{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

OfarligTesla skrev:
Vad gäller ratten så tror jag ingen köper Teslan bara för den ratten men tror det finns en hel del människor som skulle föredra den framför en rund ratt. Jag vill testa först innan jag säger bu eller bä, designen av den har ju iaf klara fördelar som att jag slipper huka mig för att se hela skärmen.
Jag såg ratten morgonen efter eventet i vintras och det var faktiskt bara den som gjorde att jag beställde. Förmodligen är jag i minoritet. :D
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av spacecoin »

bjornnilsson skrev:
OfarligTesla skrev:
Vad gäller ratten så tror jag ingen köper Teslan bara för den ratten men tror det finns en hel del människor som skulle föredra den framför en rund ratt. Jag vill testa först innan jag säger bu eller bä, designen av den har ju iaf klara fördelar som att jag slipper huka mig för att se hela skärmen.
Jag såg ratten morgonen efter eventet i vintras och det var faktiskt bara den som gjorde att jag beställde. Förmodligen är jag i minoritet. :D
Jag gillade också ratten när jag såg den, men då förväntade jag mig att man inte skulle behöva ha mer än ett halvt varvs rattutslag åt varje håll. Jag tycker det verkar rent trafikfarligt i stadstrafik med den där implementationen där man behöver slå knut på sig själv för en normal kurva... Jag är oerhört skeptisk.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Sandy Munro vill plocka sönder en Plaid i bitar.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av vampyren »

spacecoin skrev:
Verkar ju inte superpraktiskt med Yoke om man behöver snurra så här mycket:

hmm vetifan om jag gillar att trycka på skärmen varjen gång man ska fram o tillbaka, speciellt när man ska parkera!
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av termosen »

vampyren skrev:
spacecoin skrev:
Verkar ju inte superpraktiskt med Yoke om man behöver snurra så här mycket:

hmm vetifan om jag gillar att trycka på skärmen varjen gång man ska fram o tillbaka, speciellt när man ska parkera!
Finns ju knappar nere vid mobilhållaren också. Vad jag förstått kan man också flippa med scrollhjulet.

Ratten tror jag är en vanesak.
Model Y LR
Model S 100D -18
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av vampyren »

termosen skrev:
vampyren skrev:
spacecoin skrev:
Verkar ju inte superpraktiskt med Yoke om man behöver snurra så här mycket:
hmm vetifan om jag gillar att trycka på skärmen varjen gång man ska fram o tillbaka, speciellt när man ska parkera!
Finns ju knappar nere vid mobilhållaren också. Vad jag förstått kan man också flippa med scrollhjulet.

Ratten tror jag är en vanesak.
Ju såg att det dyker upp ikoner där nere men det var nog inte alltid (typ om skärmen är sönder eller så förstod jag fel). Men oavsett fortfarande inte bra.
Kan man göra via ratten så är det inga problem. Gillar knappar själv. Det är bra med stillren design men viktiga saker vill jag ha knappar för.
Hoppas man får dragkrok med.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »



Plaid kör ifrån några McLaren.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:


Plaid kör ifrån några McLaren.
Teslan är inte standard
https://electrek.co/2021/06/14/tesla-mo ... racetrack/
(Nu är nog inte många av bilarna där standard trots allt). Snabbt går det!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210616-061752_YouTube.jpg
Screenshot_20210616-062255_YouTube.jpg
I baksätet kan du styra:
1. Musik
2. Klimat
3. Värme
4. Film
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210616-062648_YouTube.jpg
Screenshot_20210616-062746_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

Zalman3 skrev:
Plaid kör ifrån några McLaren.
Det är något speciellt med att axa ifrån en avgasbil där man hela tiden överhör hur bensinmotorn får kämpa. Har träffat på en nyare Ferrari och ett par ljudliga Audis RS-någonting ute på landsvägarna.. Audi hänger faktiskt på oväntat bra men inte tillräckligt. Men i min bil så tar sedan vindbrus och vägljud över ljudintrycket. Enligt klippet så känns Plaid mycket tystare i jämförelse. Det där kan nog faktiskt bli en riktigt fin bil att åka långt med.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av dd88 »

Gillar Randy, men får hoppas att vi får se ett rekordförsök med en omodifierad bil innan Unplugged Performance gör det med sin.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »


More Details On Tesla’s Innovative Carbon-Wrapped Motor.

Elon pointed out that the Plaid’s carbon-wrapped motor is the most advanced motor on the planet outside of a lab and that they have a few ideas for increasing torque and max RPM even further for the new Roadster.

https://cleantechnica.com/2021/06/16/mo ... ped-motor/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Plaid laddar i 246kW.
Ger 998 miles/h=1.606km/h.
Screenshot_20210616-220020_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Hertsh »

Zalman3 skrev:
Plaid laddar i 246kW.
Ger 998 miles/h=1.606km/h.
Screenshot_20210616-220020_Samsung Internet.jpg
Snyggt. Nu vill vi verkligen se CCS-port för Europabilarna.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av renes »

taliz skrev:
Det värsta med blinkersknapparna är nog att de är touch.
Hade det varit vanliga knappar tror jag det funkat bra.

Har ju touch i ID4an och det är helt värdelöst, funkar kanske var tredje gång om man har tur.
I en av videos nämndes det att det är en vibration när man trycker, dvs tactile feedback. Jag har ju redan ett par Macbooks med tactile feedback i styrplattan och det är, åtminstone för mig, stört omöjligt att märka skillnad mellan en mekanisk rörelse och den fejkade med tactile feedback. Samma på iPhones, typ. Det finns alltså en bra chans att knapparna kommer att kännas precis som om de var "vanliga" mekaniska.

Hur ID4 gör det har jag ingen aning om. Ingen tactile feedback?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Plaid laddar i 246kW.
Ger 998 miles/h=1.606km/h.
Screenshot_20210616-220020_Samsung Internet.jpg
Snyggt. Nu vill vi verkligen se CCS-port för Europabilarna.
Få bilar kan ladda i mer än 1.600 km/h!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Maw »

renes skrev:
taliz skrev:
Det värsta med blinkersknapparna är nog att de är touch.
Hade det varit vanliga knappar tror jag det funkat bra.

Har ju touch i ID4an och det är helt värdelöst, funkar kanske var tredje gång om man har tur.
I en av videos nämndes det att det är en vibration när man trycker, dvs tactile feedback. Jag har ju redan ett par Macbooks med tactile feedback i styrplattan och det är, åtminstone för mig, stört omöjligt att märka skillnad mellan en mekanisk rörelse och den fejkade med tactile feedback. Samma på iPhones, typ. Det finns alltså en bra chans att knapparna kommer att kännas precis som om de var "vanliga" mekaniska.

Hur ID4 gör det har jag ingen aning om. Ingen tactile feedback?
Det är tactile feedback på ID4 och ID3 också.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av renes »

Maw skrev:
renes skrev:
taliz skrev:
Det värsta med blinkersknapparna är nog att de är touch.
Hade det varit vanliga knappar tror jag det funkat bra.

Har ju touch i ID4an och det är helt värdelöst, funkar kanske var tredje gång om man har tur.
I en av videos nämndes det att det är en vibration när man trycker, dvs tactile feedback. Jag har ju redan ett par Macbooks med tactile feedback i styrplattan och det är, åtminstone för mig, stört omöjligt att märka skillnad mellan en mekanisk rörelse och den fejkade med tactile feedback. Samma på iPhones, typ. Det finns alltså en bra chans att knapparna kommer att kännas precis som om de var "vanliga" mekaniska.

Hur ID4 gör det har jag ingen aning om. Ingen tactile feedback?
Det är tactile feedback på ID4 och ID3 också.
Då blir det spännande att se om kvalitén på feedback i Teslan är bättre än den eller inte.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Maw »

renes skrev:
Maw skrev:
renes skrev:
taliz skrev:
Det värsta med blinkersknapparna är nog att de är touch.
Hade det varit vanliga knappar tror jag det funkat bra.

Har ju touch i ID4an och det är helt värdelöst, funkar kanske var tredje gång om man har tur.
I en av videos nämndes det att det är en vibration när man trycker, dvs tactile feedback. Jag har ju redan ett par Macbooks med tactile feedback i styrplattan och det är, åtminstone för mig, stört omöjligt att märka skillnad mellan en mekanisk rörelse och den fejkade med tactile feedback. Samma på iPhones, typ. Det finns alltså en bra chans att knapparna kommer att kännas precis som om de var "vanliga" mekaniska.

Hur ID4 gör det har jag ingen aning om. Ingen tactile feedback?
Det är tactile feedback på ID4 och ID3 också.
Då blir det spännande att se om kvalitén på feedback i Teslan är bättre än den eller inte.
Jag har bara kört några timmar i ID3 och ID4 men tycker touchknapparna fungerade bra så om Tesla lyckas lika bra så skulle jag säga att det är tillräckligt. Blir de bättre så är det guldstjärna :)
Skriv svar