Låg kylvätskenivå

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Låg kylvätskenivå

Inlägg av matsm »

Fick felmeddelande i displayen i lördags "Låg kylvätskenivå, schemalägg service i mobilapp". :?
Bilen fungerar som vanligt, laddar, värme ok. Just kylning har jag dock svårt att avgöra denna tiden på året på temperaturen är under nollan men har superchargat 2 gånger och helt "normal" laddkurva för min 70D (2015, 18K mil).
Har bokat in service om ett par veckor men intresseant att veta om någon annan där ute råkat ut för detta och vilken åtgärd som krävdes för att fixa det, samt kostnad?
20210116_082713.jpg
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av Svenssons »

matsm skrev:
Fick felmeddelande i displayen i lördags "Låg kylvätskenivå, schemalägg service i mobilapp". :?
Bilen fungerar som vanligt, laddar, värme ok. Just kylning har jag dock svårt att avgöra denna tiden på året på temperaturen är under nollan men har superchargat 2 gånger och helt "normal" laddkurva för min 70D (2015, 18K mil).
Har bokat in service om ett par veckor men intresseant att veta om någon annan där ute råkat ut för detta och vilken åtgärd som krävdes för att fixa det, samt kostnad?
20210116_082713.jpg
När jag fick det gick det på 107 000 kr...


Mössen hade gnagt på lite allt möjligt inklusive slangarna till kylvätskan. Kan vara annat problem också så att det är gratis för dig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
matsm skrev:
Fick felmeddelande i displayen i lördags "Låg kylvätskenivå, schemalägg service i mobilapp". :?
Bilen fungerar som vanligt, laddar, värme ok. Just kylning har jag dock svårt att avgöra denna tiden på året på temperaturen är under nollan men har superchargat 2 gånger och helt "normal" laddkurva för min 70D (2015, 18K mil).
Har bokat in service om ett par veckor men intresseant att veta om någon annan där ute råkat ut för detta och vilken åtgärd som krävdes för att fixa det, samt kostnad?
20210116_082713.jpg
När jag fick det gick det på 107 000 kr...


Mössen hade gnagt på lite allt möjligt inklusive slangarna till kylvätskan. Kan vara annat problem också så att det är gratis för dig.
Det ska tydligen vara ofantligt med möss som tar sig in överallt i år, otrolig försäljning av musfällor och liknande.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av Lessmog »

Teslaspolen skrev:
Svenssons skrev:
matsm skrev:
Fick felmeddelande i displayen i lördags "Låg kylvätskenivå, schemalägg service i mobilapp". :?
Bilen fungerar som vanligt, laddar, värme ok. Just kylning har jag dock svårt att avgöra denna tiden på året på temperaturen är under nollan men har superchargat 2 gånger och helt "normal" laddkurva för min 70D (2015, 18K mil).
Har bokat in service om ett par veckor men intresseant att veta om någon annan där ute råkat ut för detta och vilken åtgärd som krävdes för att fixa det, samt kostnad?
20210116_082713.jpg
När jag fick det gick det på 107 000 kr...


Mössen hade gnagt på lite allt möjligt inklusive slangarna till kylvätskan. Kan vara annat problem också så att det är gratis för dig.
Det ska tydligen vara ofantligt med möss som tar sig in överallt i år, otrolig försäljning av musfällor och liknande.
Otur att Elon skulle vara den som uppfann en bättre musfälla ... :-) ... rätt dyr också.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av Svenssons »

Lessmog skrev:
Teslaspolen skrev:
Svenssons skrev:
matsm skrev:
Fick felmeddelande i displayen i lördags "Låg kylvätskenivå, schemalägg service i mobilapp". :?
Bilen fungerar som vanligt, laddar, värme ok. Just kylning har jag dock svårt att avgöra denna tiden på året på temperaturen är under nollan men har superchargat 2 gånger och helt "normal" laddkurva för min 70D (2015, 18K mil).
Har bokat in service om ett par veckor men intresseant att veta om någon annan där ute råkat ut för detta och vilken åtgärd som krävdes för att fixa det, samt kostnad?
20210116_082713.jpg
När jag fick det gick det på 107 000 kr...


Mössen hade gnagt på lite allt möjligt inklusive slangarna till kylvätskan. Kan vara annat problem också så att det är gratis för dig.
Det ska tydligen vara ofantligt med möss som tar sig in överallt i år, otrolig försäljning av musfällor och liknande.
Otur att Elon skulle vara den som uppfann en bättre musfälla ... :-) ... rätt dyr också.
Som musfälla funkade inte min Model X särskilt bra. Verkar mer ha fungerat som ett mushus. Poolen funkade bättre som musfälla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av Lessmog »

Svenssons skrev:
Lessmog skrev:
Teslaspolen skrev:
Svenssons skrev:
matsm skrev:
Fick felmeddelande i displayen i lördags "Låg kylvätskenivå, schemalägg service i mobilapp". :?
Bilen fungerar som vanligt, laddar, värme ok. Just kylning har jag dock svårt att avgöra denna tiden på året på temperaturen är under nollan men har superchargat 2 gånger och helt "normal" laddkurva för min 70D (2015, 18K mil).
Har bokat in service om ett par veckor men intresseant att veta om någon annan där ute råkat ut för detta och vilken åtgärd som krävdes för att fixa det, samt kostnad?
20210116_082713.jpg
När jag fick det gick det på 107 000 kr...


Mössen hade gnagt på lite allt möjligt inklusive slangarna till kylvätskan. Kan vara annat problem också så att det är gratis för dig.
Det ska tydligen vara ofantligt med möss som tar sig in överallt i år, otrolig försäljning av musfällor och liknande.
Otur att Elon skulle vara den som uppfann en bättre musfälla ... :-) ... rätt dyr också.
Som musfälla funkade inte min Model X särskilt bra. Verkar mer ha fungerat som ett mushus. Poolen funkade bättre som musfälla.
Cheezzus.
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av Willerud »

Hade "Vehicle coolant is low" för en månad sedan, men bara om bilen parkerades i backe.
Svängde förbi SC i Malmö för att höra hur allvarligt det var. De hade en tekniker som kunde kolla på det 20min senare, mot en halvtimmes felsökning så letades det efter läckage samt fyllde på kylvätska.
Nivån var precis på gränsen för sensorn, så det stämde bra med att den bara varnade i backe.

Kostnad: 843,75kr
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av matsm »

Willerud skrev:
Hade "Vehicle coolant is low" för en månad sedan, men bara om bilen parkerades i backe.
Svängde förbi SC i Malmö för att höra hur allvarligt det var. De hade en tekniker som kunde kolla på det 20min senare, mot en halvtimmes felsökning så letades det efter läckage samt fyllde på kylvätska.
Nivån var precis på gränsen för sensorn, så det stämde bra med att den bara varnade i backe.

Kostnad: 843,75kr
Hoppas hoppas att det är en såpass lätt fix :roll: ...var satt läckaget?
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av evilirish »

Fick upp den varningen 100 mil hemifrån(!). På helgen så klart, när jag skulle köra hem på söndagen. Kördes några mil på lördagen, sen på vägen hem på söndagen fick jag varning om reducerad effekt och att jag skulle kontakta SC omedelbart. Fick prata med teknisk support som efter mycket konsultation internt gav mig grönt ljus att köra försiktigt hem. Ca 10 mil hemifrån gick bilen ner i kanske 20 Hk. Tog ett par minuter att accelerera upp till 100 på motorvägen, men det var mitt i natten utan trafik som tur var. Det var en koppling av något slag i kylsystemet som börjat läcka och pytsat ur all kylvätska så sakteliga. Hade fortfarande garanti så kostade 0:-
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av Willerud »

matsm skrev:
Willerud skrev:
Hade "Vehicle coolant is low" för en månad sedan, men bara om bilen parkerades i backe.
Svängde förbi SC i Malmö för att höra hur allvarligt det var. De hade en tekniker som kunde kolla på det 20min senare, mot en halvtimmes felsökning så letades det efter läckage samt fyllde på kylvätska.
Nivån var precis på gränsen för sensorn, så det stämde bra med att den bara varnade i backe.

Kostnad: 843,75kr
Hoppas hoppas att det är en såpass lätt fix :roll: ...var satt läckaget?
De hitade inget läckage... men man kan ju tycka att någon stans har kylvätskan tagit vägen :-)
Har snart 11000 mil på samvetet, så det blir väl nytt besök igen vid 20000+ mil.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av Skogslasse »

Genast värdesätter jag mina katter ännu mycket högre.
Hoppas det löser sig utan stort hål i plånboken
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av Monark1954 »

För mej slutade laddningen att fungera efter en dag. Troligen är det att förvärmning batteri inte startar då kylvätskenivån är låg.
Batteriet hade - grader. Efter någon dag i varmgarage gick det ladda.
Skall nu idag fylla på kylarvätska, jag hittade den på 2 ställen i Sverige.
Se
viewtopic.php?f=39&t=23855
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av Yxel »

Fick upp det där problemet när jordpunkten i fronten var kass. De bytte den och problemet försvann. 2015 Model S.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av Lessmog »

Yxel skrev:
Fick upp det där problemet när jordpunkten i fronten var kass. De bytte den och problemet försvann. 2015 Model S.
Ja den där jordpunkten har nog mycket på sitt samvete! Skulle nog smörja med krypolja om jag hittade var den satt, i förebyggande syfte.
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av matsm »

Tack för alla svar och inlägg. Man blir ju förskräckt om det skulle vara möss och det skulle kosta 100k att åtgärda! :o
Har ju katt här hemma och hon är duktig på att hålla rent men har fångat en mus i bilen med fälla i höstas så otänkbart är det inte... :(
Tror dock mer på jordpunkts felet. Bilen fungerar ju som vanligt, vad det verkar. Hittade denna norska sida som beskriver samma fel, höger jordpunkt
https://www.norgesdel.no/bilteknisk/tesla/jordfeil
Fixa själv eller lämna till Tesla, hmmm. Oavsett så är det inga stora pengar! :)
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Låg kylvätskenivå

Inlägg av JorgenM »

Jag råkade också ut för samma sak i förra veckan och fyllde på i helgen, 1.5l kostade 145kr + 59kr i frakt..
Bild
Verkar fungera ännu så länge ;)

https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=2092
Oskis
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 dec 2020 21:27

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av Oskis »

Vart hittar man den behållare? Tänkte prova samma sak! Dvsa att fylla på själv :)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av 12man »

bakom frunken, måste lyfta några plastbitar
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av Lessmog »

Men, som någon skrev upptråds, om det fattas kylvätska så har den smitit ut nånstans ifrån. Det ska vara ett slutet system, utan läckor.

Jag fick detta fel för någon månad sen, och det visade sig bero på det ena av två typiska fel: antingen trevägsventil eller fyrvägsventil. Delen byttes (när den hade kommit vill säga ... ) och det hela fylldes på och provtrycktes. Utanför garanti så det gick på 3kkr blankt.

Men ni vet, små sår och fattiga vänner ska man inte förakta. Liten läcka kan snabbt bli stor och då står man där, kanske riktigt olägligt. Så håll ett getöga på systemet om ni försöker fixa själva! Det här är inte farsans gamla tvåtakts-Saab. :roll:
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av Guldis-54 »

Fick detta problem igår. En stor pöl vid vä framhjul samt varning för låg kylvätskenivå.
Vad jag förstår så är bilen okörbar i detta tillstånd, men hur är det med laddning, går detta att göra?
Är det något mobilservice fixar eller blir det bärgare?
Garantin gick ut för ett halvår sedan, hmmm.
EF930CC2-E0FA-4F10-A630-1C7AAFE7929A.jpeg
2E6CF40D-C132-4EFD-831C-EBFC2FE94716.jpeg
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av Lessmog »

Guldis-54 skrev:
Fick detta problem igår. En stor pöl vid vä framhjul samt varning för låg kylvätskenivå.
Vad jag förstår så är bilen okörbar i detta tillstånd, men hur är det med laddning, går detta att göra?
Är det något mobilservice fixar eller blir det bärgare?
Garantin gick ut för ett halvår sedan, hmmm.
Skulle inte tro att det går att vare sig ladda eller köra! Stor pöl tyder på stor läcka och tomt kylsystem. :evil:
Knappast ett jobb för mobilservice heller är jag rädd, men du kan ju alltid fråga.
Så det blir nog bärgning till Tesla.

Beklagar mina trista besked; bitter erfarenhet talar. :x

Att det mer ser ut som höger sida är en bisak i sammanhanget ... 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av Svenssons »

Det går att både ladda och köra kortare sträckor (<10 km men kan vara beroende av utetemperatur). Fick själv samma problem efter att mössen som flyttat in kände för en fyllefest...

Bilen kommer att varna om hög temp och sänka effekten tills det inte går att köra längre. Jag kom hem men kunde inte köra sista metern... Gick bra att köra senare men då körde jag upp på bärgare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av Hedman »

För mig hade en trevägspump börjat läcka, 6300mil. Kostar 900kr plus jobb att byta. Mitt gick på garanti.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av evilirish »

Jag körde hem närmare 90 mil (efter konsultation med Tesla, sent en söndag). Stannade hyfsat ofta för att låta bilen kyla ner sig. När jag lämnar av min kollega 5 mil hemifrån gick den ner i totalt limp-home-mode med ca 20hk kvar. Tog några minuter att komma upp i 80.. Tur det var mitt i natten då och typ ingen trafik.
Ventil som börjat läcka. Gick på garanti, hade gått ca 6.000 mil om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Låg kylvätskenivå

Inlägg av Guldis-54 »

Det blev bärgning idag till Kanalvägen efter samtal med service.
Han sade att man inte skall köra bilen när den varnar för låg kylvatten nivå.
De har eskalerat problemet uppåt att det inte står varning för fortsatt färd i samband med meddelandet.
Får nu se när de får fram reservdel.
Priset på en fyrvägs ”coolant Valve 800:- för byte eller 2430:- för trevägs samt felsökning 3000:- maximalt plus moms.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Skriv svar