken mobiltelefon är inte Apple eller Google? Även om jag hade kompetensen att köra linux eller liknande på en dator som inte var gjord av Apple så vet jag i alla fall inte om jag skulle palla det…fth skrev:.../ Bojkottar man Biltema pga detta så måste man ju i konsekvensens namn sluta använda Google, Amazon, Microsoft etc, som ju alla använder liknande aggressiva upplägg för att slippa skatt i EU genom koncerbidrag till moderbolag i "skatteparadis" etc.
Jag kommer iaf fortsätta handla på Biltema, liksom på Jula och CO.
/fth
Oavsett var man köper sin spolarvätska är det ju rätt enkelt att räkna ut hur man ska späda ut den om man tycker att den är för koncentrerad...mati skrev:Samma här. Jag köper aldrig färdigblandad. Framförallt med tanke på de senaste icke-vintrarna så kan man lätt köra med en ganska utspädd blandning utan att riskera att det fryser. Det är mycket billigare och man slipper dessutom spruta en massa kolväten i naturen. [Min understrykning.]fth skrev:Jorå, 1:1 så funkar den ned till -30 till samma pris som den utspädda som endast funkar till -18.taliz skrev:Kostar väl mer än dubbla mot färdigblandade?
Man kan ju inte späda jättemkt mer heller, om man ska klara -20 iaf.
Jag späder mellan 1:1 och 1:6 beroende på årstid och temperatur, snittar kanske 4:-/liter.
/fth
Bra tips!macksie skrev:För hemmabruk.
Koncentrerad spolarvätska.
10l plastdunk.
Tappkran.
Vid påfyllning är det bara att placera pipen över hålet och sen öppna i den takt som krävs för att det inte skall rinna över.
Tesla har då inte kommit på någon lösning för min spolarbehållare var tom när jag tog ut bilen.frno80 skrev:Tycker placeringen av spolarvätskan och lockets utformning inte är optimalt om man behöver båda händerna för att hålla i dunken/påsen. På andra bilar kan man ju ofta kila fast locket så det inte stänger sig när man fyller på och man häller ut hälften av vätskan utanför.
Någon som kommit på någon kreativ lösning på detta?
På min model S har de uppenbarligen löst det annorlunda - snart 6 år och över 12.000 mil, har _aldrig_ fyllt på spolarvätska. Bilen har varit på service tillräckligt ofta (där de uppenbarligen fyllt på...) så det har aldrig tagit slut. Rätt sjukt faktiskt, väntar fortfarande på att lets upp påfyllnadshålet.AAKEE skrev:Tesla har då inte kommit på någon lösning för min spolarbehållare var tom när jag tog ut bilen.frno80 skrev:Tycker placeringen av spolarvätskan och lockets utformning inte är optimalt om man behöver båda händerna för att hålla i dunken/påsen. På andra bilar kan man ju ofta kila fast locket så det inte stänger sig när man fyller på och man häller ut hälften av vätskan utanför.
Någon som kommit på någon kreativ lösning på detta?
Låter dyrt att lämna in bilen på service hela tiden bara för att fylla på spolarvätska.thebishop skrev:På min model S har de uppenbarligen löst det annorlunda - snart 6 år och över 12.000 mil, har _aldrig_ fyllt på spolarvätska. Bilen har varit på service tillräckligt ofta (där de uppenbarligen fyllt på...) så det har aldrig tagit slut. Rätt sjukt faktiskt, väntar fortfarande på att lets upp påfyllnadshålet.AAKEE skrev:Tesla har då inte kommit på någon lösning för min spolarbehållare var tom när jag tog ut bilen.frno80 skrev:Tycker placeringen av spolarvätskan och lockets utformning inte är optimalt om man behöver båda händerna för att hålla i dunken/påsen. På andra bilar kan man ju ofta kila fast locket så det inte stänger sig när man fyller på och man häller ut hälften av vätskan utanför.
Någon som kommit på någon kreativ lösning på detta?
Aldrig tömt askkoppen heller?John Galt skrev:Låter dyrt att lämna in bilen på service hela tiden bara för att fylla på spolarvätska.thebishop skrev:På min model S har de uppenbarligen löst det annorlunda - snart 6 år och över 12.000 mil, har _aldrig_ fyllt på spolarvätska. Bilen har varit på service tillräckligt ofta (där de uppenbarligen fyllt på...) så det har aldrig tagit slut. Rätt sjukt faktiskt, väntar fortfarande på att lets upp påfyllnadshålet.AAKEE skrev:Tesla har då inte kommit på någon lösning för min spolarbehållare var tom när jag tog ut bilen.frno80 skrev:Tycker placeringen av spolarvätskan och lockets utformning inte är optimalt om man behöver båda händerna för att hålla i dunken/påsen. På andra bilar kan man ju ofta kila fast locket så det inte stänger sig när man fyller på och man häller ut hälften av vätskan utanför.
Någon som kommit på någon kreativ lösning på detta?