Infotainment uppgradering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Man kan ju lägga till FM om man vill väl?
Ja, för ytterligare 5500:-, och ännu inte tillgängligt, det bör väl vara en av världens dyraste FM-radiomottagare :roll:
Frippanecci skrev:
Streama P1 via SRs app?
Ja, det funkar förstås, jag tappar dock som sagt anslutningen rätt ofta norr om Stockholm, både i telefonen (Tre) och i bilen, t.ex. alltid på E4 i Tierp-trakten.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av Credde »

Proman77 skrev:
Fick nytt förslag idag, snabbt påskrivet!
16.000kr (12.800 + moms).
Nu börjar jag också bli lite mer intresserad - sänker dom mon priset för att försöka att hålla bort NTHSA som ju har skrivit till Tesla att dom förväntar en recall?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
RMKarim
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 jan 2021 14:41

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av RMKarim »

Proman77 skrev:
Fick nytt förslag idag, snabbt påskrivet!
16.000kr (12.800 + moms).
Har inte fått det nya förslaget än, hade du godkänt det tidigare?
Model S P100D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av fth »

Credde skrev:
Nu börjar jag också bli lite mer intresserad - sänker dom mon priset för att försöka att hålla bort NTHSA som ju har skrivit till Tesla att dom förväntar en recall?
Det ligger säkert en hel del i detta, bättre att få kunden att betala $1500 för en MCU-uppgradering än att behöva bekosta ett eMMC-byte själva.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
Credde skrev:
Nu börjar jag också bli lite mer intresserad - sänker dom mon priset för att försöka att hålla bort NTHSA som ju har skrivit till Tesla att dom förväntar en recall?
Det ligger säkert en hel del i detta, bättre att få kunden att betala $1500 för en MCU-uppgradering än att behöva bekosta ett eMMC-byte själva.

/fth
Jag absolut att det är det som ligger bakom det här, smart av tesla...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av fth »

Bjelke skrev:
Jag absolut att det är det som ligger bakom det här, smart av tesla...
Det vore ju elegant av dom att erbjuda en MCU-uppgradering till (ytterligare) reducerat pris som ett alternativ om/när man drabbas av eMMC-problemen, kanske i storleksordningen $500-1000.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Frippanecci skrev:
Streama P1 via SRs app?
Ja, det funkar förstås, jag tappar dock som sagt anslutningen rätt ofta norr om Stockholm, både i telefonen (Tre) och i bilen, t.ex. alltid på E4 i Tierp-trakten.
Märkligt, jag lyssnar till ca 80% på P1 via TuneIn i bilen och har i princip aldrig tappat anslutningen (förutom hemma när den inte klarar av hoppet mellan WiFi och 4G) och då har jag kört en del i både Stockholm och Göteborg förutom Kalmar plus Tyskland och Polen.

Blir lite sugen nu när priset är mindre blodigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av e5m1r »

fth skrev:
Gustafsson skrev:
Man kan ju lägga till FM om man vill väl?
Ja, för ytterligare 5500:-, och ännu inte tillgängligt, det bör väl vara en av världens dyraste FM-radiomottagare :roll:
Frippanecci skrev:
Streama P1 via SRs app?
Ja, det funkar förstås, jag tappar dock som sagt anslutningen rätt ofta norr om Stockholm, både i telefonen (Tre) och i bilen, t.ex. alltid på E4 i Tierp-trakten.

/fth
Har du 4G/LTE idag ?
Jag uppgraderade min när det kom och har inte haft några problem med spotify inte ens i europas svarta hål ( Tyskland )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av roder99 »

fth skrev:
Bjelke skrev:
Jag absolut att det är det som ligger bakom det här, smart av tesla...
Det vore ju elegant av dom att erbjuda en MCU-uppgradering till (ytterligare) reducerat pris som ett alternativ om/när man drabbas av eMMC-problemen, kanske i storleksordningen $500-1000.

/fth
Jag såg på electrec.co att en person fått dotterkortet bytt för $335 i oktober 2020. Själv skulle jag ha varit in med min MS85D i veckan för diagnos men då de inte hade något dotterkort hemma så sköt vi besöket till februari.
Blir spännande om de erbjuder en deal på en MCU2 den kommande veckan. Tesla ska lämna ett svar på NHTSA’s request for a voluntary recall den 27/1.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Märkligt, jag lyssnar till ca 80% på P1 via TuneIn i bilen och har i princip aldrig tappat anslutningen (förutom hemma när den inte klarar av hoppet mellan WiFi och 4G) och då har jag kört en del i både Stockholm och Göteborg förutom Kalmar plus Tyskland och Polen.
e5m1r skrev:
Har du 4G/LTE idag ?
Jag uppgraderade min när det kom och har inte haft några problem med spotify inte ens i europas svarta hål ( Tyskland )
Det är alltså främst norr om Stockholm (som alltså representerar typ 80% av Sverige ;) ) som jag upplever problemen, det är fullständigt reproducerbart på en viss sträcka på E4 i Tierps-trakten (och ja, jag har 4G/LTE, det har väl alla X?).

Jag har också rätt många gånger tappat anslutning kortare stunder under Europa-resor, både i Tyskland och i andra länder.

Allt är egentligen verkligen ett i-landsproblem, jag skulle alldeles säkert klara mig utmärkt med endast streamat, jag råkar bara gilla att ha en "riktig" radio i bilen.
Det brukar t.ex. vara kul att lyssna på lokala stationer när man är på långresa i Europa, det gör man förstås inte om man bara streamar.

Sen tycker jag också att $500/5500:- är rent ocker för en FM-modul, jag kan heller inte riktigt förstå varför Tesla tog bort modulen från MCU-uppgraderingen, det kan väl inte utgöra någon större kostnad?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av Svenssons »

Inga problem att lyssna på lokala kanaler runt Europa via streaming men man får naturligtvis byta kanal själv. Det stämmer att alla Model X har 4G/LTE. Jag har inte varit så mycket norr om Stockholm så jag har inte så mycket erfarenhet därifrån. Tycker det är lustigt att det ska fungera så mycket sämre än resten av Sverige/Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Inga problem att lyssna på lokala kanaler runt Europa via streaming men man får naturligtvis byta kanal själv.
Det går absolut i teorin, men i praktiken sitter iaf inte jag och jagar upp typ "Göttingen local radio" i streaming-apparna under körning.

I radion är det ju bara att slå på lokala stationer var man än är, det var lite så jag menade ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Sen tycker jag också att $500/5500:- är rent ocker för en FM-modul, jag kan heller inte riktigt förstå varför Tesla tog bort modulen från MCU-uppgraderingen, det kan väl inte utgöra någon större kostnad?

/fth
Håller med. Även 1000.- hade varit ett enormt överpris (tillverkningskostnaden är nog närmare 100.-). Men ett mer "normalt" överpris för att vara original märkesbildelar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av thomas76 »

Ni som har uppgraderat till mcu2, har ni även fått lilla skärmen vid ratten utbytt?
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av taliz »

thomas76 skrev:
Ni som har uppgraderat till mcu2, har ni även fått lilla skärmen vid ratten utbytt?
Vad skulle meningen med det vara?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av root »

thomas76 skrev:
Ni som har uppgraderat till mcu2, har ni även fått lilla skärmen vid ratten utbytt?
Ja, jag fick min utbytt. Känns som att den nya är lite skarpare. Min gamla skärm hade fått några luftblåsor så det var läge att byte den ändå.

MCU2 gjorde så att det känns som ny bil. Igen.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av e5m1r »

taliz skrev:
thomas76 skrev:
Ni som har uppgraderat till mcu2, har ni även fått lilla skärmen vid ratten utbytt?
Vad skulle meningen med det vara?
MCU1 har en tegra och driver sig själv
Skärm i MCU1 bil har också tegra kort och driver sig själv
I MCU2 bil är lilla skärmen ”slav” till MCU2 troligen går det ej att koppla förbi tegra samt koppla in bara skärmen ( annan kontakt ? ) därför byter man även den lilla skärmen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av NEO »

Nytt pris nu? Vad gäller? Hemsidan säger 16000kr och offert 16800kr plus moms :?
38F22306-F312-413F-B902-1574B4929047.png
B583BB8C-E4AE-47D7-8CC1-89BBD411A5CB.jpeg
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av Ampera »

Tror du skall dra det en runda till med SC, 16.800 blir med moms 21.000
Du skall ha ett pris på 12.800 ex moms om din bil har AP2.0/AP2.5
Det har jag precis fått på min offert. Så på måndag händer det.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av OfarligTesla »

NEO skrev:
Nytt pris nu? Vad gäller? Hemsidan säger 16000kr och offert 16800kr plus moms :?
Din bild säger ju 21k (16,8k ex moms) om man har AP 2.0 eller 2.5 så det verkar ju rätt? Eller har du annan AP version?
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av Credde »

Har man AP1 så är det 16.000 kr som gäller, 21.000 kr om man har AP2 och 2.5. Sådan läser jag texten.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av NEO »

Blir inte klok :lol:

Har AP2
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av Tars »

NEO skrev:
Blir inte klok Bild

Har AP2
Det blir bra det
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
JustGo
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 nov 2018 17:30

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av JustGo »

Hur är det med dashcam inspelning efter uppgraderingen. Går det att spela in på sd kort som på nyare bilar?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Infotainment uppgradering

Inlägg av frippe »

JustGo skrev:
Hur är det med dashcam inspelning efter uppgraderingen. Går det att spela in på sd kort som på nyare bilar?
Inte om du har AP1.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar