Fastfrysna backspeglar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MEK
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 jul 2019 15:33

Fastfrysna backspeglar

Inlägg av MEK »

Har hittat ett par gamla trådar om fastfrysna backspeglar men ingen som ger mig ett bra svar så jag provar med en ny tråd.

Backspeglarna på min Model SP 2019 har fastnat i infällt läge. Detta inträffade iom den första kylan så troligtvis är det is-bildning
som orsakat det. Jag hör att motorn till speglarna snurrar när jag öppnar bilen men de fälls inte ut. Lite olustigt att köra med
speglarna infällda. Någon som råkat ut för detta ? Finns det någon enkel lösning på detta? Tror inte på att man skall försöka
fälla ut dem manuellt som någon föreslog i en gammal tråd. Frågan är om något kan gå sönder när speglarnas motor försöker
fälla ut dem flera ggr. Tveksam till att spola varmt vatten på dem, detta kan resultera i att ännu mer vatten fryser.
Jag bor i södra sverige så detta kanske löser sig snart, när det återgår till plusgrader ...
Model S P100D Raven, lev 201909
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Fastfrysna backspeglar

Inlägg av termosen »

Tips är ju att stänga av den funktionen på vintern. Alltså att de fälls in, men det är ju lite för sent nu.

Åk till ett varmgarage någonstans och låt den tina?
Model Y LR
Model S 100D -18
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Fastfrysna backspeglar

Inlägg av Svenssons »

Det är främst i södra Sverige detta är ett problem och tipset här på forumet som jag använder är att stänga av auto-fold när vintern (svar risk för minusgrader) är på väg.

Om man missat detta och de har frusit fast så kan milt våld i samband med försök att fälla ut dem fungera annars kan man tex leta upp ett varmgarage.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Fastfrysna backspeglar

Inlägg av M3apan »

Spola varmvatten borde lösa det och stänger du sedan av den automatiska infällningen så är det inga problem med ev ny isbildning.
Användarvisningsbild
MEK
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 jul 2019 15:33

Re: Fastfrysna backspeglar

Inlägg av MEK »

Tack för tipsen, jag skall prova varmvatten, väntar tills solen värmer bilen lite (ett par timmar till ;) . Den automatiska utfällningen har jag redan tagit bort men
detta gjorde jag efter att de fastnat.
Model S P100D Raven, lev 201909
Användarvisningsbild
Falo
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jun 2020 21:10

Re: Fastfrysna backspeglar

Inlägg av Falo »

Prova värm med hårfön 5-10 minuter.
Bättre värma med lägre värme under längre tid så isen smälter. Om man använder varmluftspistol är risken att man värmer för mycket så något skadas.
Om solen skiner, ställ sidan mot solen så hjälper den till att värma dörrsidan samtidigt som du blåser varmluft.
Varmvatten smälter isen men då är det samtidigt blött i backspeglar och dörrar som fryser på igen.
Med varmluft torkar du även bort vattnet så det inte fryser till igen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fastfrysna backspeglar

Inlägg av taliz »

På min Volvo så frös den ena spegeln så motorn gick halvtras. Den fällde bara in sig till hälften. Såg inte så kul ut med en spegel infälld och den andra till hälften.
Efter det stängde jag av funktion permanent.
Parkerar man inte väldigt tight är det ju en rätt meningslös funktion.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fastfrysna backspeglar

Inlägg av Teslaspolen »

Det finns inget som man kan smörja i preventativt syfte?
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Fastfrysna backspeglar

Inlägg av Elix747 »

taliz skrev:
På min Volvo så frös den ena spegeln så motorn gick halvtras. Den fällde bara in sig till hälften. Såg inte så kul ut med en spegel infälld och den andra till hälften.
Efter det stängde jag av funktion permanent.
Parkerar man inte väldigt tight är det ju en rätt meningslös funktion.
Jag har alltid stängt av auto-fold på mina backspeglar. Tycker det inte ger någon nytta och dessutom fryser dom fast på vintern. Gjorde lika dant på Volvosarna. I de få fall det är trångt och behövs fällas in så går det ju all fälla in dom manuellt.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fastfrysna backspeglar

Inlägg av taliz »

Elix747 skrev:
taliz skrev:
På min Volvo så frös den ena spegeln så motorn gick halvtras. Den fällde bara in sig till hälften. Såg inte så kul ut med en spegel infälld och den andra till hälften.
Efter det stängde jag av funktion permanent.
Parkerar man inte väldigt tight är det ju en rätt meningslös funktion.
Jag har alltid stängt av auto-fold på mina backspeglar. Tycker det inte ger någon nytta och dessutom fryser dom fast på vintern. Gjorde lika dant på Volvosarna. I de få fall det är trångt och behövs fällas in så går det ju all fälla in dom manuellt.
Exakt, det är ett typexempel på funktion som inte ger mkt mervärde, men ökar reservdelsförsäljningen betydligt.
Det var ju inte direkt så att det var stora problem med att backspeglar slogs sönder innan den där funktionen blev populär.
De där motorerna är inte gratis heller. Inte sällan byter de hela spegeln, och har den dessutom blind spot detection, kamera etc så kan det kosta 10k+.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
snepo
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 feb 2020 19:25

Re: Fastfrysna backspeglar

Inlägg av snepo »

Vet inte hur det är på Tesla. Bytte delar på en bil. Har för mig att det var en Volvo,kan ha varit Mb också. Alla drev till in/utfällning var plast. Så bruka våld förstör dreven,likväl som isbildning. Efter det stänger jag av funktionen vintertid
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fastfrysna backspeglar

Inlägg av Fredrik j »

snepo skrev:
Vet inte hur det är på Tesla. Bytte delar på en bil. Har för mig att det var en Volvo,kan ha varit Mb också. Alla drev till in/utfällning var plast. Så bruka våld förstör dreven,likväl som isbildning. Efter det stänger jag av funktionen vintertid
Varför har du den på sommartid om den inte behövs vintertid?
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Fastfrysna backspeglar

Inlägg av Franz »

Om inte sidospeglarna fälls ut brukar jag lösa det genom att "fälla in dem igen", d.v.s. att t.ex. låsa bilen igen. Sedan låser jag upp samtidigt som jag hjälper till med bara lite extrakraft. Fungerar fint varje gång. Har man värmt upp bilen ordentligt innan fungerar troligtvis rutorna så bra att man kan göra manövern inifrån bilen också (åtminstone enkelt på förarsidan). Ibland fungerar det fint att bilen får försöka fälla in / ut speglarna några gånger för att det skall lossna också.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
MEK
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 jul 2019 15:33

Re: Fastfrysna backspeglar

Inlägg av MEK »

Falo skrev:
Prova värm med hårfön 5-10 minuter.
Bättre värma med lägre värme under längre tid så isen smälter. Om man använder varmluftspistol är risken att man värmer för mycket så något skadas.
Om solen skiner, ställ sidan mot solen så hjälper den till att värma dörrsidan samtidigt som du blåser varmluft.
Varmvatten smälter isen men då är det samtidigt blött i backspeglar och dörrar som fryser på igen.
Med varmluft torkar du även bort vattnet så det inte fryser till igen.
Tänk att man kan lära sig enkla saker fast man levt mer än en ett halvt liv. Det fungerade med hårfön 8-) . Så fort all is smällt undan fungerade de
igen. Tack för tipset.
Jag måste dock säga att jag håller inte med de som tycker att den aut infällningen av speglarna är en onödig funktion. Jag tycker det är ett mycket
bra sätt att se att bilen verkligen låses när man lämnar den. Ibland kan jag tvivla på om jag låst, då är det bara att titta ut genom fönstret o dubbelkolla ;)
(Den aut låsningen fungerar inte alltid så jag har valt att låsa manuellt istället)
Model S P100D Raven, lev 201909
Skriv svar