Ja, det är en person. Kollar du på folk på TMC och Reddit som fått bilarna verkar de flesta tycka det är mycket tystare. Sen lär ju EQS vara mycket tystare ändå såklart.taliz skrev:Nja, Kyle Connor på out of spec körde Plaid strax efter han provat EQS och klagade på hur bullrig den var(han äger, och har ägt, många Tesla).
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det ska ju ha gjorts en del ändringar för att få ned ljudnivån, och sen är ju nya S/X också förberedda för aktiv ljudreducering, även om det inte är aktiverat ännu.OfarligTesla skrev:Ja i princip alla har ju rapporterat stor skillnad mellan nya och gamla S just på ljudnivån.fakerlind skrev:Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
Det skall bli spännande att se (höra?) hur bra detta fungerar, jag tycker själv att aktiv ljudreducering riskerar att orsaka ett lätt illamående, jag hoppas verkligen det inte är fallet i min nya X (om/när den kommer)
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
OfarligTesla skrev:Ja i princip alla har ju rapporterat stor skillnad mellan nya och gamla S just på ljudnivån.fakerlind skrev:Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
Det där är ju en klassiker med Tesla "Ja, de var bullriga förr men nu är det mycket bättre."
Redan när jag bytte in min 90D -16 mot min 100D -18 fick jag höra vid leverans att den nya bilen var mycket tystare och höll mycket högre kvalitet än den gamla. Kan väl säga att det inte riktigt var så. Haft gott om småfel även på den nya såhär tre år senare och bullermässigt var de ganska jämbördiga.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
De blir ju bättre och bättre. Raven är väl tex också litet tystare.MWall skrev:OfarligTesla skrev:Ja i princip alla har ju rapporterat stor skillnad mellan nya och gamla S just på ljudnivån.fakerlind skrev:Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
Det där är ju en klassiker med Tesla "Ja, de var bullriga förr men nu är det mycket bättre."
Redan när jag bytte in min 90D -16 mot min 100D -18 fick jag höra vid leverans att den nya bilen var mycket tystare och höll mycket högre kvalitet än den gamla. Kan väl säga att det inte riktigt var så. Haft gott om småfel även på den nya såhär tre år senare och bullermässigt var de ganska jämbördiga.
Men någon gigantisk skillnad lär man inte få till utan att designa om chassit och tillverkningsprocessen med fokus på det från grunden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Laddhastighet för MS.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.Zalman3 skrev:Laddhastighet för MS.
MX LR (Raven) 2019
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?Hertsh skrev:Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.Zalman3 skrev:Laddhastighet för MS.
Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Prisökning i USA igen. 95000$ nu, upp 5000$ i senaste höjningen. 15000$ upp sedan lansering.
Model Y LR
Model S 100D -18
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
48Kw på en kvart är ju grymt bra.Zalman3 skrev:Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?Hertsh skrev:Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.Zalman3 skrev:Laddhastighet för MS.
Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Det tar 28min på IDn och det tycker jag är klart acceptabelt.
Sen blir man lite fundersam när han säger att vid 50% börjar den trottla och då skulle han åka vidare….sjukt vad alla är stressade.
Känns ju lite bortkastat att köpa en bil med 100kWh batteri och bara använda hälften.
Enbart för att den laddar med typ 100kW därefter
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
50k sek drygt upp till - börjar vara över smärtgränsen för en LR - blir väl 1.13 typ nu. Trist.termosen skrev:Prisökning i USA igen. 95000$ nu, upp 5000$ i senaste höjningen. 15000$ upp sedan lansering.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Att optimera laddtider på en resa känns inte speciellt stressande tycker jag, om man nu bara är ute efter denR_Edvinsson skrev:48Kw på en kvart är ju grymt bra.Zalman3 skrev:Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?Hertsh skrev:Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.Zalman3 skrev:Laddhastighet för MS.
Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Det tar 28min på IDn och det tycker jag är klart acceptabelt.
Sen blir man lite fundersam när han säger att vid 50% börjar den trottla och då skulle han åka vidare….sjukt vad alla är stressade.
Känns ju lite bortkastat att köpa en bil med 100kWh batteri och bara använda hälften.
Enbart för att den laddar med typ 100kW därefter
optimala restiden och det finns laddare på rätt avstånd, om man vill göra så alltså, det är ju inget man är
tvungen till liksom.
Och man kan ju fortfarande utnyttja hela batteriet om man vill, tex på första etappen på en långresa, eller
typ alla andra dagar på året…
Så ”alla är stressade” och ”bortkastat” med 100kWh stämmer inte direkt tycker jag iaf.
Hade man tex haft 75kWh så hade ju bara scenariot varit på en ännu lägre nivå osv…
Däremot så vore det ju najs med en laddkurva som ligger kvar på hög nivå längre tid såklart (lite som Etron mfl),
då skulle ju optimeringen bli mer obefintlig och man skulle ladda utan att kika på klockan även om jag jagar det
optimala (man KAN ju faktiskt ha bråttom utan att det bara handlar om optimering i sig).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Förutsättningar för signifikant bättre fart på laddningen var ju en av anledningarna till varför jag la en order på en S Plaid+. 10-70% laddning på resa och ca 480km WLTP range, kanske 30mil på autobahn, skulle vara lysande.Bjelke skrev:Att optimera laddtider på en resa känns inte speciellt stressande tycker jag, om man nu bara är ute efter denR_Edvinsson skrev:48Kw på en kvart är ju grymt bra.Zalman3 skrev:Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?Hertsh skrev:Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.Zalman3 skrev:Laddhastighet för MS.
Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Det tar 28min på IDn och det tycker jag är klart acceptabelt.
Sen blir man lite fundersam när han säger att vid 50% börjar den trottla och då skulle han åka vidare….sjukt vad alla är stressade.
Känns ju lite bortkastat att köpa en bil med 100kWh batteri och bara använda hälften.
Enbart för att den laddar med typ 100kW därefter
optimala restiden och det finns laddare på rätt avstånd, om man vill göra så alltså, det är ju inget man är
tvungen till liksom.
Och man kan ju fortfarande utnyttja hela batteriet om man vill, tex på första etappen på en långresa, eller
typ alla andra dagar på året…
Så ”alla är stressade” och ”bortkastat” med 100kWh stämmer inte direkt tycker jag iaf.
Hade man tex haft 75kWh så hade ju bara scenariot varit på en ännu lägre nivå osv…
Däremot så vore det ju najs med en laddkurva som ligger kvar på hög nivå längre tid såklart (lite som Etron mfl),
då skulle ju optimeringen bli mer obefintlig och man skulle ladda utan att kika på klockan även om jag jagar det
optimala (man KAN ju faktiskt ha bråttom utan att det bara handlar om optimering i sig).
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tesla siktar på att MS och MX ska produceras i mer än 100.000 bilar per år.
https://www.tesmanian.com/
We were also able to achieve an annualized production run rate of over 1 million cars towards the end of the quarter. The increase in production rate has primarily been driven by further ramping of the Model Y at our Shanghai factory. Additionally, we have made great progress increasing production volumes of Model S and have recently started the ramp and deliveries of Model X. It will take a bit more time to get this program back to prior volumes but based on demand, we are targeting to exceed historical production levels.”
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det återstår att se, största hotet mot den prognosen tror jag är om dom öppnar upp
SuC för alla andra, då är konkurrensen ganska hård i den prisklassen redan nu och den
lär ju inte minska precis, eller egentligen ska man nog säga storleksklassen kanske…
SuC för alla andra, då är konkurrensen ganska hård i den prisklassen redan nu och den
lär ju inte minska precis, eller egentligen ska man nog säga storleksklassen kanske…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag håller med. 50% utav anledningen som jag väljer en Tesla igen är pga deras SuC är överlägsen, skulle dom öppna upp så är valet att välja en annan bil helt Polak annorlunda. Det börjar ju komma rätt bra konkurrens nu som tex Audi GT, EQS osv sedan finns det ju kommande bilar som tex Rivian, F150 lightning osv.Bjelke skrev:Det återstår att se, största hotet mot den prognosen tror jag är om dom öppnar upp
SuC för alla andra, då är konkurrensen ganska hård i den prisklassen redan nu och den
lär ju inte minska precis, eller egentligen ska man nog säga storleksklassen kanske…
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ska dom inte börja leverera förre man spekulerar i hur många det ska produceras…Zalman3 skrev:Tesla siktar på att MS och MX ska produceras i mer än 100.000 bilar per år.
https://www.tesmanian.com/
We were also able to achieve an annualized production run rate of over 1 million cars towards the end of the quarter. The increase in production rate has primarily been driven by further ramping of the Model Y at our Shanghai factory. Additionally, we have made great progress increasing production volumes of Model S and have recently started the ramp and deliveries of Model X. It will take a bit more time to get this program back to prior volumes but based on demand, we are targeting to exceed historical production levels.”
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- greenstreet
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 30 okt 2019 09:40
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det var min första tanke när jag såg Hertz order. Kan vi inte få en enda MS till Sverige på nästan 2 år, hur ska Tesla kunna leverera 100 000 bilar till Hertz? Det blir ju inget kvar till oss andra
2020 Model S LR - Midnight Silver
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Andra fabriker? Det är väl primärt Model 3 och Y som ska till Hertz? Lyssnade på Peter Carlsson och hans sommarprat, där han bland annat berättar om Elins vision bakom Tesla och att det aldrig handlat om att sälja bilar utan att faktiskt förändra hur vi går över till hållbara bränslen. Vet att detta är lite uttjatat men jag tror kanske att S och X spelat ut sin roll lite, och att det är mycket viktigare för Elon att få ut så många bilar som möjligt. Kan tänka mig att Model 2 (eller vad den nu ska heta) kommer än mer bidra till detta.
Ett för mig oförklarligt misstag är dock bristen på kommunikation, det är ju så lätt att hålla kunden hyfsat nöjd om man bara får kontinuerlig återkoppling och uppdatering.
Ett för mig oförklarligt misstag är dock bristen på kommunikation, det är ju så lätt att hålla kunden hyfsat nöjd om man bara får kontinuerlig återkoppling och uppdatering.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
På vilket sätt är kunderna missnöjda? Säljer bilarna dåligt?
Tesla Y LR -22 EAP
Model S och X Refresh här nu! på riktigt
När man läser denna tråd så verkar det vara fler än jag som är missnöjda med att bilar till EU är mer än 1 år försenade från initialt leveransfönster, utan ngn proaktiv kommunikation. Att ha kunder som köper bolagets flaggskeppsprodukter är i min värld väldigt viktiga kunder då de agerar som ”gratis” ambassadörer som kan leda till ökad försäljning. Jag valde t.ex nu att beställa en bil från ett annat märke, inte minst pga kundupplevelsen.
Kanske finns det alltjämt en plats för återförsäljare ändå - nu har jag en säljare som varit och är otroligt responsiv, och som mäts på kundnöjdhet och försäljning.
Kanske finns det alltjämt en plats för återförsäljare ändå - nu har jag en säljare som varit och är otroligt responsiv, och som mäts på kundnöjdhet och försäljning.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
- farvidsson
- Teslaägare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 18 feb 2021 11:18
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter i din post. När det gäller Tesla så är det ju inte efterfrågan som är problemet utan tillgången. Det är ju t om så att man nu stegrar priserna på sina bilar för att kyla ner efterfrågan. Så om jag vore Tesla så skulle jag inte oroa mig för att några missnöjda kunder köper andra märken som du gjordefakerlind skrev:När man läser denna tråd så verkar det vara fler än jag som är missnöjda med att bilar till EU är mer än 1 år försenade från initialt leveransfönster, utan ngn proaktiv kommunikation. Att ha kunder som köper bolagets flaggskeppsprodukter är i min värld väldigt viktiga kunder då de agerar som ”gratis” ambassadörer som kan leda till ökad försäljning. Jag valde t.ex nu att beställa en bil från ett annat märke, inte minst pga kundupplevelsen.
Kanske finns det alltjämt en plats för återförsäljare ändå - nu har jag en säljare som varit och är otroligt responsiv, och som mäts på kundnöjdhet och försäljning.
Model S Plaid 2023, Midnight silver med svart inredning.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Vargen kommer!!!fakerlind skrev:Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag håller med om att det inte finns någon fördel med dålig kundkommunikation, och att Tesla inte är särskilt bra på detta, dom kan faktiskt vara erbarmligt dåliga många gånger.fakerlind skrev:Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
Jag håller dock inte alls med om att Teslas försprång på egentligen något område skulle minska, allt tyder väl egentligen på att försprånget snarare ökar?
På vilket sätt menar du att försprånget snabbt minskar?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Du byter ju själv bort din Tesla så...Walker skrev:Vargen kommer!!!fakerlind skrev:Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
Dålig kundvård straffar sig förr eller senare. Att det finns ett mindre gäng högljudda fanboys på sociala medier ändrar inte det.