{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ser ju lite fräscht utA76 skrev:
Ryktas om att man kan välja en vanlig ratt senare.
Jag håller mig nog till Yoke'n bara för..att..
Vita inredningen är NICE.. Men.. Orkar jag hålla den ren? Med en 1-åring med..
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag tvekade mycket och länge innan jag valde vitt. Men jag måste efter 1,5år säga att den står sig mycket bra och är motståndskraftigare och lättare att göra ren än man kan tro!OscarA skrev:Ser ju lite fräscht utA76 skrev:
Ryktas om att man kan välja en vanlig ratt senare.
Jag håller mig nog till Yoke'n bara för..att..
Vita inredningen är NICE.. Men.. Orkar jag hålla den ren? Med en 1-åring med..
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Säger detsamma men vi har inga småttingar hemma heller så jag vet faktiskt inte riktigt hur bra den vita är egentligen, jagKilowatt skrev:Jag tvekade mycket och länge innan jag valde vitt. Men jag måste efter 1,5år säga att den står sig mycket bra och är motståndskraftigare och lättare att göra ren än man kan tro!OscarA skrev:Ser ju lite fräscht utA76 skrev:
Ryktas om att man kan välja en vanlig ratt senare.
Jag håller mig nog till Yoke'n bara för..att..
Vita inredningen är NICE.. Men.. Orkar jag hålla den ren? Med en 1-åring med..
är rädd om den så in i bänken också
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Antingen har de fått så mycket bokningar att alla som kommer Q3 är tjingade eller så är det förseningar. Tror mer på det första eftersom Tesla inte brukar vara så bra på att informera lång tid före :p.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7069
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Håller med, det ryktas att efterfrågan på nya S/X är extremt hög, Tesla prioriterar sannolikt hemmamarknaden, vilket leder till lång leveranstid i Europa.OfarligTesla skrev:Antingen har de fått så mycket bokningar att alla som kommer Q3 är tjingade eller så är det förseningar. Tror mer på det första eftersom Tesla inte brukar vara så bra på att informera lång tid före :p.
Positivt för aktiekursen, mindre positivt om man vill ha ny bil
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Var står förväntat leveranstid på beställd bil?
Finns inte på ordererkännandet längre.
Vet ej om jag sett April tidigare på Tesla kontot eller om jag bara gått på konfigurations sidan för ny bil.
Frågan man kan spekulera i är om även vi som haft leveranstid April nu kommer att få sin bil 6 månader senare i November?
Om jag skummar igenom väntetråden på TMC så verkar även de som beställt i USA fått sin leveranstid borttagen.
Finns inte på ordererkännandet längre.
Vet ej om jag sett April tidigare på Tesla kontot eller om jag bara gått på konfigurations sidan för ny bil.
Frågan man kan spekulera i är om även vi som haft leveranstid April nu kommer att få sin bil 6 månader senare i November?
Om jag skummar igenom väntetråden på TMC så verkar även de som beställt i USA fått sin leveranstid borttagen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Förhoppningsvis kommer alla S/X med 4680 batterier. Verkar onödigt med två varianter. Skulle gissa att det har varit många fler beställningar på plaid än LR, men det är en ren spekulation. Då blir det svårt att för lönsamhet i en LR med 18650 celler.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Plaid lär också ha 18650, är nog bara Plaid+ som kommer med 4680 och det är nog inte en majoritet som beställt den.Gustafsson skrev:Förhoppningsvis kommer alla S/X med 4680 batterier. Verkar onödigt med två varianter. Skulle gissa att det har varit många fler beställningar på plaid än LR, men det är en ren spekulation. Då blir det svårt att för lönsamhet i en LR med 18650 celler.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
4680.
Det var en trevlig spekulation att vänta på.
Får väl följa vad USA kunder får för uppdaterad leveranstid.
Ingen som bekymrar sig för om de först Europa levererade S/X får CCS kontakt med adapter?
Nu verkar ju nästan alla nya laddare bli V3. Nuvarande adapter maxar vid ca 140 kw, V3 levererar väl upp till 250 kW.
Vill inte uppleva samma som de första model 3 som kom ut utan dragkrok och att man inte kan eftermontera dragkrok.
Tidigt levererade S/X som får adapter för CCS och nästa kvartal kommer bilar med CCS utan adapter. Något jag inte vill råka ut för.
Det var en trevlig spekulation att vänta på.
Får väl följa vad USA kunder får för uppdaterad leveranstid.
Ingen som bekymrar sig för om de först Europa levererade S/X får CCS kontakt med adapter?
Nu verkar ju nästan alla nya laddare bli V3. Nuvarande adapter maxar vid ca 140 kw, V3 levererar väl upp till 250 kW.
Vill inte uppleva samma som de första model 3 som kom ut utan dragkrok och att man inte kan eftermontera dragkrok.
Tidigt levererade S/X som får adapter för CCS och nästa kvartal kommer bilar med CCS utan adapter. Något jag inte vill råka ut för.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7069
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag förutsätter att alla S/X refresh får "riktig" CCS i Europa, jag kommer iaf inte att acceptera min nya X om den har adapter med max 140 kW.Monark1954 skrev:4680.
Det var en trevlig spekulation att vänta på.
Får väl följa vad USA kunder får för uppdaterad leveranstid.
Ingen som bekymrar sig för om de först Europa levererade S/X får CCS kontakt med adapter?
Nu verkar ju nästan alla nya laddare bli V3. Nuvarande adapter maxar vid ca 140 kw, V3 levererar väl upp till 250 kW.
Vill inte uppleva samma som de första model 3 som kom ut utan dragkrok och att man inte kan eftermontera dragkrok.
Tidigt levererade S/X som får adapter för CCS och nästa kvartal kommer bilar med CCS utan adapter. Något jag inte vill råka ut för.
Lösningen med adapter för befintliga S/X har ju sin historiska förklaring, men att idag lansera nya modeller med detta "hack" skulle vara helt oacceptabelt.
Konstigare saker har förstås hänt, men jag skulle bli mycket förvånad (och besviken) om det visar sig vara så.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tror den spekulationen är felaktig. 4680 används enligt min spekulation enbart i Plaid+Gustafsson skrev:Förhoppningsvis kommer alla S/X med 4680 batterier. Verkar onödigt med två varianter. Skulle gissa att det har varit många fler beställningar på plaid än LR, men det är en ren spekulation. Då blir det svårt att för lönsamhet i en LR med 18650 celler.
18650 finns det gott om användningsområden för, används till stora batteriprojekt och dylikt.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Hoppas att alla S/X får 4680 batterier.
En Plaid med 3 elmotorer behöver galet mycket ström.
Är det ens möjligt med 18650 batterier?
En Plaid med 3 elmotorer behöver galet mycket ström.
Är det ens möjligt med 18650 batterier?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7069
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Elon var ju väldigt tydlig under Q4-samtalet med att "vanliga" S/X får 18650, så det lär nog dröja till tidigast nästa år innan alla S/X får 4680.Zalman3 skrev:Hoppas att alla S/X får 4680 batterier.
En Plaid med 3 elmotorer behöver galet mycket ström.
Är det ens möjligt med 18650 batterier?
Fördelarna med 4680 är ju främst lägre tillverkningskostnader för Tesla, du kan ju bevisligen ta ut mycket stor effekt ur alla aktuella formfaktorer med rätt design, och enligt samma samtal så har ju topologi, kemi, kylning etc nu förbättrats jämfört med befintliga 18650-pack.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Är det en killgissning att CCS-adaptern maxar på 140 Kw eller finns det någon form av bevis för detta? Jag är inte utbildad på området men finner det svårt att förstå logiken i varför adaptern skulle vara begränsad och att begränsningen inte sitter i bilen.
OM begränsningen sitter i bilen så lär det vara fixat vid uppdateringen med tanke på vad som annonseras av Tesla kring laddhastighet med nya batterikemin.
Inte desto mindre är det ju en praktisk irritation att behöva en adapter vid varje laddning.
OM begränsningen sitter i bilen så lär det vara fixat vid uppdateringen med tanke på vad som annonseras av Tesla kring laddhastighet med nya batterikemin.
Inte desto mindre är det ju en praktisk irritation att behöva en adapter vid varje laddning.
MX LR (Raven) 2019
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Begränsningen sitter i vad adaptern är specad för. Dagens adapter lär aldrig gå över 140kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7069
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Adaptern i sig är specad för en max-effekt, den tror jag iofs är lägre än 140 kW om jag minns rätt?Hertsh skrev:Är det en killgissning att CCS-adaptern maxar på 140 Kw eller finns det någon form av bevis för detta? Jag är inte utbildad på området men finner det svårt att förstå logiken i varför adaptern skulle vara begränsad och att begränsningen inte sitter i bilen.
OM begränsningen sitter i bilen så lär det vara fixat vid uppdateringen med tanke på vad som annonseras av Tesla kring laddhastighet med nya batterikemin.
Inte desto mindre är det ju en praktisk irritation att behöva en adapter vid varje laddning.
Sen måste ju bilens kablage etc också vara dimensionerade för effekten, och eftersom S/X designades långt innan v3 var tillgängligt så betvivlar jag att dom överdimensionerades så pass att dom klarar 250 kW utan rätt omfattande åtgärder.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Raven kan i alla fall ladda över 180 kW utan adapter i USA för ett år sedan:
En bit till 250 kW dock.
En bit till 250 kW dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7069
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja, den videon hade jag ju faktiskt sett, så begränsningen i Europa måste väl då uppstå pga adaptern?Svenssons skrev:Raven kan i alla fall ladda över 180 kW utan adapter i USA för ett år sedan:
En bit till 250 kW dock.
Texten som kunde utläsas på dom tidiga bilderna på adaptern visade ju en maxeffekt på bara 86 kW (410 VDC, 210 ADC), vilket ju var orimligt lågt, jag var tvungen att gå ned till bilen och kolla vad det står på produktionsversionen av adaptern, och döm av min förvåning när det fortfarande står samma sak: Är inte det lite märkligt? Innebär inte det att vi överskrider adapterns begränsning med >60% när vi laddar på v3?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Model S och X Refresh här nu! på riktigt
fth skrev:Adaptern i sig är specad för en max-effekt, den tror jag iofs är lägre än 140 kW om jag minns rätt?
/fth
Vet ni om det finns bevis för dessa påstående kring max 140 Kw på själva adaptern?Svenssons skrev:Begränsningen sitter i vad adaptern är specad för. Dagens adapter lär aldrig gå över 140kW.
Detta hittade jag på Teslas hemsida gällande CCS-adaptern. Vilket inte indikerar direkt att det är adaptern som är "problemet". Om det är adaptern som maxar vid ett visst A och max 400v så är det ju en begränsning, men inget säger att de inte kan förbättra adaptern för nyare X/S om de nu inte byter till CCS-kontakt, vilket vi får hoppas.
What is the peak charge rate I can receive with a CCS Combo 2 adapter?
All Model S and Model X owners can currently receive peak charge rates up to 142kW, roughly on par with the fastest charge rates supported by V2 Supercharging (150kW). We will continue to validate this technology as part of the V3 Supercharger rollout and will provide additional information regarding peak charge rates as it is available.
MX LR (Raven) 2019
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7069
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Nej, adaptern verkar som sagt vara specad för max 86 kW, vilket ju uppenbarligen inte kan stämma, begränsningen på c:a 140 kW på v3 bör ligga i mjukvara någonstans, i bilen och/eller i superchargern. Tesla har kanske möjlighet att höja den gränsen eftersom även "gamla" S/X laddar upp till 180 kW i USA på v3.Hertsh skrev:Vet ni om det finns bevis för dessa påstående kring max 140 Kw på själva adaptern?
Däremot skulle jag som sagt ovan bli väldigt förvånad och besviken om det visar sig att refresh S/X fortfarande behöver adapter på CCS, det måste väl anses vara ett rejält misslyckande om man inte lyckas åtgärda denna till synes mycket enkla sak?
Jag anser nog att Tesla i nya S/X faktiskt borde erbjuda ett "combo"-uttag som klarar både v2 och v3 SuC utan adapter, det tycker jag vore rimligt att förvänta sig av företagets premium-modeller.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det är väl närmast uteslutet att nya S/X inte har CCS? Tar för självklart att det blir CCS, allt annat vore korkat.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler