har inte läst igenom hela tråden ifall detta redan diskuterats men har en beställning på model S sen januari 2021 med ett väldigt bra pris dock så kommer bilen inte komma före 1 juli 2022 så förmånsvärdet på bilen kommer öka till ca 10 000 per månad från nuvarande 7000. Kommer behöva sälja bilen direkt när jag får den.
Hur har andra som valt förmånsbil tänkt att göra?
Någon som skulle vara intresserad av att slippa kö ?
Har du låst ett lågt pris så hamnar du sist i kön. Tesla prioriterar de som betalar fullt pris.
Gör de? Har inte hört om detta. Har det skett i USA menar du? Länk?
Har det inte snackats om det förut vid prishöjningar? Jag har för mig det. Men ska inte säga helt säkert förstås. [/quoteInte vad jag vet. Däremot att de prioriterar leveranser av modeller med högre marginal. Tex S Plaid framför LR eller 3P framför LR/SR.[/quote
Rykten stämmer inte alltid, älsta ordnar har högst andel som fått sin bil eller ett VIN nr.
Tråden har över 33.000 inlägg.
Post in thread 'Refreshed 2021+ Model X and Model X Plaid waiting room' https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/6700191/
]
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Jag har också ett bra pris på en ny LR. Problemet är ju att jag idag har SuC och FSD i min 100D. Just nu är det påtagligt värdefullt och kompenserar faktiskt ganska bra för den enorma värdeminskningen som var till förra året nån gång. Ligger på ca 4000 mil/år nu. Bilen går som en klocka.. man kan ju inte ha två teslor väl?
Klart man kan.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Gjorde en förbokning på en Model S och en X nu så får vi se vilken man tar beroende på priset och så får kommande MYP duga så länge och bli andra bil sen
Var inne hos Segeltorp och snackade lite. Säljaren där var inte jätteoptimistisk om man säger så. Typ räkna inte med någon bil i år, förmodligen inte heller till nästa sommar. Vem vet? Slutet av nästa år? Kanske…
Men han kan ju inte göra mer än att spekulera, precis som alla oss andra.
Han var mer inne på att jag skulle plocka ut min plan B, en M3P i stället.
Var inne hos Segeltorp och snackade lite. Säljaren där var inte jätteoptimistisk om man säger så. Typ räkna inte med någon bil i år, förmodligen inte heller till nästa sommar. Vem vet? Slutet av nästa år? Kanske…
Men han kan ju inte göra mer än att spekulera, precis som alla oss andra.
Han var mer inne på att jag skulle plocka ut min plan B, en M3P i stället.
Var det nybeställning eller redan beställda bilar som han inte trodde skulle komma i år?
TMS LR UltraRed, FSD Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket. Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Var inne hos Segeltorp och snackade lite. Säljaren där var inte jätteoptimistisk om man säger så. Typ räkna inte med någon bil i år, förmodligen inte heller till nästa sommar. Vem vet? Slutet av nästa år? Kanske…
Men han kan ju inte göra mer än att spekulera, precis som alla oss andra.
Han var mer inne på att jag skulle plocka ut min plan B, en M3P i stället.
Var det nybeställning eller redan beställda bilar som han inte trodde skulle komma i år?
Jag tolkade det som när de första bilarna skulle komma till Sverige, eftersom vi diskuterade min bil som beställdes för över ett år sedan. Men, som sagt, ta det med en näve salt.
Var inne hos Segeltorp och snackade lite. Säljaren där var inte jätteoptimistisk om man säger så. Typ räkna inte med någon bil i år, förmodligen inte heller till nästa sommar. Vem vet? Slutet av nästa år? Kanske…
Men han kan ju inte göra mer än att spekulera, precis som alla oss andra.
Han var mer inne på att jag skulle plocka ut min plan B, en M3P i stället.
Var det nybeställning eller redan beställda bilar som han inte trodde skulle komma i år?
Jag tolkade det som när de första bilarna skulle komma till Sverige, eftersom vi diskuterade min bil som beställdes för över ett år sedan. Men, som sagt, ta det med en näve salt.
Jag var inne i SEGELTORP i fredags, och fick samma information. Jag frågade då hur långt innan leverans dom brukar få information? Fick då svaret att man inte haft koll på att Model YP skulle komma förren biltransporten stod på gården… Tycker det säger allt.
Var inne hos Segeltorp och snackade lite. Säljaren där var inte jätteoptimistisk om man säger så. Typ räkna inte med någon bil i år, förmodligen inte heller till nästa sommar. Vem vet? Slutet av nästa år? Kanske…
Men han kan ju inte göra mer än att spekulera, precis som alla oss andra.
Han var mer inne på att jag skulle plocka ut min plan B, en M3P i stället.
Var det nybeställning eller redan beställda bilar som han inte trodde skulle komma i år?
Jag tolkade det som när de första bilarna skulle komma till Sverige, eftersom vi diskuterade min bil som beställdes för över ett år sedan. Men, som sagt, ta det med en näve salt.
Jag var inne i SEGELTORP i fredags, och fick samma information. Jag frågade då hur långt innan leverans dom brukar få information? Fick då svaret att man inte haft koll på att Model YP skulle komma förren biltransporten stod på gården… Tycker det säger allt.
Exakt. Detta är ju standard Tesla. Forumet vet mer än de som jobbar i showrooms och i detta fall vet ingendera något alls.
Som jag ser det kan de dyka upp i höst... Eller 2024.... Eller inte alls...
Hoppas personligen att X kommer lagom till min e-tron ska till ska om exakt ett år, men finns den inte då så köper jag en annan bil. Inte svårare än så.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Att i väntans tider köpa en begagnad X/S av nyare modell om man ändå väntar på S/X anser jag ett bra val.
Nu finns det ett tiotal X på blocket av årsmodell 20 och 21.
Tesla 2021 enligt VIN har något längre räckvidd än nya "Refresh" alla fall för X som jag följer.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
"Although official data has recorded that the Tesla Model S Plaid does a 1/4 mile in 9.23 seconds at 152.6 mph, car owners are trying to improve this time, and they are pretty good at it. They are trying to get the most out of their EVs, but keep in mind that their cars can be with some modifications. Most often, we are talking about weight reduction, which is achieved by removing the interior trim."
Även om det är imponerande så kan bilarna vara modifierade.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Att i väntans tider köpa en begagnad X/S av nyare modell om man ändå väntar på S/X anser jag ett bra val.
Nu finns det ett tiotal X på blocket av årsmodell 20 och 21.
Tesla 2021 enligt VIN har något längre räckvidd än nya "Refresh" alla fall för X som jag följer.
Enligt car.info så registrerades det 496 Model X 2020, så det året är ju inte så ovanligt.
2021 däremot registrerades det 5 stycken! Jag ser dock att de två som finns på Blocket faktiskt är registrerade i december 2020.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Att i väntans tider köpa en begagnad X/S av nyare modell om man ändå väntar på S/X anser jag ett bra val.
Nu finns det ett tiotal X på blocket av årsmodell 20 och 21.
Tesla 2021 enligt VIN har något längre räckvidd än nya "Refresh" alla fall för X som jag följer.
Enligt car.info så registrerades det 496 Model X 2020, så det året är ju inte så ovanligt.
2021 däremot registrerades det 5 stycken! Jag ser dock att de två som finns på Blocket faktiskt är registrerade i december 2020.
De flesta bilhandlare har rätt hög ränta på företagsleasing jämfört med Tesla/DnB.
Funderar på att byta vår MS LR+ 2020-12 mot en MX från 2020, men räntan gör att det blir lite dyrt.
Men du kan väl själv fråga DnB om att köpa bilen och leasa den till företaget utan att bilhandlaren behöver vara inblandad? Eller menar du att dom ger lägre ränta om det är via Tesla som säljare?
Var inne hos Segeltorp och snackade lite. Säljaren där var inte jätteoptimistisk om man säger så. Typ räkna inte med någon bil i år, förmodligen inte heller till nästa sommar. Vem vet? Slutet av nästa år? Kanske…
Men han kan ju inte göra mer än att spekulera, precis som alla oss andra.
Han var mer inne på att jag skulle plocka ut min plan B, en M3P i stället.
Är väl dags att köra en full recond på den gamla trotjänaren antar jag, så man kan låtsas att den är ny. Någon bra Tesla-recond i Göteborgsområdet?
De flesta bilhandlare har rätt hög ränta på företagsleasing jämfört med Tesla/DnB.
Funderar på att byta vår MS LR+ 2020-12 mot en MX från 2020, men räntan gör att det blir lite dyrt.
Men du kan väl själv fråga DnB om att köpa bilen och leasa den till företaget utan att bilhandlaren behöver vara inblandad? Eller menar du att dom ger lägre ränta om det är via Tesla som säljare?
DnB har ofta kampanjer tillsammans med Tesla. Vi har ca 2% ränta. Bilhandlarna ger normal 5% ränta.
De flesta bilhandlare har rätt hög ränta på företagsleasing jämfört med Tesla/DnB.
Funderar på att byta vår MS LR+ 2020-12 mot en MX från 2020, men räntan gör att det blir lite dyrt.
Men du kan väl själv fråga DnB om att köpa bilen och leasa den till företaget utan att bilhandlaren behöver vara inblandad? Eller menar du att dom ger lägre ränta om det är via Tesla som säljare?
DnB har ofta kampanjer tillsammans med Tesla. Vi har ca 2% ränta. Bilhandlarna ger normal 5% ränta.
DnB finanserar ju alla märken. Ränteskillnaden vid kampanj ersätts ju rimligen av Tesla.
DnBs "standardränta" ligger på 4,45%. Man hänvisar sen till bilhandlaren för specifik räntenivå.
Fred Lambert på Electrec noterar att Tesla försöker kränga S/X till de med Roadster-reservationer i USA nu. Han påpekade att han gärna tog en Plaid istället för en av de Roadsters han har som referralpris Gissa vad svaret blev på det... Konstigt att dom inte börjar skeppa till EU nu då, om dom måste jaga folk så här.