Exakt samma status för min beställningTellus skrev:
I appen står inget och på tesla.com står det
Uppskattad leveranstid: ej fastställd
Dock fått mailet om november-december
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1125
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Nej verkligen inte. Vill man ha en SUV finns det ju en hel del.MWall skrev:Du kör väl XC60? Varför kan du inte välja nån av alla mellanklass-SUV:ar som finns? Vad väntar du egentligen på?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag menar människor som inte ser sin vardagsbil som bruksisar bara för transport.Legato skrev:Ähh de som är genuint bilintresserade har såklart redan bytt till eldrivet för sina brukisar. För entusiastbilar är det en annan sak...Fredrik j skrev:Ja, elbilarnas intåg har inneburit märkliga förändringar. Människor tidigare fullständigt skitigt i bilar och bara kört runt i nån silvergrå SUV älskar plötsligt sin tesla och både handtvättar och pysslar om den. I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.taliz skrev:Skulle nog inte klassa mig som "EÖP", snarare "FOP"(Fossilt Ointresserad Person).
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Vad är det för vardagsbilar som är roligare att köra än typ en Polestar 2 eller Taycan? Skulle vilja veta...Fredrik j skrev:Jag menar människor som inte ser sin vardagsbil som bruksisar bara för transport.Legato skrev:Ähh de som är genuint bilintresserade har såklart redan bytt till eldrivet för sina brukisar. För entusiastbilar är det en annan sak...Fredrik j skrev:Ja, elbilarnas intåg har inneburit märkliga förändringar. Människor tidigare fullständigt skitigt i bilar och bara kört runt i nån silvergrå SUV älskar plötsligt sin tesla och både handtvättar och pysslar om den. I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.taliz skrev:Skulle nog inte klassa mig som "EÖP", snarare "FOP"(Fossilt Ointresserad Person).
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
För mig är design betydligt viktigare än ”rolig att köra”.MWall skrev:Vad är det för vardagsbilar som är roligare att köra än typ en Polestar 2 eller Taycan? Skulle vilja veta...Fredrik j skrev:Jag menar människor som inte ser sin vardagsbil som bruksisar bara för transport.Legato skrev:Ähh de som är genuint bilintresserade har såklart redan bytt till eldrivet för sina brukisar. För entusiastbilar är det en annan sak...Fredrik j skrev:Ja, elbilarnas intåg har inneburit märkliga förändringar. Människor tidigare fullständigt skitigt i bilar och bara kört runt i nån silvergrå SUV älskar plötsligt sin tesla och både handtvättar och pysslar om den. I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.taliz skrev:Skulle nog inte klassa mig som "EÖP", snarare "FOP"(Fossilt Ointresserad Person).
Brukar bli minsta motorn.
Men eftersom vi befinner oss i den här tråd vill jag berätta att model S är en snygg bil i min stil.
Lite dyr har den blivit nu när man äntligen kan få dragkrok.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tror dock inte att det enbart är dragkroken som ligger bakom nuvarande prisFredrik j skrev:
Men eftersom vi befinner oss i den här tråd vill jag berätta att model S är en snygg bil i min stil. Lite dyr har den blivit nu när man äntligen kan få dragkrok.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Inte jag heller. Vad jag menade var att den nu kvalar in på min korta lista. Även om den är lite dyr och så var det ju det där med ratten.improwise skrev:Tror dock inte att det enbart är dragkroken som ligger bakom nuvarande prisFredrik j skrev:
Men eftersom vi befinner oss i den här tråd vill jag berätta att model S är en snygg bil i min stil. Lite dyr har den blivit nu när man äntligen kan få dragkrok.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Hela bilen, inklusive ratten eller vad man nu ska kalla den, känns rätt obeprövad, speciellt för typ svenska förhållanden. Nu bör väl det mesta vara rätt likt nuvarande Model S får man väl anta.Fredrik j skrev:Inte jag heller. Vad jag menade var att den nu kvalar in på min korta lista. Även om den är lite dyr och så var det ju det där med ratten.improwise skrev:Tror dock inte att det enbart är dragkroken som ligger bakom nuvarande prisFredrik j skrev:
Men eftersom vi befinner oss i den här tråd vill jag berätta att model S är en snygg bil i min stil. Lite dyr har den blivit nu när man äntligen kan få dragkrok.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja exakt, alla dessa har ju rimligtvis redan bytt. Elbilen är ju mycket roligare i all vardagskörning.Fredrik j skrev:Jag menar människor som inte ser sin vardagsbil som bruksisar bara för transport.Legato skrev:Ähh de som är genuint bilintresserade har såklart redan bytt till eldrivet för sina brukisar. För entusiastbilar är det en annan sak...Fredrik j skrev:Ja, elbilarnas intåg har inneburit märkliga förändringar. Människor tidigare fullständigt skitigt i bilar och bara kört runt i nån silvergrå SUV älskar plötsligt sin tesla och både handtvättar och pysslar om den. I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.taliz skrev:Skulle nog inte klassa mig som "EÖP", snarare "FOP"(Fossilt Ointresserad Person).
De som inte bytt är inte bilälskare, de är fossil-bilsälskare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1125
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Även fast ratten var det som fick mig att slänga mig på beställ-knappen så är den ändå något jag undrar över. Eller.. inte själva ratten, men vindrutespolningen. Det händer säkert 10-20 gånger per år att jag sitter i det plötsliga slasksprutet bredvid en långtradare på en dubbelfilig väg och inte ser någonting alls. Då är knappen för torkare/vindrutespolningen en livräddare.improwise skrev:Hela bilen, inklusive ratten eller vad man nu ska kalla den, känns rätt obeprövad, speciellt för typ svenska förhållanden. Nu bör väl det mesta vara rätt likt nuvarande Model S får man väl anta.
Någon som vet var den sitter på Plaid?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 03323.htmlbjornnilsson skrev:Även fast ratten var det som fick mig att slänga mig på beställ-knappen så är den ändå något jag undrar över. Eller.. inte själva ratten, men vindrutespolningen. Det händer säkert 10-20 gånger per år att jag sitter i det plötsliga slasksprutet bredvid en långtradare på en dubbelfilig väg och inte ser någonting alls. Då är knappen för torkare/vindrutespolningen en livräddare.improwise skrev:Hela bilen, inklusive ratten eller vad man nu ska kalla den, känns rätt obeprövad, speciellt för typ svenska förhållanden. Nu bör väl det mesta vara rätt likt nuvarande Model S får man väl anta.
Någon som vet var den sitter på Plaid?
Press the wiper button on the steering yoke to wipe the windshield.
Press and hold the wiper button to spray washer fluid onto the windshield. After releasing the button, the wipers perform two additional wipes then, depending on vehicle and environmental conditions, a third wipe a few seconds later. You can also press and hold the wiper button for a continuous spray of washer fluid—the wipers perform the wipes after you release.
Whenever you press the wiper button, the instrument panel displays the wiper menu, allowing you to adjust wiper settings. Roll the left scroll button on the steering yoke up or down to choose your desired setting.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Och bäst av allt:Dagfinn skrev:https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 03323.htmlbjornnilsson skrev:Även fast ratten var det som fick mig att slänga mig på beställ-knappen så är den ändå något jag undrar över. Eller.. inte själva ratten, men vindrutespolningen. Det händer säkert 10-20 gånger per år att jag sitter i det plötsliga slasksprutet bredvid en långtradare på en dubbelfilig väg och inte ser någonting alls. Då är knappen för torkare/vindrutespolningen en livräddare.improwise skrev:Hela bilen, inklusive ratten eller vad man nu ska kalla den, känns rätt obeprövad, speciellt för typ svenska förhållanden. Nu bör väl det mesta vara rätt likt nuvarande Model S får man väl anta.
Någon som vet var den sitter på Plaid?
Press the wiper button on the steering yoke to wipe the windshield.
Press and hold the wiper button to spray washer fluid onto the windshield. After releasing the button, the wipers perform two additional wipes then, depending on vehicle and environmental conditions, a third wipe a few seconds later. You can also press and hold the wiper button for a continuous spray of washer fluid—the wipers perform the wipes after you release.
Whenever you press the wiper button, the instrument panel displays the wiper menu, allowing you to adjust wiper settings. Roll the left scroll button on the steering yoke up or down to choose your desired setting.
The spray nozzles are piped right up to the wiper arm so the fluid is dispensed directly onto the windshield from the wiper arm. No speed difference and works very well.
Dvs samma/liknande funktion som på X.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Nej verkligen inte.Legato skrev:Ja exakt, alla dessa har ju rimligtvis redan bytt. Elbilen är ju mycket roligare i all vardagskörning.Fredrik j skrev:Jag menar människor som inte ser sin vardagsbil som bruksisar bara för transport.Legato skrev:Ähh de som är genuint bilintresserade har såklart redan bytt till eldrivet för sina brukisar. För entusiastbilar är det en annan sak...Fredrik j skrev:Ja, elbilarnas intåg har inneburit märkliga förändringar. Människor tidigare fullständigt skitigt i bilar och bara kört runt i nån silvergrå SUV älskar plötsligt sin tesla och både handtvättar och pysslar om den. I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.taliz skrev:Skulle nog inte klassa mig som "EÖP", snarare "FOP"(Fossilt Ointresserad Person).
De som inte bytt är inte bilälskare, de är fossil-bilsälskare.
Jag har vid det här laget provkört ganska många elbilar och förstår inte vad som är så roligt. Är det acceleration en ni menar?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Och jag har kört en jäkla massa "roliga" fossiler och fattar inte hur någon som kallar sig bilintresserad kan fortsätta köra en sådan på daglig basis...Fredrik j skrev:Nej verkligen inte.Legato skrev:Ja exakt, alla dessa har ju rimligtvis redan bytt. Elbilen är ju mycket roligare i all vardagskörning.Fredrik j skrev:Jag menar människor som inte ser sin vardagsbil som bruksisar bara för transport.Legato skrev:Ähh de som är genuint bilintresserade har såklart redan bytt till eldrivet för sina brukisar. För entusiastbilar är det en annan sak...Fredrik j skrev:
Ja, elbilarnas intåg har inneburit märkliga förändringar. Människor tidigare fullständigt skitigt i bilar och bara kört runt i nån silvergrå SUV älskar plötsligt sin tesla och både handtvättar och pysslar om den. I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.
De som inte bytt är inte bilälskare, de är fossil-bilsälskare.
Jag har vid det här laget provkört ganska många elbilar och förstår inte vad som är så roligt. Är det acceleration en ni menar?
Uselt vrid och respons. Buller. Ineffektivitet. Tankande. Dålig värmning/kylning. Servande osv osv.
Jag raljerar lite, men om du på fullt allvar tror på det du säger med "genuint bilintresserade" som någon slags motsats till elbilsägare så är du helt ute och cyklar. Ett ganska enkelt exempel är väl CVK. Du tror väl ändå inte att han inte är "genuint bilintresserad"?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Nej du missuppfattar mig. Naturligtvis finns det bilintresserade som hittat en elbil. För mig handlar det mycket om design och i regel kan jag avgöra om jag vill ha en bil utan att köra den. Eftersom det här är subjektiva saker finns det ju naturligtvis andra som tycker dagens utbud är ok.Legato skrev:
Och jag har kört en jäkla massa "roliga" fossiler och fattar inte hur någon som kallar sig bilintresserad kan fortsätta köra en sådan på daglig basis...
Uselt vrid och respons. Buller. Ineffektivitet. Tankande. Dålig värmning/kylning. Servande osv osv.
Jag raljerar lite, men om du på fullt allvar tror på det du säger med "genuint bilintresserade" som någon slags motsats till elbilsägare så är du helt ute och cyklar. Ett ganska enkelt exempel är väl CVK. Du tror väl ändå inte att han inte är "genuint bilintresserad"?
Men tids nog behöver ju även vi andra, av ekomiska skäl, välja en elbil bland vad som erbjuds. Det är det jag menar med att överväga en bil jag inte vill ha.
Model S attraherar men blir lite dyr. Närmast för mig har enyaq kommit. Tycker det är en snygg bil.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Nej, inte accelerationen i sig så mycket. Men känslan av att, mer eller mindre, ha hela kraften tillgänglig hela tiden gör att jag känner större kontroll över bilen. Tiden mellan beslut och verkställande är mycket kortare så att säga.Fredrik j skrev:Nej verkligen inte.
Jag har vid det här laget provkört ganska många elbilar och förstår inte vad som är så roligt. Är det acceleration en ni menar?
Kör du en fossilbil med 300 hästar så är det ju maxeffekten vid ca 5500 rpm som avses. Där ligger man ju sällan så i vardagen så puttrar man runt med kanske 170 hästar i praktiken.
Många fossilbilister verkar tro att elbilsförare trycker på lite extra från rödljus. Visst, det kan ju förekomma. Men oftast handlar det bara om att man har en överlägsen drivlina som reagerar mycket snabbare.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
När jag provkört har det varit tydligt att drivlinan i en elbil är helt överlägsen den i en fossilbil. Men så värst roligt vet jag inte om det är.MWall skrev:Nej, inte accelerationen i sig så mycket. Men känslan av att, mer eller mindre, ha hela kraften tillgänglig hela tiden gör att jag känner större kontroll över bilen. Tiden mellan beslut och verkställande är mycket kortare så att säga.Fredrik j skrev:Nej verkligen inte.
Jag har vid det här laget provkört ganska många elbilar och förstår inte vad som är så roligt. Är det acceleration en ni menar?
Kör du en fossilbil med 300 hästar så är det ju maxeffekten vid ca 5500 rpm som avses. Där ligger man ju sällan så i vardagen så puttrar man runt med kanske 170 hästar i praktiken.
Många fossilbilister verkar tro att elbilsförare trycker på lite extra från rödljus. Visst, det kan ju förekomma. Men oftast handlar det bara om att man har en överlägsen drivlina som reagerar mycket snabbare.
Det är inte drivlinan som jag tycker är problemet med dagens elbilar.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Fredrik j skrev:När jag provkört har det varit tydligt att drivlinan i en elbil är helt överlägsen den i en fossilbil. Men så värst roligt vet jag inte om det är.MWall skrev:Nej, inte accelerationen i sig så mycket. Men känslan av att, mer eller mindre, ha hela kraften tillgänglig hela tiden gör att jag känner större kontroll över bilen. Tiden mellan beslut och verkställande är mycket kortare så att säga.Fredrik j skrev:Nej verkligen inte.
Jag har vid det här laget provkört ganska många elbilar och förstår inte vad som är så roligt. Är det acceleration en ni menar?
Kör du en fossilbil med 300 hästar så är det ju maxeffekten vid ca 5500 rpm som avses. Där ligger man ju sällan så i vardagen så puttrar man runt med kanske 170 hästar i praktiken.
Många fossilbilister verkar tro att elbilsförare trycker på lite extra från rödljus. Visst, det kan ju förekomma. Men oftast handlar det bara om att man har en överlägsen drivlina som reagerar mycket snabbare.
Det är inte drivlinan som jag tycker är problemet med dagens elbilar.
Det beror ju på vad man tycker är roligt. Ljud? Sitta och växla manuellt? Visst, det kan ju vara skoj nån gång då och då men nu pratar vi ju vardagskörning.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Som jag nu sagt några gånger så är bilens utseende, både in och utvändigt, materialval viktigt för mig när jag väljer bil. Svepande taklinje är t.ex. viktigt men viktigast är att det finns harmoni i proportionerna. Subjektiva saker där det inte finns några rätt eller fel.MWall skrev:Fredrik j skrev:När jag provkört har det varit tydligt att drivlinan i en elbil är helt överlägsen den i en fossilbil. Men så värst roligt vet jag inte om det är.MWall skrev:Nej, inte accelerationen i sig så mycket. Men känslan av att, mer eller mindre, ha hela kraften tillgänglig hela tiden gör att jag känner större kontroll över bilen. Tiden mellan beslut och verkställande är mycket kortare så att säga.Fredrik j skrev:Nej verkligen inte.
Jag har vid det här laget provkört ganska många elbilar och förstår inte vad som är så roligt. Är det acceleration en ni menar?
Kör du en fossilbil med 300 hästar så är det ju maxeffekten vid ca 5500 rpm som avses. Där ligger man ju sällan så i vardagen så puttrar man runt med kanske 170 hästar i praktiken.
Många fossilbilister verkar tro att elbilsförare trycker på lite extra från rödljus. Visst, det kan ju förekomma. Men oftast handlar det bara om att man har en överlägsen drivlina som reagerar mycket snabbare.
Det är inte drivlinan som jag tycker är problemet med dagens elbilar.
Det beror ju på vad man tycker är roligt. Ljud? Sitta och växla manuellt? Visst, det kan ju vara skoj nån gång då och då men nu pratar vi ju vardagskörning.
Jag tycker inte en bil blir snyggare för att någon annan tycker den är snygg.
Sittställningen är också viktigt. Inte för upprätt utan jag vill sitta lite lägre.
När det gäller ljud är jag inte så intresserad av varken motorljud eller manuell växellåda, kör diesel med automat idag. Men vägljud är mycket störande.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Utseende kunde jag verkligen förstått för några år sedan när det fanns så väldigt lite modeller att välja på, men idag finns det ju hur många som helst. Många som dessutom är lika eller nästan identiska med sina fossila motsvarigheter. (Exempel: BMW i4, Peugeot E-208, Hyundai Kona).Fredrik j skrev:Som jag nu sagt några gånger så är bilens utseende, både in och utvändigt, materialval viktigt för mig när jag väljer bil. Svepande taklinje är t.ex. viktigt men viktigast är att det finns harmoni i proportionerna. Subjektiva saker där det inte finns några rätt eller fel.MWall skrev:Fredrik j skrev:När jag provkört har det varit tydligt att drivlinan i en elbil är helt överlägsen den i en fossilbil. Men så värst roligt vet jag inte om det är.MWall skrev:Nej, inte accelerationen i sig så mycket. Men känslan av att, mer eller mindre, ha hela kraften tillgänglig hela tiden gör att jag känner större kontroll över bilen. Tiden mellan beslut och verkställande är mycket kortare så att säga.Fredrik j skrev:Nej verkligen inte.
Jag har vid det här laget provkört ganska många elbilar och förstår inte vad som är så roligt. Är det acceleration en ni menar?
Kör du en fossilbil med 300 hästar så är det ju maxeffekten vid ca 5500 rpm som avses. Där ligger man ju sällan så i vardagen så puttrar man runt med kanske 170 hästar i praktiken.
Många fossilbilister verkar tro att elbilsförare trycker på lite extra från rödljus. Visst, det kan ju förekomma. Men oftast handlar det bara om att man har en överlägsen drivlina som reagerar mycket snabbare.
Det är inte drivlinan som jag tycker är problemet med dagens elbilar.
Det beror ju på vad man tycker är roligt. Ljud? Sitta och växla manuellt? Visst, det kan ju vara skoj nån gång då och då men nu pratar vi ju vardagskörning.
Jag tycker inte en bil blir snyggare för att någon annan tycker den är snygg.
Sittställningen är också viktigt. Inte för upprätt utan jag vill sitta lite lägre.
När det gäller ljud är jag inte så intresserad av varken motorljud eller manuell växellåda, kör diesel med automat idag. Men vägljud är mycket störande.
Vad är det för fossilbilar du gillar utseendet på som brukis, men där du inte hittat en eldriven motsvarighet? Det enda jag kan tänka mig på rak arm är kombi-modeller, men vem tusan köper en kombi för utseendet? Sedaner är ju "alltid" snyggare (imo), men mindre praktiska.
Det enda jag verkligen saknar är cabbar, men en cab köper man ju sällan som ren brukis.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Lite större sedaner och kombikuper. Volvo s60/s90, Opel insignia, Audi A7/A5, VW passat CC.Legato skrev:Utseende kunde jag verkligen förstått för några år sedan när det fanns så väldigt lite modeller att välja på, men idag finns det ju hur många som helst. Många som dessutom är lika eller nästan identiska med sina fossila motsvarigheter. (Exempel: BMW i4, Peugeot E-208, Hyundai Kona).
Vad är det för fossilbilar du gillar utseendet på som brukis, men där du inte hittat en eldriven motsvarighet? Det enda jag kan tänka mig på rak arm är kombi-modeller, men vem tusan köper en kombi för utseendet? Sedaner är ju "alltid" snyggare (imo), men mindre praktiska.
Det enda jag verkligen saknar är cabbar, men en cab köper man ju sällan som ren brukis.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
bjornnilsson skrev:Även fast ratten var det som fick mig att slänga mig på beställ-knappen så är den ändå något jag undrar över. Eller.. inte själva ratten, men vindrutespolningen. Det händer säkert 10-20 gånger per år att jag sitter i det plötsliga slasksprutet bredvid en långtradare på en dubbelfilig väg och inte ser någonting alls. Då är knappen för torkare/vindrutespolningen en livräddare.improwise skrev:Hela bilen, inklusive ratten eller vad man nu ska kalla den, känns rätt obeprövad, speciellt för typ svenska förhållanden. Nu bör väl det mesta vara rätt likt nuvarande Model S får man väl anta.
Någon som vet var den sitter på Plaid?
På en bil med riktig regnsensor behöver man inte ens göra det. Minns hur det var före Tesla. Fick man upp slask från en långtradare så gick torkarna igång med max frenesi helt automatiskt.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Då hade väl Model S varit som klippt och skuren?Fredrik j skrev:Lite större sedaner och kombikuper. Volvo s60/s90, Opel insignia, Audi A7/A5, VW passat CC.Legato skrev:Utseende kunde jag verkligen förstått för några år sedan när det fanns så väldigt lite modeller att välja på, men idag finns det ju hur många som helst. Många som dessutom är lika eller nästan identiska med sina fossila motsvarigheter. (Exempel: BMW i4, Peugeot E-208, Hyundai Kona).
Vad är det för fossilbilar du gillar utseendet på som brukis, men där du inte hittat en eldriven motsvarighet? Det enda jag kan tänka mig på rak arm är kombi-modeller, men vem tusan köper en kombi för utseendet? Sedaner är ju "alltid" snyggare (imo), men mindre praktiska.
Det enda jag verkligen saknar är cabbar, men en cab köper man ju sällan som ren brukis.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag är nog mest skeptisk till blinkers på Yoken, har försökt simulera hur jag skulle kunna indikera ut ur rondeller jag svänger vänster i och det hade inte fungerat så bra ifall jag kör som jag brukar.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Håller med.taliz skrev:Då hade väl Model S varit som klippt och skuren?Fredrik j skrev:Lite större sedaner och kombikuper. Volvo s60/s90, Opel insignia, Audi A7/A5, VW passat CC.Legato skrev:Utseende kunde jag verkligen förstått för några år sedan när det fanns så väldigt lite modeller att välja på, men idag finns det ju hur många som helst. Många som dessutom är lika eller nästan identiska med sina fossila motsvarigheter. (Exempel: BMW i4, Peugeot E-208, Hyundai Kona).
Vad är det för fossilbilar du gillar utseendet på som brukis, men där du inte hittat en eldriven motsvarighet? Det enda jag kan tänka mig på rak arm är kombi-modeller, men vem tusan köper en kombi för utseendet? Sedaner är ju "alltid" snyggare (imo), men mindre praktiska.
Det enda jag verkligen saknar är cabbar, men en cab köper man ju sällan som ren brukis.
Liksom Model 3, PS2, E-Tron GT och Taycan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021