{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av A76 »

Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OscarA »

A76 skrev:
Ser ju lite fräscht ut
Ryktas om att man kan välja en vanlig ratt senare.

Jag håller mig nog till Yoke'n bara för..att.. :)

Vita inredningen är NICE.. Men.. Orkar jag hålla den ren? Med en 1-åring med..
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Kilowatt »

OscarA skrev:
A76 skrev:
Ser ju lite fräscht ut
Ryktas om att man kan välja en vanlig ratt senare.

Jag håller mig nog till Yoke'n bara för..att.. :)

Vita inredningen är NICE.. Men.. Orkar jag hålla den ren? Med en 1-åring med..
Jag tvekade mycket och länge innan jag valde vitt. Men jag måste efter 1,5år säga att den står sig mycket bra och är motståndskraftigare och lättare att göra ren än man kan tro!
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

Kilowatt skrev:
OscarA skrev:
A76 skrev:
Ser ju lite fräscht ut
Ryktas om att man kan välja en vanlig ratt senare.

Jag håller mig nog till Yoke'n bara för..att.. :)

Vita inredningen är NICE.. Men.. Orkar jag hålla den ren? Med en 1-åring med..
Jag tvekade mycket och länge innan jag valde vitt. Men jag måste efter 1,5år säga att den står sig mycket bra och är motståndskraftigare och lättare att göra ren än man kan tro!
Säger detsamma men vi har inga småttingar hemma heller så jag vet faktiskt inte riktigt hur bra den vita är egentligen, jag
är rädd om den så in i bänken också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av EnTraktor »

Vad hände?

Bild
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

EnTraktor skrev:
Vad hände?

Bild
Antingen har de fått så mycket bokningar att alla som kommer Q3 är tjingade eller så är det förseningar. Tror mer på det första eftersom Tesla inte brukar vara så bra på att informera lång tid före :p.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Antingen har de fått så mycket bokningar att alla som kommer Q3 är tjingade eller så är det förseningar. Tror mer på det första eftersom Tesla inte brukar vara så bra på att informera lång tid före :p.
Håller med, det ryktas att efterfrågan på nya S/X är extremt hög, Tesla prioriterar sannolikt hemmamarknaden, vilket leder till lång leveranstid i Europa.

Positivt för aktiekursen, mindre positivt om man vill ha ny bil :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Hertsh »

MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Monark1954 »

Var står förväntat leveranstid på beställd bil?
Finns inte på ordererkännandet längre.
Vet ej om jag sett April tidigare på Tesla kontot eller om jag bara gått på konfigurations sidan för ny bil.

Frågan man kan spekulera i är om även vi som haft leveranstid April nu kommer att få sin bil 6 månader senare i November?

Om jag skummar igenom väntetråden på TMC så verkar även de som beställt i USA fått sin leveranstid borttagen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Gustafsson »

Förhoppningsvis kommer alla S/X med 4680 batterier. Verkar onödigt med två varianter. Skulle gissa att det har varit många fler beställningar på plaid än LR, men det är en ren spekulation. Då blir det svårt att för lönsamhet i en LR med 18650 celler.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Gustafsson skrev:
Förhoppningsvis kommer alla S/X med 4680 batterier. Verkar onödigt med två varianter. Skulle gissa att det har varit många fler beställningar på plaid än LR, men det är en ren spekulation. Då blir det svårt att för lönsamhet i en LR med 18650 celler.
Plaid lär också ha 18650, är nog bara Plaid+ som kommer med 4680 och det är nog inte en majoritet som beställt den.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Monark1954 »

4680.
Det var en trevlig spekulation att vänta på.
Får väl följa vad USA kunder får för uppdaterad leveranstid.

Ingen som bekymrar sig för om de först Europa levererade S/X får CCS kontakt med adapter?

Nu verkar ju nästan alla nya laddare bli V3. Nuvarande adapter maxar vid ca 140 kw, V3 levererar väl upp till 250 kW.
Vill inte uppleva samma som de första model 3 som kom ut utan dragkrok och att man inte kan eftermontera dragkrok.
Tidigt levererade S/X som får adapter för CCS och nästa kvartal kommer bilar med CCS utan adapter. Något jag inte vill råka ut för.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

Monark1954 skrev:
4680.
Det var en trevlig spekulation att vänta på.
Får väl följa vad USA kunder får för uppdaterad leveranstid.

Ingen som bekymrar sig för om de först Europa levererade S/X får CCS kontakt med adapter?

Nu verkar ju nästan alla nya laddare bli V3. Nuvarande adapter maxar vid ca 140 kw, V3 levererar väl upp till 250 kW.
Vill inte uppleva samma som de första model 3 som kom ut utan dragkrok och att man inte kan eftermontera dragkrok.
Tidigt levererade S/X som får adapter för CCS och nästa kvartal kommer bilar med CCS utan adapter. Något jag inte vill råka ut för.
Jag förutsätter att alla S/X refresh får "riktig" CCS i Europa, jag kommer iaf inte att acceptera min nya X om den har adapter med max 140 kW.

Lösningen med adapter för befintliga S/X har ju sin historiska förklaring, men att idag lansera nya modeller med detta "hack" skulle vara helt oacceptabelt.
Konstigare saker har förstås hänt, men jag skulle bli mycket förvånad (och besviken) om det visar sig vara så.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av termosen »

Gustafsson skrev:
Förhoppningsvis kommer alla S/X med 4680 batterier. Verkar onödigt med två varianter. Skulle gissa att det har varit många fler beställningar på plaid än LR, men det är en ren spekulation. Då blir det svårt att för lönsamhet i en LR med 18650 celler.
Tror den spekulationen är felaktig. 4680 används enligt min spekulation enbart i Plaid+

18650 finns det gott om användningsområden för, används till stora batteriprojekt och dylikt.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Hoppas att alla S/X får 4680 batterier.

En Plaid med 3 elmotorer behöver galet mycket ström.
Är det ens möjligt med 18650 batterier?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Hoppas att alla S/X får 4680 batterier.

En Plaid med 3 elmotorer behöver galet mycket ström.
Är det ens möjligt med 18650 batterier?
Elon var ju väldigt tydlig under Q4-samtalet med att "vanliga" S/X får 18650, så det lär nog dröja till tidigast nästa år innan alla S/X får 4680.

Fördelarna med 4680 är ju främst lägre tillverkningskostnader för Tesla, du kan ju bevisligen ta ut mycket stor effekt ur alla aktuella formfaktorer med rätt design, och enligt samma samtal så har ju topologi, kemi, kylning etc nu förbättrats jämfört med befintliga 18650-pack.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Hertsh »

Är det en killgissning att CCS-adaptern maxar på 140 Kw eller finns det någon form av bevis för detta? Jag är inte utbildad på området men finner det svårt att förstå logiken i varför adaptern skulle vara begränsad och att begränsningen inte sitter i bilen.

OM begränsningen sitter i bilen så lär det vara fixat vid uppdateringen med tanke på vad som annonseras av Tesla kring laddhastighet med nya batterikemin.

Inte desto mindre är det ju en praktisk irritation att behöva en adapter vid varje laddning.
MX LR (Raven) 2019
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Svenssons »

Begränsningen sitter i vad adaptern är specad för. Dagens adapter lär aldrig gå över 140kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

Hertsh skrev:
Är det en killgissning att CCS-adaptern maxar på 140 Kw eller finns det någon form av bevis för detta? Jag är inte utbildad på området men finner det svårt att förstå logiken i varför adaptern skulle vara begränsad och att begränsningen inte sitter i bilen.

OM begränsningen sitter i bilen så lär det vara fixat vid uppdateringen med tanke på vad som annonseras av Tesla kring laddhastighet med nya batterikemin.

Inte desto mindre är det ju en praktisk irritation att behöva en adapter vid varje laddning.
Adaptern i sig är specad för en max-effekt, den tror jag iofs är lägre än 140 kW om jag minns rätt?

Sen måste ju bilens kablage etc också vara dimensionerade för effekten, och eftersom S/X designades långt innan v3 var tillgängligt så betvivlar jag att dom överdimensionerades så pass att dom klarar 250 kW utan rätt omfattande åtgärder.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Svenssons »

Raven kan i alla fall ladda över 180 kW utan adapter i USA för ett år sedan:


En bit till 250 kW dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Raven kan i alla fall ladda över 180 kW utan adapter i USA för ett år sedan:


En bit till 250 kW dock.
Ja, den videon hade jag ju faktiskt sett, så begränsningen i Europa måste väl då uppstå pga adaptern?

Texten som kunde utläsas på dom tidiga bilderna på adaptern visade ju en maxeffekt på bara 86 kW (410 VDC, 210 ADC), vilket ju var orimligt lågt, jag var tvungen att gå ned till bilen och kolla vad det står på produktionsversionen av adaptern, och döm av min förvåning när det fortfarande står samma sak:
adapter.jpg
Är inte det lite märkligt? Innebär inte det att vi överskrider adapterns begränsning med >60% när vi laddar på v3?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Hertsh »

fth skrev:
Adaptern i sig är specad för en max-effekt, den tror jag iofs är lägre än 140 kW om jag minns rätt?

/fth
Svenssons skrev:
Begränsningen sitter i vad adaptern är specad för. Dagens adapter lär aldrig gå över 140kW.
Vet ni om det finns bevis för dessa påstående kring max 140 Kw på själva adaptern?

Detta hittade jag på Teslas hemsida gällande CCS-adaptern. Vilket inte indikerar direkt att det är adaptern som är "problemet". Om det är adaptern som maxar vid ett visst A och max 400v så är det ju en begränsning, men inget säger att de inte kan förbättra adaptern för nyare X/S om de nu inte byter till CCS-kontakt, vilket vi får hoppas.


What is the peak charge rate I can receive with a CCS Combo 2 adapter?
All Model S and Model X owners can currently receive peak charge rates up to 142kW, roughly on par with the fastest charge rates supported by V2 Supercharging (150kW). We will continue to validate this technology as part of the V3 Supercharger rollout and will provide additional information regarding peak charge rates as it is available.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

Hertsh skrev:
Vet ni om det finns bevis för dessa påstående kring max 140 Kw på själva adaptern?
Nej, adaptern verkar som sagt vara specad för max 86 kW, vilket ju uppenbarligen inte kan stämma, begränsningen på c:a 140 kW på v3 bör ligga i mjukvara någonstans, i bilen och/eller i superchargern. Tesla har kanske möjlighet att höja den gränsen eftersom även "gamla" S/X laddar upp till 180 kW i USA på v3.

Däremot skulle jag som sagt ovan bli väldigt förvånad och besviken om det visar sig att refresh S/X fortfarande behöver adapter på CCS, det måste väl anses vara ett rejält misslyckande om man inte lyckas åtgärda denna till synes mycket enkla sak?

Jag anser nog att Tesla i nya S/X faktiskt borde erbjuda ett "combo"-uttag som klarar både v2 och v3 SuC utan adapter, det tycker jag vore rimligt att förvänta sig av företagets premium-modeller.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Gustafsson »

Det är väl närmast uteslutet att nya S/X inte har CCS? Tar för självklart att det blir CCS, allt annat vore korkat.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Tellus »

Tilburg stängs ner! Kanske bra för kvalitén

https://electrek.co/2021/03/18/tesla-sh ... x-refresh/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar