{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det där verkar ju direkt dåligt (och trafikfarligt) med yoken. Finns det någon fördel förutom PR? Blir d ingen vanlig ratt måste jag tyvärr avboka min beställning :/
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tja, enligt Transportstyrelsen så är det inget problem. Tydligen säger andra liknande organisationer i Europa samma sak.Walker skrev:Men… hjälp! Det är ju en joke-steering!!frippz skrev:Tidigare i tråden postade någon länk till ett galleri där det bland annat fanns en film på körning i nya Model S. Det ser väldigt udda ut när de gör snävare svängar och vid ett tillfälle tror jag föraren råkar komma åt tutan i en rondell.
https://osultan.smugmug.com/Cars/Refres ... -MqTr9SD/A
Jag hoppas verkligen kunna välja en rund ratt till min LR innan leverans, annars får jag nog skippa. Den där kan jag inte köra med.
Funkar det på det viset är det märkligt om de får tillåtelse att leverera dem på europabilarna.
https://teslaclubsweden.se/teslas-nya-r ... i-sverige/
“Remember, when you are dead, you do not know you are dead. It is only painful for others.
The same applies when you are stupid.”
― Ricky Gervais
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Klart att du kan välja vanlig ratt.Matte skrev:Det där verkar ju direkt dåligt (och trafikfarligt) med yoken. Finns det någon fördel förutom PR? Blir d ingen vanlig ratt måste jag tyvärr avboka min beställning :/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Varför faceliften är 320 pounds lättare.
Pratas om att äntligen så tittar Tesla på V2G lösningar.
Och att Plaid är tyst.
Pratas om att äntligen så tittar Tesla på V2G lösningar.
Och att Plaid är tyst.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Dom har kastat ut all ljudisolering och förlitar sig på ANC istället?Zalman3 skrev:Varför faceliften är 320 pounds lättare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Av folks rapporter är det ju motsatsen, de har bättre ljudisolering än tidigare.taliz skrev:Dom har kastat ut all ljudisolering och förlitar sig på ANC istället?Zalman3 skrev:Varför faceliften är 320 pounds lättare.
Med tanke på vad som hände med räckvidden är det ju rätt enkelt vad som bidragit till att göra bilen lättare, de har ett mindre batteri i den.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja, 320 pounds låter mycket men det är "bara" 145 kg. Det kapade de nog från batteriet till största delen. Med så lågt Cd som 0,208 och lite lägre vikt så kommer den nog ner mot Model 3-förbrukning nästan.OfarligTesla skrev:Av folks rapporter är det ju motsatsen, de har bättre ljudisolering än tidigare.taliz skrev:Dom har kastat ut all ljudisolering och förlitar sig på ANC istället?Zalman3 skrev:Varför faceliften är 320 pounds lättare.
Med tanke på vad som hände med räckvidden är det ju rätt enkelt vad som bidragit till att göra bilen lättare, de har ett mindre batteri i den.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1073
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Plaid har exakt samma annonserade räckvidd som min nuvarande MSP -21 men med bättre aerodynamik och lättare totalvikt. Visst leder det till slutsatsen att batteriet minskat. Men jag vill bara inte tro att de har minskat på batteristorleken.. utan snarare att bilen blivit lättare då de kan antas ha optimerat vridstyvheten tillsammans med batteripacket och på samma gång minskat mängden aluminium i bilen.. (?) Det har varit på tapeten förr i den här tråden, jag vet, har bara så svårt att acceptera att de skulle minska på batteripacket.
Kan det vara så att vi kommer få överraskningar från de första rapporterna kring hur långt man verkligen kommer? Någon som gjort någon spaning i någon video ännu kring riktigt rapporterad range?
Kan det vara så att vi kommer få överraskningar från de första rapporterna kring hur långt man verkligen kommer? Någon som gjort någon spaning i någon video ännu kring riktigt rapporterad range?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Om man tittar in vid ena främre hjulhuset har det ju tidigare gått enkelt att se batteripackets revision och även kapacitet men det borde väl någon på Plaideventet tänkt på och lagt ut så kanske finns där ingen lapp numera.
Borde ju komma massor av videos inom kort, spännande!
Borde ju komma massor av videos inom kort, spännande!
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Hur skulle det gå till rent praktiskt?Zalman3 skrev:Klart att du kan välja vanlig ratt.Matte skrev:Det där verkar ju direkt dåligt (och trafikfarligt) med yoken. Finns det någon fördel förutom PR? Blir d ingen vanlig ratt måste jag tyvärr avboka min beställning :/
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag trodde det, men de sänkte ju räckvidden på LR efter eventet från estimat på 412 till 405 miles och Elons uttalande i förra veckan om hur “deras data tyder på att man inte behöver mer än 400 miles”. Det börjar tyvärr luta mot att de helt enkelt sänkt kapaciteten mot föregående version även om jag som du kan hoppas att det inte är så.bjornnilsson skrev:Plaid har exakt samma annonserade räckvidd som min nuvarande MSP -21 men med bättre aerodynamik och lättare totalvikt. Visst leder det till slutsatsen att batteriet minskat. Men jag vill bara inte tro att de har minskat på batteristorleken.. utan snarare att bilen blivit lättare då de kan antas ha optimerat vridstyvheten tillsammans med batteripacket och på samma gång minskat mängden aluminium i bilen.. (?) Det har varit på tapeten förr i den här tråden, jag vet, har bara så svårt att acceptera att de skulle minska på batteripacket.
Kan det vara så att vi kommer få överraskningar från de första rapporterna kring hur långt man verkligen kommer? Någon som gjort någon spaning i någon video ännu kring riktigt rapporterad range?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det måste det ju typ vara, annars blir det svårt(omöjligt?) att nå de laddhastigheter som presenterats.Delta1 skrev:Är det CCS på S och X nu, eller ...?
//X
Å andra sidan hade dom väl högre specs för gamla S/X också, de gick att uppnå i USA men inte i EU.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det måste bli CCS, men det dröjer väl innan de första bilarna kommer över pölen. De amerikanska har väl inte börjat med CCS än?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Gamla Tesla MX laddar ju i 202kW.
Tesla Model X charges V3 superchargers with up to 202 kilowatts
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja är det inte CCS kan jag iaf stryka bilen helt från min lista. Hade nog accepterat en adapter om den klarar 250 kW men det är ju inte optimalt på långa vägar.Gustafsson skrev:Det måste bli CCS, men det dröjer väl innan de första bilarna kommer över pölen. De amerikanska har väl inte börjat med CCS än?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja, men i USA har ju V3 samma kontakt som V2. Man undrar ju hur det skulle bli med CCS på en Model S, den får ju inte plats under nuvarande laddlucka.Zalman3 skrev:Gamla Tesla MX laddar ju i 202kW.
Tesla Model X charges V3 superchargers with up to 202 kilowatts
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
”Kinaluckan” är ju ett alternativ för Europa.angarok skrev:Ja, men i USA har ju V3 samma kontakt som V2. Man undrar ju hur det skulle bli med CCS på en Model S, den får ju inte plats under nuvarande laddlucka.Zalman3 skrev:Gamla Tesla MX laddar ju i 202kW.
Tesla Model X charges V3 superchargers with up to 202 kilowatts
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Karossen är ju inte exakt densamma, så laddluckan kan nog också vara annorlunda utformad. Verkar vara väldigt mycket helt ny teknik ”under skalet” också. Motor och batteriteknik är uppenbarligen ordentligt uppgraderade, men även ”allt annat” har också fått en modernisering. Börjar bli lite sugen igen trots att batterierna inte var i red bull format.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Högst oklart. Man har bara hittat en dragkrok i koden kring S på den Kanadensiska sidan. Inget mer såvitt jag vet.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tydligen har man lyckats bra med kylningen på Plaid.
Vid 34% SoC kändes ingen nämnvärd prestanda försämring.
Vid 34% SoC kändes ingen nämnvärd prestanda försämring.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1731
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Fast att kunna plocka högre effekt från batterierna vid låg SoC har väl inget med kylningsförmågan att göra?Zalman3 skrev:Tydligen har man lyckats bra med kylningen på Plaid.
Vid 34% SoC kändes ingen nämnvärd prestanda försämring.
Driver sajten Car.info
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Så dom fick en av dom 15(?) bilarna för att bygga om den till en banbil?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.