{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tror inte alls att Tesla kommer gå omkull. De kommer säkert fortsatt vara en väldigt viktig spelare inom fordonsindustrin. Deras produkter har (och är på många vis fortfarande) varit oslagbara. Nu börjar det bli lite tätare i toppen, och då är det synd att fumla med en så pass (i sammanhanget) billig åtgärd som bra kundservice. Jag tycker det tvärtom borde vara Teslas styrka med tanke på hur mycket användarupplevelse deras bilar ändå andas. Slarvigt anser jag.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Walker skrev:Tack, Verdi för att du fortfarande räknar in mig bland fanboy’sen! Trodde jag skulle bli utstött som svikare.MWall skrev:Du byter ju själv bort din Tesla så...Walker skrev:Vargen kommer!!!fakerlind skrev:Min poäng är bara att det försprång som Tesla har mot andra bolag minskar nu i hyfsad hög takt, och jag tror man förlorar fler kunder än nödvändigt pga dålig kommunikation, något som är rätt enkelt att undvika. Det är oftast sämre att förlora kunder än att inte göra det, håller du inte med?
Dålig kundvård straffar sig förr eller senare. Att det finns ett mindre gäng högljudda fanboys på sociala medier ändrar inte det.
Det jag menar är att sedan dag 1 här inne på forumet för mig så har det höjts röster om ”VÄNTA NI BARA…” (ofta kopplat till året 2020). Många har förutspått Teslas närstående fall. Nu…. Nu!…. Nä, men NU! Trots det verkar företaget må bättre än någonsin.
Njae. Det menade jag faktiskt inte men visst. Om du säger det så.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Äsch, yoke skiter jag i vilket. Däremot hade jag gärna haft regnsensor och automatiskt helljus. Och en tyst bil.MWall skrev:kallekula skrev:Jag har inte hittat något riktigt bra alternativ till X än.
Nej, och jag har inte hittat nåt bra alternativ till S än. Men jag kör hellre min gamla tills det kommer nåt jag vill ha istället än att köpa en ny med yoke. Som ren bonus sparar jag en massa pengar på att köra en lite äldre bil.
När EQS kommer som SUV ska det bli spännande att jämföra.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
IX50? Om du kan låtsas som att grillen inte var i skala 5:1?kallekula skrev:Jag har inte hittat något riktigt bra alternativ till X än.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Nu slog prisökningen igenom i EU, upp 50 000 i Sverige, 1 124 900 nu.termosen skrev:Prisökning i USA igen. 95000$ nu, upp 5000$ i senaste höjningen. 15000$ upp sedan lansering.
Så, är inflation "transitory" eller inte?
Börjar väl också tro att Tesla helst inte vill leverera de förbeställda bilarna då de är 150 000 billigare än vid beställning nu.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Skev prisbild för X just nu. Endast 30k påslag för Plaid. Man blir ju nästan sugen på att slå till.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kia EV6. Och då var det ändå inte en optimal laddsession.Zalman3 skrev:Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?Hertsh skrev:Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.Zalman3 skrev:Laddhastighet för MS.
Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3598
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Min model 3 performance 2019 laddar från 15-60% på 10 minuter. Ska testa från 5% procent nästa gång.iAkita skrev:Kia EV6. Och då var det ändå inte en optimal laddsession.Zalman3 skrev:Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?Hertsh skrev:Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.Zalman3 skrev:Laddhastighet för MS.
Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Så räckvidd per laddad minut, vilken bil är snabbast då?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3598
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Oj! 100k billigare vs S PlaidJohan_a skrev:Skev prisbild för X just nu. Endast 30k påslag för Plaid. Man blir ju nästan sugen på att slå till.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Är ju en intressant jämförelse, men då EV6 mot Model Y så man inte jämför äpplen och päron.Tellus skrev:Min model 3 performance 2019 laddar från 15-60% på 10 minuter. Ska testa från 5% procent nästa gång.iAkita skrev:Kia EV6. Och då var det ändå inte en optimal laddsession.Zalman3 skrev:Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?Hertsh skrev:Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.Zalman3 skrev:Laddhastighet för MS.
Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Så räckvidd per laddad minut, vilken bil är snabbast då?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ingen aning, jag har inte sett något vettigt förbrukningstest av EV6 ännu. Jag svarade bara på frågan om vilken annan bil som klarar ladda 48 kWh på under 15 minuter (laddningen i bilden ovan startade vid 0%).Tellus skrev:Min model 3 performance 2019 laddar från 15-60% på 10 minuter. Ska testa från 5% procent nästa gång.iAkita skrev:Kia EV6. Och då var det ändå inte en optimal laddsession.Zalman3 skrev:Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?
Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Så räckvidd per laddad minut, vilken bil är snabbast då?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det verkar finnas ytterligare en skärm i Model X. Undrar vad det kan vara för något.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Coolt. Kan ju vara Trim med glasskiva och inte en skärm, men det lär vi lära oss mer om snart.kallekula skrev:Det verkar finnas ytterligare en skärm i Model X. Undrar vad det kan vara för något.
MX LR (Raven) 2019
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Inget original iaf gissar jag på…Hertsh skrev:Coolt. Kan ju vara Trim med glasskiva och inte en skärm, men det lär vi lära oss mer om snart.kallekula skrev:Det verkar finnas ytterligare en skärm i Model X. Undrar vad det kan vara för något.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
När tror ni rimlig leverans är ? Står slutet 2022 på hemsidan nu…
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tror tyvärr att det kommer att stämma…swegarm skrev:När tror ni rimlig leverans är ? Står slutet 2022 på hemsidan nu…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Lättare batteri i MX.Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Total effekt från motorerna är högre för nya X LR än för nuvarande X P. Och range är längre.Zalman3 skrev:Lättare batteri i MX.
Mitt intresse för att skaffa en ny LR nästa år istället för en IX 50 börjar öka igen. Hoppas bara kvalitet är bättrad.
MX LR (Raven) 2019
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Teslas dator i MS och MX.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Trist med en såpass omodern ny dator ändå, hade hoppats de skulle bygga en lite mer hardcore SoC som både kunde ge bättre prestanda och dra lite mindre ström - de har ju kompetensen inhouse numera.
Vad gäller leverans av model X så tror jag vi får vara glada om den kommer hit till slutet av 2022, stort tvek på den - de bygger ju upp en enorm backlog hemmavid med sin misslyckade rampup av S/X, och de lär fortsätta leverera lokalt så länge de kan (som vanligt).
Blir lika besviken varje gång jag ser den här trådens rubrik komma upp "de är här nu! på riktigt" - inte riktigt här, och inte riktigt på riktigt bara.
Jag försöker bara vara realistisk på vad som kommer hända, hade sett fram emot en ny S, men nu höjs ju priserna var och varannan månad (utbud/efterfrågan) och faktiskt leverans skjuts bara vidare framåt i tiden - och vägrar lägga en ny beställning förrän de är nere på någon sorts rimligt leveranstid efter beställning (typ max 4 månader, mer är ju helt sinnes).
Får se vilka andra alternativ som finns, men det kanske får bli en Berlin-model-Y istället som brygga tills S/X finns på riktigt igen - men då väntar man ju nog gärna ut 4680, så får se vad som kommer först på riktigt.
Det är ju kul att det går bra för Tesla, men hoppas de får ordning på sin verksamhet - nya S/X lanseringen var ju bottennapp - att inte kunna leverera bilar till europa på TVÅ ÅR är ju ett enormt misslyckande hur man än vrider och vänder på det (finns säker fanboys som ser att det är jättebra. Tjena.).
Vad gäller leverans av model X så tror jag vi får vara glada om den kommer hit till slutet av 2022, stort tvek på den - de bygger ju upp en enorm backlog hemmavid med sin misslyckade rampup av S/X, och de lär fortsätta leverera lokalt så länge de kan (som vanligt).
Blir lika besviken varje gång jag ser den här trådens rubrik komma upp "de är här nu! på riktigt" - inte riktigt här, och inte riktigt på riktigt bara.
Jag försöker bara vara realistisk på vad som kommer hända, hade sett fram emot en ny S, men nu höjs ju priserna var och varannan månad (utbud/efterfrågan) och faktiskt leverans skjuts bara vidare framåt i tiden - och vägrar lägga en ny beställning förrän de är nere på någon sorts rimligt leveranstid efter beställning (typ max 4 månader, mer är ju helt sinnes).
Får se vilka andra alternativ som finns, men det kanske får bli en Berlin-model-Y istället som brygga tills S/X finns på riktigt igen - men då väntar man ju nog gärna ut 4680, så får se vad som kommer först på riktigt.
Det är ju kul att det går bra för Tesla, men hoppas de får ordning på sin verksamhet - nya S/X lanseringen var ju bottennapp - att inte kunna leverera bilar till europa på TVÅ ÅR är ju ett enormt misslyckande hur man än vrider och vänder på det (finns säker fanboys som ser att det är jättebra. Tjena.).
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Model 3 LR (2021)
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Hade varit kul om Apple gav sig in i branschen på allvar, deras nya M1 Pro/Max är ett monster.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
På vad? Obs inte för att provocera, jag kör både i-grejer och android. Vill genuint veta vad den gör snabbt som attan. Försökte spela starcraft på en M1, men då fick man emulera med rosetta så det var asdåligt. Det och en massa Powerpoint är typ vad jag har min dator tilldd88 skrev:Hade varit kul om Apple gav sig in i branschen på allvar, deras nya M1 Pro/Max är ett monster.
F.ö. tyckte jag videon var väldigt intressant.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Vad är det som behöver så mkt CPU och GPU menar du?dd88 skrev:Hade varit kul om Apple gav sig in i branschen på allvar, deras nya M1 Pro/Max är ett monster.
Det är inte direkt så att man sitter och redigerar 8k ProRes på sitt infotainmentsystem.
Är väl få infotainmentsystem som överhuvudtaget har mer än 1080p upplösning. Dvs de behöver inte ens kunna spela video med högre upplösning, vilket kräver nada idag. CPUn i en Apple Watch klarar mångdubbelt mer…
Det som kräver mer är om man skall försöka bygga en spelplattform, och det Tesla installerat är ju jämförbart med PS5 och nya Xbox. Ingen annan som är i närheten av det AFAIK.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag kan ju bara konstatera (skrivandes från en Macbook Pro 16" med M1 Max i sig som jag fick i förrgår) att den är den är brutalt responsiv jämfört med allt annat jag provat (och det är mycket) - den är sanslös på videoredigering, bildbehandling (och kör givetvis "enkla" appar som Keynote, Pages och Numbers i rekordfart). För de som har varit med, så är det ungefär som att kombinera när Pentium Pro kom (du som vet, vet) och när du testade din första dator med SSD (samma där). Den här laptopen är en kombination av de två känslorna ungefär (10-cores, 64GB RAM, 400 GB/s minnebandbredd och 7.4GB/s SSD kan ju hjälpa där... Så även de > 600Mbit/s Wifi jag får ut...). Kompilera och arbeta med utvecklingsverktyg är också snabbare än någonsin. Sen hjälper ju givetvis en 120Hz skärm och att man har 52% batteri kvar efter att ha jobbat hårt med datorn i 6 timmar...Remuz skrev:På vad? Obs inte för att provocera, jag kör både i-grejer och android. Vill genuint veta vad den gör snabbt som attan. Försökte spela starcraft på en M1, men då fick man emulera med rosetta så det var asdåligt. Det och en massa Powerpoint är typ vad jag har min dator tilldd88 skrev:Hade varit kul om Apple gav sig in i branschen på allvar, deras nya M1 Pro/Max är ett monster.
F.ö. tyckte jag videon var väldigt intressant.
Så den är mer än snabb på det mesta. Skulle påstå att det lär vara svårt att hitta någon dator som matchar den på alla plan.
Men spel? Nix, inte om du inte har native Apple Silicon-varianter - köra Rosetta funkar utmärkt för vanliga appar (du märker det inte), men FPS-känsliga saker som spel är det inte rätt lösning för - helt klart - så är du Starcraft-fan finns det bättre alternativ. Vill man däremot ha en kompromisslös laptop i övrigt för "riktigt" arbete, så...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Model 3 LR (2021)
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kul att du är nöjd med din nya fina dator!
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black