{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Meh!
Jag som såg fram emot att få ny bil med Yoke.
Som vanligt med Tesla så är det lite konstigt i början för att snabbt bli helt normalt och bättre än den tidigare lösningen. Eller så är jag lite väl optimistisk nu...
Jag som såg fram emot att få ny bil med Yoke.
Som vanligt med Tesla så är det lite konstigt i början för att snabbt bli helt normalt och bättre än den tidigare lösningen. Eller så är jag lite väl optimistisk nu...
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Var ju några som fick veta från några ingenjörer som körde runt med testbilar att iaf i USA kommer de börja leverera med rund ratt och när (om) det blir godkänt med yoke kommer man kunna byta kostnadsfritt, ordrar som levereras efter det i så fall är godkänt kan välja.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Mycket bra om det blir valbart iaf
Jag tänker inte ens fundera på en så länge det finns risk för en sådan ratt, men efter att ha fått
chansen att testa så kanske jag gillar den men jag tänker inte chansa iaf...
Jag tänker inte ens fundera på en så länge det finns risk för en sådan ratt, men efter att ha fått
chansen att testa så kanske jag gillar den men jag tänker inte chansa iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Trodde du var en ”early adopter”Bjelke skrev:Mycket bra om det blir valbart iaf
Jag tänker inte ens fundera på en så länge det finns risk för en sådan ratt, men efter att ha fått
chansen att testa så kanske jag gillar den men jag tänker inte chansa iaf...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tycker den var rätt kul och futuristisk. Självklart så är funktion viktigast, men tycker det vore synd om de inte fick den att fungera praktiskt.MWall skrev:Så Yoke var mest ett sätt att få gratis reklam?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Lite nyfiken på hur den fungerar. Antar att man ska kunna styra från ändläge till ändläge utan att byta grepp vilket ju skulle betyda 1/2 varv åt varje håll. Det är ju extremt lite och ungefär vad en F1 bil har.
Ska man på den slaglängden fixa allt från vändradie och högfartsstabilitet blir det ju stor skillnad på utväxlingen. Betydligt större än vad någon annan bil har.
Skulle vara intressant och förstå hur dom tänkt sig. Men som vanligt lär det väl dröja till första kunden gör en youtube-film...
Ska man på den slaglängden fixa allt från vändradie och högfartsstabilitet blir det ju stor skillnad på utväxlingen. Betydligt större än vad någon annan bil har.
Skulle vara intressant och förstå hur dom tänkt sig. Men som vanligt lär det väl dröja till första kunden gör en youtube-film...
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Fast en F1 bil har urusel svängradie.Fredrik j skrev:Lite nyfiken på hur den fungerar. Antar att man ska kunna styra från ändläge till ändläge utan att byta grepp vilket ju skulle betyda 1/2 varv åt varje håll. Det är ju extremt lite och ungefär vad en F1 bil har.
Ska man på den slaglängden fixa allt från vändradie och högfartsstabilitet blir det ju stor skillnad på utväxlingen. Betydligt större än vad någon annan bil har.
Skulle vara intressant och förstå hur dom tänkt sig. Men som vanligt lär det väl dröja till första kunden gör en youtube-film...
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Precis vad jag menar. Samma rattutslag som en F1 men ska ju hantera så mycket mer.MWall skrev:Fast en F1 bil har urusel svängradie.Fredrik j skrev:Lite nyfiken på hur den fungerar. Antar att man ska kunna styra från ändläge till ändläge utan att byta grepp vilket ju skulle betyda 1/2 varv åt varje håll. Det är ju extremt lite och ungefär vad en F1 bil har.
Ska man på den slaglängden fixa allt från vändradie och högfartsstabilitet blir det ju stor skillnad på utväxlingen. Betydligt större än vad någon annan bil har.
Skulle vara intressant och förstå hur dom tänkt sig. Men som vanligt lär det väl dröja till första kunden gör en youtube-film...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Absolut! Mer än jag skriver om här men den där ratten är vidrigt ful och ser sjukt billig ut och tveksamt om denGustafsson skrev:Trodde du var en ”early adopter”Bjelke skrev:Mycket bra om det blir valbart iaf
Jag tänker inte ens fundera på en så länge det finns risk för en sådan ratt, men efter att ha fått
chansen att testa så kanske jag gillar den men jag tänker inte chansa iaf...
funkar så bra i en ”vanlig” bil, så jag väntar tills det går att testa själv
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tur att dom har lite hästkrafter så att man kan göra donuts om det är tajt.MWall skrev:Fast en F1 bil har urusel svängradie.Fredrik j skrev:Lite nyfiken på hur den fungerar. Antar att man ska kunna styra från ändläge till ändläge utan att byta grepp vilket ju skulle betyda 1/2 varv åt varje håll. Det är ju extremt lite och ungefär vad en F1 bil har.
Ska man på den slaglängden fixa allt från vändradie och högfartsstabilitet blir det ju stor skillnad på utväxlingen. Betydligt större än vad någon annan bil har.
Skulle vara intressant och förstå hur dom tänkt sig. Men som vanligt lär det väl dröja till första kunden gör en youtube-film...
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
På Plaiden finns det ju torque vectoring, så borde ju vara busenkelt...Joel skrev:Tur att dom har lite hästkrafter så att man kan göra donuts om det är tajt.MWall skrev:Fast en F1 bil har urusel svängradie.Fredrik j skrev:Lite nyfiken på hur den fungerar. Antar att man ska kunna styra från ändläge till ändläge utan att byta grepp vilket ju skulle betyda 1/2 varv åt varje håll. Det är ju extremt lite och ungefär vad en F1 bil har.
Ska man på den slaglängden fixa allt från vändradie och högfartsstabilitet blir det ju stor skillnad på utväxlingen. Betydligt större än vad någon annan bil har.
Skulle vara intressant och förstå hur dom tänkt sig. Men som vanligt lär det väl dröja till första kunden gör en youtube-film...
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Varför dröjer Faceliften?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Gillar sömmarna på sätena. Tycker det mörkare träet som kommer med svart klädsel på LR är klart finare än valnöten. Kan bli bra det där hur som helst, om de börjar leverera bilarna någon gång..
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1126
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Någon som ser om det där 19” på bilderna?Max3 skrev:
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Med tanke på att de enda fälgarna Tesla presenterar på sin hemsida som ser ut så är 19” då kan man nog räkna med det.bjornnilsson skrev:
Någon som ser om det där 19” på bilderna?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Synd att stolarna inte är mer premium jag menar. Saknar möjlighet till massage eller en enkel sak som tex förläggningsbar benstöd.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1126
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
En sak som slog mig gällande Yoke-styrningen.. den kommer säkert bli en dröm tillsammans med FSD’n!
Jag har ganska tung högerfot men tycker samtidigt om att köra mjukt då denna körstil håller en kvar på vägen längre än när man gör det motsatta.
Idag så är det dock en del bråk mellan mig och min bil när jag ska ta över i de situationer där FSD’n är väl fyrkantig. Min gamla Model S 90D från 2016 var faktiskt lite mjukare i styrningen när man skulle ta över från servot, medans jag upplever min nya Model S Performance från 2021 som aningen hårdare vid övertagandet.
Ett exempel där det blir spännande är på E4:an norr om Gävle och vidare upp i Sverige där motortrafikleden växlar mellan att vara en och tvåfilig. Vid ingången till tvåfiligt så siktar bilen först på vänsterfilen för att sedan (oftast) gira skarpt höger för att välja en trygg plats där. Jag antar att detta beteende baseras på något självlärt körmönster som går att förklara men en smula irriterande är det oavsett. Här gäller det att vara med för att undvika problem och som bilen är uppsatt idag så håller FSD’n i mitt tycke lite för hårt i ratten. När jag tar över eventuella panikmanövrar så blir det definitivt inte ett mjukt övertagande. I dessa situationer brottas jag en del med bilen och körningen blir allt annat än snygg.
Jag spekulerar nu i att Yoke-styrningen - i och med att denna förmodas vara uppsatt på ett annat sätt rent mekaniskt än dagens lösning - kanske kan underlätta på så vis att bilens självkörningsförmåga blir mjukare och hamnar mer i bakgrunden. Ifall FSD’n håller Yoke-ratten i lite mjukare nypor, så blir det då kanske inte lika dramatiskt att ta över körningen när det är dags. Min förhoppning är alltså att FSD’n som resultat integreras än mer som en osynlig kraft i körningen som då kommer bli mjukare, mer sömlös.
Om detta stämmer så kommer det bli en helt annan dimension i upplevelsen att köra bil tillsammans med bilen. Hoppas!
Jag har ganska tung högerfot men tycker samtidigt om att köra mjukt då denna körstil håller en kvar på vägen längre än när man gör det motsatta.
Idag så är det dock en del bråk mellan mig och min bil när jag ska ta över i de situationer där FSD’n är väl fyrkantig. Min gamla Model S 90D från 2016 var faktiskt lite mjukare i styrningen när man skulle ta över från servot, medans jag upplever min nya Model S Performance från 2021 som aningen hårdare vid övertagandet.
Ett exempel där det blir spännande är på E4:an norr om Gävle och vidare upp i Sverige där motortrafikleden växlar mellan att vara en och tvåfilig. Vid ingången till tvåfiligt så siktar bilen först på vänsterfilen för att sedan (oftast) gira skarpt höger för att välja en trygg plats där. Jag antar att detta beteende baseras på något självlärt körmönster som går att förklara men en smula irriterande är det oavsett. Här gäller det att vara med för att undvika problem och som bilen är uppsatt idag så håller FSD’n i mitt tycke lite för hårt i ratten. När jag tar över eventuella panikmanövrar så blir det definitivt inte ett mjukt övertagande. I dessa situationer brottas jag en del med bilen och körningen blir allt annat än snygg.
Jag spekulerar nu i att Yoke-styrningen - i och med att denna förmodas vara uppsatt på ett annat sätt rent mekaniskt än dagens lösning - kanske kan underlätta på så vis att bilens självkörningsförmåga blir mjukare och hamnar mer i bakgrunden. Ifall FSD’n håller Yoke-ratten i lite mjukare nypor, så blir det då kanske inte lika dramatiskt att ta över körningen när det är dags. Min förhoppning är alltså att FSD’n som resultat integreras än mer som en osynlig kraft i körningen som då kommer bli mjukare, mer sömlös.
Om detta stämmer så kommer det bli en helt annan dimension i upplevelsen att köra bil tillsammans med bilen. Hoppas!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Spännande att se vad som sägs kring förseningarna under morgondagens Q1-call. Borde vara något på deras egen sida då man vid externa faktorer enkelt kunnat kommunicera det.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jaha. Nu säger konfiguratorn Q1 2022 för både Plaid och LR. Undrar om det bara är nybeställningar eller även för oss som beställt redan? Om det senare kanske man ska titta på alternativ…
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja, känns som den behöver en yttre facelift fram och bak då det dröjer till 2022fakerlind skrev:Jaha. Nu säger konfiguratorn Q1 2022 för både Plaid och LR. Undrar om det bara är nybeställningar eller även för oss som beställt redan? Om det senare kanske man ska titta på alternativ…
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Skulle gissa på nybeställningar, pratade med säljaren jag har kontakt med hos Tesla och det är väldigt många som beställt S/X här. Sidan ska ta förväntade leveranser och lagda ordrar i beaktande också.fakerlind skrev:Jaha. Nu säger konfiguratorn Q1 2022 för både Plaid och LR. Undrar om det bara är nybeställningar eller även för oss som beställt redan? Om det senare kanske man ska titta på alternativ…
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1126
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja, se där.. "Uppsk. leverans: Q1 2022.." för både standard-Plaid och LR.. För Plaid+ så ligger tidigare leveranstid "2022" kvar.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: 03 feb 2021 19:53
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Någon som fått klarhet i när man kan få sin Model S levererad? jag beställde 29 januari och nu står det q1 2022 på Teslas hemsida (om man skulle beställa idag). Det är fruktansvärt irriterande allt och man funderar på om en E-tron är ett alternativ trotts allt?
vad säger ni som varit med ett tag? klarar man att leverera till sept?
vad säger ni som varit med ett tag? klarar man att leverera till sept?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
September är nog väldigt tveksamt med tanke på att de i US som initialt skulle fått sin bil i februari, nu verkar få den i juli...med lite medvind så kanske strax innan årsskiftet är mitt bet. Sen kan man ju fundera hur ofta man har medvind när man väntar på ngt...
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black