{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Vilken fossilbil är närmast? BMW M5 cs? 0-100 på 3,0.
Chiron, Koenigsegg etc antar jag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Vilken fossilbil är närmast? BMW M5 cs? 0-100 på 3,0.
Chiron, Koenigsegg etc antar jag.
Jag tänker bilar med baksäte.
Porsche panamera turbo s gör det på 3,1.
Även Mercedes s-class klarar det på strax över 3.
Mest imponerande är väl kanske Rolls royce Wraith på 4,4.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av PhR34k »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Vilken fossilbil är närmast? BMW M5 cs? 0-100 på 3,0.
Chiron, Koenigsegg etc antar jag.
Jag tänker bilar med baksäte.
Porsche panamera turbo s gör det på 3,1.
Även Mercedes s-class klarar det på strax över 3.
Mest imponerande är väl kanske Rolls royce Wraith på 4,4.
Koeningsegg Gemera?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Legato skrev:

Mmm, då blir det villkorat precis som "Världens snabbaste SUV".

Har det verkligen förändrats särskilt mycket sedan Raven? De var ju "en av världens snabbaste" då också. Rakt fram, men inte på bana.

Då fanns det ett par ytterligare fossiler som kunde konkurrera, men nu finns å andra sidan ett par nya elbilar (Lucid, Rimac).
Skillnaden är väl att gamla P mer eller mindre "dog" över 100 km/h jämfört med konkurrenterna. Plaid är ca en sekund snabbare på quarter mile (drygt 8,8 sekunder) än Koenigsegg One, McLaren P1, Bugatti Veyron Super Sport osv...

Gamla P100DL behövde drygt 10,5 sekunder för samma sträcka med betydligt lägre sluthastighet. Och blev då omblåst av bilarna ovan med god marginal. Såg ut som att den stod stilla i jämförelse.

0-100 är en väldigt dålig måttstock för såna extrema bilar. Handlar mer om grepp och reaktioner då.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av jpetters »

Efter att ha tittat på denna video (som tipsades om tidigare) så är det ingen tvekan för min del längre.


Sen verkar den ju inte så pjåkig på bana heller (från samma youtube kanal).
Screenshot 2022-08-08 at 14.56.38.png
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av PhR34k »

jpetters skrev:
Efter att ha tittat på denna video (som tipsades om tidigare) så är det ingen tvekan för min del längre.


Sen verkar den ju inte så pjåkig på bana heller (från samma youtube kanal).
Den videon visar på ett annat sätt hur jävla snabb den är Bild
BMWn kör om Teslan i 110 och teslan står stilla och när BMWn kör om så gasar den fullt och då börjar teslan köra och hinner ifatt och köra om på nolltid. Sjukt!

Jag kommer att testa den runt Mantorp så fort de går nästa år om jag får den i år. Men jag är rädd att bromsarna är skit som alla påstår så får se hur det går. Jag kör idag en Nissan GT-R på bana och den är för tung egentligen och är svår att matcha mot dagens porschar som väger 300kg mindre. Bromsar är viktiga och framförallt på en väldigt tung bil
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av jpetters »

Precis, och jag kommer ihåg hur otroligt impad jag var av denna BMW modell när den kom.

Den behöver nog detta kit helt klart.
https://shop.tesla.com/product/model-s- ... t?web=true
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av PhR34k »

jpetters skrev:
Precis, och jag kommer ihåg hur otroligt impad jag var av denna BMW modell när den kom.

Den behöver nog detta kit helt klart.
https://shop.tesla.com/product/model-s- ... t?web=true
Ja typ det ja. Frågan är när det kommer.
Finns inget annat eftermarknad ännu?
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av tigermann »

Någon som hittat dragvikten för Model S Plaid?
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av jpetters »

tigermann skrev:
Någon som hittat dragvikten för Model S Plaid?
Dragmöjlighet:
Dragkrok i höghållfast stål och kulkoppling med förmåga att dra up till 1 600 kg.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

PhR34k skrev:
jpetters skrev:
Precis, och jag kommer ihåg hur otroligt impad jag var av denna BMW modell när den kom.

Den behöver nog detta kit helt klart.
https://shop.tesla.com/product/model-s- ... t?web=true
Ja typ det ja. Frågan är när det kommer.
Finns inget annat eftermarknad ännu?
Mountainpass har grejer:
https://www.mountainpassperformance.com ... delsplaid/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
PhR34k skrev:
jpetters skrev:
Precis, och jag kommer ihåg hur otroligt impad jag var av denna BMW modell när den kom.

Den behöver nog detta kit helt klart.
https://shop.tesla.com/product/model-s- ... t?web=true
Ja typ det ja. Frågan är när det kommer.
Finns inget annat eftermarknad ännu?
Mountainpass har grejer:
https://www.mountainpassperformance.com ... delsplaid/
Den där ”master cylinder brace”, vad är det för något?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
PhR34k skrev:
jpetters skrev:
Precis, och jag kommer ihåg hur otroligt impad jag var av denna BMW modell när den kom.

Den behöver nog detta kit helt klart.
https://shop.tesla.com/product/model-s- ... t?web=true
Ja typ det ja. Frågan är när det kommer.
Finns inget annat eftermarknad ännu?
Mountainpass har grejer:
https://www.mountainpassperformance.com ... delsplaid/
Den där ”master cylinder brace”, vad är det för något?
Från beskrivningen:
Using a dial indicator and a measuring tape, while also monitoring the brake pressure with our MoTeC system, we were pleasantly surprised to see that our MC Brace removed almost all of the flex in the firewall, and reduced the pedal travel by 0.5″ at 90bar brake pressure.
Testing the master cylinder deflection with and without the brace showed some positive results. We also measured the pedal travel and the results were encouraging. With the MPP brace installed, the pedal travel is reduced by 0.5″ at 90 bar brake pressure, and the MC brace moves only 0.009″ versus the 0.059″ without the brace – also all measured at 90 bar brake pressure.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6089
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Pontus »

Fredrik j skrev:
PhR34k skrev:
Det som är snarare snett är förmånsvärde i överhuvudtaget men det är en annan diskussion Bild
Jag tycker förmånsvärdet skulle bestämmas av dom faktiska kostnaderna för bilen. Det finns ju i företagets bokföring. Beskatta det som lön rakt av. Sen kan man lägga incitament ovanpå det vid behov. Det skulle fortfarande kunna vara förmånligt men lite mer förutsägbart.
Men det skulle ju bli extremt svårt om man har en bil på leasing (ej operationell) då man inte vet i förväg hur mycket värdet på bilen är när det är dax att sälja den. Om jag väljer ett restvärde på 80% som kommer månadskostnaden bli väldigt mycket lägre än om jag väljer ett restvärde på 40% och då blir det ju helt olika förmånsvärden om jag tolkar rätt i hur du tänkte dig. För företaget blir det ju en justering när bilen säljs inbetalning eller utbetalning beroende på hur rätt man prickat med restvärdet.
Jag tror det skulle bli för löst reglerat och för mycket fiffel för att det skulle bli hållbart för skatteverket att hålla koll på.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

Pontus skrev:
Fredrik j skrev:
PhR34k skrev:
Det som är snarare snett är förmånsvärde i överhuvudtaget men det är en annan diskussion Bild
Jag tycker förmånsvärdet skulle bestämmas av dom faktiska kostnaderna för bilen. Det finns ju i företagets bokföring. Beskatta det som lön rakt av. Sen kan man lägga incitament ovanpå det vid behov. Det skulle fortfarande kunna vara förmånligt men lite mer förutsägbart.
Men det skulle ju bli extremt svårt om man har en bil på leasing (ej operationell) då man inte vet i förväg hur mycket värdet på bilen är när det är dax att sälja den. Om jag väljer ett restvärde på 80% som kommer månadskostnaden bli väldigt mycket lägre än om jag väljer ett restvärde på 40% och då blir det ju helt olika förmånsvärden om jag tolkar rätt i hur du tänkte dig. För företaget blir det ju en justering när bilen säljs inbetalning eller utbetalning beroende på hur rätt man prickat med restvärdet.
Jag tror det skulle bli för löst reglerat och för mycket fiffel för att det skulle bli hållbart för skatteverket att hålla koll på.
Det skulle väl gå att lösa med restskatt? Som vanligt om det visar sig att man betalat för lite. Det borde ju inte vara så svårt att parera för. Man får väl försöka undvika att betala för lite utan tvärt om, betala lite för mycket som man ser får tillbaka.
Visst skulle det bli annorlunda men det skulle också finnas en koppling mellan förmånen och vad det kostar.
Som sagt skulle det ju fortfarande kunna vara förmånligt med förmånsbil men lite rakare rör.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Pontus skrev:
Fredrik j skrev:
PhR34k skrev:
Det som är snarare snett är förmånsvärde i överhuvudtaget men det är en annan diskussion Bild
Jag tycker förmånsvärdet skulle bestämmas av dom faktiska kostnaderna för bilen. Det finns ju i företagets bokföring. Beskatta det som lön rakt av. Sen kan man lägga incitament ovanpå det vid behov. Det skulle fortfarande kunna vara förmånligt men lite mer förutsägbart.
Men det skulle ju bli extremt svårt om man har en bil på leasing (ej operationell) då man inte vet i förväg hur mycket värdet på bilen är när det är dax att sälja den. Om jag väljer ett restvärde på 80% som kommer månadskostnaden bli väldigt mycket lägre än om jag väljer ett restvärde på 40% och då blir det ju helt olika förmånsvärden om jag tolkar rätt i hur du tänkte dig. För företaget blir det ju en justering när bilen säljs inbetalning eller utbetalning beroende på hur rätt man prickat med restvärdet.
Jag tror det skulle bli för löst reglerat och för mycket fiffel för att det skulle bli hållbart för skatteverket att hålla koll på.
Det skulle väl gå att lösa med restskatt? Som vanligt om det visar sig att man betalat för lite. Det borde ju inte vara så svårt att parera för. Man får väl försöka undvika att betala för lite utan tvärt om, betala lite för mycket som man ser får tillbaka.
Visst skulle det bli annorlunda men det skulle också finnas en koppling mellan förmånen och vad det kostar.
Som sagt skulle det ju fortfarande kunna vara förmånligt med förmånsbil men lite rakare rör.
Ska man betala förmån för exakt det som bilen kostar så finns det väl ingen som helst vits med upplägget?
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Ska man betala förmån för exakt det som bilen kostar så finns det väl ingen som helst vits med upplägget?
Man kan lägga incitamenten separat istället för att smeta in det i förmånsvärdet.
Användarvisningsbild
Oopsen
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 sep 2019 14:48

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Oopsen »

En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Model X Plaid -22 (Vit/Vit) shit vilket monster :lol: :o
Modell 3 LR -21

Model X LR (Vit/svart) Beställd och avbeställd
Modell S Raven LR -20- såld
Kia Niro PHEV - 19 Såld
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

Oopsen skrev:
En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Funderar på samma sak, dessutom skriver Tesla att dom enbart monterar vinterdäck beställt från dom själva innan leverans. Om man inte har beställt (eller inte kan få, det finns inte i lager just nu) därifrån innan leverans, eller har andra däck, hur gör man om det snöar eller är halt och minusgrader på leveransdagen?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Henkens »

Tyvärr får du nog åka på sommardäck om du inte har några vinterdäck.
Dagfinn skrev:
Oopsen skrev:
En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Funderar på samma sak, dessutom skriver Tesla att dom enbart monterar vinterdäck beställt från dom själva innan leverans. Om man inte har beställt (eller inte kan få, det finns inte i lager just nu) därifrån innan leverans, eller har andra däck, hur gör man om det snöar eller är halt och minusgrader på leveransdagen?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

Dagfinn skrev:
Om man inte har beställt (eller inte kan få, det finns inte i lager just nu) därifrån innan leverans, eller har andra däck, hur gör man om det snöar eller är halt och minusgrader på leveransdagen?
Autosock? Vet inte om det fungerar men det är åtminstone godkänt ur lagens synvinkel. Måste dock vara snö på vägen. Slits fort på barmark.

https://www.if-sakerhet.se/autosock-sno ... extil.html
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Pontus »

Oopsen skrev:
En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Man kanske kan låta bli att trampa gasen i botten eller det kanske inte är ett alternativ :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

Gäller väl specifikt dubbdäck, då det i stort sett bara finns efterfrågan på det i de nordiska länderna.
Dubbfria kör ju många med även nere på kontinenten, och de tillverkas på många andra ställen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av jpetters »

Oopsen skrev:
En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Dimensionerna är samma för X, så borde passa bra.

För S är det bredare fälg och däck på nya. Men gamla fälgar ska passa öven om man kan behöva spacer för att det ska se ok ut. Jag tänkte spara min vinteruppsättning Arachnid 21" och köra med dem på min kommande S Plaid, iaf första vintern.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar